• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag har span på en W126, 560 SEL med 9200 mil bakom sig.

Lite smutsig, men under ytan antagligen mer eller mindre perfekt.

Jag har förvisso kört den och tyckte väl då att ”något saknades”, det var liksom inte kärlek.... men jag kan ändå inte släppa tanken på att köpa den.

Kan du inte övertala mig att göra det, du som har känsla för 126-serien?


Hej Tapiren, tackar för frågan och om ditt önskemål om att få en knuff i rätt riktning 😉 Känns smått hedrande faktiskt. Kul att du fått span på en så fin bil. Den verkar inte ligga på Blocket så jag vet inte begärda priset.

Men faktum är att jag aldrig ägt en Merca ens. Kan därför inte med gott samvete tala mig varm för en. Däremot har jag ett gott öga till dem ändå, särskilt de som har några decennier på nacken. Jag såg Adidas-Gunnar Lundström köra sina SEC (380 och senare 560) till och från den lyxigaste villan där jag växte upp. Det satte sina spår.

Mitt hjärta ligger annars hos italienarna. Gillar förstås också många engelska och tyska bilar. Några få fransoser. Ströjapaner.
Exempelvis Jaguar XJ-S, som du har gedigen erfarenhet av. Jag älskar dem, åtminstone Coupén. Aldrig ägt en, men har varit spekulant vid flera tillfällen.

Men för att möjligen öppna ögonen för fler entusiastbilssugna än italofilerna så tipsar jag ganska brett, och både högt och lågt.

Åter till MB; Bruno Saccos (en italienare såklart) design av S-klass är verkligen lyckad och håller än. De har gedigen mekanik och den där sköna, nästan kassaskåpslika känslan i dörrarna. Det var verkligen något som inte var alla förunnat att få uppleva på 80-talet. Inte därefter heller för den delen. Men det går ju inte ens med stretchad vilja att kalla en SEL för en körglad upplevelse. Även om motorblocket är i aluminium väger en SEL närmare 2 ton. Den handlar istället om något helt annat; känslan av att majestätiskt glida fram i det yppersta som tysk bilindustri kunde erbjuda vid den tiden. Därmed faktiskt likställt med det främsta i hela världen, då. Inte kittlande eller spännande, utan perfektion och absolut spitzenklasse. Det var längesedan jag åkte W126 men det skulle förvåna mig mycket om inte känslan i dörrarna fortfarande är kvar, likväl som att det knappast knarrar och skramlar någonstans i den. Så välbyggda och bra är dem.

Slutklämmen får bli att jag är en ivrig påhejare av alla som kan tänkas vara spekulanter på diverse ”entusiastbilar”, förutsatt att jag gillar bilen ifråga 😁 Amerikanska bilar är inte min grej alls. Amerikansk motor i italiensk kaross kan däremot vara väldigt trevligt.

Jag skulle kunna göra en lista över alla bilmodeller jag kan komma på som är ”EssexX Approved” men den skulle på fullaste allvar innebära det längsta inlägget någonsin på KS. Ingen skulle ha intresse av det helt enkelt. Fast nu blev det här också väl långt. Slutar därför här, men bjussar på några bilder av mina bilkataloger från andra halvan av 80-talet.

58EC40D6-5998-457E-8AB2-E5A2E934B20C.jpeg

0EFE01E1-6BE9-4E07-97E5-04FB4F351E1A.jpeg
B2FA937D-DC35-470C-8E0D-4AF2825D0345.jpeg
82041F06-91C9-491C-8E53-89D2B9AA7039.jpeg
532A0E6A-2478-41DA-9665-BDE91928F69D.jpeg
 
Helt varit inne på hot hatch... Men i någon impuls igår på Willysparkeringen i väntan på fru så köpte jag en Boring Grey Metallic 420d utan m-paket.
Fick för mig att den kmr få mig att köra mer... moget.


Här bredvid andra skönheterna. XTn är till salu för snorbillig peng.
 

Bilagor

  • 20210320_085326.jpg
    20210320_085326.jpg
    1.3 MB · Visningar: 141
Helt varit inne på hot hatch... Men i någon impuls igår på Willysparkeringen i väntan på fru så köpte jag en Boring Grey Metallic 420d utan m-paket.
Fick för mig att den kmr få mig att köra mer... moget.


Här bredvid andra skönheterna. XTn är till salu för snorbillig peng.

Bra val med en Gran Coupé. Snygg som en Coupé och nästan lika praktisk som en kombi. Lite part i målet dock ... ;)

BMW 420 GC 2020-03-29 (nära).jpg
 
Jag har span på en W126, 560 SEL med 9200 mil bakom sig.

Lite smutsig, men under ytan antagligen mer eller mindre perfekt.

Jag har förvisso kört den och tyckte väl då att ”något saknades”, det var liksom inte kärlek.... men jag kan ändå inte släppa tanken på att köpa den.

Kan du inte övertala mig att göra det, du som har känsla för 126-serien?
Vilken årsmodell?
De där åker man otroligt bra i. Man känner sig direkt som en diktator för ett medelstort land med stora naturresurser.
Årsmodellerna efter -86 har ett även med dagens mått mätt ett avancerat fjädringssystem. V8an är en fröjd.
En sådan lågmilare som är maskinellt bra skick och lite rost är det nästan kriminellt att inte köpa.
 
Vilken årsmodell?
De där åker man otroligt bra i. Man känner sig direkt som en diktator för ett medelstort land med stora naturresurser.
Årsmodellerna efter -86 har ett även med dagens mått mätt ett avancerat fjädringssystem. V8an är en fröjd.
En sådan lågmilare som är maskinellt bra skick och lite rost är det nästan kriminellt att inte köpa.
-90:a så den är relativt sen, tyvärr ingen speciell utrustning på den. Jag gillar dem som har delat baksäte med individuell justering men det verkar inte vara så farligt.

Det begärs 125’ för den vilket ju egentligen är småpengar, det borde inte vara en allt för dålig affär.

Det är ju inte en bil man köper för att sälja, men det känns dumt att betala för mycket.
 
Tror aldrig den kommer kosta mindre, så det behöver du inte oroa dig för. Den typen av bilar har ingen värdeminskning om du håller den i skick.

Sen kan de ju vara lite svårsålda och om man har bråttom och behöver sälja när det inte finns så många köpare ute - ja då finns ju inget alternativ till att sänka priset. Men någon värdeminskning pga ålder tror jag inte längre är ett problem.
 
-90:a så den är relativt sen, tyvärr ingen speciell utrustning på den. Jag gillar dem som har delat baksäte med individuell justering men det verkar inte vara så farligt.

Det begärs 125’ för den vilket ju egentligen är småpengar, det borde inte vara en allt för dålig affär.

Det är ju inte en bil man köper för att sälja, men det känns dumt att betala för mycket.
Jag har haft ett 10-tal 70, 80 och 90-tals mercor och det är verkligen bilar med själ. Är 126:an rostfri och milen går att stämma av mot besiktningspapper eller få styrkt på annat sätt så är priset inget att säga något om. Om inte du vill köpa, och om det inte finns andra i kön så får du gärna förmedla kontakt. En 560 bredvid min 212 200 bluetec hade kompenserat bra ✌🏻
 
-90:a så den är relativt sen, tyvärr ingen speciell utrustning på den. Jag gillar dem som har delat baksäte med individuell justering men det verkar inte vara så farligt.

Det begärs 125’ för den vilket ju egentligen är småpengar, det borde inte vara en allt för dålig affär.

Det är ju inte en bil man köper för att sälja, men det känns dumt att betala för mycket.
Skattebefriad då dessutom.
Nej då är det är ju inga stora pengar.
Fjädringen som är progressiv med hjälp av en kvicksilverkula som rör sig med bilens lutning och aktiverar ventiler som reglerar fjädringen beroende på krängning. En riktig fläskmerca. En bil för diktatorer. Inga jävla mellanchefs-Audi/BMW
 
Måste ändå säga att det är rätt koola hjul. Lite donk över det hela. Gått upp en storlek i rulldiameter så hade jag ändå gillat det.
Haha!
Ja, lite donk är det.

Men nu när det är närmare till fyrtio än trettio så kommer jag inte riktigt överens med nittontummarna.

Jag är väl iofs också närmare tjugo än sjuttio, så varför jag alls åker XJ kan ju diskuteras. ;)
 
Haha!
Ja, lite donk är det.

Men nu när det är närmare till fyrtio än trettio så kommer jag inte riktigt överens med nittontummarna.

Jag är väl iofs också närmare tjugo än sjuttio, så varför jag alls åker XJ kan ju diskuteras. ;)
Mest gubbar som har fulpimpade bilar tycker jag. Men du vet att du borde köra någon typ av ekerfälgar? Är väl iofs liiite för ny för det.
 
Mest gubbar som har fulpimpade bilar tycker jag. Men du vet att du borde köra någon typ av ekerfälgar? Är väl iofs liiite för ny för det.
D6EB8BEA-504A-4AB2-B740-EA9CEB8451E5.png


Asså... Jag tycker nog tyyyp att det funkar.
Men ja, den är ju lite för ny för det.
Det blir original 20-ekers (eller nåt) fälgar som kläs med nytt gummi i 60-profil.

De följde liksom med på köpet, och tanken har ju hela tiden varit att rulla med någonting otroligt billigt (utan att bli helt själsligt död genom att köra något tråkigt) till dess att vi märker att firman bär tillräckligt.

När så är fallet så hade jag absolut kunnat tänka mig att plocka upp ett lite finare ex av X300, gärna en XJR, att fortsätta bruksa.
Denna var egentligen lite för billig för att den inte också ska komma med en del kompromisser.
 
D6EB8BEA-504A-4AB2-B740-EA9CEB8451E5.png


Asså... Jag tycker nog tyyyp att det funkar.
Men ja, den är ju lite för ny för det.
Det blir original 20-ekers (eller nåt) fälgar som kläs med nytt gummi i 60-profil.

De följde liksom med på köpet, och tanken har ju hela tiden varit att rulla med någonting otroligt billigt (utan att bli helt själsligt död genom att köra något tråkigt) till dess att vi märker att firman när tillräckligt.

När så är fallet så hade jag absolut kunnat tänka mig att plocka upp ett lite finare ex av X300, gärna en XJR, att fortsätta bruksa.
Denna var egentligen lite för billig för att den inte också ska komma med en del kompromisser.
Gillar den verkligen. Fastnade lite med min första bil, och har egentligen bara bytt upp mig en storlek i rulldiameter sedan den köptes för 5 år sedan. Men man vill ju testa mer och själv älskar jag gamla XKR utvändigt, eller SL 55/600....
 
Men du vet att du borde köra någon typ av ekerfälgar? Är väl iofs liiite för ny för det.
Asså... Jag tycker nog tyyyp att det funkar.
Men ja, den är ju lite för ny för det.
Det blir original 20-ekers (eller nåt) fälgar som kläs med nytt gummi i 60-profil.

De följde liksom med på köpet, och tanken har ju hela tiden varit att rulla med någonting otroligt billigt (utan att bli helt själsligt död genom att köra något tråkigt) till dess att vi märker att firman bär tillräckligt.

När så är fallet så hade jag absolut kunnat tänka mig att plocka upp ett lite finare ex av X300, gärna en XJR, att fortsätta bruksa.
Denna var egentligen lite för billig för att den inte också ska komma med en del kompromisser.
D6EB8BEA-504A-4AB2-B740-EA9CEB8451E5.png


Det är väl Latticefälgar du har då? (Längst ned till höger på bilden). Jag tycker de passar till bilen iom att bilens formgivning inte är så långt från 60-70-tals-XJ. De var ju extra tillval så är inte jättevanligt att se på X300. Vet att min bror letade efter en uppsättning Lattice 16" till hans x300 , men de han hittade var antingen svårt slitna eller tokdyra.
w x300.jpg


Jag hade Kiwifälgarna på min X300, men bytte till en uppsättning från X308 (högst upp till vänster på bilden nedan), som jag tyckte var snyggare.
w 308.jpg
 
Det är väl Latticefälgar du har då? (Längst ned till höger på bilden). Jag tycker de passar till bilen iom att bilens formgivning inte är så långt från 60-70-tals-XJ. De var ju extra tillval så är inte jättevanligt att se på X300. Vet att min bror letade efter en uppsättning Lattice 16" till hans x300 , men de han hittade var antingen svårt slitna eller tokdyra.
w x300.jpg


Jag hade Kiwifälgarna på min X300, men bytte till en uppsättning från X308 (högst upp till vänster på bilden nedan), som jag tyckte var snyggare.
w 308.jpg

Dessvärre inte. De är ju ganska hårda, de där.
Mina är de vänstra, i raden näst längst ned.
 
Dessvärre inte. De är ju ganska hårda, de där.
Mina är de vänstra, i raden näst längst ned.
Aha, jag missuppfattade som att du hade fälgar liknande de klassiska ekerfälgarna. De är väldigt trevliga Latticefälgarna. Men dina är inte dumma heller. Gillar den ordentligt tilltagna centrumkåpan (eller vad det kan tänkas heta). Ger en viss elegans åt en elegant bil.
x300 lattice.jpg
x300 v12.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp