• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ny bil i garaget, nu var tanken att det skulle bli något som var roligt att köra, Porsche Boxster? Miata? 8?

Det blev tvärtom, förvisso V8 men knappast körglädje i traditionell bemärkelse, men jag föll för designen och känslan av att åka runt som en fastighetsklippare från 1990.

Egentligen skulle det väl passa bättre med en Daydate i gult guld men en 80-tals Datejust i TT passar väl också rätt så bra?

C76D551F-FD8C-4FAA-8EF5-C39BFDF5AC30.jpeg
9DAD1C36-F3D9-4DF8-9FEB-29F237C75F38.jpeg
C09561B7-9A79-41BA-AB88-F3D327E9CE25.jpeg
CABE47E9-AC09-4DE4-BBAD-A5C813968B11.jpeg
51180152-D22B-43C5-A57E-9C622AC03F23.jpeg
010981E8-5E3C-40CA-B255-63B1D67001A2.jpeg
Kanske inte körglädje men däremot åkglädje i massor.
Tung landsvägskryssare.
 
Tråkig fråga i fin tråd.

2-a bil till sambon när hon ska till fotograferingar runt Piteå.

VW Polo från -18, "nya" karossen, drygt 4 000 mil. SoV. Motor och kupévärmare. Runt 120'.

Liten jäkla motor men duger nock till henne.

Något annat alternativ i liknande pris? Tänkte slå till imorgon annars, skönt att ha bilen klar när man flyttar upp.

Kollat A1, A3, BMW 1-serie, Toyota Yaris, VW Golf och Skoda Fabia ordentligt.

Var sugen på en Giulietta men faller på kvalitetskänslan och den förmodade ökade kostnaden för diverse problem och service. Lite onödigt.
 
Tråkig fråga i fin tråd.

2-a bil till sambon när hon ska till fotograferingar runt Piteå.

VW Polo från -18, "nya" karossen, drygt 4 000 mil. SoV. Motor och kupévärmare. Runt 120'.

Liten jäkla motor men duger nock till henne.

Något annat alternativ i liknande pris? Tänkte slå till imorgon annars, skönt att ha bilen klar när man flyttar upp.

Kollat A1, A3, BMW 1-serie, Toyota Yaris, VW Golf och Skoda Fabia ordentligt.

Var sugen på en Giulietta men faller på kvalitetskänslan och den förmodade ökade kostnaden för diverse problem och service. Lite onödigt.


Det som också är bra att ha i tanken är ju hur det funkar på nya orten (Piteå) med service/reservdelar.
Är ju tråkigt att behöva åka typ 15mil bara för att kunna serva bilen om man har fel märke.

Mina föräldrar har en Kia Picanto från -17.
Köpt våren -19 på ca: 800mil.
Enkel o bra liten bil dessutom med 7års nybilsgarantin.

Förra tjejen har en Yaris från 16 som hon köpte ny, har gått 8500mil nu och inte det minsta problem mer än att ett dike dök upp när hon skulle vända vilket inte bilen i sig kan belastas för.

Sen det som du kommer att behöva komplettera med är ju en ordentlig ljusramp, sen kan det vara vettigt att hitta ett exemplar med motorvärmare.
 
Tråkig fråga i fin tråd.

2-a bil till sambon när hon ska till fotograferingar runt Piteå.

VW Polo från -18, "nya" karossen, drygt 4 000 mil. SoV. Motor och kupévärmare. Runt 120'.

Liten jäkla motor men duger nock till henne.

Något annat alternativ i liknande pris? Tänkte slå till imorgon annars, skönt att ha bilen klar när man flyttar upp.

Kollat A1, A3, BMW 1-serie, Toyota Yaris, VW Golf och Skoda Fabia ordentligt.

Var sugen på en Giulietta men faller på kvalitetskänslan och den förmodade ökade kostnaden för diverse problem och service. Lite onödigt.
Fiat panda, eller Dacia Duster så får ni fyrhjulsdrift. Jag antar att väglaget där uppe kan vara lite si och så.
 
Ruskigt fin!
Berätta lite mer

Det är en av de mest producerade varianterna av 126-serien, en 560 SEL registrerad i Sverige i maj 1990, dock tagen i bruk först 1991 när förste ägaren bytte in sin 560 SEC mot denna, mellanskillnaden var 35.000kr enligt kvittot.


Sen rullade den på ett säteri utanför Strängnäs tills ägare nummer två köpte den 2003, och nu har jag tagit vid. Mätaren ligger på strax över 9000 mil så den får väl anses vara en lågmilare vilket alltid är trevligt.

Egentligen ville jag ju ha en W116 men denna var för fin för att inte köpa! Jag gillar sakligheten i äldre Mercedes, det står till och med i katalogen (som självklart följde med vid köpet); ”En Mercedes har ingen modern underhållningsutrustning, istället fokuserar vi på att du som förare ska förbli avslappnad och trygg”. 😎
 
Tråkig fråga i fin tråd.

2-a bil till sambon när hon ska till fotograferingar runt Piteå.

VW Polo från -18, "nya" karossen, drygt 4 000 mil. SoV. Motor och kupévärmare. Runt 120'.

Liten jäkla motor men duger nock till henne.

Något annat alternativ i liknande pris? Tänkte slå till imorgon annars, skönt att ha bilen klar när man flyttar upp.

Kollat A1, A3, BMW 1-serie, Toyota Yaris, VW Golf och Skoda Fabia ordentligt.

Var sugen på en Giulietta men faller på kvalitetskänslan och den förmodade ökade kostnaden för diverse problem och service. Lite onödigt.
Polo är en väldigt bra bil och komfortmässigt saknar man inget från Golf. Bäst av de du nämner att åka i är A3. A1 "gamla" generationen saknar nästan alltid farthållare pga dålig standardutrustning och alla såldes som privatleasing. Antar att det är den du tittar på, de nya kostar nära 200 fortfarande. Då finns bättre bilar.

Yaris är en eländigt spinkig och tanig bil kvalitet- och motorsmässigt, fattar inte hur den kan sälja så mycket när den är så dyr. Driftssäkerhetsargumentet är förvisso sant men de andra går inte sönder särskilt ofta heller dessutom är de så nya att de omfattas av maskinskadeförsäkring. Jag hade aldrig åkt långa sträckor i en så hemsk bil bara för att den går sönder två gånger mindre under en tioårsperiod* ;)


* den siffran drog jag förstås ur r*ven men det är liksom den skillnaden vi pratar om
 
Det är en av de mest producerade varianterna av 126-serien, en 560 SEL registrerad i Sverige i maj 1990, dock tagen i bruk först 1991 när förste ägaren bytte in sin 560 SEC mot denna, mellanskillnaden var 35.000kr enligt kvittot.


Sen rullade den på ett säteri utanför Strängnäs tills ägare nummer två köpte den 2003, och nu har jag tagit vid. Mätaren ligger på strax över 9000 mil så den får väl anses vara en lågmilare vilket alltid är trevligt.

Egentligen ville jag ju ha en W116 men denna var för fin för att inte köpa! Jag gillar sakligheten i äldre Mercedes, det står till och med i katalogen (som självklart följde med vid köpet); ”En Mercedes har ingen modern underhållningsutrustning, istället fokuserar vi på att du som förare ska förbli avslappnad och trygg”. 😎
Ja den ser riktigt trevlig ut. Fint skick
Var det via blocket?
 
Är lite nyfiken på vad ni tycker. Här är farsgubbens E46 325i och min 320i. Lika vad gäller mycket: ca 15-16000 mil. En ägare innan de hamnade i familjen. Mycket välunderhållna båda två. Min har mer utrustning, 325an är ganska snålt utrustad (inte ens PDC), men den känns otroligt fräsch och tight.
Är jag dum om jag inte byter till 325an om något år eller två när den får lämna? Den är ju verkligen som en 5-serie jmf med min - ett stort steg framåt i allt…men det känns lite mer speciellt att hoppa in i E36an. Kanske är en nobrainer för många men för mig är det fasen inte helt lätt att välja.
143B4B7A-6B18-42B1-8C98-136B19EADB56.jpeg

Jag är den som aldrig fastnat för E36.
Ful kaross, tråkig inredning och oerhört, jag menar oerhört liten. Trots E36 kombi så är det en bil för 2 vuxna och liten packning. 4 vuxna går givetvis, men det är som att åka 4 vuxna i valfri 2 dörrars sportvagn, trångt.
E46 däremot är både snyggare, trevligare inredning och oerhört stor för att ändå vara så liten. Både stor i kupén och även bagaget.

E46 alla dagar i veckan.
 
Någon som har erfarenhet av Audi A6 C7 med 2.0TDI motor och S-Tronic låda? Framförallt facelift från 2015 och framåt.
Bra, mindre bra, utrustning som är måste och andra erfarenheter uppskattas :)
 
Någon som har erfarenhet av Audi A6 C7 med 2.0TDI motor och S-Tronic låda? Framförallt facelift från 2015 och framåt.
Bra, mindre bra, utrustning som är måste och andra erfarenheter uppskattas :)
Bra bil kort och gott.
Jag gillar adaptiv farthållare vilket är ovanligt tillval på den. Bryr man sig mkt om det har det betydelse annars inte 😉 Du bör ha drag+p-värmare på den för att den ska gå lätt att sälja vidare sen. S-line också attraktivt.
 
Bra bil kort och gott.
Jag gillar adaptiv farthållare vilket är ovanligt tillval på den. Bryr man sig mkt om det har det betydelse annars inte 😉 Du bör ha drag+p-värmare på den för att den ska gå lätt att sälja vidare sen. S-line också attraktivt.
Kul att höra!
Adaptiv farthållare är väldigt trevligt men inget jag kommer dra nytta av dit jag flyttar.
Tack för infon!
 
Någon som har erfarenhet av Audi A6 C7 med 2.0TDI motor och S-Tronic låda? Framförallt facelift från 2015 och framåt.
Bra, mindre bra, utrustning som är måste och andra erfarenheter uppskattas :)
Inte just den men Audi quattro A6 med deras V-sexa. Mycket problem och en undermålig verkstad i förhållande till BMW.
 
Någon som har erfarenhet av Audi A6 C7 med 2.0TDI motor och S-Tronic låda? Framförallt facelift från 2015 och framåt.
Bra, mindre bra, utrustning som är måste och andra erfarenheter uppskattas :)
Haft min A6 2.0 2017 nu i ett år, inte mycket att klaga på gällande motor, quattron eller automatlådan. Dock är infotainmentsystemet för jävla trött. Blåtanden tappar kontakten med telefonen väldigt ofta…
 
Haft min A6 2.0 2017 nu i ett år, inte mycket att klaga på gällande motor, quattron eller automatlådan. Dock är infotainmentsystemet för jävla trött. Blåtanden tappar kontakten med telefonen väldigt ofta…
Ok, märkligt. Har du haft den inne för uppdatering av mjukvaran?
Jag hade inga problem med quattro, inte heller med V6 mer än att den var törstig och slö. En rak BMW-sexa ger mer glädje.
Jag har jobbat på BMW under flera år, haft flera F1X och kör X3 med bensinsexa idag. Det är fantastiska bilar och kan lika gärna köra på en tredje F11 men det är lite trist och ombyte förnöjer :)
 
Ok, märkligt. Har du haft den inne för uppdatering av mjukvaran?

Jag har jobbat på BMW under flera år, haft flera F1X och kör X3 med bensinsexa idag. Det är fantastiska bilar och kan lika gärna köra på en tredje F11 men det är lite trist och ombyte förnöjer :)
Jag gick från X6 till 118d- Det är också omväxling. Jag är nöjd med båda men förstår vad du menar. Efter fadäsen med Audi har jag haft kanske 6-7 BMW och det blir nog aldrig något annat. Billiga i drift, roliga och kompetent verkstad är avgörande pusselbitar för mig.
 
Bilen min betedde sig konstigt efter min 200-mila resa upp till fjället för några veckor sedan. Den drog till höger och vibrerade i 80km/h. Vi hade kört tiotals mil på riktigt ruggiga grusvägar med hål - så jag var rädd för att någon bussning, styrled eller annat var knasigt. Tog bilen till bilprovningen för en delkontroll av fram- och bakvagn. Allting såg bra ut - pust! Men däcken var förjävliga.

Önskar att jag hade tagit en bild innan de tog av det vänstra bakdäcket. Men ett av mina däck var rejält skadat. Den hade en ganska lång bula ungefär i mitten av däcket och när det togs av stack det ut små ståltrådar - inte bra!
Bilen togs till däckverkstad för nya fräscha däck samt en hjulinställning. I princip alla däck var snedslitna och bilen drog till höger. På 45 minuter fixade min lokala däckfirma alla dessa problem och nu går bilen hur bra som helst. Blev en stor skillnad i komfort/ljudnivå med de nya däcken.

Nokian Hakka Green 3 - rekommenderas!

I framtiden kommer jag kontrollera mina däck oftare. Speciellt efter långresa med mycket last också.
6F36A592-1619-415B-8D5A-9ECF1DE4213D.jpeg
 
7-serien är ju bland det absolut bästa man kan åka. Men bilar som kostade +1 msek nya är ofta "billiga" att köpa (beggade) men istället riskerar de att bli dyra att äga... :)
Stämmer nog bra. 5-serien är ett säkrare val sett långsiktigt ekonomiskt men åker man långfärder mot sydeuropa kan man knappt åka bättre än i en 7-serie. Jag har alltid valt bort mycket utrustning för det är där det kan kosta.
 
Någon som har erfarenhet av hjulhastighetsbetingat gnissel, som fågelkvitter i framvagn, speciellt vid lätt rattutslag vänster/höger på V70 P2? Fram- och bakvagn är kontrollerad av besiktningsman nyligen utan något att anmärka på.

Snedslitna/dåliga bromsskivor fram? Skit mellan skiva och bromssköld efter en massa grusvägskörning? Allt det viktiga som bussningar, stag, osv är ju kontrollerat nyligen så det måste vara något annat. Likaså är fjädringen såklart kontrollerad också. Bak är bromsskivor, belägg och p-broms nyligen bytt. När bromskivor fram är bytt vet jag ej, bromsbelägg ser ut att ha iallafall 50% kvar att ge. En märkbar ”läpp” finns på båda bromsskivor fram. Möjligtvis läppens ”högsta del” som tar i bromsbelägg/ok när hjulet går runt? Ej märkbart i hög hastiget, bara mellan 0-50km/h.

Ljudet är inte högt, men kommer då och då är helt enkelt lite irriterande, inte oroande, mest för att allt det viktiga redan är kontrollerat.
 
Någon som har erfarenhet av hjulhastighetsbetingat gnissel, som fågelkvitter i framvagn, speciellt vid lätt rattutslag vänster/höger på V70 P2? Fram- och bakvagn är kontrollerad av besiktningsman nyligen utan något att anmärka på.

Snedslitna/dåliga bromsskivor fram? Skit mellan skiva och bromssköld efter en massa grusvägskörning? Allt det viktiga som bussningar, stag, osv är ju kontrollerat nyligen så det måste vara något annat. Likaså är fjädringen såklart kontrollerad också. Bak är bromsskivor, belägg och p-broms nyligen bytt. När bromskivor fram är bytt vet jag ej, bromsbelägg ser ut att ha iallafall 50% kvar att ge. En märkbar ”läpp” finns på båda bromsskivor fram. Möjligtvis läppens ”högsta del” som tar i bromsbelägg/ok när hjulet går runt? Ej märkbart i hög hastiget, bara mellan 0-50km/h.

Ljudet är inte högt, men kommer då och då är helt enkelt lite irriterande, inte oroande, mest för att allt det viktiga redan är kontrollerat.
Vattenpump och fläktrem brukar vissla men det är inte kopplat till hastighet och svängar, möjligen varvtal. Hjullager?
 
Vattenpump och fläktrem brukar vissla men det är inte kopplat till hastighet och svängar, möjligen varvtal. Hjullager?
Vattenpump och kamrem bytt nyligen :)
Nej det är väldigt tydligt beroende av just hjulhastigheten.
Tänkte också hjullager först, men besiktningsmannen tyckte de kändes bra…
 
Någon som har erfarenhet av hjulhastighetsbetingat gnissel, som fågelkvitter i framvagn, speciellt vid lätt rattutslag vänster/höger på V70 P2? Fram- och bakvagn är kontrollerad av besiktningsman nyligen utan något att anmärka på.

Snedslitna/dåliga bromsskivor fram? Skit mellan skiva och bromssköld efter en massa grusvägskörning? Allt det viktiga som bussningar, stag, osv är ju kontrollerat nyligen så det måste vara något annat. Likaså är fjädringen såklart kontrollerad också. Bak är bromsskivor, belägg och p-broms nyligen bytt. När bromskivor fram är bytt vet jag ej, bromsbelägg ser ut att ha iallafall 50% kvar att ge. En märkbar ”läpp” finns på båda bromsskivor fram. Möjligtvis läppens ”högsta del” som tar i bromsbelägg/ok när hjulet går runt? Ej märkbart i hög hastiget, bara mellan 0-50km/h.

Ljudet är inte högt, men kommer då och då är helt enkelt lite irriterande, inte oroande, mest för att allt det viktiga redan är kontrollerat.
Lägg foten försiktigt på bromsen när du har oljud. Brukar låta mer eller mindre om det har med bromsskivor/belägg att göra.
Om skivorna inte är 100 raka kan dom trycka isär beläggen litegrann och därmed få lite oljud
 
Tillbaka
Topp