• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

EssexX

Panerai
2-Faktor
En Maserati 3200GT Assetto Corsa dyker inte upp varje dag. Assetto corsa betyder i princip tävlings-setup och denna specialare har därför ett unikt och rätt omfattande ”handling package” samt en hel del mer subtila detaljer som skiljer den från en standard 3200GT. Just den typen av lågvolymstillverkad bil med specialsetup som gör den till en potentiellt mycket god investering på sikt. Manuell låda känns alldeles självklart. Däremot hade de officiellt inte fler hästar än en standard (370), men ryktet säger att de hade väsentligt mer tack vare ett uppskruvat laddtryck. Fullt möjligt naturligtvis, rentav troligt.
Baksätet är f ö ovanligt användbart i en sådan här. Inte bara där för syns skull alltså.
Noterbart är att 2001orna generellt är den årsmodell som föredras på 3200GT. Dessutom är det den sista årsmodellen. De är förbättrade på väldigt många punkter jämfört med de tidigare. Assetto Corsa finns endast som 2001.
Italiensk och vacker. Otroligt mycket sportbil/GT för pengarna i min mening.



FCAFD681-118C-4598-8D0D-8C9ABA6578CB.jpeg
E1B59717-BFAC-48B1-ABD6-8637A022CBEE.jpeg
1BFB4292-606B-4DF4-9851-8E5EF199F37A.jpeg
FC6D98B1-AEB8-49EB-A25D-80C1DE407626.jpeg
81E32AE7-5E3C-4D9B-BB36-5F5D3C7D11A4.jpeg
2585DF6E-2858-479B-859D-73C2724C5223.jpeg
BF74DEFC-F6CE-44ED-AFDA-40EB23EF21F2.jpeg
785E09C2-9E84-4433-9282-5A2FAB724EBC.jpeg
96BFD8F1-FD45-4C1B-8CF0-108007AC8DB3.jpeg
 

Tapiren

Cartier
Hur många fler mil kan man krama ur en volvo xc90 2016 som gått 19 000 mil?
Såg denna till salu: https://www.blocket.se/annons/skane/volvo_xc90_d5_awd_inscription_drag_navi_7_sits/95047233

för 309 000kr och blev fundersam. Dels hur dyr den är, eller är man bekväm/gammal i tänket, om man tycker att 19 000 mil är vansinnigt mycket (för det priset). När börjar bilen bli riktigt trött, 30 000? 40 000?
De är ju dyra, alla XC-bilar, jag tycker ändå det där känns ganska prisvärt med tanke på vad som begärs för gamla generationerna av XC60/90

Dock vet jag inte alls hur den ”nya” motorgenerationen mår av många mil, D5:eek:rna med raka femman hade inte oroat mig men de små fyrorna kanske inte tål mil lika bra?

Priset är nog inte mycket att bråka om, den verkar ligga rätt jämfört med andra objekt och spontant tror jag att den kommer säljas ganska snabbt.

Däremot är ju ratten grymt sliten, den skulle man ju nästan vilja byta....
 

Bally

Cartier
Nu börjar vårkänslorna ta överhand...lovade mig själv att inte köpa en sommarbil men nu vette sjutton hur det blir.

Ni som har lite koll på Porsche, finns det någon VIN-dekoder som funkar där man kan kolla upp spec mm? För Merca och BMW finns det vad jag kan se men de jag googlat fram för Porsche verkar vara återvändsgränder med massa köpeprylar eller så funkar de inte för europeiska bilar?

Hur gör man annars, är det att kontakta en ÅF för att få ut uppgifter?

På ett annat plan vad gäller Porsche, tycker mig återigen se att priserna höjts något på de flesta intressanta modeller och att utbudet är ganska dåligt. Kanske är säsongseffekten. Men 991.2 (4) GTS tex ligger på drygt 1,2-1,4 Mkr, kan inte vara långt från nybilspriserna. Kan man (nästan) lika gärna skaffa en nästan ny 992.1 Carrera S som är modernare med samma prestanda i teorin.

991.1 GT3 är ju riktigt vassa men för mig som bara ska finåka med lite gubbgasningar är det nog helt overkill, lite för gammal för stilen. Då tror jag en GTS eller en Turbo funkar bättre och som bonus kan man i teorin slänga in en extra unga bak korta sträckor. Dock så kan jag inte riktigt släppa AMG GT S som i vart fall har sjunkit lite mer vad jag kan se. Och andra sidan fortsätter säkert den trenden så det väl hugget som stucket avseende värdeminskning sett på 3-4 år.

Med tanke på intresset för beggade Porsche finns det ingen som regelbundet sammanställer statistik över priser? Alltid borde det finnas någon galen entusiast tänker jag. :)
En AMG GT S ser ju ut som ett riktigt fynd, hur mycket kan de egentligen tappa från denna nivån? 500+ hästar och en V8 i en modern sportbil, känns väl inte som att det ska bli mindre attraktivt framöver?

Minns när de kom att de skrevs ju att de var väldigt bra att köra och en riktig utmanare till Porscharna.
GT R versionen ska ju vara en rejäl uppgradering gentemot den vanliga när det kommer till banan och kördynamik, men som du beskriver vad du ska göra så låter det ju som att GT S skulle funka lika bra.
Får tillägga en disclaimer att jag inte kört nån av dem, bara vad jag läst mig till..
 
Nu börjar vårkänslorna ta överhand...lovade mig själv att inte köpa en sommarbil men nu vette sjutton hur det blir.

Ni som har lite koll på Porsche, finns det någon VIN-dekoder som funkar där man kan kolla upp spec mm? För Merca och BMW finns det vad jag kan se men de jag googlat fram för Porsche verkar vara återvändsgränder med massa köpeprylar eller så funkar de inte för europeiska bilar?

Hur gör man annars, är det att kontakta en ÅF för att få ut uppgifter?

Option codes för äldre och nyare Porsche:

I annat fall kan säkert en återförsäljare kolla upp den specifika bilen via registreringsnummer/chassinummer.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Dock vet jag inte alls hur den ”nya” motorgenerationen mår av många mil, D5:eek:rna med raka femman hade inte oroat mig men de små fyrorna kanske inte tål mil lika bra?
Tidiga VEA motorer har problem med både blocksprickor, oljeförbrukning, balansaxlar och annat otrevligt. Verkar inte som de håller i närheten av lika bra som femmorna.
 

Tapiren

Cartier
Tidiga VEA motorer har problem med både blocksprickor, oljeförbrukning, balansaxlar och annat otrevligt. Verkar inte som de håller i närheten av lika bra som femmorna.
Tråkigt!

Det känns tyvärr inte som världens bästa motor, högt effektuttag ur låg volym utan att bilarna i praktiken varken blir speciellt starka eller snåla.
 
En AMG GT S ser ju ut som ett riktigt fynd, hur mycket kan de egentligen tappa från denna nivån? 500+ hästar och en V8 i en modern sportbil, känns väl inte som att det ska bli mindre attraktivt framöver?

Minns när de kom att de skrevs ju att de var väldigt bra att köra och en riktig utmanare till Porscharna.
GT R versionen ska ju vara en rejäl uppgradering gentemot den vanliga när det kommer till banan och kördynamik, men som du beskriver vad du ska göra så låter det ju som att GT S skulle funka lika bra.
Får tillägga en disclaimer att jag inte kört nån av dem, bara vad jag läst mig till..
Har väntat på att köpa en sedan de kom ut. Men du vet hur det är, åren går, det kommer något nyare som ser liiite fräschare ut, facelift etc.

Jag behöver inget extremt för att jag skulle köra på bana osv, det handlar bara om känsla och ego. :D Jag har haft en SL tidigare och sneglar också på GT/GT C Roadster. Här har juMerca rört till det fenomenalt mycket med de olika modellerna GT/GT S/GT C osv men antagligen "duger" en GT Roadster med sina 467/630 hk/Nm isf 510/650 som GT S har. Det är väl någon diffbroms, fjädring och kanske mjukvara som skiljer men men.

Jag kör bara på sommaren så då är alternativet utan tak en verklig bra sak. Det är ju redan kört med baksäte liksom.

Men tycker inte Roadstrmodellerna har droppat tillräckligt i pris, ligger runt +1,2 Mkr och det tycker jag fortfarande är för mkt sett till nybilspriserna som var 2017/2018.
 

LS

Panerai
2-Faktor
@MaziK med flera tack för alla tips på däck! Tänkte att det var på sin plats med en uppdatering. Efter mycket läsande fram och tillbaka kom jag fram till att det bara blir en halvmesyr att köpa t.ex. Pilot Sport 4S för att köra bana då det fortfarande är ett gatdäck i grund och botten. Valde därför att köpa nya p-zero bak där de är slut.

Tråkigt? Well, inte riktigt. Fick tag på ett par Cayman originalfälgar i 19” i schysst skick med p-zero med ok mönster. Sliter ut de däcken på 1-2 bandagar och sätter sedan på Cup2 connect på dessa och har som bankörnings-hjul, och mina nuvarande som vardagshjul. Kommer bli fantastiskt bra :D

CB905B5C-915E-4F14-A946-AC215BD1655D.jpeg
 

Brage

Omega
@MaziK med flera tack för alla tips på däck! Tänkte att det var på sin plats med en uppdatering. Efter mycket läsande fram och tillbaka kom jag fram till att det bara blir en halvmesyr att köpa t.ex. Pilot Sport 4S för att köra bana då det fortfarande är ett gatdäck i grund och botten. Valde därför att köpa nya p-zero bak där de är slut.

Tråkigt? Well, inte riktigt. Fick tag på ett par Cayman originalfälgar i 19” i schysst skick med p-zero med ok mönster. Sliter ut de däcken på 1-2 bandagar och sätter sedan på Cup2 connect på dessa och har som bankörnings-hjul, och mina nuvarande som vardagshjul. Kommer bli fantastiskt bra :D
Toyo R888 tycker jag fungerar bra som vardagliga gatdäck, bandäck låter jag mig inte uttala mig om då jag inte sysselsätter mig med det.
 

Vesper

Rolex
Det är mitt intryck också. Kör vidare med P-Zero för gatan, eller byter till det betydligt billigare GY F1 Assymetric 2, som också är N-märkt och verkar likvärdigt.
Ett r-däck är ju framtaget för att klara högre temperaturer på torrt väglag inte speciellt trevliga i lite kalla och blöta förhållanden.
 
  • Like
Reactions: LS
Toyo R888 tycker jag fungerar bra som vardagliga gatdäck, bandäck låter jag mig inte uttala mig om då jag inte sysselsätter mig med det.

Varför väljer man att köra Toyo R888 som vardagligt gatdäck?

Toyo R888 är inget vidare däck i vardagen. Har kört några uppsättningar med det uteslutande på bana och i samband med det lagt landsvägsmil på dem. Nya är ljudnivån ok, men efter en bandag låter de som om man kör en lätt lastbil med grova däck.

Sedan är de ingen hit i väta när det är lite stående vatten. De är bättre än gamla Michelin Cup däcket som var opålitliga i väta när de inte hade temperatur i däcken. Jag köpte R888 när det begav sig som en kompromiss eftersom de hade något säkrare egenskaper i just väta. Vi talar om rätt marginella skillnader i praktiken. Jag har kört många mil på landsväg till och från bandagar och events både i Sverige och Europa. Slår vädret om får man ta det lugnare. Öppnar himlen sig får man verkligen ta det lugnt. Sedan är de känsliga för lufttyck så man kommer bara att elda för kråkorna genom att nöta mil på landsväg i onödan. Man kommer att få ojämnt slitage över slitytan över tid.

Använder man bilen i vardagen gör man klokast i att ha dubbla uppsättningar. En uppsättning ordinära däck avsedda för gata och så en uppsättning r-däck. Man kan plocka upp ett par begagnade fälgar så som LS nu gjorde. De behöver inte vara i kosmetiskt perfekt skick. Desto bättre om de inte är det.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Hämtade ut den här i fredags. Trevlig, hyggligt tyst, tråkig men en bil. Duger gott åt en tråkmåns som mig. Hade alla rätt. Drag, motor och kupévärmare, farthållare, bensin och manuell växellåda för övningsskörning med sonen. Bra med Toyotas kvalitetsgaranti.
8320D814-E97D-4683-82B3-FC10F99CF33D.jpeg
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Hämtade ut den här i fredags. Trevlig, hyggligt tyst, tråkig men en bil. Duger gott åt en tråkmåns som mig. Hade alla rätt. Drag, motor och kupévärmare, farthållare, bensin och manuell växellåda för övningsskörning med sonen. Bra med Toyotas kvalitetsgaranti.
8320D814-E97D-4683-82B3-FC10F99CF33D.jpeg
Ja, snart är det dags igen för en tråkbil för min egen del.
När en Macan blir för bred för frun (hon tycker att den är för stor för att köra in i garaget) så blir det att kolla på en "smalare" bil.
Jag hittar ingenting som passar våra kriterier och då känns det nästan som att man kan skita i alla kriterier (förutom bredden) och dra till med en beggad Corolla eller liknande.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja, snart är det dags igen för en tråkbil för min egen del.
När en Macan blir för bred för frun (hon tycker att den är för stor för att köra in i garaget) så blir det att kolla på en "smalare" bil.
Jag hittar ingenting som passar våra kriterier och då känns det nästan som att man kan skita i alla kriterier (förutom bredden) och dra till med en beggad Corolla eller liknande.
Om en liten Macan inte går in är det ju en utmärkt anledning att bygga ut garaget ;)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Om en liten Macan inte går in är det ju en utmärkt anledning att bygga ut garaget ;)
Ja, det hade varit det bästa. Problemet är att jag måste köpa ny bostad då jag har radhus med garagelänga.
Fast en fristående villa är man ju sugen på ändå. Då kan bilarna få ha vilken bredd som helst. Bara en bred garageport och så är det problemet ur världen.
 
Tack. Har du något förslag i Göteborgsområdet?

Tyvärr har jag inte någon koll på Göteborgsregionen. Det finns säkert någon som har det som läser tråden. I annat fall kan du kolla via entusiastforum. T ex Porsche Klubben om du är medlem där.

Det finns ingen renommerad Porsche verkstad utanför Porsche center där du kanske har servat bilen som känner till din bil och kanske rent av har någon entusiast som letar efter en 996:á med känd historik förutsatt att den har det. Det kan också vara ett sätt att sälja en bil utan att lägga ut den någonstans.
 

FlipSwede

Rolex
Är det någon som har något tips på var man bäst säljer en Porsche 996 om man vill undvika blocket?
Det forsta stallet jag skulle annonsera pa ar ju Svenska Porscheklubben (Jag tar for givet de har ett Kop/Saljforum for medlemmar alt det kostar en peng for icke-medlemmar)
Forhoppningsvis far du da enbart svar fran entusiaster som vet vad de letar efter pa gott och ont. Du slipper de varsta Blocketbroderna,men far petgubbar istallet.

Vill du slippa kundkontakten helt sa ar tipset om en serios firma helst nischad pa entusiastbilar i din kategori ( Jag menar det ar ingen direkt ide lamna din Porsche till en firma som pysslar med veteranbilar eller Mustang/Corvette da dina kunder inte kommer finnas dar) men den servicen kommer givetvis med en prislapp.
 

Brage

Omega
Trippel 8or för gatan, varför? Kör du inte bana med bilen så finns det betydligt bättre gatdäck.
Varför väljer man att köra Toyo R888 som vardagligt gatdäck?

Toyo R888 är inget vidare däck i vardagen. Har kört några uppsättningar med det uteslutande på bana och i samband med det lagt landsvägsmil på dem. Nya är ljudnivån ok, men efter en bandag låter de som om man kör en lätt lastbil med grova däck.

Sedan är de ingen hit i väta när det är lite stående vatten. De är bättre än gamla Michelin Cup däcket som var opålitliga i väta när de inte hade temperatur i däcken. Jag köpte R888 när det begav sig som en kompromiss eftersom de hade något säkrare egenskaper i just väta. Vi talar om rätt marginella skillnader i praktiken. Jag har kört många mil på landsväg till och från bandagar och events både i Sverige och Europa. Slår vädret om får man ta det lugnare. Öppnar himlen sig får man verkligen ta det lugnt. Sedan är de känsliga för lufttyck så man kommer bara att elda för kråkorna genom att nöta mil på landsväg i onödan. Man kommer att få ojämnt slitage över slitytan över tid.

Använder man bilen i vardagen gör man klokast i att ha dubbla uppsättningar. En uppsättning ordinära däck avsedda för gata och så en uppsättning r-däck. Man kan plocka upp ett par begagnade fälgar så som LS nu gjorde. De behöver inte vara i kosmetiskt perfekt skick. Desto bättre om de inte är det.

Beror på vad man söker. Jag söker fäste, och att inte bilen ställer sig snett när jag rör gaspedalen i torra väglag, lösningen vart 295or R888. I regn ändrar jag effekt & hastighet. Byta däck ofta & ljud i kupén är inget som bekymrar mig.

Olika bilar för olika syften, och en bil man vill ha den typen av däck, har oftast ett begränsat användningsområde i vilket fall. Mitt tips var baserat på fäste, och att man har förståelse för vad man rullar på.

Köper era argument, de är solida. Personligen har jag aldrig haft ett problem med det dock. Jag kollar på himlen och byter bil om jag är osäker.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Varför väljer man att köra Toyo R888 som vardagligt gatdäck?

Toyo R888 är inget vidare däck i vardagen. Har kört några uppsättningar med det uteslutande på bana och i samband med det lagt landsvägsmil på dem. Nya är ljudnivån ok, men efter en bandag låter de som om man kör en lätt lastbil med grova däck.

Sedan är de ingen hit i väta när det är lite stående vatten. De är bättre än gamla Michelin Cup däcket som var opålitliga i väta när de inte hade temperatur i däcken. Jag köpte R888 när det begav sig som en kompromiss eftersom de hade något säkrare egenskaper i just väta. Vi talar om rätt marginella skillnader i praktiken. Jag har kört många mil på landsväg till och från bandagar och events både i Sverige och Europa. Slår vädret om får man ta det lugnare. Öppnar himlen sig får man verkligen ta det lugnt. Sedan är de känsliga för lufttyck så man kommer bara att elda för kråkorna genom att nöta mil på landsväg i onödan. Man kommer att få ojämnt slitage över slitytan över tid.

Använder man bilen i vardagen gör man klokast i att ha dubbla uppsättningar. En uppsättning ordinära däck avsedda för gata och så en uppsättning r-däck. Man kan plocka upp ett par begagnade fälgar så som LS nu gjorde. De behöver inte vara i kosmetiskt perfekt skick. Desto bättre om de inte är det.

Jag har väl en 500ish mil på mina R888 + 3 bandagar.
Inga problem alls. Grymma däck.
Bättre i väta än vad jag förväntade mig.

Anpassa bil efter underlag gällar ALLA. Även ni som åker era Audi A6 Quattro (som alltid ligger i dikerna).
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
@MaziK med flera tack för alla tips på däck! Tänkte att det var på sin plats med en uppdatering. Efter mycket läsande fram och tillbaka kom jag fram till att det bara blir en halvmesyr att köpa t.ex. Pilot Sport 4S för att köra bana då det fortfarande är ett gatdäck i grund och botten. Valde därför att köpa nya p-zero bak där de är slut.

Tråkigt? Well, inte riktigt. Fick tag på ett par Cayman originalfälgar i 19” i schysst skick med p-zero med ok mönster. Sliter ut de däcken på 1-2 bandagar och sätter sedan på Cup2 connect på dessa och har som bankörnings-hjul, och mina nuvarande som vardagshjul. Kommer bli fantastiskt bra :D

CB905B5C-915E-4F14-A946-AC215BD1655D.jpeg

Bästa lösningen med dubbla uppsättningar. R-däck är skoj. Så länge oljetråget klarar g-krafterna.
 

Brage

Omega
Bästa lösningen med dubbla uppsättningar. R-däck är skoj. Så länge oljetråget klarar g-krafterna.

Bra nämnande, upplever personligen att baksump klarar det bättre om vi talar våtsump. Men det är såklart en hel del andra faktorer som spelar roll med.

Budget variant finns ju alltid också, ackumulatortrycksättning. Vilket nästan alltid är ett krav vid lite högre toleranser på ramlager om man inte kör torrsump.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Bra nämnande, upplever personligen att baksump klarar det bättre om vi talar våtsump. Men det är såklart en hel del andra faktorer som spelar roll med.

Budget variant finns ju alltid också, ackumulatortrycksättning. Vilket nästan alltid är ett krav vid lite högre toleranser på ramlager om man inte kör torrsump.

Proffsiga lösningar!

Bafflar kan ju räcka också, har personligen aldrig upplevt problem men vet ju tex att vissa Porschemodeller som har pick-upen i ’ena kanten’ fått problem då de gått torra vid höga, och ’långa’, g-belastningar
 
  • Like
Reactions: LS

Brage

Omega
Proffsiga lösningar!

Bafflar kan ju räcka också, har personligen aldrig upplevt problem men vet ju tex att vissa Porschemodeller som har pick-upen i ’ena kanten’ fått problem då de gått torra vid höga, och ’långa’, g-belastningar
Bafflar är aldrig fel, rätt enkelt att göra själv dessutom. Ackumulatortrycksättning är en simpel lösning också om man hittar utrymme för det, som bland annat Canton erbjuder.

https://www.cantonracingproducts.com/categories/accusump-oil-accumulator/accusump-units.html en rätt billig lösning i jämförelse med torrsump.
 
Topp