• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Funderar på en AMG CLA 35, någon som har erfarenhet utav en sådan? Combimodellen tänkte jag på. Har tyvärr ingen handlare i närheten så jag har inte haft möjlighet att provköra. Ska se om jag kan släpa mig ned söderut och provköra någon dag.

Funderar på en AMG CLA 35, någon som har erfarenhet utav en sådan? Combimodellen tänkte jag på. Har tyvärr ingen handlare i närheten så jag har inte haft möjlighet att provköra. Ska se om jag kan släpa mig ned söderut och provköra någon dag.

Jag var intresserad av en sådan, alternativt en CLA 250 SB, för några månader sedan när jag tittade på bil. Var iväg och provkörde en CLA 250 SB men den var jag tyvärr inte alls imponerad av, varken körkänsla eller känslan på interiören. Exteriört gillar jag den så klart, därför jag fastnade från början.

Sen är väl så klart AMG-versionen säkert snäppet bättre på allt men jag hann aldrig hitta en för provkörning innan jag tittade åt annat håll och slog till på en E400 Coupé istället. Stor skillnad i upplevelse i CLA vs E-klass tycker jag, men det bör det väl också vara.

Jag var intresserad av en sådan, alternativt en CLA 250 SB, för några månader sedan när jag tittade på bil. Var iväg och provkörde en CLA 250 SB men den var jag tyvärr inte alls imponerad av, varken körkänsla eller känslan på interiören. Exteriört gillar jag den så klart, därför jag fastnade från början.

Sen är väl så klart AMG-versionen säkert snäppet bättre på allt men jag hann aldrig hitta en för provkörning innan jag tittade åt annat håll och slog till på en E400 Coupé istället. Stor skillnad i upplevelse i CLA vs E-klass tycker jag, men det bör det väl också vara.
CLA är ju en ganska liten bil.
Förstår att du slog till på en E-klass!

CLA är framförallt byggd för att säljas i en mycket lägre prisklass (är ju samma som A-klass). Det räcker att gå upp till C-klass för att inredningen ska vara mycket mer påkostad.

Ja, jag har egentligen inga krav på storlek, huvudsaken man kan åka hyfsat bekvämt 2 personer och få plats med skidor med fällt baksäte. Men en 3 år gammal E-klass kändes bättre än en 1 år gammal CLA. Förstod så klart att det skulle vara skillnad, men inte så stor skillnad. Att det blev E-klassen var mest för att rätt exemplar dök upp just då, men jag är väldigt nöjd så här långt!

Kan ngn förklara varför färgen på lister väcker så mkt känslor? Är det inte bara en minimal detalj där man tycker olika färg är snyggt? Eller är det som att sätta M3 emblem på en 318? Fattar inte grejen...

Kan ngn förklara varför färgen på lister väcker så mkt känslor? Är det inte bara en minimal detalj där man tycker olika färg är snyggt? Eller är det som att sätta M3 emblem på en 318? Fattar inte grejen...
Utseendet på våra prylar som vi visar upp påverkar vår självbild. Därför är det väldigt viktigt. Sånt avtar med åldern men är värst i tonåren.

Utseendet på våra prylar som vi visar upp påverkar vår självbild. Därför är det väldigt viktigt. Sånt avtar med åldern men är värst i tonåren.
Bilar som helhet är väl till stor del något till stor del man vill visa upp för att förmedla en viss bild av en som person. Hade det bara handlat om ren transportkapacitet hade vi alla åkt Skoda med minsta fälgpaketet...

Du tar inläggen ovan lite väl seriöst. Svarta lister är väl lite som de där fula stygnen på modebanden man ser överallt. Många vill ha dem och det är mode. Inte alltid fel men ibland blir det. Om vi inte kan diskutera detaljer på bilar/klockor vet jag inte vad man ska ha forumet till?

Bilar som helhet är väl till stor del något till stor del man vill visa upp för att förmedla en viss bild av en som person. Hade det bara handlat om ren transportkapacitet hade vi alla åkt Skoda med minsta fälgpaketet...
Det är nog många gånger så men det är nog flera anledningar till varför man väljer en viss typ av bil. För egen del har funktion varit viktigare, men visst är det kul att sätta sig i en snygg bil, även om det för min del har varit viktigare att den gått stadigt på vägen i 180 km/h på autobahn. När det var viktigt hade jag bilar för det, men inte längre.

Det är nog många gånger så men det är nog flera anledningar till varför man väljer en viss typ av bil. För egen del har funktion varit viktigare, men visst är det kul att sätta sig i en snygg bil, även om det för min del har varit viktigare att den gått stadigt på vägen i 180 km/h på autobahn. När det var viktigt hade jag bilar för det, men inte längre.

Om funktion är viktigt så är väl till och börja med mekaniska klockor helt fel ute?
Mitt liv är bilar. Så enkelt är det.
Så varje liten detalj är viktig för mig.

Sedan så överanalyserar du svaren i tråden, det är mycket skämt.

Du tar inläggen ovan lite väl seriöst. Svarta lister är väl lite som de där fula stygnen på modebanden man ser överallt. Många vill ha dem och det är mode. Inte alltid fel men ibland blir det. Om vi inte kan diskutera detaljer på bilar/klockor vet jag inte vad man ska ha forumet till?
Klart man ska kunna diskutera detaljer och ha olika smak! Det var jag som helt klart tog inläggen för seriöst. Tänkte att det kanske handlade om mer än tycke och smak. Typ att man försöker få bilen att verka mer sportig än den är.

Klart man ska kunna diskutera detaljer och ha olika smak! Det var jag som helt klart tog inläggen för seriöst. Tänkte att det kanske handlade om mer än tycke och smak. Typ att man försöker få bilen att verka mer sportig än den är.
Fast just sportig är ju nog det folk oftast är ute efter. Kombinera det med alldeles för stora fälgar så är du hemma. Många är rädda för gubbstämpeln, lite som vissa är rädda för "damur" under 40 mm. Mycket tycke och smak helt enkelt.

Fast just sportig är ju nog det folk oftast är ute efter. Kombinera det med alldeles för stora fälgar så är du hemma. Många är rädda för gubbstämpeln, lite som vissa är rädda för "damur" under 40 mm. Mycket tycke och smak helt enkelt.
exakt så är det, mycket rädda för att få en gubbstämpel .......

exakt så är det, mycket rädda för att få en gubbstämpel .......
Det är iaf en förklaring jag har hört många gånger angående krom. Du har kanske hört annat, vad vet jag... Åldersnoja skojar man inte bort, oerhört underhållande att se folk som gör allt för att övervinna åldrandet.

Det är iaf en förklaring jag har hört många gånger angående krom. Du har kanske hört annat, vad vet jag... Åldersnoja skojar man inte bort, oerhört underhållande att se folk som gör allt för att övervinna åldrandet.
kan ju även vara så att man inte gillar krom helt enkelt.
Jag har aldrig gillat krom på lister, runt grill etc har inget med ålder att göra. I alla fall inte för min del

kan ju även vara så att man inte gillar krom helt enkelt.
Jag har aldrig gillat krom på lister, runt grill etc har inget med ålder att göra. I alla fall inte för min del
Är dock rätt irrelevant vad en person tycker i det hela. Finns oändligt med anledningar till att plasta in krom.

Är dock rätt irrelevant vad en person tycker i det hela. Finns oändligt med anledningar till att plasta in krom.
det är rätt irrelevant kring vad du har hört vad någon sagt om det med.
Jag gav en konkret anledning och många med mig tycker att krom inte ser lika bra ut på en bil som svarta detaljer, har inget med att få ballen att verka vara större än vad den är, är ingen gubbnoja, bilen blir inte snabbare, man får inte mer vänner ..... utan bara så enkelt som att vissa ogillar krom på lister etc

På tal om kromade/svarta lister. Fått höra från många inklusive säljaren på Audi att jag har ”fel look” med kromade lister till denna färg och plastpaket. Ska tydligen vara svarta. Ingen toning på rutorna var tydligen också fel..

Kunde nog inte bry mig mindre, tycker det blev riktigt bra med det kromade.

C8B81E22-8742-4635-B75D-DA373C9CE681.jpeg

det är rätt irrelevant kring vad du har hört vad någon sagt om det med.
Jag gav en konkret anledning och många med mig tycker att krom inte ser lika bra ut på en bil som svarta detaljer, har inget med att få ballen att verka vara större än vad den är, är ingen gubbnoja, bilen blir inte snabbare, man får inte mer vänner .....
Fast att en stor procent av en grupp människor tycker något är väldigt mycket mer relevant än vad en ensam persons åsikt är. Så är det bara, objektivt.

Har ingen aning varför du verkat ta åt dig av gubbkommentaren.

Måste man inte ha hjälm när man kör den där, har för mig det.

Aldrig hört att det skall kunna tänkas vara hjälmkrav vid framförsel av ett fordon som räknas som bil.

Däremot kan det kanske vara rekommendabelt för att slippa få en gråsparv i fejjan.

...sjukt onödig modell dock. Ferrari är lite av Hublot när det gäller specialare.

Fast att en stor procent av en grupp människor tycker något är väldigt mycket mer relevant än vad en ensam persons åsikt är. Så är det bara, objektivt.

Har ingen aning varför du verkat ta åt dig av gubbkommentaren.
för det verkar vara ditt enda argument och jag förklarar att så är inte fallet.
Sen att det ser förjävligt ut är en annan femma

för det verkar vara ditt enda argument och jag förklarar att så är inte fallet.
Sen att det ser förjävligt ut är en annan femma
Om du läser inlägget igen står det "många" och inte "alla".

På samma tema, guldlister hade varit sjukt koolt till en mörkgrön lack tex. Varför kör folk bara krom och svarta lister? Lite tråkigt.

Varför vågar inget tyskt bilföretag ta ut svängarna lite! Tycker alla Audi har samma form sedan urminnes tider! Den kan också beror på att man inte har råd med en🙂

En 2002a. Tror den kommer rulla många mil till men är ju en risk med en gammal bil som redan rullat långt.. Den känns väldigt pigg i alla fall så håller tummarna att den klarar sommaren problemfritt. I absolut värsta fall blir det skroten och då är det ”bara” 15 tusen i sjön så det är ändå okej risk/reward.
Men nog om min gamla rishög och mer om era fina bilar som är betydligt roligare att läsa om och titta på 😊

En liten uppdatering om min rishög ni hjälpte mig att hitta:
Än så länge rullar bilen, även om vi inte har kört allt för långt. Blir nog att vi behåller den även efter sommaren.😁
Vet inte om jag bröt mot någon oskriven regel, men jag bytte ut ljudenheten och till något nyare. Är som en mindre surfplatta så vi kan ha olika appar som Spotify och Google Maps. Monteringsramen och plattan lirar inte helt 100 så det är några millimeters luft runt. Hade inga bra monteringsskuvar heller så den sitter inte helt centrerad i höjdled men det duger tills jag orkar göra det ordentligt. Blir nog någon hemmameckad list till slut och sen storstädning av alla ytor.
Bjuder på en kass bild mitt i krom-diskussionen (Svarta lister är grymt, vem bryr sig om det är gubbigt 😉)

D7D6BD13-DA8E-4ACA-A367-098BFD628DCD.jpeg

På tal om kromade/svarta lister. Fått höra från många inklusive säljaren på Audi att jag har ”fel look” med kromade lister till denna färg och plastpaket. Ska tydligen vara svarta. Ingen toning på rutorna var tydligen också fel..

Kunde nog inte bry mig mindre, tycker det blev riktigt bra med det kromade.

C8B81E22-8742-4635-B75D-DA373C9CE681.jpeg
Grymt fin bil!
Personligen hade jag för visso tyckt den var ännu snyggare med svarta detaljer och tonade rutor, men för mig är det bara en smaksak. Jag tänker inget om någon oavsett om de har krom eller svart. Tycker inte heller att något är fel. Trodde bara man valde det man tyckte var snyggast :)

Tillbaka
Topp