Långresa med Herr S-klasse avklarad!
Förra helgen blev det runt 200 mil bakom ratten, och till det 100-talet mil i en Jaguar XJ från samma årgång, 2004. Båda klädsamt enkelt utrustade, förvisso läderklädsel och allt annat som hör lyxbilar till, men jämfört med övriga produkter i sina respektive modellserier är de två kompisarna verkligen snålt utrustade.
Vilken är då bäst...?
På pappret är tysken svårslagen, dels har den mer teknik men det är också en "riktig" lyxbil på så sätt att förstahandsköparna kunde välja allt från tygklädsel till typ fyra hundra olika nyanser på skinnet, tre-fyra typer av elstyrning i baksätet osv, och inte minst; värstingen har över 600hk där Jaguaren blott levererar 400hk. Upplagt för promenadseger!
Svaret är i alla fall för mig lite otippat men Jaguaren är faktiskt bättre, den är lite vassare i fjädring och styrning samtidigt som jag rent subjektivt sitter bättre i stolarna. Det är lite konstigt, när man sätter sig i S-klassen är det som att blir masserad av gud vår herre i egen hög person, men efter tre-fyra timmar får i alla fall jag lite ont i ryggen, samtidigt som Jaguaren bara blir skönare och skönare trots att Mercan har fler inställningsmöjligheter (som finns även till Jaguar, om man betalar).
Tyvärr upplevs Jaguaren som lite omodern, samtidigt som den faktiskt i praktiken inte är det, Mercan har fem växlar och Jaguaren sex, båda har luftfjädring men kissen stoltserar med kaross i aluminium som är bra på... tja, i princip alla sätt. Båda har färgskärmar, Mercedes har gjort ett bättre jobb med designen men Jaguaren har touch-skärm.
Tysken är som sig bör mer välbyggd, inredningen är överlag en något trevligare plats att vara på och... ja den är mer välbyggd. Lyfter man på bagagemattan i den ena bilen hittar vi en svart balja, en verktygssats och lite annat smått och gott. I den andra är det bara en stor röra med sladdar, boxar och kontakter på måfå utspridda. Gissa vilken bil som är byggd i Tyskland och vilken som är byggd på engelska landsbyggden?
Med det sagt, det verkar faktiskt som att britten håller lite högre kvalitet, även om den upplevs lite rackligare tycks XJ från dessa årgångar vara behäftad med betydligt färre konstiga fel än Mercan, samt att den sistnämnda beroende på utrustning har fler konstiga tillval som kan ställa till det, samt att den ju rostar något enormt.
Så, sammanfattningsvis, efter att ha ägt två W220 S-klass och fyra-fem XJ från dessa år upplever jag konstigt nog att Jaguaren är det smarta valet då den faktiskt är lika bra eller bättre på det mesta samtidigt som den håller lite högre kvalitet i kombination med att den var billigare som ny och håller ett högre värde som begagnad. W220 är mer känslornas bil, högre risk för kostsamma fel samtidigt som den faktiskt är underbart underbar när man sitter och smeker träpanelerna för femte gången, eller njuter av att känna på det perfekta motståndet i varje reglage.