• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Cuban8

Omega
2-Faktor
Var och hämtade banåka-fälgarna igår och provmonterade idag. Är egentligen inget fan av svarta fälgar men jag tycker det flyger! :)

Kommer bli 2-3cm lägre med Öhlins chassit också, blir kanon!

E79AD38B-BAC3-45C3-B0C2-61B6EC6DF667.jpeg
3D07928B-0AAB-45BC-91B0-61BE98DCD226.jpeg
Frågan är väl vad du gör på backen när det är helt ok Cu i bakgrunden!? :rolleyes::p
 
  • Sad
Reactions: LS

LS

Panerai
2-Faktor
Hängde inte med ovan, är det typ original rulldiameter? Mycket luft i hjulhuset.
Japp det är original rulldiameter. 265/40/19 bak, mina "vanliga" är 265/45/18. Porsche kör 265/45/18, 265/40/19 och 265/35/20 på den här modellen (bak, liknande fram men 235 bredd).

Porsches standard-chassi utan PASM så det är därför den är ganska hög. Byter till Öhlins om sisådär 3 veckor och den sänker ca 2-3cm om man sätter enligt rekommendation, tror det blir lagom.
 
Senast ändrad:

EssexX

Panerai
2-Faktor
Post-winter detailing! Stenskott där plåt lyser igenom är aldrig kul. Men sådant går ju att ta hand om. Nöjd med resultatet då inget syns om man står och tittar på huven, bara om man dyker in närmare eller förstorar foton 😉
AFF8E042-3D1D-4DEF-A8D4-50714211AFE6.jpeg
E5CEF335-B8B7-452B-A7F7-C4BD05AF3E6D.jpeg
D8044DF3-631C-4808-9C0E-E0AE6BB2069E.jpeg
F7C326C1-EDBE-4505-8227-EE2399AD4368.jpeg
 
Senast ändrad:

Göteborgare

Cartier
Säljuppdrag via någon bilfirma som har fin renommé. Fördel om de har erfarenhet av Porsche. Det kan vara en trygghet för spekulanterna. Finns en del firmor runt om i landet som kvalificerar där beroende på var man bor.

Tyvärr har jag inte någon koll på Göteborgsregionen. Det finns säkert någon som har det som läser tråden. I annat fall kan du kolla via entusiastforum. T ex Porsche Klubben om du är medlem där.

Det finns ingen renommerad Porsche verkstad utanför Porsche center där du kanske har servat bilen som känner till din bil och kanske rent av har någon entusiast som letar efter en 996:á med känd historik förutsatt att den har det. Det kan också vara ett sätt att sälja en bil utan att lägga ut den någonstans.

Tack för tipsen. Tyvärr blir det ingen försäljning. Timman från ladan där den stått till verkstaden fick mig att inse att man behöver en gammal porsche. :cool: Lyckades dessutom få en garageplats i närheten, så nu blir det åka i sommar.
 
Senast ändrad:

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Tjena alla bilfantaster!
Ska köpa första bilen nu då jag har fått ta över en garageplats.
Vill ha en hyfsat bränslesnål, få plats med några golfbagar, en del roliga hästkrafter skadar inte men inget måste, mest för helgutflykter o lite längre resor på sommaren/påsk/julledighet etc. Någon som har tips på bra begagnad bil för runt 120-130k typ? Min kunskap sträcker sig typ till V60 o A3/A4 :D
Tack o ha en härlig söndagskväll!
 
Tack för tipsen. Tyvärr blir det ingen försäljning. Timman från ladan där den stått till verkstaden fick mig att inse att man behöver en gammal porsche. :cool: Lyckades dessutom få en garageplats i närheten, så nu blir det åka i sommar.

996:an har varit nere och vänt. Tror den kommer att bli allt mer uppskattad i framtiden för att den är stram och ren. Lite som gamla 60- 70 tals 911:an fast modern tappning.

På motorcykel fronten var 999:an ingen uppskattad modell efter den ikoniska 916 serien. Men även den har fått revansch.

Tror du kommer att vara glad att du behåller den om det är ett fint exemplar.
 

Göteborgare

Cartier
996:an har varit nere och vänt. Tror den kommer att bli allt mer uppskattad i framtiden för att den är stram och ren. Lite som gamla 60- 70 tals 911:an fast modern tappning.

På motorcykel fronten var 999:an ingen uppskattad modell efter den ikoniska 916 serien. Men även den har fått revansch.

Tror du kommer att vara glad att du behåller den om det är ett fint exemplar.
Stram och ren kan jag hålla med om. Underbar körkänsla,
 

Tapiren

Cartier
Tjena alla bilfantaster!
Ska köpa första bilen nu då jag har fått ta över en garageplats.
Vill ha en hyfsat bränslesnål, få plats med några golfbagar, en del roliga hästkrafter skadar inte men inget måste, mest för helgutflykter o lite längre resor på sommaren/påsk/julledighet etc. Någon som har tips på bra begagnad bil för runt 120-130k typ? Min kunskap sträcker sig typ till V60 o A3/A4 :D
Tack o ha en härlig söndagskväll!
V60 är inte så dumma, lite tråkiga kanske men trevliga att åka i.

Jag hade nog köpt en Jaguar XF, härliga att åka i och generellt sett bra kvalitet.

Annars finns ju Mercedes E-klass i alla möjliga varianter, och med din budget hittar du lätt ett bra exemplar.

Ett allmänt tips är att inte stirra sig blind på förbrukningen, kör du under 1000 mil blir ju skillnaden mellan en snål och ”normal” bil inte ens 100kr/månad.
 
Någon som har koll på gamla 986or och vad man borde se upp för? Ingen koll alls själv men skulle vilja ha nått för sommaren och tyckte alltid de var tuffa som barn så tänkte det kunde vara läge.

Sneglat lite på denna:

Tog ut en carfax-rapport och bilen är importerad från italien 2016, efter det bara sommarkörd.

Det finns massvis med information på nätet om 986 gen. Begagnat artiklar och youtube videos.

Inlägget här är skrivet av en som ägt och kört mycket med sin 986:a. Läs runt lite på det forumet.


www.986forums.com är också värt att titta på.

Jag har ägt en 986 sedan 2016 och kört ett par tusen mil med den utan några problem. Generatorn gick sönder första eller andra året. Kostade några tusen att fixa. Annars regelbunden service. Min är en keeper.

Personligen hade jag letat reda på en Boxster S med utökat skinn. Senare årsmodeller fick glasruta bak. De tidigare hade plastruta och kan se tråkiga ut med tiden och riskerar att spricka.

Rekommenderar dig också att provköra några exemplar så att du lär dig hur bilen ska kännas. Låt någon erfaren gå igenom det exemplaret du är intresserad av att köpa. Det var en dyr bil ny. Vissa saker kostar mer än andra bilar att åtgärda.
 

Rearden

Cartier
Det finns massvis med information på nätet om 986 gen. Begagnat artiklar och youtube videos.

Inlägget här är skrivet av en som ägt och kört mycket med sin 986:a. Läs runt lite på det forumet.


www.986forums.com är också värt att titta på.

Jag har ägt en 986 sedan 2016 och kört ett par tusen mil med den utan några problem. Generatorn gick sönder första eller andra året. Kostade några tusen att fixa. Annars regelbunden service. Min är en keeper.

Personligen hade jag letat reda på en Boxster S med utökat skinn. Senare årsmodeller fick glasruta bak. De tidigare hade plastruta och kan se tråkiga ut med tiden och riskerar att spricka.

Rekommenderar dig också att provköra några exemplar så att du lär dig hur bilen ska kännas. Låt någon erfaren gå igenom det exemplaret du är intresserad av att köpa. Det var en dyr bil ny. Vissa saker kostar mer än andra bilar att åtgärda.
Tack för input! Självklart hade jag gärna köpt en S och nyare, men budgettaket är 150'. Alternativet är såklart en annan bil. Tanken var ursprungligen 2 sitsig och inget tak, inte nödvändigtvis en boxster.
 
Tack för input! Självklart hade jag gärna köpt en S och nyare, men budgettaket är 150'. Alternativet är såklart en annan bil. Tanken var ursprungligen 2 sitsig och inget tak, inte nödvändigtvis en boxster.

Boxster S gick att få för runt 150’- 165’ här om året till ca 185+ för låga mil i fint skick.

Det kanske är så att prisnivåerna har ökat något. Finns säkert en viss prutmån oavsett. Lägg ut en köpes annons på Porsche klubbens forum. Kanske kan du köpa en av en entusiast.

Låt inte mina synpunker sätta några hinder. 2,7:an fick fina omdömen när den var ny. Se till att köpa ett fint exemplar. Du har igen det när du själv ska sälja bilen vidare. Även om du väljer att ha kvar den på obestämd tid så är det alltid trevligare att börja med något som är välhållet som man kan fortsätta sköta.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Sådär ja, 1 månad, har nog aldrig haft en bil som klarat sig så länge utan någon form av problem.

Någon som känner igen detta? Provade trycka ut kroken och det fungerade utan problem, ser aldrig ut att ha använts. En F36 på 4000 mil. Typfel?

jahapp2.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Sådär ja, 1 månad, har nog aldrig haft en bil som klarat sig så länge utan någon form av problem.

Någon som känner igen detta? Provade trycka ut kroken och det fungerade utan problem, ser aldrig ut att ha använts. En F36 på 4000 mil. Typfel?

jahapp2.jpg
Fan en månad är ändå grymt, jag skämtar inte när jag säger att mina tre senaste bilar haft problem ifrån dag 1 :D (Mustang, 330e och ID3)

Men kan vara som @daniel svensson säger eller så kan det var något helt annat :D
 
Senast ändrad:
Topp