• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Sjobedan

Rolex
Låter som att det är bättre att hoppa den. Som någon skrev innan, även om det känns som en vettig deal så kommer det fortsätta gnaga efter köp.
bakvagnen måste kollas som sagt och även om det är åtgärdat, så kan det göras på olika sätt. Vevlager hade ju varit bra att ha papper på. Kika vidare är mitt råd:)
Stämmer det att de ska ventiljusteras också? (Med jämna mellanrum)
 

SenorE

Omega
Behöver lite råd av er bilnördar. Just nu kör jag en Audi A5 Sportback 45 TFSI 245hk från 2020 som bruksbil, (tog ut den sent 2019). Det dock dags att byta bruksbilen nu. Och jag har sneglat åt den nya VW Tiguan Elegance eHybrid 245hk. Pga nya skattesystemet så måste man typ köpa en hybrid eller elbil för att inte behöva betala 12k i skatt. Min fråga nu, har någon köpt den nya Tiguan? Hur känns den?
6974431C-41EF-4160-815A-91C14BAB7651.jpeg
60A6A6BD-C064-406F-9889-2E62F57D6BC4.jpeg
40AB5CF8-D74D-43E8-804D-1AE99DA7226D.jpeg
4748A49D-18DD-4EFC-A0B3-96C7C7201438.png

jag kanske har missat något men hur motiverar man att betala 100k extra för en hybrid för att spara ca 30k i skatt? Tar man verkligen igen det på minskad förbrukning? Hur är andrahandsvärdet på laddhybrider jämfört med vanliga bensin/diesel?
 

Ozil1886

Omega
Inte i all evighet men bälgar är inte så fasligt dyra. Finns rekonditionerade att köpa och liknande. Kompressor kostar förstår några kronor men går sönder rätt sällan + finns massor på eBay.de
Vi hade en 2015 i över fyra år. Enda som fallerade under de åren var en backsensor. Ärgad kabelstam som behövde bytas ut. Utöver det kan jag bara säga köp. Väldigt mångsidig och trygg som en stridsvagn på vintern. Kan vara både bra och dåligt förstås då man kan vaggas in i lite falsk säkerhet..
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Inte nödvändigtvis. Fortfarande en bra bil och det finns andra anledningar att vilja ha en högre bil. Men visst borde den haft elmotorn på bakhjulen istället men det tillät inte arkitekturen i GTE som alla delar kommer från. Tarraco hybrid är också bara FWD.

Tiguan är en kompetent och bra bil innan facelift (bara kört pre-facelift) och den är säkert inte sämre efter facelift. Dock trång i bagaget.
Hur mycket bagage försvinner i hybridvarianten jämfört med vanliga Tiguan? Spekulerar själv på en sådan
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ville ha dem i vitt, men som jag skrev tidigare så skulle de vita levereras först i Februari 2022...

Så fick bli "Umber Bronze"
10mm aggressivare ET i övrigt är dimensionerna samma som nuvarande fälgar. Kommer sitta som en smäck.

Kollade även på Rays(originalfälgarna är ifrån Rays) men fanns ingen modell med bra passform/färg att få tag på nu :/

3880D02A-9B8D-44CC-891A-7F8FD74033A0.jpeg
 
Senast ändrad:

Vesper

Rolex
Ville ha dem i vitt, men som jag skrev tidigare så skulle de vita levereras först i Februari 2022...

Så fick bli "Umber Bronze"
10mm aggressivare ET i övrigt är dimensionerna samma som nuvarande fälgar. Kommer sitta som en smäck.

Kollade även på Rays(originalfälgarna är ifrån Rays) men fanns ingen modell med bra passform/färg att få tag på nu :/

3880D02A-9B8D-44CC-891A-7F8FD74033A0.jpeg
Advan är inte skit heller, blir riktigt nice!
 

FlipSwede

Rolex
Ar det nagon har som har erfarenhet/synpunkter pa nya ( jag tror facelift kom 2021) Peugeot 2008?

Funderar pa ny Sverigebil aven om det jag har funkar utmarkt men ar gammalt och dyrt i bade skatt och dieselforbrukning. Gillar utseendet pa Peugeot,har aldrig haft dalig erfarenhet utav franska bilar,plus att de ar relativt billiga.
Eller nagon annan liten SUV som ar battre. Racker med plats for 2personer plus bagage,men vill ha nagot som ar hogre an en vanlig bil.
Max 250+-50 da det blir dyra mil anda. Enbart nytt av intresse...eller mojligtvis nagon demobil med 500mil av arets modell

Nya Kia Sportage har val inte kommit till Sverige eller Lexus NX?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ar det nagon har som har erfarenhet/synpunkter pa nya ( jag tror facelift kom 2021) Peugeot 2008?

Funderar pa ny Sverigebil aven om det jag har funkar utmarkt men ar gammalt och dyrt i bade skatt och dieselforbrukning. Gillar utseendet pa Peugeot,har aldrig haft dalig erfarenhet utav franska bilar,plus att de ar relativt billiga.
Eller nagon annan liten SUV som ar battre. Racker med plats for 2personer plus bagage,men vill ha nagot som ar hogre an en vanlig bil.
Max 250+-50 da det blir dyra mil anda. Enbart nytt av intresse...eller mojligtvis nagon demobil med 500mil av arets modell

Nya Kia Sportage har val inte kommit till Sverige eller Lexus NX?

Nya Kia Sportage = den som ser faktiskt riktigt exklusiv ut? För den finns.
Nya NX finns med.

Båda alternativen är ju 10 ggr bättre än Peugeot.

Varför inte en rolig och kraftfull bil som (kanske) inte går ned lika mycket i värde som en annan tråkig vardagsbil?
Det blir väl ändå inte många mil så förbrukningen blir ju fullkomligt skitsamma ändå....


EDIT: Jag tänkte på Sorento. Är inte med i gummistövel-bil träsket....
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Mazda mx-5 är verkligen en rolig bil! Lätt att meka med då det mesta är lättåtkomligt och inte så trångt. Motorn 90hk är tillräckligt pigg i en lätt bil och den styr tvärt och följsamt i kurvor. Den är lätt att träna rev-match på, kopplingen tar på en gång och gasen är väldigt känslig, så det är lätt att tajma rätt😃 Den drar dock ganska mycket om man kör lite roligt och ganska liten tank så räckvidden blir ca 45 mil på full tank.
PSFix_20210720_195632.jpeg
 

FlipSwede

Rolex
Nya Kia Sportage = den som ser faktiskt riktigt exklusiv ut? För den finns.
Nya NX finns med.

Båda alternativen är ju 10 ggr bättre än Peugeot.

Varför inte en rolig och kraftfull bil som (kanske) inte går ned lika mycket i värde som en annan tråkig vardagsbil?
Det blir väl ändå inte många mil så förbrukningen blir ju fullkomligt skitsamma ändå....


EDIT: Jag tänkte på Sorento. Är inte med i gummistövel-bil träsket....

Darfor att leksaksbilar har jag redan i overflod.
Bade nya och gamla.

Men en 13ar gamnal Renaultdiesel borjar bli just...gammal aven om den enbart gatt 2500mil.
Darfor vill jag ha nagot nytt att kora dagligen pa min semester.

Nya Sportage ar modellen med den digitala instrumentetingen. Skall vara helt ny for 2022 och finns inte har fore vinter/varen 2022.
Samma med lilla Lexus NX. Ocksa helt ny for 2022 men inte tillganglig har heller.
Men finns dessa i Sverige skall jag givetvis titta pa dem.

Tackar!
 
Topp