Innan EUs fossilförbud för nya bilar inträder, och förhoppningsvis långt efter det införts, finns en plats också för de äldre entusiastbilarna. Inte bara i mitt liv och hjärta utan antagligen hos många med mig. Därför är det återigen på sin plats med en brokig skara tips upp till halvmiljonen som kanske kanske kan fungera som inspiration för någon att ta steget in i ytterligare en fantastisk hobby. Viss stofil-varning utfärdas härmed. Inser att det blev rena mastodontposten men skumma gärna genom urvalet ändå.
BMW 323i -81, SE, 129000 kr
Blir nostalgisk av att se en ur-323 i E21 karossen. Sades då ha lynniga och smått förrädiska köregenskaper p g a den lätta baken. Enbart positivt tyckte jag som ung. Sportpaketet innebär bland annat diffad bakaxel, grövre krängningshämmare, läderratt och knopp. Hade den här haft sportstolarna också hade jag kanske klippt den själv. Sportpaket inklusive sportstolar hade nämligen min Brasil-bruna 323i -82. Dessutom hade min servostyrning vilket var väldigt ovanligt. 81 års modell var den första som fick 5-växlad låda och det vill man ju absolut ha.
Renault R5 Alpine Turbo -84, DE, 20990 EUR
R5 Turbo 1 och 2 med herrejössesbreddning begärs det smått astronomiska belopp för och de lirar ju - rättmätigt - i en helt annan division, men en Alpine Turbo kan också vara tuff, och är desto mer överkomlig.
Gula extraljus, popnitade skärmbreddare och smaskiga 3-bults Gottifälgar ger det rätta visuella intrycket.
Lancia Delta HF Turbo Replica Evoluzione -87, HR, 17700 EUR
Priserna på Delta Integrale Evo 1 och 2 har nått helt sjuka nivåer och en sak är säker, att även fast jag också tycker de är stenhårda så är de inte värda miljonbelopp, och ändå begärs det just det. 1,2 mill för en Evo 2 på Blocket. Galet. Rallyframgångar och uppnådd kultstatus gör ändå inte att priserna kan motiveras anser jag. Tidigare HF har aldrig nått upp till Evo-nivåerna. Här är en i Kroatien med den populära och tuffa Martini-utstyrseln för rimliga slantar.
Ford Granada Coupé V6 3.0 -75, SE, 299900 kr
Högt prissatt, men läcker, och roligt att se att det finns ex kvar i så fint skick. Eller att det fortfarande existerar exemplar alls. Men 300 lax förefaller helt orimligt, vinyltaket och den senapsfärgade inredningen till trots.
Opel Commodore GS/E Coupé V6 2.8 -73, SE, 120000 kr
Gubbig wannabe-lyx från det glada sjuttiotalet. Tycks vara i ärligt, fint bruksskick. Befriande med en som klarat sig från söndermodifiering i ungdomligare händer under decennierna därefter. Snålt med exteriörbilder.
Jaguar Mk I 3.4 -59, SE, 495000 kr
Skicket ser exemplariskt ut och även fast den inte är original längre så är det antagligen en klart bättre och roligare bil nu. Väldigt mycket gjort och förbättrat, 5 växlad låda, servo, elektroniskt tändsystem. Skulle gärna ta den på en provtur men den finns för långt bort för det. Lite väl högt prissatt då original i princip alltid är dyrast men kan säkert finnas prutmån. Personligen skulle jag aldrig vara intresserad av en sådan här i strikt originalutförande, men alla åtgärder i syfte att göra den bättre (modernare) gör att jag lockas lite. Utseendemässigt var den en fullträff redan innan.
Jaguar XJ-S V12 HE Coupé -85, SE, 225000 kr
XJ-S är en gammal favorit för mig även om jag aldrig ägt någon. Har dock varit spekulant ett flertal gånger. 4-literssexan sägs vara bättre på det mesta, men för mig är V12an den enda tänkbara motorn i bilmodellen. Coupén är bra mycket coolare och snyggare än cabben. De ursprungliga bakljusen elegantare än de senare, liksom de kromade backspeglarna och bilen tycks ha undkommit alla former av utseendemodifieringar. Ser riktigt trevlig ut. Det finns även en något senare, vit och svensksåld på Blocket, för ytterligare 50. Ser väldigt fin ut men nu blir det istället den här som kommer med i sammanställningen.
Bitter SC 3.9, DE, 28500 EUR,
Aldrig hört talas om märket? Du är knappast ensam. Såldes aldrig i Sverige men här finns ändå ett fåtal privatimporterade. Tyska Bitter byggde på Opels största samtida bil och åttitalsmodellen SC är därför en Senator som fått en helt egen kaross och lyxig inredning. Designmässigt anas att viss inspiration kom från Ferrari 400 GT. Den här är i US utförande, försedd med det större motoralternativet 3.9 och dessutom 5-växlad manuell - trots att den var avsedd för USA-marknaden. Inga gräsliga US stötfångarbänkar heller.
Datsun 280Z -77, SE, 239000 kr
Riktigt tuff Z i en angenäm färg. De låter fint de här raka sexorna. Föredrar egentligen den tidigare 240Z som jag själv ägt, men den här är cool och självklart med den rätta 5-växlade lådan.
Mercedes Benz 190E 2.5-16 -89, SE, 390000 kr
Inget för den som vill smyga under radarn, snarare för dig som ville till DTM men kanske aldrig tog chansen att visa upp dina färdigheter i rätt sammanhang. Man kan naturligtvis tycka både det ena och andra om utseendet, men 2.5-16 är en ovanlig klassiker, efterföljaren och vidareutvecklingen av ännu mer klassiska 2.3-16 som i sin tur fick BMW att svara med braksuccén M3. Alla tre var homologeringsbilar framtagna för att tävlas med. Även där kan man väl säga att BMW drog det längsta strået. Det mesta av utseendet kan såklart återställas om man hellre vill åt det. Oklart om originalgrejerna finns kvar till den här. AC finns dock, bra. Dyr? Tja, vad kostar en M3 E30 numera.
MVS Venturi 210 Turbo -92, DE, 45000 EUR
till skillnad från Bitter så hade franska MVS faktiskt en svensk representant under en kort tid. Tror företaget låg i Bandhagen utanför Stockholm. Kommer ihåg att jag snackade med honom på Stockholms bilsalong, troligtvis 1988, och att jag provsatt en mörkblå bil i den minimala montern. Oklart om de lyckades sälja någon Venturi till kund här i Sverige. Kan inte minnas att jag sett någon ute i det fria. Du får en extremt sällsynt liten mittmotorsportbil med vägegenskaper jämförbara med dåtidens Lotus Esprit. Inte dåligt det. MVS tävlade ganska ambitiöst första halvan av 90-talet i både Le Mans 24–timmars och BPR GT serien som var en riktigt häftig tävlingsserie. BPR körde faktiskt deltävlingar på Anderstorp 94 och 95 och undertecknad var förstås där vid båda tillfällena och njöt av racing med Ferrari F40 och McLaren F1 som var de främsta dragplåstren. Runt millennieskiftet gick MVS i konkurs. Kanske var det tävlandet, vilket inte resulterade i särskilt framskjutna placeringar, som dränerade företaget och särskilt många civila bilar sålde man heller aldrig.
Toyota Celica -75, DE, 16900 EUR
Det finns måhända motsvarande i Sverige men ingen på Blocket i skrivande stund. De är små rara ärter de här bakhjulsdrivna sjuttitals Celicorna.
Även den Wankelmotorförsedda Mazda RX-4 är ball men de verkar numera extremt ovanliga och svårfunna. De flesta är antagligen mer eller mindre skrotfärdiga.
Mercedes-Benz 300CE-24 Cabrio -92, SE, 169000 kr
Sportlineutrustad och med kassaskåpskänslan i MB från förr. Varit i Sverige i 20 år men tycks inte ha använts efter 2013. Nyligen prissänkt med 30000 och ligger nu på en attraktiv nivå, åtminstone bedömd utifrån annonsbilderna.
Porsche 928 GTS Auto -95, SE, 459900 kr
911 i alla dess inkarnationer har sin trogna skara fans över världen och i vanlig ordning tipsar jag istället om en ”underdog”, även om 928 knappast kan betraktas som okänd eller bortglömd. En manuell GTS från 94-95 fanns på min egna shortlist innan jag ramlade över drömbilen. Älskar GTS-breddningen och ljudet från V8an. Det senare är förstås härligt även på äldre 928or. Nu är manuellt växlade så ovanliga att de sällan dyker upp och tar därför med en automat i den här listan. Justerades nyligen ned med 40 Tkr. Trots det är det stor skillnad mellan GTS-priser och övriga modeller.
Ferrari Mondial T Coupé 3.4 -92, SE, 399900 kr
Som italofil har Ferrari alltid legat mig varmt om hjärtat. Åtminstone de med mer analog känsla, fram till att det blev för mycket elektroniska hjälpmedel i dem. För mycket TV-spel helt enkelt. De sista jag verkligen kände ett stort vill-ha för var F355 och 550 Maranello vilket ju för oss tillbaka till 90-talet. Sedan är jag så pass mycket bakåtsträvare att jag föredrar manuell låda i min sportbil. Nu ligger ju Ferrari så pass högt i pris att de i princip alltid diskvalificeras från mina tips upp till max 500000, men Mondial är ett undantag. Medges att modellen kanske inte har de sexigaste av proportioner men de senare ”T” är ändå elegantare än ursprungliga och motorsvagare Mondial 8. Det är riktigt trevliga bilar och med mittmotorn är balansen god och vägegenskaperna stabila. Den här har alltså den förbättrade och starkare 3.4-motorn. Ljudet är smått sagolikt. Osäker på varför den bara godkänts för en passagerare trots att det handlar om en 2+2 bil med bälten där bak och hyfsad takhöjd iom avsaknaden av sollucka. Även oklart varför handlaren inte lyckats sälja den under de sex år man ägt den men det kanske finns förklaringar. För 400 tusen är den för närvarande det billigaste sättet att ta plats i den exklusiva skaran av Ferrariägare. Viktigt dock att all historik finns på plats och kan verifieras. Sedan krävs förstås en service och rejäl översyn efter så pass långt stillestånd. Det är inte gratis det heller. Andra ”lågprisalternativ” från Ferrari är 400 GT, 308 GT4 Dino och 348 men de ligger numera ofta över halvmiljonen så de har krupit uppåt under de senaste fem åren.
Maserati Ghibli II 2.8 -95, SE, 249000 kr
Ja den här har jag tipsat om förut men den är fortfarande osåld hos samma handlare som sist. Klart prutläge således. Och även för de 249 som begärs är och förblir det här en både prisvärd, rolig och väldigt ovanlig GT-bil från ett klassiskt prestigemärke. Maserati firade faktiskt 100 år redan 2014. Nyligen storservad enligt annonsen. Svensksåld och ganska troligt underhållen av specialisten AMK i Saltsjö-Boo utanför Stockholm. Inredningen i en sån här är verkligen läcker. Ett objektivt sett bra köp anar jag här som den Maseratinörd jag också är.
https://www.blocket.se/vi/95910095.HTML
BMW 323i -81, SE, 129000 kr
Blir nostalgisk av att se en ur-323 i E21 karossen. Sades då ha lynniga och smått förrädiska köregenskaper p g a den lätta baken. Enbart positivt tyckte jag som ung. Sportpaketet innebär bland annat diffad bakaxel, grövre krängningshämmare, läderratt och knopp. Hade den här haft sportstolarna också hade jag kanske klippt den själv. Sportpaket inklusive sportstolar hade nämligen min Brasil-bruna 323i -82. Dessutom hade min servostyrning vilket var väldigt ovanligt. 81 års modell var den första som fick 5-växlad låda och det vill man ju absolut ha.
Renault R5 Alpine Turbo -84, DE, 20990 EUR
R5 Turbo 1 och 2 med herrejössesbreddning begärs det smått astronomiska belopp för och de lirar ju - rättmätigt - i en helt annan division, men en Alpine Turbo kan också vara tuff, och är desto mer överkomlig.
Gula extraljus, popnitade skärmbreddare och smaskiga 3-bults Gottifälgar ger det rätta visuella intrycket.
Lancia Delta HF Turbo Replica Evoluzione -87, HR, 17700 EUR
Priserna på Delta Integrale Evo 1 och 2 har nått helt sjuka nivåer och en sak är säker, att även fast jag också tycker de är stenhårda så är de inte värda miljonbelopp, och ändå begärs det just det. 1,2 mill för en Evo 2 på Blocket. Galet. Rallyframgångar och uppnådd kultstatus gör ändå inte att priserna kan motiveras anser jag. Tidigare HF har aldrig nått upp till Evo-nivåerna. Här är en i Kroatien med den populära och tuffa Martini-utstyrseln för rimliga slantar.
Ford Granada Coupé V6 3.0 -75, SE, 299900 kr
Högt prissatt, men läcker, och roligt att se att det finns ex kvar i så fint skick. Eller att det fortfarande existerar exemplar alls. Men 300 lax förefaller helt orimligt, vinyltaket och den senapsfärgade inredningen till trots.
Opel Commodore GS/E Coupé V6 2.8 -73, SE, 120000 kr
Gubbig wannabe-lyx från det glada sjuttiotalet. Tycks vara i ärligt, fint bruksskick. Befriande med en som klarat sig från söndermodifiering i ungdomligare händer under decennierna därefter. Snålt med exteriörbilder.
Jaguar Mk I 3.4 -59, SE, 495000 kr
Skicket ser exemplariskt ut och även fast den inte är original längre så är det antagligen en klart bättre och roligare bil nu. Väldigt mycket gjort och förbättrat, 5 växlad låda, servo, elektroniskt tändsystem. Skulle gärna ta den på en provtur men den finns för långt bort för det. Lite väl högt prissatt då original i princip alltid är dyrast men kan säkert finnas prutmån. Personligen skulle jag aldrig vara intresserad av en sådan här i strikt originalutförande, men alla åtgärder i syfte att göra den bättre (modernare) gör att jag lockas lite. Utseendemässigt var den en fullträff redan innan.
Jaguar XJ-S V12 HE Coupé -85, SE, 225000 kr
XJ-S är en gammal favorit för mig även om jag aldrig ägt någon. Har dock varit spekulant ett flertal gånger. 4-literssexan sägs vara bättre på det mesta, men för mig är V12an den enda tänkbara motorn i bilmodellen. Coupén är bra mycket coolare och snyggare än cabben. De ursprungliga bakljusen elegantare än de senare, liksom de kromade backspeglarna och bilen tycks ha undkommit alla former av utseendemodifieringar. Ser riktigt trevlig ut. Det finns även en något senare, vit och svensksåld på Blocket, för ytterligare 50. Ser väldigt fin ut men nu blir det istället den här som kommer med i sammanställningen.
Bitter SC 3.9, DE, 28500 EUR,
Aldrig hört talas om märket? Du är knappast ensam. Såldes aldrig i Sverige men här finns ändå ett fåtal privatimporterade. Tyska Bitter byggde på Opels största samtida bil och åttitalsmodellen SC är därför en Senator som fått en helt egen kaross och lyxig inredning. Designmässigt anas att viss inspiration kom från Ferrari 400 GT. Den här är i US utförande, försedd med det större motoralternativet 3.9 och dessutom 5-växlad manuell - trots att den var avsedd för USA-marknaden. Inga gräsliga US stötfångarbänkar heller.
Datsun 280Z -77, SE, 239000 kr
Riktigt tuff Z i en angenäm färg. De låter fint de här raka sexorna. Föredrar egentligen den tidigare 240Z som jag själv ägt, men den här är cool och självklart med den rätta 5-växlade lådan.
Mercedes Benz 190E 2.5-16 -89, SE, 390000 kr
Inget för den som vill smyga under radarn, snarare för dig som ville till DTM men kanske aldrig tog chansen att visa upp dina färdigheter i rätt sammanhang. Man kan naturligtvis tycka både det ena och andra om utseendet, men 2.5-16 är en ovanlig klassiker, efterföljaren och vidareutvecklingen av ännu mer klassiska 2.3-16 som i sin tur fick BMW att svara med braksuccén M3. Alla tre var homologeringsbilar framtagna för att tävlas med. Även där kan man väl säga att BMW drog det längsta strået. Det mesta av utseendet kan såklart återställas om man hellre vill åt det. Oklart om originalgrejerna finns kvar till den här. AC finns dock, bra. Dyr? Tja, vad kostar en M3 E30 numera.
MVS Venturi 210 Turbo -92, DE, 45000 EUR
till skillnad från Bitter så hade franska MVS faktiskt en svensk representant under en kort tid. Tror företaget låg i Bandhagen utanför Stockholm. Kommer ihåg att jag snackade med honom på Stockholms bilsalong, troligtvis 1988, och att jag provsatt en mörkblå bil i den minimala montern. Oklart om de lyckades sälja någon Venturi till kund här i Sverige. Kan inte minnas att jag sett någon ute i det fria. Du får en extremt sällsynt liten mittmotorsportbil med vägegenskaper jämförbara med dåtidens Lotus Esprit. Inte dåligt det. MVS tävlade ganska ambitiöst första halvan av 90-talet i både Le Mans 24–timmars och BPR GT serien som var en riktigt häftig tävlingsserie. BPR körde faktiskt deltävlingar på Anderstorp 94 och 95 och undertecknad var förstås där vid båda tillfällena och njöt av racing med Ferrari F40 och McLaren F1 som var de främsta dragplåstren. Runt millennieskiftet gick MVS i konkurs. Kanske var det tävlandet, vilket inte resulterade i särskilt framskjutna placeringar, som dränerade företaget och särskilt många civila bilar sålde man heller aldrig.
Classic Cars for Sale on Classic Trader | www.classic-trader.com
Classic Cars for Sale on Classic Trader. Find over 9,403 Classic Cars for Sale on the international marketplace - www.classic-trader.com
m.classic-trader.com
Toyota Celica -75, DE, 16900 EUR
Det finns måhända motsvarande i Sverige men ingen på Blocket i skrivande stund. De är små rara ärter de här bakhjulsdrivna sjuttitals Celicorna.
Även den Wankelmotorförsedda Mazda RX-4 är ball men de verkar numera extremt ovanliga och svårfunna. De flesta är antagligen mer eller mindre skrotfärdiga.
Mercedes-Benz 300CE-24 Cabrio -92, SE, 169000 kr
Sportlineutrustad och med kassaskåpskänslan i MB från förr. Varit i Sverige i 20 år men tycks inte ha använts efter 2013. Nyligen prissänkt med 30000 och ligger nu på en attraktiv nivå, åtminstone bedömd utifrån annonsbilderna.
Porsche 928 GTS Auto -95, SE, 459900 kr
911 i alla dess inkarnationer har sin trogna skara fans över världen och i vanlig ordning tipsar jag istället om en ”underdog”, även om 928 knappast kan betraktas som okänd eller bortglömd. En manuell GTS från 94-95 fanns på min egna shortlist innan jag ramlade över drömbilen. Älskar GTS-breddningen och ljudet från V8an. Det senare är förstås härligt även på äldre 928or. Nu är manuellt växlade så ovanliga att de sällan dyker upp och tar därför med en automat i den här listan. Justerades nyligen ned med 40 Tkr. Trots det är det stor skillnad mellan GTS-priser och övriga modeller.
Ferrari Mondial T Coupé 3.4 -92, SE, 399900 kr
Som italofil har Ferrari alltid legat mig varmt om hjärtat. Åtminstone de med mer analog känsla, fram till att det blev för mycket elektroniska hjälpmedel i dem. För mycket TV-spel helt enkelt. De sista jag verkligen kände ett stort vill-ha för var F355 och 550 Maranello vilket ju för oss tillbaka till 90-talet. Sedan är jag så pass mycket bakåtsträvare att jag föredrar manuell låda i min sportbil. Nu ligger ju Ferrari så pass högt i pris att de i princip alltid diskvalificeras från mina tips upp till max 500000, men Mondial är ett undantag. Medges att modellen kanske inte har de sexigaste av proportioner men de senare ”T” är ändå elegantare än ursprungliga och motorsvagare Mondial 8. Det är riktigt trevliga bilar och med mittmotorn är balansen god och vägegenskaperna stabila. Den här har alltså den förbättrade och starkare 3.4-motorn. Ljudet är smått sagolikt. Osäker på varför den bara godkänts för en passagerare trots att det handlar om en 2+2 bil med bälten där bak och hyfsad takhöjd iom avsaknaden av sollucka. Även oklart varför handlaren inte lyckats sälja den under de sex år man ägt den men det kanske finns förklaringar. För 400 tusen är den för närvarande det billigaste sättet att ta plats i den exklusiva skaran av Ferrariägare. Viktigt dock att all historik finns på plats och kan verifieras. Sedan krävs förstås en service och rejäl översyn efter så pass långt stillestånd. Det är inte gratis det heller. Andra ”lågprisalternativ” från Ferrari är 400 GT, 308 GT4 Dino och 348 men de ligger numera ofta över halvmiljonen så de har krupit uppåt under de senaste fem åren.
Maserati Ghibli II 2.8 -95, SE, 249000 kr
Ja den här har jag tipsat om förut men den är fortfarande osåld hos samma handlare som sist. Klart prutläge således. Och även för de 249 som begärs är och förblir det här en både prisvärd, rolig och väldigt ovanlig GT-bil från ett klassiskt prestigemärke. Maserati firade faktiskt 100 år redan 2014. Nyligen storservad enligt annonsen. Svensksåld och ganska troligt underhållen av specialisten AMK i Saltsjö-Boo utanför Stockholm. Inredningen i en sån här är verkligen läcker. Ett objektivt sett bra köp anar jag här som den Maseratinörd jag också är.
https://www.blocket.se/vi/95910095.HTML
Senast ändrad: