M.B.
Basic
Update: fick hem ett föreläggande av ordningsbot. 150km/h i en 110km/h var det.
Ringde upp polisen och efterfrågade om platsrapporten. Fick prata med flera olika (hjälpsamma) poliser inom olika avdelningar... Ingen kunde hitta rapporten i systemet. En högre upp tycker att det hela låter lite konstigt och kommer ta det vidare internt.
Nu när jag tänker på det lite mer så är det inte förvånande att en rapport inte finns och att polisen vägrade skriva en på plats - han påstår att använda hastighets och tripmätaren för efterföljande.. Även om vi glömmer dem frågetecken som uppstår av den korta sträckan och den andra bilen, så måste han ha återställt mätaren för att sedan efterfölja den andra bilen. Därför kunde inte han redovisa exakt vart mätte han mig och hur långt sträckan var.
Jag tror att han ville inte ljuga i rapporten, insåg att det är kört om han måste skriva en och därför använde skrämselsmetoder på över en timme för att lura mig och "accept the fine", vilket han dessutom misslyckade upplysa mig om att i svenska betyder "erkänna". Nu i efterhand så förstår jag även att det finns ett lagligt term för det jag efterfrågade på plats (rapport för att kunna prata med en advokat utan stress): rådrum. Det nekade han också och fortsatte hota... jag gillar inte att dra det kortet men for some reason tycker jag att han skulle aldrig ha gjort så mot "en vanlig människa i en vanlig bil" (snällt sagt)
Håller er uppdaterade när polisen som utreder saken internt hör av sig
Överklagan är nu inskickad. Tack @oystercase för hjälpen. Fick hjälp även från grannen som själv är en åklagare och tror att skiten kommer undanröjas direkt.
Återkopplar när tingsrätten hör av sig.
Meanwhile, hittade detta inlägget, skrivet av polismannen år 2018. Idag, 3,5 år senare, är han 56 år gammal och troligen ännu mer frustrerad... förklarar mycket.