• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hoppsan, det var ju lite snopet att Mk 1an just blev såld. Men slänger in den här lilla illbattingen istället. Det krävs inte mycket fantasi för att tänka sig hur rolig den här måste vara. Gatreggad men hävdar sig säkerligen riktigt bra på banträffar också.

Caterham Super Seven, SE, 399000 kr

4F831A1B-B52F-46CF-AE1F-D525C2925B87.jpeg
C89B3B15-2C94-458A-A686-D6FF7B8927E2.jpeg
0BC82CCE-12CE-4E5E-92B9-F00C5D6FF9CE.jpeg
88ED485B-9283-4F15-B494-7576C6F1A82B.jpeg
DF0F6C62-C8B6-4027-9BAC-677418BF6233.jpeg
235D42C7-A54B-4309-B173-8A9536A33910.jpeg



 
Senast ändrad:
Hoppsan, det var ju lite snopet att Mk 1an just blev såld. Men slänger in den här lilla illbattingen istället. Det krävs inte mycket fantasi för att tänka sig hur rolig den här måste vara. Gatreggad men hävdar sig säkerligen riktigt bra på banträffar också.

Caterham Super Seven, SE, 399000 kr

4F831A1B-B52F-46CF-AE1F-D525C2925B87.jpeg
C89B3B15-2C94-458A-A686-D6FF7B8927E2.jpeg
0BC82CCE-12CE-4E5E-92B9-F00C5D6FF9CE.jpeg
88ED485B-9283-4F15-B494-7576C6F1A82B.jpeg
DF0F6C62-C8B6-4027-9BAC-677418BF6233.jpeg
235D42C7-A54B-4309-B173-8A9536A33910.jpeg




Den där är ruskigt bra!

Nuvarande/förra ägaren (tror det ärver försäljningsuppdrag) räven riktig entusiast och har/har haft sjukt många riktigt roliga bilar i garaget.
 
Hoppsan, det var ju lite snopet att Mk 1an just blev såld. Men slänger in den här lilla illbattingen istället. Det krävs inte mycket fantasi för att tänka sig hur rolig den här måste vara. Gatreggad men hävdar sig säkerligen riktigt bra på banträffar också.

Caterham Super Seven, SE, 399000 kr

4F831A1B-B52F-46CF-AE1F-D525C2925B87.jpeg
C89B3B15-2C94-458A-A686-D6FF7B8927E2.jpeg
0BC82CCE-12CE-4E5E-92B9-F00C5D6FF9CE.jpeg
88ED485B-9283-4F15-B494-7576C6F1A82B.jpeg
DF0F6C62-C8B6-4027-9BAC-677418BF6233.jpeg
235D42C7-A54B-4309-B173-8A9536A33910.jpeg



Väldigt tung för att vara en Caterham 7 men mycket motor, tvärtemot Chapmans filosofi.
Inte bästa Seven varianten för Knutan men säkert upphetsande att köra.
Ser stursk ut fast ratten sitter på fel sida.
 
Mazda mx-5 är verkligen en rolig bil! Lätt att meka med då det mesta är lättåtkomligt och inte så trångt. Motorn 90hk är tillräckligt pigg i en lätt bil och den styr tvärt och följsamt i kurvor. Den är lätt att träna rev-match på, kopplingen tar på en gång och gasen är väldigt känslig, så det är lätt att tajma rätt😃 Den drar dock ganska mycket om man kör lite roligt och ganska liten tank så räckvidden blir ca 45 mil på full tank.
PSFix_20210720_195632.jpeg

Nu vet jag inte hur det såg ut innan & om det gör stor skillnad på en sån "liten" motor/IC men på BMW-forum där det extremt stora hålen i maskorna i fronten släpper in allt så IC:n punkteras ofta var man väldigt tydlig med att inte ha för tätt galler då det helt enkelt släpper genom för lite luft och kylning blir lidande.

BMW-front.png
 
Tack, glad att det uppskattas!

Maserati var en exklusiv lågvolymtillverkare som var mycket nära konkurs vid inledningen av 80-talet, innan De Tomaso (och italienska staten) klev in som ägare. Alejandro De Tomaso tog sikte på större tillverkningsvolymer än någonsin och med BMW 3-serie som förebild tog man fram modellen Biturbo som initialt sålde riktigt bra. Man sålde i runda slängar 5000 bilar per år. En enorm skillnad mot tidigare när man byggde några hundra exemplar årligen av sina exklusivare modeller. Biturbo blev således räddningen för företaget och märket som helhet. Emellertid led bilarna av låg byggkvalitet och i och med det fick de ett inte oförtjänt rykte om sig att vara strulpelle-bilar. Det gjorde att försäljningen sjönk kraftigt ungefär samtidigt som både bilarna och produktionslinan faktiskt utvecklats till att vara kvalitetsmässigt mycket bättre. Men ryktesskadan var redan skedd.

De som kan sägas vara sämst är tidiga förgasarbilar 82-85, medan insprutningsmodeller från c:a 88 är pålitliga på ett helt annat sätt. Själv tycker jag exempelvis att en Maserati 222 med 2,8 liters V6 och faceliften från 89-90 är en prisvärd, snabb och rolig liten GT-bil. Men oavsett om man slår till på en sådan, en Ferrari Mondial/328/348 eller en Lancia Integrale Evo för runt miljonen så är ingen av dem en daily driver eller lämpad som enda bil i hushållet. Det är entusiastbilar som ska vårdas med kunnig hand och brukas med viss respekt. Vill man ha en äldre sportbil som kan bruksas så mycket som möjligt är nog Porsche ett bättre alternativ. Det är lite olika skolor och märkena appelerar i viss mån till olika känslor.

Okej! Det ska jag föra vidare😃 Tack för förklaringen. Det som lockade var just de lite billigare modellerna från 80/90 tal och trevligt att höra att kvalitet blev bättre på senare exemplar. Man behöver ju förstås räkna med att en sådan typ av bil kostar pengar, men det får ju gärna vara rimligt och en kvalitativ grund! Sen såg jag även en video av en senare mer modern Maserati Ghibli. Den skulle enligt recensenten (Doug Demuro) vara en riktigt billigt gjord bil som såldes som premium.
 
Nu vet jag inte hur det såg ut innan & om det gör stor skillnad på en sån "liten" motor/IC men på BMW-forum där det extremt stora hålen i maskorna i fronten släpper in allt så IC:n punkteras ofta var man väldigt tydlig med att inte ha för tätt galler då det helt enkelt släpper genom för lite luft och kylning blir lidande.

BMW-front.png
Intressant! Jag har faktiskt haft problem med kylningen på bilen. Den har ibland gått något varmt, kokade en gång men det var pga luft i systemet efter kamremsbytet. Fläkten fungerar inte just nu heller så man får inte köra för långsamt eller stå i kö med den. Det blir kanske till att köpa ett glesare galler till den.
 
Tack för underhållande billäsning! Verkligen.

Angående Maserati på slutet, förut funderade min fader på en Maserati som rolig sommarbil. Men när jag tog på mig att läsa lite mer lät det som att de någon gång gick över till att vara riktiga strulpelle-bilar. Lågkvalitet förpackad i lyxbox så att säga. Så vi gick vidare från märket. Tänkte fråga dig som Maseratinörd hur du ser på det?
Har haft en Biturbo 222 och en Ghibli Cup….kan säga att du har ganska rätt……men man får ha överseende med det om man ska ratta Masse. Motor och låda var det aldrig fel på. Dock var elen underdimensionerad….speciellt på 222:an…..bätte på Ghiblin. Generatorn satt tex för nära ena turbon på 222:an så den smälte typ. Fick sätta in en värmeplåt och fläkt…..så var det löst……mkt sånt småstrul och läckande el….men satan va de går :)
 
Senast ändrad:
Har haft en Biturbo 222 och en Ghibli Cup….kan säga att du har ganska rätt……men man får ha överseende med det om man ska ratta Masse. Motor och låda var det aldrig fel på. Dock var elen underdimensionerad….speciellt på 222:an…..bätte på Ghiblin. Generatorn satt tex för nära ena turbon på 222:an så den smälte typ. Fick sätta in en värmeplåt och fläkt…..så var det löser……men satan va de går :)
Skulle vara roligt att prova någon gång, har inte kört något sportigare än mazdan ännu, inte ens provkört faktiskt! Gammal Maserati låter som ett häftigt alternativ😄
 
Ser fantastiskt ut för någon som inte har varit på roadtrip på ett tag. Var är ni någonstans?

Grand Hotel (Lienz, Österrike) är hemma i veckan

20210721_090702.jpg


Vi gör det 1-2ggr om året. Just nu kör vi mellan Großlockner och Nockalm som vi gillar mest, ena är snabbare och den andra mer teknisk.

20210721_162601.jpg


Kör snabbt men säkert

Det gör vi. Kör 7/10th, men räcker gott. Idag körde jag förbi en IDIOT i en Ferrari som körde över en van mitt i en hairpin.. som tur är kikar jag alltid långt fram och över axlarna innan hairpins så kunde jag sakta ner, annars hade det blivit en McRarri Van Macka...
Kör vi en KS GTG nästa år?
 
Grand Hotel (Lienz, Österrike) är hemma i veckan

Vi gör det 1-2ggr om året. Just nu kör vi mellan Großlockner och Nockalm som vi gillar mest, ena är snabbare och den andra mer teknisk.

Det gör vi. Kör 7/10th, men räcker gott. Idag körde jag förbi en IDIOT i en Ferrari som körde över en van mitt i en hairpin.. som tur är kikar jag alltid långt fram och över axlarna innan hairpins så kunde jag sakta ner, annars hade det blivit en McRarri Van Macka...
Kör vi en KS GTG nästa år?
Har aldrig kört i alperna, men det där ser fantastiskt ut!

Vilken tur att inget hände lär nog vara "många" som överkör på den typ av väg,
Det hade blivit en dyr Macca :D

GTG låter som en mycket bra ide!
 
1 år med Lexus igår, ca 2300 mil.
Trubbelfritt än så länge, firas med en 2 stegs polering och keramiskt lackskydd på bilen.
Noterade att bilen inte ens har ett enda dörruppslag på sig, super fin. Synd bara att klarlacken är lite förstörd från tidigare ägare som antingen haft den under träd eller inte spolat bort fågelskit, men man kan ju inte få allt från en begagnad bil. Så det när jag köpte den såklart men kände att jag kan leva med det så länge resten av bilen är bra.
20210722_110348.jpg
 
Grand Hotel (Lienz, Österrike) är hemma i veckan

20210721_090702.jpg


Vi gör det 1-2ggr om året. Just nu kör vi mellan Großlockner och Nockalm som vi gillar mest, ena är snabbare och den andra mer teknisk.

20210721_162601.jpg

Det är en upplevelse att köra bergspassen nere i alperna. Bilarna kommer mer till sin rätt.

Tar ni ner bilarna på biltransport/biltåg eller kör ni ner från Sverige t&r 2 ggr per år?
 
Tillbaka
Topp