• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tillägnad alla som tillför lite färg i vardagen 🤓
C738C4BE-7920-4B24-B867-E2695636D772.jpeg
 
Väldigt blöt dag på Knutstorp igår, hamnade mest bakom folk som inte ville släppa förbi och sen körde någon av och rödflaggade sessionen då jag hade coaching så jag fick bara köra 2 varv med coachen.
Så överlag inte den bästa dagen, hoppas på bättre lycka nästa gång!
 

Bilagor

  • 20210730_105144.jpg
    20210730_105144.jpg
    859.6 KB · Visningar: 19
Väldigt blöt dag på Knutstorp igår, hamnade mest bakom folk som inte ville släppa förbi och sen körde någon av och rödflaggade sessionen då jag hade coaching så jag fick bara köra 2 varv med coachen.
Så överlag inte den bästa dagen, hoppas på bättre lycka nästa gång!
Körde du bara förmiddagen? Sista 2 passen var riktigt fina men förmiddagen var ju helt hopplös.

Körde du röd grupp? Trist att folk är dåliga att släppa förbi. Blir lätt så när folk har 100% focus framåt istället för att ägna bakspeglarna lite omtanke. Jag hade omvända problemet och fick släppa förbi lite för mycket i början, ringrostig som jag var med ny bilnoch allt. Men det löste sig mot slutet av dagen.

Synd att din dag blev sådär. Försökte hitta dig för att säga hej men kom inte ihåg vilken bil du hade...
 
Körde du bara förmiddagen? Sista 2 passen var riktigt fina men förmiddagen var ju helt hopplös.

Körde du röd grupp? Trist att folk är dåliga att släppa förbi. Blir lätt så när folk har 100% focus framåt istället för att ägna bakspeglarna lite omtanke. Jag hade omvända problemet och fick släppa förbi lite för mycket i början, ringrostig som jag var med ny bilnoch allt. Men det löste sig mot slutet av dagen.

Synd att din dag blev sådär. Försökte hitta dig för att säga hej men kom inte ihåg vilken bil du hade...
Ja tyvärr bara förmiddagen, det verkade som att eftermiddagen var då man skulle ha kört.

Stämmer, röd grupp. Det var en vit Mercedes C63 som aldrig släppte någon, och enda stället han tröck på var på rakan....
Det är min andra gång jag är och kör bana, så jag blir ju lite rädd att bara köra om han istället då, speciellt i regnet, dels vet jag inte själv exakt vad man ska göra och sen tänker jag ju att han har ju noll koll på vad som händer eftersom han inte släpper förbi. Inser att jag borde bara ha släppt iväg han och sen kört på men så smart är man ju inte när man ligger där ute och kör.

Haha ja även om du vetat vilken bil jag kört så var det två stycken silvriga M2 comp som var ute och körde så som bäst hade du en 50/50 chans. Kanske på nästa trackday!
 
Jag tycker långa vänstern efter NGK/krönet är läskigast när det är blött. Liten avåkningszon och hög hastighet. Många fegar och kör långsamt där men ska man köra race så måste man köra snabbt där.

Efter krönet är ett klassiskt ställe där många tappar kontrollen över bilen även vid torrt väglag. Gäller att sätta bilen innan man styr in i högern som övergår i vänsterkurva därefter. Det brukar man gå igenom innan förarmöten på bandagarna (även mc). Likaså brukar de varna för den hala feldoserade vänstern efter hårnålen.

Som du säger, får man släpp efter krönet går det rätt fort så risken är ett man skadar bilen (och sig själv om man har otur).
 
Ja tyvärr bara förmiddagen, det verkade som att eftermiddagen var då man skulle ha kört.

Stämmer, röd grupp. Det var en vit Mercedes C63 som aldrig släppte någon, och enda stället han tröck på var på rakan....
Det är min andra gång jag är och kör bana, så jag blir ju lite rädd att bara köra om han istället då, speciellt i regnet, dels vet jag inte själv exakt vad man ska göra och sen tänker jag ju att han har ju noll koll på vad som händer eftersom han inte släpper förbi. Inser att jag borde bara ha släppt iväg han och sen kört på men så smart är man ju inte när man ligger där ute och kör.

Haha ja även om du vetat vilken bil jag kört så var det två stycken silvriga M2 comp som var ute och körde så som bäst hade du en 50/50 chans. Kanske på nästa trackday!

Synd när folk har för stora egon. Det är ju bara att släppa förbi på ett säkert ställe så undviker man onödiga incidenter på banan.

Istället för att irritera sig på någon som inte släpper brukar jag öka avståndet genom att sänka farten på några partier av banan (t ex raksträckan eller kort rakan). I vissa fall kör jag genom depån och ut på banan igen. Förhoppningsvis får man mer fritt när man kommer ut igen.

Man kan ta en diskussion med arrangören om det är någon som har ett olämpligt beteende så får de ha ögonen på vederbörande och vidta lämplig åtgärd.
 
Synd när folk har för stora egon. Det är ju bara att släppa förbi på ett säkert ställe så undviker man onödiga incidenter på banan.

Istället för att irritera sig på någon som inte släpper brukar jag öka avståndet genom att sänka farten på några partier av banan (t ex raksträckan eller kort rakan). I vissa fall kör jag genom depån och ut på banan igen. Förhoppningsvis får man mer fritt när man kommer ut igen.

Man kan ta en diskussion med arrangören om det är någon som har ett olämpligt beteende så får de ha ögonen på vederbörande och vidta lämplig åtgärd.
Japp, jag skulle ha gjort just det, men det blev istället att man satt bakom och var irriterad och väntade på att komma förbi, men nu har jag lärt mig och vet vad jag ska göra nästa gång.
 
Poll:

KIA Sorento 1,6 hybrid fullsmetad eller 320D Touring halvsmetad med takbok - Förmånsbil 3 år
Allt annat lika hade jag nog valt Kian, även om den inte är lika sofistikerad är den större, bättre utrustad och antagligen bekvämare.

Inte för att BMW bygger dåliga eller obekväma bilar men jag tänker mig att KIA:ns storlek bidrar till en mjukare gång och mer avslappnad körning.

Skiljer det något i förmånsvärde? Hur kör du? En BMW 320 är ju duktigt snål så kör du mycket kan den nog i praktiken bli billigare än en hybrid.
 
Tack för all respons, KiAN och lill-BMWn ligger på 3K netto, jag har nån spärr som går in och vägrar gå över 3K/mån. Annars hade jag nog gått på en 5:a men det är sjukt nu efter revideringen. Kör runt 6-7000 mil/år.

Soppkostnaden är struntsamma skattar bara för den privata förbrukningen därför skulle en bensinare vara intressant på BMW faktiskt 🤩

Är tidigt ute ska ha en ny q1 2022 men komponentbristen oroar, en ny vettig A3 har 10 mån väntetid. Gäller att beställa i tid.
 
Allt annat lika hade jag nog valt Kian, även om den inte är lika sofistikerad är den större, bättre utrustad och antagligen bekvämare.

Inte för att BMW bygger dåliga eller obekväma bilar men jag tänker mig att KIA:ns storlek bidrar till en mjukare gång och mer avslappnad körning.

Skiljer det något i förmånsvärde? Hur kör du? En BMW 320 är ju duktigt snål så kör du mycket kan den nog i praktiken bli billigare än en hybrid.
Vill tro att KIAn har en overall komfort men måste nog låna den en dag köra 30 mil. Är stolarna i klass med BMW sportstol/Volvo standard stol är det ruggigt intressant
 
Japp, jag skulle ha gjort just det, men det blev istället att man satt bakom och var irriterad och väntade på att komma förbi, men nu har jag lärt mig och vet vad jag ska göra nästa gång.

Det är lätt att bli efterklok. Man hoppas ju in i det sista att föraren framför prestigelöst ska släppa förbi en på ett lämpligt ställe. Desto mer bana du kör desto mer erfarenhet kommer du att få.
 
Det är lätt att bli efterklok. Man hoppas ju in i det sista att föraren framför prestigelöst ska släppa förbi en på ett lämpligt ställe. Desto mer bana du kör desto mer erfarenhet kommer du att få.
Det där är en svår nöt att knäcka. Det har dock blivit bättre nu än för 10+ år sedan då arrangörerna numera förstått problematiken och trycker på att man ska hållq uppsikt bakåt och tydligt släppa förbi.

Bästa tipset är väl att om man upplever detta som ett problem så kör man i för långsam grupp eller så kör den andra i för snabb grupp. Ta ett snack med arrangören, ingen vinner på det. Tyvärr är det ofta lite prestige i att köra i en snabbare grupp.

Jag tycket inte man ska vara rädd för att helljusblinka om man vill förbi och det är uppenbart att den framför inte släpper förbi när han borde.

hamnar en bil 10-20 meter bakom dig och han inte var där innan är han snabbare.

Viktigt att tänka på när man hinner upp är att det kan vara extra svårt att se bilar som ligger i döda vinklar med hjälm/HANS etc. Bästa stället att synas är nästan rakt bakom förskjutet åt ena sidan. Vissa bilar som min exige har ingen sikt rakt bakom.
 
Tillbaka
Topp