• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Lite för mycket ”snabba” gubbar med chrome delete nu, kromat kan vara riktigt trevligt på rätt bil/färg. Går mode i allt.
C820FBB8-34CF-4F8E-A1F7-58D529C33941.jpeg

Var och kikade på en annan bil härom veckan och det stod en M6 och en M5 i fint skick i hallen. Knasigt feta fortfarande och så här några år senare i en design som håller.

...och så de där V10orna, magi. Vi skulle bara fått möjlighet att slippa DSG även på den här sidan pölen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Var och kikade på en annan bil härom veckan och det stod en M6 och en M5 i fint skick i hallen. Knasigt feta fortfarande och så här några år senare i en design som håller.

...och så de där V10orna, magi. Vi skulle bara fått möjlighet att slippa DSG även på den här sidan pölen.
Håller med, designen är rätt tidlös även om man såklart ser att bilarna inte är nya. Känns som det fanns större utrymme för formgivning på tidigt 2000-tal än nu.

Kul med v10, men inte i en bruksbil om jag har förstått det rätt. Där passar v8-sugmotorn utmärkt med mer tillgängligt vridmoment. Min jobbpendling går i rätt hög hastighet så bilen passar finfint.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Fick en fråga om jag ville bli av med vår gamla saab och det vill jag, men undrar om ngn vill hjälpa mig med om den är värd ngt alls. En saab 9000 cs turbo från 98 som gått 28500 mil. Såklart är det inte många slantar och finns väl ingen anledning att ta det i denna tråd, men om ngn har lite kunskap får man gärna dra ett pm...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fick en fråga om jag ville bli av med vår gamla saab och det vill jag, men undrar om ngn vill hjälpa mig med om den är värd ngt alls. En saab 9000 cs turbo från 98 som gått 28500 mil. Såklart är det inte många slantar och finns väl ingen anledning att ta det i denna tråd, men om ngn har lite kunskap får man gärna dra ett pm...
Beror främst på hur mycket som är kvar av plåten. Är den normaldålig så är det väl 10 tusen nånstans. Är det ett superfint ex som är rostfritt börjar de nästan få samlarstatus. Finns inga kvar. Men jag tror inte riktigt att de ligger på den här prisnivån än ;) https://www.blocket.se/annons/stockholm/saab_9000_cs_a50_jubileum_2_3_turbo_225hk_mkt_fin/95767622
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Beror främst på hur mycket som är kvar av plåten. Är den normaldålig så är det väl 10 tusen nånstans. Är det ett superfint ex som är rostfritt börjar de nästan få samlarstatus. Finns inga kvar. Men jag tror inte riktigt att de ligger på den här prisnivån än ;) https://www.blocket.se/annons/stockholm/saab_9000_cs_a50_jubileum_2_3_turbo_225hk_mkt_fin/95767622
Haha nä 10 var väl vad jag tänkte. Har samma riktigt snygga skinnstolar och träratt som den där. Tänker att en köpare plockar dem och lite annat till ett samlarex... den funkar, är besiktad och ser väl ok ut på avstånd. En del lite fula ristlagningar men absolut inte full med rost eller så. Motorn låter lite skevt och varvar lite lågt när man precist startat och den är på tomgång. Funkar dock bra att köra och är ganska pigg.
 

Sheepdog

Panerai
2-Faktor
Skulle behöva lite input av er bilkunniga.
Storyn är att min bror behöver tips på en bra och pålitlig bil för 80 till 100 kakor hos seriös handlare i Stockholm. Är fyra personer i familjen och det som körs är barnen som lämnas/hämtas, lantstället på helgen och lite semestertrippar.

Min bror är helt ointresserad av bilar och helt prestigelös. Första och senaste bilen var en Saab 9-5 kombi som spontan köptes av hans kollega. Den löstes nyligen in efter en påkörning.

Så vad ska jag rekommendera honom?
Kollade blocket på Stockholm och följande dök upp:
A8DD26BD-E76C-4A73-ADED-4FF2064B5555.jpeg

7586CAB1-2B3D-450D-842E-22E9E2013240.jpeg

6A942DD3-A677-4617-960F-FE57F41C32EE.jpeg

Är det vettiga förslag? Pålitliga tsi-motorer?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skulle behöva lite input av er bilkunniga.
Storyn är att min bror behöver tips på en bra och pålitlig bil för 80 till 100 kakor hos seriös handlare i Stockholm. Är fyra personer i familjen och det som körs är barnen som lämnas/hämtas, lantstället på helgen och lite semestertrippar.

Min bror är helt ointresserad av bilar och helt prestigelös. Första och senaste bilen var en Saab 9-5 kombi som spontan köptes av hans kollega. Den löstes nyligen in efter en påkörning.

Så vad ska jag rekommendera honom?
Kollade blocket på Stockholm och följande dök upp:
A8DD26BD-E76C-4A73-ADED-4FF2064B5555.jpeg

7586CAB1-2B3D-450D-842E-22E9E2013240.jpeg

6A942DD3-A677-4617-960F-FE57F41C32EE.jpeg

Är det vettiga förslag? Pålitliga tsi-motorer?
TSI är inte pålitliga, äldre Skoda har relativt stora rostproblem. I din trojka ovan hade jag lätt valt Volvon. 2.0F är inte nån stark motor och på motorväg är den lite surrig men den är väldigt driftssäker och har låga servicekostnader. Det går mycket myter om etanolmotorer, dessa är just - myter. 2.0F är en förträfflig motor när man förstår att det inte är någon raket bara. Däremot är det en manuell låda med automatisk dubbelkopping på Volvon ovan (Powershift). Den har vissa tillförlitlighetsproblem (itne lika stora som gamla DSG dock) så jag hade letat upp en manuell. De finns överallt, bara välja ut en.
 

Sheepdog

Panerai
2-Faktor
TSI är inte pålitliga, äldre Skoda har relativt stora rostproblem. I din trojka ovan hade jag lätt valt Volvon. 2.0F är inte nån stark motor och på motorväg är den lite surrig men den är väldigt driftssäker och har låga servicekostnader. Det går mycket myter om etanolmotorer, dessa är just - myter. 2.0F är en förträfflig motor när man förstår att det inte är någon raket bara. Däremot är det en manuell låda med automatisk dubbelkopping på Volvon ovan (Powershift). Den har vissa tillförlitlighetsproblem (itne lika stora som gamla DSG dock) så jag hade letat upp en manuell. De finns överallt, bara välja ut en.
Tusen tack för tips!

Blir inte så mycket kvar när jag filtrerar bort:
inget franskt (veux des problèmes)
ingen tsi-motor
ingen Dacia (skärpning, ingen utan god man köper en Dacia)
inte för högt miltal (typ åtta varv runt jorden)
liten tantbil

Segt att jag och min bror bor lite långt ifrån varandra, annars hade jag hängt med honom till några bilhandlare och kollat.
Men lite kul att få läsa på lite, är mest uppdaterad på nyare bmw, Audi och Mercedes..
 

FlipSwede

Rolex
Skulle behöva lite input av er bilkunniga.
Storyn är att min bror behöver tips på en bra och pålitlig bil för 80 till 100 kakor hos seriös handlare i Stockholm. Är fyra personer i familjen och det som körs är barnen som lämnas/hämtas, lantstället på helgen och lite semestertrippar.

Min bror är helt ointresserad av bilar och helt prestigelös. Första och senaste bilen var en Saab 9-5 kombi som spontan köptes av hans kollega. Den löstes nyligen in efter en påkörning.

Så vad ska jag rekommendera honom?
Kollade blocket på Stockholm och följande dök upp:
A8DD26BD-E76C-4A73-ADED-4FF2064B5555.jpeg

7586CAB1-2B3D-450D-842E-22E9E2013240.jpeg

6A942DD3-A677-4617-960F-FE57F41C32EE.jpeg

Är det vettiga förslag? Pålitliga tsi-motorer?
I den prisklassen hade jag letat privat om koparen har pengarna klara. Varfor ska jag goda en handlare med minst 15-25pengar nar det anda i slutanden handlar om en billigare begagnad bil dar jag formodar 3manaders MHRF garanti ar vad man som kund kan forvanta sig (om ens det)?
Kanns som det ar svart att hitta kontantkopare for privatsaljare i den prisklassen som inte ska tokpruta,byta eller krangla efterat,vilket ger goda mojligheter for en helt normal familjefar att gora en bra affar.
Ar det en firma som behovs sa skulle jag kolla upp vem som star bakom firman forst innan jag ens akte och kollade pa bilen. Be om RegNr och kontakta foregende agare ocksa.
 

FlipSwede

Rolex
Fick en fråga om jag ville bli av med vår gamla saab och det vill jag, men undrar om ngn vill hjälpa mig med om den är värd ngt alls. En saab 9000 cs turbo från 98 som gått 28500 mil. Såklart är det inte många slantar och finns väl ingen anledning att ta det i denna tråd, men om ngn har lite kunskap får man gärna dra ett pm...
9000 ar relativt eftertraktade hos Saabfolk,sa att den har ett varde ar klart. Men hur mycket?
For den som bara ska ha en bil som rullar over sommaren ar en tia formycket. Halften kanske. Men for ratt Saabgubbe sa kan en tia vara ett fynd. Prova annonsera ut den pa nagon Saabklubbssida pa FB forst sa far du se vad du far for respons.

Det annonserades en relativt ful 95 kombi tidigt 200tal med liknande mil, dock bade nybesiktigad och nyskattad for en manad sedan kanske. Den begardes det 6200kr for och den saldes pa nagon timme. Det kanske ger en fingervisning om varde.
 

Sheepdog

Panerai
2-Faktor
I den prisklassen hade jag letat privat om koparen har pengarna klara. Varfor ska jag goda en handlare med minst 15-25pengar nar det anda i slutanden handlar om en billigare begagnad bil dar jag formodar 3manaders MHRF garanti ar vad man som kund kan forvanta sig (om ens det)?
Kanns som det ar svart att hitta kontantkopare for privatsaljare i den prisklassen som inte ska tokpruta,byta eller krangla efterat,vilket ger goda mojligheter for en helt normal familjefar att gora en bra affar.
Ar det en firma som behovs sa skulle jag kolla upp vem som star bakom firman forst innan jag ens akte och kollade pa bilen. Be om RegNr och kontakta foregende agare ocksa.
Min bror föredrar bilfirma, då det känns lite mer safe. Han är som sagt ganska okunnig och ointresserad av bilar.
Har tipsat honom att i första hand välja typ Bilia eller liknande och inte Oves bil och ved i Skärholmen.
 

Tapiren

Cartier
I den prisklassen hade jag letat privat om koparen har pengarna klara. Varfor ska jag goda en handlare med minst 15-25pengar nar det anda i slutanden handlar om en billigare begagnad bil dar jag formodar 3manaders MHRF garanti ar vad man som kund kan forvanta sig (om ens det)?
Kanns som det ar svart att hitta kontantkopare for privatsaljare i den prisklassen som inte ska tokpruta,byta eller krangla efterat,vilket ger goda mojligheter for en helt normal familjefar att gora en bra affar.
Ar det en firma som behovs sa skulle jag kolla upp vem som star bakom firman forst innan jag ens akte och kollade pa bilen. Be om RegNr och kontakta foregende agare ocksa.
Samma här, de flesta handlare med lite storlek / seriositet handlar inte med bilar runt 100’, sen finns förstås många seriösa handlare även bland de som säljer ”billiga” bilar men allt för många är väldigt oseriösa.

Biltips då?
Jag ger er; Lexus RX;

Mycket pålitlig och allmänt bra bil för pengarna,
 

FlipSwede

Rolex
Samma här, de flesta handlare med lite storlek / seriositet handlar inte med bilar runt 100’, sen finns förstås många seriösa handlare även bland de som säljer ”billiga” bilar men allt för många är väldigt oseriösa.

Biltips då?
Jag ger er; Lexus RX;

Mycket pålitlig och allmänt bra bil för pengarna,

Ja kan du hitta en LyxToyota som passar ar det bara att handla. Lika palitlig som lillebror men mer gottiga knappar att trycka pa. Dessutom en riktigt trevlig milslukare.
Tummen upp pa den!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tusen tack för tips!

Blir inte så mycket kvar när jag filtrerar bort:
inget franskt (veux des problèmes)
ingen tsi-motor
ingen Dacia (skärpning, ingen utan god man köper en Dacia)
inte för högt miltal (typ åtta varv runt jorden)
liten tantbil

Segt att jag och min bror bor lite långt ifrån varandra, annars hade jag hängt med honom till några bilhandlare och kollat.
Men lite kul att få läsa på lite, är mest uppdaterad på nyare bmw, Audi och Mercedes..
Varför ska man välja bort bra bilar bara för att man är prestigelös? Vilken typ av klocka är din bror? Säg oss det så ska vi säga vilken bil han ska ha. 😀
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Tycker den är grym, men har inte jättemycket att jämföra med. Aktivt chassi/styrning och bytte stolarna till M6-varianten.
Jag tycker faktiskt att designen har växt på mig, det är svårt att inte bli sugen. Man verkar kunna få bra exemplar för under 100´!

Egentligen är jag nog mest sugen på en 630, prestandan är inte jätteviktig för mig men jag kör långt så även en deciliter i förbrukning gör skillnad
 

Molgan

Cartier
Var och kikade på en annan bil härom veckan och det stod en M6 och en M5 i fint skick i hallen. Knasigt feta fortfarande och så här några år senare i en design som håller.

...och så de där V10orna, magi. Vi skulle bara fått möjlighet att slippa DSG även på den här sidan pölen.

E6x M6 och E6x M5 med S85 V10`an fick tyvärr aldrig DCT (Dubbelkopplingslåda som hos VW heter DSG) dessa magiska motorer fick tyvärr SMG-III vilket funkar men den är riktigt yxig samt med återkommande kopplingsbyten beroende på hur den var/är körd.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tycker faktiskt att designen har växt på mig, det är svårt att inte bli sugen. Man verkar kunna få bra exemplar för under 100´!

Egentligen är jag nog mest sugen på en 630, prestandan är inte jätteviktig för mig men jag kör långt så även en deciliter i förbrukning gör skillnad
Har alltid varit såld på just e63, men e60 hade jag svårt för tidigare men har vant mig vid den. Tycker de främst har väldigt fina grundformer. Silhuetten är riktigt bra. Min bror har nyaste e-klass coupe och där är silhuetten inte alls lika bra. De verkar ha halkat under 100' ja, vet dock inte om det innefattar 630 då de är lite nyare? Så som jag kör min, 140-100 kmh så drar den ca 0,9 beroende på hur många omkörningar det är på landsvägen. 630 drar väl mindre men vet inte hur mycket? Alltid lite mysigt med v8. Sedan är det ju det där med utrustning, aktivt chassi och styrning är inte lika vanligt på de mindre motorerna. Största ljudsystemet är också trevligt att ha.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
E6x M6 och E6x M5 med S85 V10`an fick tyvärr aldrig DCT (Dubbelkopplingslåda som hos VW heter DSG) dessa magiska motorer fick tyvärr SMG-III vilket funkar men den är riktigt yxig samt med återkommande kopplingsbyten beroende på hur den var/är körd.

Ah - sorry. Visste ju. Letade efter begreppet SMG men mina valser i E46 och E60-träsket låg för långt bak i minnet...
 
Topp