• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Är lite sugen på att skaffa en Corvette C4 cabriolet, faceliftad från tidigt 90-tal. Är det någon här som kan något om dom och kan avråda eller säga att det bara är att köra på :). Jag vet att inredningen inte är den snyggaste och att man måste ha koll på att instrumenteringen fungerar som den ska. Det kom också en ny motor 1992, LT1, då effekten hoppade upp till 300 hk men spelar det någon roll då en cab ändå mest glids omkring med. Tacksam för input.
 
Nu har jag fått hem "pärlan" och... tja, någon pärla är det inte. På något sätt är man väl van vid att Jaguarer är ganska fina och välvårdade, denna bil är nog klart i bättre skick än andra familjebilar från 2004, men den är något mer sliten än de där toppexemplaren man brukar se på träffarna med Jaguarklubben. Problemet verkar ju vara laddningen, med nytt batteri i går den bra men varningslampan för laddningen lyser och den dränerar batteriet.

På bilden är det vinterfälgarna monterade, sommardäcken kommer på 19" XJR-fälgar så det kan nog bli riktigt snyggt!
Vilken pärla! Hur långt upp bor du? Rejält med snö ännu.
 
Är lite sugen på att skaffa en Corvette C4 cabriolet, faceliftad från tidigt 90-tal. Är det någon här som kan något om dom och kan avråda eller säga att det bara är att köra på :). Jag vet att inredningen inte är den snyggaste och att man måste ha koll på att instrumenteringen fungerar som den ska. Det kom också en ny motor 1992, LT1, då effekten hoppade upp till 300 hk men spelar det någon roll då en cab ändå mest glids omkring med. Tacksam för input.
Jag har kört en C4 1994 ett kort tag och det är en blandad kompott av för och nackdelar. Man måste liksom gilla den för vad det är.

  • inexakt styrning, alltså på nivån att det känns lite som en lastbil. En snabb lastbil.
  • ful inredning
  • stora steg i utväxling gör att det inte går så fort (4-vxl aut)
  • raggarkänslan runt bilen. Gillar man inte folk i träskor och skinnväst är Corvette fel bil

  • billig att äga. Alltså jämfört med andra sportbilar är det en helt annan värld
  • går inte sönder särskilt ofta
  • fantastiskt gurgligt motorljud
  • automatlådan växlar bättre än väntat, trots ovanstående problem

Obs. Jag ägde inte bilen utan den lånades ett tag så upplevelserna ovan är en mix av vad jag upplevde bakom ratten och vad ägaren förmedlade om sitt ägande
 
Jag har kört en C4 1994 ett kort tag och det är en blandad kompott av för och nackdelar. Man måste liksom gilla den för vad det är.

  • inexakt styrning, alltså på nivån att det känns lite som en lastbil. En snabb lastbil.
  • ful inredning
  • stora steg i utväxling gör att det inte går så fort (4-vxl aut)
  • raggarkänslan runt bilen. Gillar man inte folk i träskor och skinnväst är Corvette fel bil

  • billig att äga. Alltså jämfört med andra sportbilar är det en helt annan värld
  • går inte sönder särskilt ofta
  • fantastiskt gurgligt motorljud
  • automatlådan växlar bättre än väntat, trots ovanstående problem

Obs. Jag ägde inte bilen utan den lånades ett tag så upplevelserna ovan är en mix av vad jag upplevde bakom ratten och vad ägaren förmedlade om sitt ägande

Tack för input!

En kompis hade en 80-tals targa så jag vet hur ful den är inuti :). Jag är inte ute efter en bil att köra på bana utan den ska glidas runt med på sommaren när det är fint väder så plus för motorljudet, ekonomin är också ganska viktig då detta är tredjebilen som inte ska användas så mycket, fördel då att de är eller snart blir skattebefiade och relativt problemfria. Träskor är väl skönt :D.

Får försöka hitta ett exemplar och provköra.

Om någon har kommentarer om man borde köpa 1992 och senare för att få LT1-motorn eller inte är jag tacksam.
 
Tack för input!

En kompis hade en 80-tals targa så jag vet hur ful den är inuti :). Jag är inte ute efter en bil att köra på bana utan den ska glidas runt med på sommaren när det är fint väder så plus för motorljudet, ekonomin är också ganska viktig då detta är tredjebilen som inte ska användas så mycket, fördel då att de är eller snart blir skattebefiade och relativt problemfria. Träskor är väl skönt :D.

Får försöka hitta ett exemplar och provköra.

Om någon har kommentarer om man borde köpa 1992 och senare för att få LT1-motorn eller inte är jag tacksam.
Med de förutsättningarna ligger du rätt till med en Corvette tror jag. Perfekt glassbil som man egentligen inte kör så fort annat än nån liten rusch för att lyssna på ljudet.
 
Är lite sugen på att skaffa en Corvette C4 cabriolet, faceliftad från tidigt 90-tal. Är det någon här som kan något om dom och kan avråda eller säga att det bara är att köra på :). Jag vet att inredningen inte är den snyggaste och att man måste ha koll på att instrumenteringen fungerar som den ska. Det kom också en ny motor 1992, LT1, då effekten hoppade upp till 300 hk men spelar det någon roll då en cab ändå mest glids omkring med. Tacksam för input.

Sen är det väl lite som med alla sportigare bilar, köp ägaren/säljaren minst lika mycket.

Även om Corvette inte just varit busbil om man jämför med ex vissa BMW's så kan dom ju ändå gått hårt (kanske dock inte cabbarna)

Kaross hemmalagningar gäller det att se upp med också då glasfibern spricker lätt om man råkar toucha/köra på något.
Visserligen lättlagat men finns en hel del "fullagningar"

Motorn och övriga delar är ju som alla jänkare, överdimensionerade och kan mer eller mindre lagas av alla med enklare verktyg.

Sen rent ekonomiskt är den ju billig att äga och värdet lär ju inte just sjunka så länge du sköter om den.
 
Man behöver ha detta som corvetteägare också. Screenshot_20210324-160802_Chrome.jpg
 
Är lite sugen på att skaffa en Corvette C4 cabriolet, faceliftad från tidigt 90-tal. Är det någon här som kan något om dom och kan avråda eller säga att det bara är att köra på :). Jag vet att inredningen inte är den snyggaste och att man måste ha koll på att instrumenteringen fungerar som den ska. Det kom också en ny motor 1992, LT1, då effekten hoppade upp till 300 hk men spelar det någon roll då en cab ändå mest glids omkring med. Tacksam för input.

Trevlig jankebil for lite pengar,och som redan sagts sa lar du fa tillbaka varenda krona den kostar nar du ska salja om du koper ratt exemplar.
Lagg hellre 25' mer och kop av en entusiast som verkligen vardat vagnen och har dokumentation an att bara se till prislappen

Maskinellt ar det som vilken Cheva som helst. Samma drivlina sitter i pickups och bor finnas i Caprice fran dessa argangar med. Slitstarka prylar som vilken raggarbonde som helst kan skruva i.
Delar lojligt billigt fran Rock Auto aven med frakt och svensk moms.

Nackdelar ar givetvis att det ar en jankebil. Passform och materialval ar inte tysk premiumklass....som nagon redan sagt en smaksak om man gillar flipperspelsinsturment eller tycker de analoga ar trevligare att titta pa.
Kolla att alla elleksaker funkar som de ska. Boseradio ar trevligt,men fanns CD tidigt 90tal ens som tillval. Och fult blir det nar orginalet ar borta och nagon petat dit Biltemas CDRadio....vilket aterigen gor att en opillad orginalbil ar vad som feta gubbar med pengar som vill dromma sig tillbaka vill ha.

Hittar du inte det du letar efter i Sverige sa finns det i overflod har. Import kan ju vara ett alternativ aven om du formodligen inte tjanar pa affaren. De fina borjar bli riktigt dyra har jmfrt med Sverige.

Star en 94a cab i gronbla farg,svart inredning och cab hyfsat lokalt. 2agarbil avav den sista agt bilen sedan 1998. Garanterat 38K och fulldok sedan ny. Ser pa 25bilder ut som i det narmaste fabriksny.
Begar $14500 och har varit ute ett tag. Gissar man kan fa den runt 12.

Lycka till med ditt kop. En cab ar en livsnodvandighet nar varsolen borjar skina.
 
Hyundai Kona
Ar det nagon har som har en och har lust att dela med sig om for och nackdelar.
Frun vill ha ny bil och da en liten SUV. Ford Bronco Sport var min rost men INTE en Ford var hennes svar.....
 
Hyundai Kona
Ar det nagon har som har en och har lust att dela med sig om for och nackdelar.
Frun vill ha ny bil och da en liten SUV. Ford Bronco Sport var min rost men INTE en Ford var hennes svar.....
Jag trodde alla koreaner och japaner var bombsäkra (och lite tråkiga) men Kona Electric verkar ha lite bekymmer.
Vad har hon för anledning till att Broncon inte funkar. Ingen Ford på våran gård? :)

 
Jag trodde alla koreaner och japaner var bombsäkra (och lite tråkiga) men Kona Electric verkar ha lite bekymmer.
Vad har hon för anledning till att Broncon inte funkar. Ingen Ford på våran gård? :)

Ungefar sa,,,, Ford ar bara bla!
Dessutom sa narmar sig en Bronco Sport Outerbanks $40K innan alla skatter och avgifter ar betalda. Inga rabatter mer an $500 military eftersom den ar helt ny.

Kona lar vara ett trakigt och sakert kop,for ungefar $13K mindre...men gar den att leva med under nagot ar? Elbil ar inget alternativ har annu da det tar lang tid att kora in mellanskillnaden el/bensin plus att vagskatten ar trippel pa elbilar.
 
Ungefar sa,,,, Ford ar bara bla!
Dessutom sa narmar sig en Bronco Sport Outerbanks $40K innan alla skatter och avgifter ar betalda. Inga rabatter mer an $500 military eftersom den ar helt ny.

Kona lar vara ett trakigt och sakert kop,for ungefar $13K mindre...men gar den att leva med under nagot ar? Elbil ar inget alternativ har annu da det tar lang tid att kora in mellanskillnaden el/bensin plus att vagskatten ar trippel pa elbilar.
Happy wife=happy life. :)
Jag personligen hade inte mått något vidare av att bränna runt i något sådant men jag skulle tippa på att det är ett bekymmerslöst ägande.
Jag har fått låna små toyotor när min hilux varit på service och det är som att livslusten rinner av mig direkt när jag sätter mig i dom. Men om hon vill ha en är det enklaste att åka o hämta ut en bara. :)
Saknar fortfarande mina Dodge 2500 som jag hade när jag bodde i Cali.
 
Happy wife=happy life. :)
Jag personligen hade inte mått något vidare av att bränna runt i något sådant men jag skulle tippa på att det är ett bekymmerslöst ägande.
Jag har fått låna små toyotor när min hilux varit på service och det är som att livslusten rinner av mig direkt när jag sätter mig i dom. Men om hon vill ha en är det enklaste att åka o hämta ut en bara. :)
Saknar fortfarande mina Dodge 2500 som jag hade när jag bodde i Cali.
En Cummins ar en rattighet!
Nagot man bara maste ha for att.....lagga en ollada pa flaket.....aka och handla en skruv....Vantar pa min TRX som bor komma innan 1aMaj hoppas jag.

ToyotaCarmry V6 kor hon nu. Men den borjar narma sig 50.000sv mil (310K Miles) Aldrig ett fel eller problem mer an rena service/slitdelar. Men nu borjar den kannas bade gammal och lte trott. Annars sa hade den fatt rulla pa
 
En Cummins ar en rattighet!
Nagot man bara maste ha for att.....lagga en ollada pa flaket.....aka och handla en skruv....Vantar pa min TRX som bor komma innan 1aMaj hoppas jag.

ToyotaCarmry V6 kor hon nu. Men den borjar narma sig 50.000sv mil (310K Miles) Aldrig ett fel eller problem mer an rena service/slitdelar. Men nu borjar den kannas bade gammal och lte trott. Annars sa hade den fatt rulla pa
Häftigt med t-rex. Vad blir det för färg?
 
Sen är det väl lite som med alla sportigare bilar, köp ägaren/säljaren minst lika mycket.

Även om Corvette inte just varit busbil om man jämför med ex vissa BMW's så kan dom ju ändå gått hårt (kanske dock inte cabbarna)

Kaross hemmalagningar gäller det att se upp med också då glasfibern spricker lätt om man råkar toucha/köra på något.
Visserligen lättlagat men finns en hel del "fullagningar"

Motorn och övriga delar är ju som alla jänkare, överdimensionerade och kan mer eller mindre lagas av alla med enklare verktyg.

Sen rent ekonomiskt är den ju billig att äga och värdet lär ju inte just sjunka så länge du sköter om den.
Trevlig jankebil for lite pengar,och som redan sagts sa lar du fa tillbaka varenda krona den kostar nar du ska salja om du koper ratt exemplar.
Lagg hellre 25' mer och kop av en entusiast som verkligen vardat vagnen och har dokumentation an att bara se till prislappen

Maskinellt ar det som vilken Cheva som helst. Samma drivlina sitter i pickups och bor finnas i Caprice fran dessa argangar med. Slitstarka prylar som vilken raggarbonde som helst kan skruva i.
Delar lojligt billigt fran Rock Auto aven med frakt och svensk moms.

Nackdelar ar givetvis att det ar en jankebil. Passform och materialval ar inte tysk premiumklass....som nagon redan sagt en smaksak om man gillar flipperspelsinsturment eller tycker de analoga ar trevligare att titta pa.
Kolla att alla elleksaker funkar som de ska. Boseradio ar trevligt,men fanns CD tidigt 90tal ens som tillval. Och fult blir det nar orginalet ar borta och nagon petat dit Biltemas CDRadio....vilket aterigen gor att en opillad orginalbil ar vad som feta gubbar med pengar som vill dromma sig tillbaka vill ha.

Hittar du inte det du letar efter i Sverige sa finns det i overflod har. Import kan ju vara ett alternativ aven om du formodligen inte tjanar pa affaren. De fina borjar bli riktigt dyra har jmfrt med Sverige.

Star en 94a cab i gronbla farg,svart inredning och cab hyfsat lokalt. 2agarbil avav den sista agt bilen sedan 1998. Garanterat 38K och fulldok sedan ny. Ser pa 25bilder ut som i det narmaste fabriksny.
Begar $14500 och har varit ute ett tag. Gissar man kan fa den runt 12.

Lycka till med ditt kop. En cab ar en livsnodvandighet nar varsolen borjar skina.

Tack för svar :). Ska försöka hitta nåt exemplar för lite provkörning.
 
Hyundai Kona
Ar det nagon har som har en och har lust att dela med sig om for och nackdelar.
Frun vill ha ny bil och da en liten SUV. Ford Bronco Sport var min rost men INTE en Ford var hennes svar.....

Jag kör Subaru Forester just nu och är väldigt nöjd, vet inte vad de har för modeller där borta (antar att du bor i staterna) men dom har en mindre modell, XV, och dom brukar få bra betyg i kundnöjdhet.
Lite högre förbrukning dock pga konstant fyrhjulsdrift men bensinen är väl relativt billig för er.
 
Hade gärna fått lite input om mitt kommande däck/fälg-köp. Fälgarna som sitter på idag är 18", jag behöver köpa nya till sommardäcken. Sitter och velar mellan 19" och 20". Tror ni att 20" är för stort till bilen? Tanken är att köpa några smalekrade fälgar. Hur berörs komforten med ökande storlek på fälgen? Har aldrig haft så här stora fälgar förr. Tacksam för råd.


bil.png
 
Hade gärna fått lite input om mitt kommande däck/fälg-köp. Fälgarna som sitter på idag är 18", jag behöver köpa nya till sommardäcken. Sitter och velar mellan 19" och 20". Tror ni att 20" är för stort till bilen? Tanken är att köpa några smalekrade fälgar. Hur berörs komforten med ökande storlek på fälgen? Har aldrig haft så här stora fälgar förr. Tacksam för råd.


bil.png

Har 18" på vinterfälgarna och 20" på sommarfälgarna (E-Pace). Lite stötigare, men 0 problem.

Snyggare med 20" mot 19". En kompis har en ny X5, han har 20" och 22". Mycket snyggt och inga problem med komforten.

Men jag kommer ju från en liten ort i Norrbotten..
 
För mig personligen så tycker jag att det ser väldigt underligt (och ibland rent komiskt) ut när man sätter stora sportiga fälgar på en högbygge till bil som inte andas minsta sportighet. (Nej, en SUV är aldrig, ALDRIG, sportig!). Men det är bara vad jag tycker. Med tanke på hur trafikbilden ser ut verkar jag vara i minoritet när jag tycker att de flesta nyare bilar och SUV:ar har för stora fälgar för deras eget bästa rent utseendemässigt.
 
För mig personligen så tycker jag att det ser väldigt underligt (och ibland rent komiskt) ut när man sätter stora sportiga fälgar på en högbygge till bil som inte andas minsta sportighet. (Nej, en SUV är aldrig, ALDRIG, sportig!). Men det är bara vad jag tycker. Med tanke på hur trafikbilden ser ut verkar jag vara i minoritet när jag tycker att de flesta nyare bilar och SUV:ar har för stora fälgar för deras eget bästa rent utseendemässigt.
Stora fälgar kan ha sin plats men riktig lågrofil går oftast bort. Håller helt med om de sportiga fälgarna med mycket luft, passar väldigt sällan på en långsam bil. Gillar däremot Bentley- och monoblock-fälgar men mycket metall.
 
Stora fälgar kan ha sin plats men riktig lågrofil går oftast bort. Håller helt med om de sportiga fälgarna med mycket luft, passar väldigt sällan på en långsam bil. Gillar däremot Bentley- och monoblock-fälgar men mycket metall.
Ge gärna bildexempel på fälgarna du gillar! Jag har t ex ingen koll på vad som menas med monoblockfälgar.
 
Har 18" på vinterfälgarna och 20" på sommarfälgarna (E-Pace). Lite stötigare, men 0 problem.

Snyggare med 20" mot 19". En kompis har en ny X5, han har 20" och 22". Mycket snyggt och inga problem med komforten.

Men jag kommer ju från en liten ort i Norrbotten..

Tack för svar!

Jag tar gärna emot tips på snygg fälgar, tycker det är svårt att hitta något.

Det jag helst hade velat ha är dessa fast i "vanlig" färg: https://vossenwheels.com/galleries/3422/ --- men helt för dyra :/

De bifogade är det närmsta jag hittat, men de är inte lika snygga tyvärr.


fälg ks.png
 
Fälgar är en extrem smaksak så där tycker jag man bara ska lyssna på sig själv och vad man tycker. Nåt att tänka på dock är att lacken på lägre prissatta eftermarknadsfälgar är mycket känsligare än på originalfälgar. Dvs åker man regelbundet på grusvägar eller liknande så kommer den typen av fälgar se rejält ledsna ut efter ganska kort tid. Originalfälgar har tjock pulverlack och tål mycket mer. Detsamma gäller om man tänkt använda dem på vintern men nu var det ju sommarfälgar vi pratade om utgår jag ifrån.
 
Hade gärna fått lite input om mitt kommande däck/fälg-köp. Fälgarna som sitter på idag är 18", jag behöver köpa nya till sommardäcken. Sitter och velar mellan 19" och 20". Tror ni att 20" är för stort till bilen? Tanken är att köpa några smalekrade fälgar. Hur berörs komforten med ökande storlek på fälgen? Har aldrig haft så här stora fälgar förr. Tacksam för råd.


bil.png

Jag har en Lexus IS med 18 tum på sommarhjulen och 17 på vinterhjulen. Det är stor skillnad i vägljud, så jag funderar på att byta till 17 tum även på sommarhjulen.
 
Jag har en Lexus IS med 18 tum på sommarhjulen och 17 på vinterhjulen. Det är stor skillnad i vägljud, så jag funderar på att byta till 17 tum även på sommarhjulen.

Samma här, fast på en BMW 420 GC. 18" runflat sommardäck är bullrigt och stötigt medans min dubbfria 17" vinterdäck är tyst och mjukt. Ser faktiskt fram emot att byta till vinterdäcken varje höst ... ;)
BMW 420 GC 2018-04-17 (däck 2).jpg
 
Tillbaka
Topp