• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

M.B.

Cartier
Update: fick hem ett föreläggande av ordningsbot. 150km/h i en 110km/h var det.
Ringde upp polisen och efterfrågade om platsrapporten. Fick prata med flera olika (hjälpsamma) poliser inom olika avdelningar... Ingen kunde hitta rapporten i systemet. En högre upp tycker att det hela låter lite konstigt och kommer ta det vidare internt.

Nu när jag tänker på det lite mer så är det inte förvånande att en rapport inte finns och att polisen vägrade skriva en på plats - han påstår att använda hastighets och tripmätaren för efterföljande.. Även om vi glömmer dem frågetecken som uppstår av den korta sträckan och den andra bilen, så måste han ha återställt mätaren för att sedan efterfölja den andra bilen. Därför kunde inte han redovisa exakt vart mätte han mig och hur långt sträckan var.
Jag tror att han ville inte ljuga i rapporten, insåg att det är kört om han måste skriva en och därför använde skrämselsmetoder på över en timme för att lura mig och "accept the fine", vilket han dessutom misslyckade upplysa mig om att i svenska betyder "erkänna". Nu i efterhand så förstår jag även att det finns ett lagligt term för det jag efterfrågade på plats (rapport för att kunna prata med en advokat utan stress): rådrum. Det nekade han också och fortsatte hota... jag gillar inte att dra det kortet men for some reason tycker jag att han skulle aldrig ha gjort så mot "en vanlig människa i en vanlig bil" (snällt sagt)

Håller er uppdaterade när polisen som utreder saken internt hör av sig


Överklagan är nu inskickad. Tack @oystercase för hjälpen. Fick hjälp även från grannen som själv är en åklagare och tror att skiten kommer undanröjas direkt.
Återkopplar när tingsrätten hör av sig.

Meanwhile, hittade detta inlägget, skrivet av polismannen år 2018. Idag, 3,5 år senare, är han 56 år gammal och troligen ännu mer frustrerad... förklarar mycket.

20210802_165705.jpg
 

Tapiren

Cartier
Överklagan är nu inskickad. Tack @oystercase för hjälpen. Fick hjälp även från grannen som själv är en åklagare och tror att skiten kommer undanröjas direkt.
Återkopplar när tingsrätten hör av sig.

Meanwhile, hittade detta inlägget, skrivet av polismannen år 2018. Idag, 3,5 år senare, är han 56 år gammal och troligen ännu mer frustrerad... förklarar mycket.

20210802_165705.jpg
Konstigt att de har personalbrist när de driver helt omöjliga och orimliga ärenden....
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Inte bilar jag sportar men vill ändå dela med mig från Italien där jag befinner mig.
Den första bilden på en lagning av en dörr som längre fram har en rejäl buckla så låset förmodligen inte funkar. Gymnastik att ta sig in får man på köpet. Alla sätt är bra utom de dåliga.
AD457D8D-84E4-4F59-9298-A4EFE5F760B3.jpeg


Där vi befinner oss har vi blivit erbjudna att köpa hotellägarens mammas Fiat 500. Den ska enligt uppgift gå att köra men har stått på samma plats i minst 4 år då det var då jag upptäckte den från terassen. (Samma hotell för femte gången) Ska man slå till? Otroligt charmiga bilar.
52C47D34-3FDB-4184-B8E1-62E450A460A1.jpeg
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Inte bilar jag sportar men vill ändå dela med mig från Italien där jag befinner mig.
Den första bilden på en lagning av en dörr som längre fram har en rejäl buckla så låset förmodligen inte funkar. Gymnastik att ta sig in får man på köpet. Alla sätt är bra utom de dåliga.
AD457D8D-84E4-4F59-9298-A4EFE5F760B3.jpeg


Där vi befinner oss har vi blivit erbjudna att köpa hotellägarens mammas Fiat 500. Den ska enligt uppgift gå att köra men har stått på samma plats i minst 4 år då det var då jag upptäckte den från terassen. (Samma hotell för femte gången) Ska man slå till? Otroligt charmiga bilar.
52C47D34-3FDB-4184-B8E1-62E450A460A1.jpeg
Köp om priset är rimligt!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Köp om priset är rimligt!
Och sen är ju frågan hur man får hem den? Är på en ö utanför Neapel. Men skulle vara fräckt och är sugen då jag skulle ha full koll på historiken. Har dock en massa andra praktiska problem kvar som avsaknad av garage. Har bara sett den på håll och den verkar sakna höger backspegel men gissar på rostfri. Faktiskt lite kul att så pass många fortfarande används som bruksbilar här.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Och sen är ju frågan hur man får hem den? Är på en ö utanför Neapel. Men skulle vara fräckt och är sugen då jag skulle ha full koll på historiken. Har dock en massa andra praktiska problem kvar som avsaknad av garage. Har bara sett den på håll och den verkar sakna höger backspegel men gissar på rostfri. Faktiskt lite kul att så pass många fortfarande används som bruksbilar här.
Scandiatransport eller liknande företag kan säkert ordna en smidig dörr- till dörrlösning, men det blir nog en del roddande. Dels med transport och dels med export av bilen. Man få se så att totalkostnaden (inkl renovering) inte blir högre än kostnaden att köpa ett hyggligt ex i Sverige.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Scandiatransport eller liknande företag kan säkert ordna en smidig dörr- till dörrlösning, men det blir nog en del roddande. Dels med transport och dels med export av bilen. Man få se så att totalkostnaden (inkl renovering) inte blir högre än kostnaden att köpa ett hyggligt ex i Sverige.
Fast historiken med denna är ju fantastisk 😀
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Fast historiken med denna är ju fantastisk 😀
Ja det är ju just det som lockar. Har blivit goda vänner med syskonen som driver hotellet sedan alla år vi varit här. Hade igår en lång diskussion med pappan som jag nu träffat för första gången. Mamman finns inte kvar som ägde bilen. Han driver nu upp druvor och odlar vin. Lite tyska, engelska och från min sida knagglig italienska. Den senapsgula färgen lockar då jag mest ser vita och röda. Jag killgissar att det bara behövs en polering för att få upp glansen igen. Sen är det soltak på den.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja det är ju just det som lockar. Har blivit goda vänner med syskonen som driver hotellet sedan alla år vi varit här. Hade igår en lång diskussion med pappan som jag nu träffat för första gången. Mamman finns inte kvar som äger bilen. Han driver nu upp druvor och odlar vin. Lite tyska, engelska och från min sida knagglig italienska. Den senapsgula färgen lockar då jag mest ser vita och röda. Jag killgissar att det bara behövs en polering för att få upp glansen igen. Sen är det soltak på den.
Om du kan transportera hem den så köp. Det är ju typ ingen teknik i bilen överhuvudtaget som är dyr.

(Men det finns risk att den inte kommer upplevas lika ball i Sverige på regnblöt E4 som i en italiensk by ;) )
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Om du kan transportera hem den så köp. Det är ju typ ingen teknik i bilen överhuvudtaget som är dyr.

(Men det finns risk att den inte kommer upplevas lika ball i Sverige på regnblöt E4 som i en italiensk by ;) )
Hehe så är det nog. Har aldrig haft en italiensk bil men mekat gamla BMW, MB, MG, Vauxhall och en 500cc borde man väl kunna fixa till på köksbordet🤣
 

daniel_se

Omega
Bilvänner.

Jag har en Audi 2.0 TDi automat från 2014. När jag ligger i högre hastigheter (80+) och gasar så vibrerar det i bilen när den ligger på låga varv, under 2500rpm. Känns i fötterna och ratten. Det slutar om jag gasar mer så den växlar ned och varvar mer, eller om jag släpper på gasen. Värst är det om man ligger i typ motorvägsfart och det kommer en uppförsbacke, då vibrerar det som mest.

Svårt att förklara, men kanske någon som kan gissa vad problemet är? Hade det varit obalans i ett däck hade det väl vibrerat även på höga varv, och utan gaspådrag?
 

Hangarhunden

Cartier
Bilvänner.

Jag har en Audi 2.0 TDi automat från 2014. När jag ligger i högre hastigheter (80+) och gasar så vibrerar det i bilen när den ligger på låga varv, under 2500rpm. Känns i fötterna och ratten. Det slutar om jag gasar mer så den växlar ned och varvar mer, eller om jag släpper på gasen. Värst är det om man ligger i typ motorvägsfart och det kommer en uppförsbacke, då vibrerar det som mest.

Svårt att förklara, men kanske någon som kan gissa vad problemet är? Hade det varit obalans i ett däck hade det väl vibrerat även på höga varv, och utan gaspådrag?
Drivaxellager som är dåligt?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bilvänner.

Jag har en Audi 2.0 TDi automat från 2014. När jag ligger i högre hastigheter (80+) och gasar så vibrerar det i bilen när den ligger på låga varv, under 2500rpm. Känns i fötterna och ratten. Det slutar om jag gasar mer så den växlar ned och varvar mer, eller om jag släpper på gasen. Värst är det om man ligger i typ motorvägsfart och det kommer en uppförsbacke, då vibrerar det som mest.

Svårt att förklara, men kanske någon som kan gissa vad problemet är? Hade det varit obalans i ett däck hade det väl vibrerat även på höga varv, och utan gaspådrag?
100% inte däcken

det kan vara motorfäste eller något drivlinerelaterat.
 
Topp