• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

LS

Panerai
2-Faktor
Proffsiga lösningar!

Bafflar kan ju räcka också, har personligen aldrig upplevt problem men vet ju tex att vissa Porschemodeller som har pick-upen i ’ena kanten’ fått problem då de gått torra vid höga, och ’långa’, g-belastningar
Du har helt rätt, men jag rådfrågade internet för ett tag sedan och det verkar inte som att detta är något problem på 718-generationen :)
 

Norda

Panerai
Köpte igår en riktig pärla! 🤩
Tänkt trackday bil. Just nu m50b20 motor, så inget monster... kommer att fixas lite av en vän innnan jag hämtar den. Idag blev bromsbytet klart till 330 bromsar från e46, blir också 17” fälgar istället för dessa 15”. Rensa mer invändigt och köpa en ny förarstol är lite av vad som kommer fixas innan hämtning!

ska bli riktigt skoj! 😄
FE9BABBB-5C88-49E4-A3FC-3960432D1FDC.jpeg
03E46382-A4C1-4E7E-BEAE-041FF7B8673A.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
@MaziK med flera tack för alla tips på däck! Tänkte att det var på sin plats med en uppdatering. Efter mycket läsande fram och tillbaka kom jag fram till att det bara blir en halvmesyr att köpa t.ex. Pilot Sport 4S för att köra bana då det fortfarande är ett gatdäck i grund och botten. Valde därför att köpa nya p-zero bak där de är slut.

Tråkigt? Well, inte riktigt. Fick tag på ett par Cayman originalfälgar i 19” i schysst skick med p-zero med ok mönster. Sliter ut de däcken på 1-2 bandagar och sätter sedan på Cup2 connect på dessa och har som bankörnings-hjul, och mina nuvarande som vardagshjul. Kommer bli fantastiskt bra :D

CB905B5C-915E-4F14-A946-AC215BD1655D.jpeg
Nice, bästa alternativet om man kan unna sig det.
CUP2 på gata funkar men du får inte alls samma temp som på bana. Det är stor skillnad i grepp.

Vad gäller diskussionen kring R888/R hade inte ens funderat på dem. Vad jag läst hört så är övriga motsvarande däck minst lika bra och bättre på många punkter.
 
Senast ändrad:

EssexX

Panerai
2-Faktor
Japp, jag är svag för äldre Maserati. Quattroporte III som jag tipsade om såldes till slut, men 3 januari fanns en Kyalami med bland mina tips om bilar i utlandet. Nu är den enda i Sverige till salu. Med största motoralternativet och manuell låda är det här en extremt ovanlig bil. Riktigt lågmilad samlarbil. Våga vara udda och gör samtidigt svensk motorkultur en välgärning så den stannar i landet. Du får en härlig old school GT-bil från ett anrikt märke, ett fantastiskt motorljud och som numera ingår bland de modeller som kan erhålla Maserati Classiche certifieringen. Jag vill dessutom gärna bli bästa kompis med köparen 😁
- sorry!


5FB34A45-264C-47C6-AF27-3376D84894C8.jpeg
8049C591-0F74-4E35-AAFC-0749A5274097.jpeg
9C0772EF-1162-4A61-B708-544D528C46DE.jpeg
07F3A89C-C031-477A-BB36-A364B989538A.jpeg
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Man vill ju inte vara den ägaren som fick lägga €50.000 på renovering* ;-)

* Eller så var han rik och gjorde det för skojs skull. Man får hoppas på det.
 

Tapiren

Cartier
Långresa med Herr S-klasse avklarad!

Förra helgen blev det runt 200 mil bakom ratten, och till det 100-talet mil i en Jaguar XJ från samma årgång, 2004. Båda klädsamt enkelt utrustade, förvisso läderklädsel och allt annat som hör lyxbilar till, men jämfört med övriga produkter i sina respektive modellserier är de två kompisarna verkligen snålt utrustade.

Vilken är då bäst...?

På pappret är tysken svårslagen, dels har den mer teknik men det är också en "riktig" lyxbil på så sätt att förstahandsköparna kunde välja allt från tygklädsel till typ fyra hundra olika nyanser på skinnet, tre-fyra typer av elstyrning i baksätet osv, och inte minst; värstingen har över 600hk där Jaguaren blott levererar 400hk. Upplagt för promenadseger!

Svaret är i alla fall för mig lite otippat men Jaguaren är faktiskt bättre, den är lite vassare i fjädring och styrning samtidigt som jag rent subjektivt sitter bättre i stolarna. Det är lite konstigt, när man sätter sig i S-klassen är det som att blir masserad av gud vår herre i egen hög person, men efter tre-fyra timmar får i alla fall jag lite ont i ryggen, samtidigt som Jaguaren bara blir skönare och skönare trots att Mercan har fler inställningsmöjligheter (som finns även till Jaguar, om man betalar).

Tyvärr upplevs Jaguaren som lite omodern, samtidigt som den faktiskt i praktiken inte är det, Mercan har fem växlar och Jaguaren sex, båda har luftfjädring men kissen stoltserar med kaross i aluminium som är bra på... tja, i princip alla sätt. Båda har färgskärmar, Mercedes har gjort ett bättre jobb med designen men Jaguaren har touch-skärm.

Tysken är som sig bör mer välbyggd, inredningen är överlag en något trevligare plats att vara på och... ja den är mer välbyggd. Lyfter man på bagagemattan i den ena bilen hittar vi en svart balja, en verktygssats och lite annat smått och gott. I den andra är det bara en stor röra med sladdar, boxar och kontakter på måfå utspridda. Gissa vilken bil som är byggd i Tyskland och vilken som är byggd på engelska landsbyggden?

Med det sagt, det verkar faktiskt som att britten håller lite högre kvalitet, även om den upplevs lite rackligare tycks XJ från dessa årgångar vara behäftad med betydligt färre konstiga fel än Mercan, samt att den sistnämnda beroende på utrustning har fler konstiga tillval som kan ställa till det, samt att den ju rostar något enormt.

Så, sammanfattningsvis, efter att ha ägt två W220 S-klass och fyra-fem XJ från dessa år upplever jag konstigt nog att Jaguaren är det smarta valet då den faktiskt är lika bra eller bättre på det mesta samtidigt som den håller lite högre kvalitet i kombination med att den var billigare som ny och håller ett högre värde som begagnad. W220 är mer känslornas bil, högre risk för kostsamma fel samtidigt som den faktiskt är underbart underbar när man sitter och smeker träpanelerna för femte gången, eller njuter av att känna på det perfekta motståndet i varje reglage.
 

Bilagor

  • w220.jpg
    w220.jpg
    560.1 KB · Visningar: 33
  • w2201.jpg
    w2201.jpg
    924.3 KB · Visningar: 34

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Långresa med Herr S-klasse avklarad!

Förra helgen blev det runt 200 mil bakom ratten, och till det 100-talet mil i en Jaguar XJ från samma årgång, 2004. Båda klädsamt enkelt utrustade, förvisso läderklädsel och allt annat som hör lyxbilar till, men jämfört med övriga produkter i sina respektive modellserier är de två kompisarna verkligen snålt utrustade.

Vilken är då bäst...?

På pappret är tysken svårslagen, dels har den mer teknik men det är också en "riktig" lyxbil på så sätt att förstahandsköparna kunde välja allt från tygklädsel till typ fyra hundra olika nyanser på skinnet, tre-fyra typer av elstyrning i baksätet osv, och inte minst; värstingen har över 600hk där Jaguaren blott levererar 400hk. Upplagt för promenadseger!

Svaret är i alla fall för mig lite otippat men Jaguaren är faktiskt bättre, den är lite vassare i fjädring och styrning samtidigt som jag rent subjektivt sitter bättre i stolarna. Det är lite konstigt, när man sätter sig i S-klassen är det som att blir masserad av gud vår herre i egen hög person, men efter tre-fyra timmar får i alla fall jag lite ont i ryggen, samtidigt som Jaguaren bara blir skönare och skönare trots att Mercan har fler inställningsmöjligheter (som finns även till Jaguar, om man betalar).

Tyvärr upplevs Jaguaren som lite omodern, samtidigt som den faktiskt i praktiken inte är det, Mercan har fem växlar och Jaguaren sex, båda har luftfjädring men kissen stoltserar med kaross i aluminium som är bra på... tja, i princip alla sätt. Båda har färgskärmar, Mercedes har gjort ett bättre jobb med designen men Jaguaren har touch-skärm.

Tysken är som sig bör mer välbyggd, inredningen är överlag en något trevligare plats att vara på och... ja den är mer välbyggd. Lyfter man på bagagemattan i den ena bilen hittar vi en svart balja, en verktygssats och lite annat smått och gott. I den andra är det bara en stor röra med sladdar, boxar och kontakter på måfå utspridda. Gissa vilken bil som är byggd i Tyskland och vilken som är byggd på engelska landsbyggden?

Med det sagt, det verkar faktiskt som att britten håller lite högre kvalitet, även om den upplevs lite rackligare tycks XJ från dessa årgångar vara behäftad med betydligt färre konstiga fel än Mercan, samt att den sistnämnda beroende på utrustning har fler konstiga tillval som kan ställa till det, samt att den ju rostar något enormt.

Så, sammanfattningsvis, efter att ha ägt två W220 S-klass och fyra-fem XJ från dessa år upplever jag konstigt nog att Jaguaren är det smarta valet då den faktiskt är lika bra eller bättre på det mesta samtidigt som den håller lite högre kvalitet i kombination med att den var billigare som ny och håller ett högre värde som begagnad. W220 är mer känslornas bil, högre risk för kostsamma fel samtidigt som den faktiskt är underbart underbar när man sitter och smeker träpanelerna för femte gången, eller njuter av att känna på det perfekta motståndet i varje reglage.
Dessutom är väl en X350 bra j-vla mycket snyggare än en W220!:)
Mercedes-Benz_S-Class_%28W220%29%2C_Bangladesh._%2840118868032%29.jpg

cheap+car+Jaguar+XJ.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Långresa med Herr S-klasse avklarad!

Förra helgen blev det runt 200 mil bakom ratten, och till det 100-talet mil i en Jaguar XJ från samma årgång, 2004. Båda klädsamt enkelt utrustade, förvisso läderklädsel och allt annat som hör lyxbilar till, men jämfört med övriga produkter i sina respektive modellserier är de två kompisarna verkligen snålt utrustade.

Vilken är då bäst...?

På pappret är tysken svårslagen, dels har den mer teknik men det är också en "riktig" lyxbil på så sätt att förstahandsköparna kunde välja allt från tygklädsel till typ fyra hundra olika nyanser på skinnet, tre-fyra typer av elstyrning i baksätet osv, och inte minst; värstingen har över 600hk där Jaguaren blott levererar 400hk. Upplagt för promenadseger!

Svaret är i alla fall för mig lite otippat men Jaguaren är faktiskt bättre, den är lite vassare i fjädring och styrning samtidigt som jag rent subjektivt sitter bättre i stolarna. Det är lite konstigt, när man sätter sig i S-klassen är det som att blir masserad av gud vår herre i egen hög person, men efter tre-fyra timmar får i alla fall jag lite ont i ryggen, samtidigt som Jaguaren bara blir skönare och skönare trots att Mercan har fler inställningsmöjligheter (som finns även till Jaguar, om man betalar).

Tyvärr upplevs Jaguaren som lite omodern, samtidigt som den faktiskt i praktiken inte är det, Mercan har fem växlar och Jaguaren sex, båda har luftfjädring men kissen stoltserar med kaross i aluminium som är bra på... tja, i princip alla sätt. Båda har färgskärmar, Mercedes har gjort ett bättre jobb med designen men Jaguaren har touch-skärm.

Tysken är som sig bör mer välbyggd, inredningen är överlag en något trevligare plats att vara på och... ja den är mer välbyggd. Lyfter man på bagagemattan i den ena bilen hittar vi en svart balja, en verktygssats och lite annat smått och gott. I den andra är det bara en stor röra med sladdar, boxar och kontakter på måfå utspridda. Gissa vilken bil som är byggd i Tyskland och vilken som är byggd på engelska landsbyggden?

Med det sagt, det verkar faktiskt som att britten håller lite högre kvalitet, även om den upplevs lite rackligare tycks XJ från dessa årgångar vara behäftad med betydligt färre konstiga fel än Mercan, samt att den sistnämnda beroende på utrustning har fler konstiga tillval som kan ställa till det, samt att den ju rostar något enormt.

Så, sammanfattningsvis, efter att ha ägt två W220 S-klass och fyra-fem XJ från dessa år upplever jag konstigt nog att Jaguaren är det smarta valet då den faktiskt är lika bra eller bättre på det mesta samtidigt som den håller lite högre kvalitet i kombination med att den var billigare som ny och håller ett högre värde som begagnad. W220 är mer känslornas bil, högre risk för kostsamma fel samtidigt som den faktiskt är underbart underbar när man sitter och smeker träpanelerna för femte gången, eller njuter av att känna på det perfekta motståndet i varje reglage.
Vilken är tystast?
 

Tapiren

Cartier
Svårt att säga, båda är väldigt tysta och jag hade svårt att uppleva någon direkt skillnad, men måste jag välja en vinnare så skulle jag gissa att S-klassen är något tystare.

De bilar jag körde hade tyvärr lite olika däcktyper, S-klassen hade 17” eller möjligen 16” och Jaguaren rullade på 19”.

S-klassen har dessutom dubbla rutor som standard medan Jaguaren inte ens har det som tillval.
 

Tapiren

Cartier
För att fylla på, Mercedesen är otroligt mycket mer genomarbetad än XJ;

-Luftfjädring? Absolut. Men på Mercan är den justerbar i höjd och hårdhet. Kostade antagligen inget extra att tillverka, och ibland är det en fördel. XJ justerar sig förvisso självt, ibland, men det är inget föraren kan styra.

-Justerar man stolen närmare ratten i Mercedes, så sänker den nackstödet. Först trodde jag att det var ett fel men det är en funktion, den antar att föraren är kort om denne vill sitta nära ratten.

-Återcirkulation av kupeluften finns såklart på båda men håller man knappen intryckt i Mercan stänger den också rutorna och takluckan.

-Färddator är standard i båda bilar. Mercedes är förstås mer komplicerad, och betydligt snyggare. Framförallt är den inte felstavad, Jaguar kallade det under hela bilens produktion för ”medalförbrukning”.

-Sminkspeglar? Så att man kan kontrollera looken utanför kasinot? Eller tja, med tanke på åldern och värdet på bilarna är det väl snarare en pizzeria än ett kasino, men låt gå ändå, Mercan har en sminkspegel vid varje säte och fram har de dessutom två glas, normal och förstoring. Jaguaren har bara sminkspeglar fram, samt att det då är ett enkelt glas utan förstoring eller liknande.

Listan kan förstås göras längre....
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Idag för exakt 50 år sedan föddes min 350 SL. Inte gått 10000 än (kommer inte ihåg exakt men runt 9500). I rutan 62 står en fyra. Det läses som 624 och betyder "Schweden-Ausführung". Version för Sverige.

32093181187_8c060b48db_b.jpg


51144837989_cc65ebedd6_h.jpg

51144067096_4b65e86e31_b.jpg

33935254588_ddb8559181_b.jpg

47760216192_27aa479f20_b.jpg

51144279323_c4b45e0f15_b.jpg

50376723007_e9e761effc_b.jpg


För att fira det monteras rätt ratt i helgen!

49841742046_8a1352a1a7_b.jpg


Och ett glas Champagne blir det nog också.
 
Senast ändrad:

Gnomon

Cartier
En bilfråga.

Min SRS Airbag lampa lyser sen bilen (Mercedes R170 SLK 2004) hade ett batterihaveri.
Jag köpte en OBD plugg och appen Car Scanner för att radera fekoden, det lyckades inte, den verkar inte hitta det felet.

Har ni något tips på en annan app som kan kan nollställa SRS?
Jag har inte kommit fram till något genom googling.
 

Marli

Cartier
En bilfråga.

Min SRS Airbag lampa lyser sen bilen (Mercedes R170 SLK 2004) hade ett batterihaveri.
Jag köpte en OBD plugg och appen Car Scanner för att radera fekoden, det lyckades inte, den verkar inte hitta det felet.

Har ni något tips på en annan app som kan kan nollställa SRS?
Jag har inte kommit fram till något genom googling.


Jag kör ovan, dock i mitt fall med BMW mjukvara. Den kan göra det du vill, och en massa annat. Nyttig pryl för 1500:- om man meckar lite själv.

Möjligen kan appen ’carly’ också släcka koden.
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
En bilfråga.

Min SRS Airbag lampa lyser sen bilen (Mercedes R170 SLK 2004) hade ett batterihaveri.
Jag köpte en OBD plugg och appen Car Scanner för att radera fekoden, det lyckades inte, den verkar inte hitta det felet.

Har ni något tips på en annan app som kan kan nollställa SRS?
Jag har inte kommit fram till något genom googling.

Jag hade samma (men lite mindre) fast för MB som kunde läsa och nolla felkoder för MB. Hade du skrivit tre dagar tidigare kunde du fått den mot frakten (om du inte bott i stockholm med omnejd).. :(
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Idag för exakt 50 år sedan föddes min 350 SL. Inte gått 10000 än (kommer inte ihåg exakt men runt 9500). I rutan 62 står en fyra. Det läses som 624 och betyder "Schweden-Ausführung". Version för Sverige.

32093181187_8c060b48db_b.jpg


51144837989_cc65ebedd6_h.jpg

51144067096_4b65e86e31_b.jpg

33935254588_ddb8559181_b.jpg

47760216192_27aa479f20_b.jpg

51144279323_c4b45e0f15_b.jpg

50376723007_e9e761effc_b.jpg


För att fira det monteras rätt ratt i helgen!

49841742046_8a1352a1a7_b.jpg


Och ett glas Champagne blir det nog också.
Har ju en lite nyare 1988, men tycker de är vackrast med hardtoppen på. Läste om en professor i Californinen som haft sin i 40 år och aldrig tagit av hardtoppen, lite kul.
 

Sjobedan

Rolex
Fick provköra den här idag. Trevlig, men inte för mig.

jag tycker att man satt för högt, klent (obefintligt) motorljud, lite ”Volvo” över körkänslan och övriga känslan av inredning etc.

dock var H&K ljudet magiskt.
 

Bilagor

  • 1E41631A-8DC7-4E07-A25C-FFC844B7772E.jpeg
    1E41631A-8DC7-4E07-A25C-FFC844B7772E.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 112

vincent76

Omega
Köpte igår en riktig pärla! 🤩
Tänkt trackday bil. Just nu m50b20 motor, så inget monster... kommer att fixas lite av en vän innnan jag hämtar den. Idag blev bromsbytet klart till 330 bromsar från e46, blir också 17” fälgar istället för dessa 15”. Rensa mer invändigt och köpa en ny förarstol är lite av vad som kommer fixas innan hämtning!

ska bli riktigt skoj! 😄
FE9BABBB-5C88-49E4-A3FC-3960432D1FDC.jpeg
03E46382-A4C1-4E7E-BEAE-041FF7B8673A.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Var och hämtade banåka-fälgarna igår och provmonterade idag. Är egentligen inget fan av svarta fälgar men jag tycker det flyger! :)

Kommer bli 2-3cm lägre med Öhlins chassit också, blir kanon!

E79AD38B-BAC3-45C3-B0C2-61B6EC6DF667.jpeg
3D07928B-0AAB-45BC-91B0-61BE98DCD226.jpeg
Hängde inte med ovan, är det typ original rulldiameter? Mycket luft i hjulhuset.
 
Topp