Äntligen dax för dig att ta steget och köpa en Saab?
Knappast... har gått vidare till lite nyare BMW. Har inte tid å skruva så mkt längre med barn, villa, jobb osv...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Äntligen dax för dig att ta steget och köpa en Saab?
Nej skruvande har jag inte alltför mycket tid med heller. Något roligt eller strikt transport?Knappast... har gått vidare till lite nyare BMW. Har inte tid å skruva så mkt längre med barn, villa, jobb osv...
Nej skruvande har jag inte alltför mycket tid med heller. Något roligt eller strikt transport?
X1 som familjebil? Är inte den typ väldigt lite?Böckerna är gamla
Kör en BMW X1 M-sport som familjebil, bakhjulsdriven bensinare förstås.
Sen har jag en optimerad 125 coupé M-sport också. 270 hk, rak sexa och manuell låda, kan inte bli bättre om man är lite konservativ
X1 som familjebil? Är inte den typ väldigt lite?
1-serie bilarna (innan nuvarande generation) är riktigt coola, BMWs raka sexor är trevliga men tycker Saabs turbofyror har lite mer charm.
Det har jag missat, trodde X1 var mer snarlik en "förhöjd" 1-serie.Njae... X1 förra generationen, som jag har, är ju typ en höjd kombikupe 3-serie.
Vi är bara 3 i familjen och körde 3-serie kombi när dottern var liten. Alldeles lagom för oss... vill inte ha onödigt stor bil.
Jag har haft 3 st 1-serie modell E8X, 130, 135 (cab) och nu 125... suveräna bilar och den sista generationen klassiska BMW: rak sexa utan turbo (ej 135 då) och bakhjulsdrift.
Kommer nog inte byta till nån nyare BMW efter 125an... då får det bli sista generationen porsche boxster med sexa istället.
Det du råkat ut för är rent bedrövligt. Jag råkade ut för lite liknande, fast jag körde nog lite fort fast han mätte aldrig.Tänk om jag redan är på deras radar och det kommer bara fortsätta med falska anklagelser tills jag står på bakbenen?
Jag känner mig nästan skyldig att ta det vidare för allmänhetens skull, det är inte alla som har samma förutsättningar att bestrida falska anklagelser. Idag är det jag, imorgon är det någon annan som behöver sin körkort för att fortsätta jobba men inte har råd att betala en advokat...
Verkligen tråkigt, hoppas det löser sig.@M.B.
Riktigt riktigt tråkigt att läsa
Har inte så mycket att tillägga utöver det som diskuterats innan.
Hoppas det löser sig.
Viktigaste är väl att inte låta sig bli för påverkas för mycket utav händelsen oavsett för det är inte värt det.
Jag skall installera dashcam på båda bilarna, nu är det redan försent för min del eftersom jag körde på en som nitade med mening. Men peppar peppar om det händer igen så här jag bildbevis i alla fall
Du kommer behöva en bra jurist som kan visa på exakt sådant du pekade på. Ex att tider inte stämmer. Du hade även vittne i bilen och att du blev tvingad att skriva på.Update: fick hem ett föreläggande av ordningsbot. 150km/h i en 110km/h var det.
Ringde upp polisen och efterfrågade om platsrapporten. Fick prata med flera olika (hjälpsamma) poliser inom olika avdelningar... Ingen kunde hitta rapporten i systemet. En högre upp tycker att det hela låter lite konstigt och kommer ta det vidare internt.
Nu när jag tänker på det lite mer så är det inte förvånande att en rapport inte finns och att polisen vägrade skriva en på plats - han påstår att använda hastighets och tripmätaren för efterföljande.. Även om vi glömmer dem frågetecken som uppstår av den korta sträckan och den andra bilen, så måste han ha återställt mätaren för att sedan efterfölja den andra bilen. Därför kunde inte han redovisa exakt vart mätte han mig och hur långt sträckan var.
Jag tror att han ville inte ljuga i rapporten, insåg att det är kört om han måste skriva en och därför använde skrämselsmetoder på över en timme för att lura mig och "accept the fine", vilket han dessutom misslyckade upplysa mig om att i svenska betyder det "erkänna". Nu i efterhand så förstår jag att det finns ett lagligt term för det jag efterfrågade på plats (rapport för att kunna prata med en advokat utan stress): rådrum. Det nekade han också och fortsatte hota... jag gillar inte att dra det kortet men for some reason tycker jag att han skulle aldrig ha gjort så mot "en vanlig människa i en vanlig bil" (snällt sagt)
Håller er uppdaterade när polisen som utreder saken internt hör av sig
Du kommer behöva en bra jurist som kan visa på exakt sådant du pekade på. Ex att tider inte stämmer. Du hade även vittne i bilen och att du blev tvingad att skriva på.
Tyvärr riskerar du även att bli av med kortet för över 30km/över gränsen.
Ditt hopp står till en duktig och nitisk jurist som hittar något fel eller likande i polisens rapport samt stödbesvisning för din version. Att tvinga dig skriva under kan bli en anledning till att boten kan ogillas. Har du någon stödbesvisning för det t.ex. i form av video.
Kontrollera om det går att läsa ut gps loggen ur din bil. Den kan visa verklig hastighet vid händelsen. Eventuell kan det finnas gps logg i ex en telefon. Du har ju en film där du vinkas in. Stämmer tidsangivelsen i polisens rapport med tidsangivelsen (skapad) i videons fildata?
Formaliafel på mätmetoden (han mätte 2 bilar samtidigt) är kanske något man kan använda för att begära boten ogiltig
Så trist...
Destu fler saker man kan rada upp som inte stämmer, destu mer trovärdiggör man sin egen Version. Men det måste vara nästan övertydligt.Plats stämmer inte tex. Han stoppade mig i petersborg men flög förbi mig vid vintrie för att jaga ner M5:än.
Sen är jag helt säker på att när rapporten väl dyker upp så kommer det inte stå något om att han flög förbi mig för att jaga ner den andra bilen och vinkade in mig ganska långt efter. Det borde väl räcka för att ogiltigförklara boten skulle jag tro?
Sen kan vi lägga på frågetecknet på själva mätningen, hans uppförande, osv..
Jag tror det är ett ypperlig utgångsläge för att leda i bevis att polisen begått ett misstag. Kan man se på filmen (originalet) du postade innan vilken hastighet du håller och vad klockan är?Huh, nu kom jag på att jag har ju kvittot från betalstationen. 17:29:09.
Enligt ordningsförelägganden blev jag stoppad 17:38 vid petterstorps trafikplats.
Det är ungefär 6km mellan betalstationen och där jag blev stoppad.
För att klara sträckan på 9 minuter måste man snitta mindre än 40km/h.
Även om man halverar tiden mellan betalstationen och petersborg traffikplats och säger att jag blev stoppad 17:33 så snittade jag 80km/h...
Hur kunde jag det om jag skulle ha kört 150-200 första halva sträckan? Anser han att jag stannade bilen vid sidan eller?
Vad tycker ni erfarna, kan jag använda detta i tingsrätten? Tillsammans med alla andra omständigheterna så tror jag att jag har ett case
Min X3, N/A radsexa givetvis!
Orange is the new black!Underbar bil, men synd med de vidriga amerikanska blinkersarna...
Neeeej , vad är det för fel på folk.....Verkligen tråkigt, hoppas det löser sig.
För att spinna vidare på det du skrev - har någon ett bra tips på dashcam? Garmin 66w verkar bra vad jag kan se. Vill ha en med parkeringsläge, tillräckligt bra kvalitet för att se regplåt och som går att montera så diskret som möjligt.
Blev påbackad när Porschen stod parkerad 1h i Söderköping igår. Stort märke och såklart ingen lapp. Nu verkar det gå att polera bort men vilket svinigt beteende att inte höra av sig, det handlar om 1500kr i självrisk istället för att som nu göra sig skyldig till smitning.
Huh, nu kom jag på att jag har ju kvittot från betalstationen. 17:29:09.
Enligt ordningsförelägganden blev jag stoppad 17:38 vid petterstorps trafikplats.
Det är ungefär 6km mellan betalstationen och där jag blev stoppad.
För att klara sträckan på 9 minuter måste man snitta mindre än 40km/h.
Även om man halverar tiden mellan betalstationen och petersborg traffikplats och säger att jag blev stoppad 17:33 så snittade jag 80km/h...
Hur kunde jag det om jag skulle ha kört 150-200 första halva sträckan? Anser han att jag stannade bilen vid sidan eller?
Vad tycker ni erfarna, kan jag använda detta i tingsrätten? Tillsammans med alla andra omständigheterna så tror jag att jag har ett case
Nu kanske jag har missat något centralt i händelseförloppet, men på din klipp så står alltså polisen vid vägkanten med M5:n han jagade ikapp? Så om han har passerat dig i jakten på BMW:n och fångat in honom, hur sjutton ska han då simultant ha kunnat göra en mätning på dig?
Jag tycker verkligen du börjar ha ett case. Att han inte nämner i rapporten att han följt efter två bilar (vilket du har vittnen på + filmbevis + att du bör kunna få ut den andra rapporten för M5ans fortkörning från polisen ger ju bara i sig skäl att bestrida boten och visar att polisen inte hållit sig till sanningen.Jag ställde exakt samma fråga... samt att han hävdar att ha blivit tvungen och köra över 200km/h för att hinna ikapp mig, för att sedan mäta och passera mig vid Vintrie, där skulle jag ha redan skatat ner till 120km/h enligt honom. Allt på typ 2,5km.
Men hans bil klarar inte ens det, 0-200 på 34,5 sekunder och 1,5km. Sen måste han ha saktat ner, positionerat sig själv, mäta, margin of error, plats för mig att sakta ner och för honom att passera mig osv osv osv...
Lägg till faktumet att han stoppade inte mig direkt utan jagade M5:an och då kan man påstå att han mätte inte mig, utan den bilen. Och även om han försökte mätta mig så hade han inte förutsättningar till det (för kort sträcka för hans historia att stämma) och dessutom var distraherad av den andra bilen - hur kunde han köra 200km/h och hålla koll på både bilarna, när han själv är ensam i bilen...?
Han mätte aldrig mig helt enkelt.
Aja.. @oystercase tack för tipset. Kollade metadata nu och klippet börjar 17:31:55. Alltså 2 minuter 46 sekunder efter jag hade passerat betalstationen. Klippet börjar, ungefär, 5km från stationen. Dvs. snitthastighet runt 120km/h, vilket är exakt hastigheten som jag uppgett mig köra. Även med margin of error så är det helt omöjligt att jag körde nämnvärt mycket över det, speciellt inte så att han skulle bli tvungen att köra över 200km/h för att hinna ikapp för att sedan mätta mig på 150-160km/h under minst 400-500m.
Edit: fick svar av polisen, hans rapport nämner ingenting om den andra bilen eller omständigheterna i övrigt. Bara att han efterföljde och att jag skrev på. Ju mer jag funderar på det, desto mer tror jag att det kommer läggas ner innan det ens hinner i tingsrätten. Ni som är kunniga, får åklagaren lägga ner det direkt vid överklagan om min bevismaterial är tillräckligt stark?
Jag ställde exakt samma fråga... samt att han hävdar att ha blivit tvungen och köra över 200km/h för att hinna ikapp mig, för att sedan mäta och passera mig vid Vintrie, där skulle jag ha redan skatat ner till 120km/h enligt honom. Allt på typ 2,5km.
Men hans bil klarar inte ens det, 0-200 på 34,5 sekunder och 1,5km. Sen måste han ha saktat ner, positionerat sig själv, mäta, margin of error, plats för mig att sakta ner och för honom att passera mig osv osv osv...
Lägg till faktumet att han stoppade inte mig direkt utan jagade M5:an och då kan man påstå att han mätte inte mig, utan den bilen. Och även om han försökte mätta mig så hade han inte förutsättningar till det (för kort sträcka för hans historia att stämma) och dessutom var distraherad av den andra bilen - hur kunde han köra 200km/h och hålla koll på både bilarna, när han själv är ensam i bilen...?
Han mätte aldrig mig helt enkelt.
Aja.. @oystercase tack för tipset. Kollade metadata nu och klippet börjar 17:31:55. Alltså 2 minuter 46 sekunder efter jag hade passerat betalstationen. Klippet börjar, ungefär, 5km från stationen. Dvs. snitthastighet runt 120km/h, vilket är exakt hastigheten som jag uppgett mig köra. Även med margin of error så är det helt omöjligt att jag körde nämnvärt mycket över det, speciellt inte så att han skulle bli tvungen att köra över 200km/h för att hinna ikapp för att sedan mätta mig på 150-160km/h under minst 400-500m.
Edit: fick svar av polisen, hans rapport nämner ingenting om den andra bilen eller omständigheterna i övrigt. Bara att han efterföljde och att jag skrev på. Ju mer jag funderar på det, desto mer tror jag att det kommer läggas ner innan det ens hinner i tingsrätten. Ni som är kunniga, får åklagaren lägga ner det direkt vid överklagan om min bevismaterial är tillräckligt stark?
Vet inte om det kan vara till någon hjälp men det finns trafikkameror avfarten innan Peterstorp. Troligtvis inte det enklaste att få tillgång till det materialet men med det har du ju exakt tidpunkt när du betalade och sedan passerade kamerorna. Om det går vidare kanske du kan kräva det som bevismaterial och sedan räkna på olika scenarion.Huh, nu kom jag på att jag har ju kvittot från betalstationen. 17:29:09.
Enligt ordningsförelägganden blev jag stoppad 17:38 vid petterstorps trafikplats.
Det är ungefär 6km mellan betalstationen och där jag blev stoppad.
För att klara sträckan på 9 minuter måste man snitta mindre än 40km/h.
Även om man halverar tiden mellan betalstationen och petersborg traffikplats och säger att jag blev stoppad 17:33 så snittade jag 80km/h...
Hur kunde jag det om jag skulle ha kört 150-200 första halva sträckan? Anser han att jag stannade bilen vid sidan eller?
Vad tycker ni erfarna, kan jag använda detta i tingsrätten? Tillsammans med alla andra omständigheterna så tror jag att jag har ett case
Han i M5:an var väl slug och sa till Polisen att du hetsat honom och kört som ett svin……just sayin…..folk gör desperata saker för att hamna i bättre läge. Han kan ju inte stått särskilt länge med M5:an för att dela ut böter mm om han måst ha satt efter dig?Jag ställde exakt samma fråga... samt att han hävdar att ha blivit tvungen och köra över 200km/h för att hinna ikapp mig, för att sedan mäta och passera mig vid Vintrie, där skulle jag ha redan skatat ner till 120km/h enligt honom. Allt på typ 2,5km.
Men hans bil klarar inte ens det, 0-200 på 34,5 sekunder och 1,5km. Sen måste han ha saktat ner, positionerat sig själv, mäta, margin of error, plats för mig att sakta ner och för honom att passera mig osv osv osv...
Lägg till faktumet att han stoppade inte mig direkt utan jagade M5:an och då kan man påstå att han mätte inte mig, utan den bilen. Och även om han försökte mätta mig så hade han inte förutsättningar till det (för kort sträcka för hans historia att stämma) och dessutom var distraherad av den andra bilen - hur kunde han köra 200km/h och hålla koll på både bilarna, när han själv är ensam i bilen...?
Han mätte aldrig mig helt enkelt.
Aja.. @oystercase tack för tipset. Kollade metadata nu och klippet börjar 17:31:55. Alltså 2 minuter 46 sekunder efter jag hade passerat betalstationen. Klippet börjar, ungefär, 5km från stationen. Dvs. snitthastighet runt 120km/h, vilket är exakt hastigheten som jag uppgett mig köra. Även med margin of error så är det helt omöjligt att jag körde nämnvärt mycket över det, speciellt inte så att han skulle bli tvungen att köra över 200km/h för att hinna ikapp för att sedan mätta mig på 150-160km/h under minst 400-500m.
Edit: fick svar av polisen, hans rapport nämner ingenting om den andra bilen eller omständigheterna i övrigt. Bara att han efterföljde och att jag skrev på. Ju mer jag funderar på det, desto mer tror jag att det kommer läggas ner innan det ens hinner i tingsrätten. Ni som är kunniga, får åklagaren lägga ner det direkt vid överklagan om min bevismaterial är tillräckligt stark?
Det är en fin kärra!Förra veckan firade jag 1 år med Lexus.
2300mil avverkades på första året med bilen helt utan bekymmer förutom skit som dåliga Michelin däck.
Så den fick sig en välförtjänt 2 stegs polering och lackförsegling. Noterade också att det inte finns ett enda dörruppslag på hela bilen, finns 1 bula och den har jag själv skapat med batteriet...
Sedan lite ful pimpning i form av silvrig hammarlack på bromsoken. Stora ok som var helt oxiderade & bedrövliga, ser mycket trevligare ut nu. Hoppas det håller sig ett tag.
Samt även snabbtvätt av inredningen.
Så sjukt enkelt att hålla ljust skinn rent om man bara gör det typ 2-3 gånger per år.
Använd tandpetare eller modellpensel till applicering och ha tålamod.Tänkte fixa till lite lackskador runt bilen (2-3st). Någon som har tips?
Tänkte fixa till lite lackskador runt bilen (2-3st). Någon som har tips?