Sant. Att Carplay inte är standard 2021 förstår jag inte. Min standard-Golf från 2015 hade till och med det…Hyffsat okej, utöver det du nämner saknar jag dock komfortnyckel, vettigt ljudpaket, carplay och 360-kamera.
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sant. Att Carplay inte är standard 2021 förstår jag inte. Min standard-Golf från 2015 hade till och med det…Hyffsat okej, utöver det du nämner saknar jag dock komfortnyckel, vettigt ljudpaket, carplay och 360-kamera.
Vilken trevlig läsning. Någon dag ska jag göra det samma,dvs sätta mig ner och försöka minnas alla 100tal bilar jag ägtEn bilhistoria
Då jag har haft bil sen jag tog körkort 1972, tänkte jag göra en "kort" genomgång av vad som passerat under snart 50 år:
Som för så många andra vid den tiden började det med ett antal kraftigt begagnade VW 1200. Både en -62'a och en -66'a rostade bort under mig på kort tid. Den sista var en 1300 från -71, som faktiskt började likna en modern bil. Den hade både elbakruta och Ebersprächer.
Föll sedan för en Renault R12 TL från -72. En mycket bekväm bil som fick stå ut med flera resor i Europa. Blev dock lite trött på fransk konstruktion när kopplingen pajade och det visade sig att man måste lyfta ur hela motorn för att komma åt att laga den ...
Köpte sen en nästan ny Ford Escort 1.3 L av årsmodell -75B, dvs gamla motorn utan avgasrening i den nya karossen. Inte så tokig faktiskt, utom på vintern. Bakhjulsdrift och noll vikt över bakhjulen gjorde den livsfarlig när det var halt.
Sen fick jag hjärnsläpp! Mindes bara dom positiva sakerna från min Renault-12'a, så när jag fick ett kanonerbjudande på en ny -76'a (fick mer för Escorten än vad jag betalat!!!) slog jag till. Min första helt nya bil. Fantastisk känsla, ända tills den hade gått 12 mil och stannade. Någon hade glömt att koppla in generatorn, så när batteriet var slut så gick det inte längre. Enkelt fixat, men med usel ventilation och motspänstig växellåda så bleknade det som jag mindes som positivt ganska snart.
Min kontakt på Folkvagn hade en Passat av årsmodell -76B som stått osåld i ett halvår. En TS med GT-ratt och extrainstrument, som jag kunde få för ett kanonpris. Sagt och gjort. Om dom sen hade pumpat upp däcken när den stod och drällde hade jag sluppit åka hem på muttrar. Jävlar vad den skakade. Efter ett antal försök med att få dom runda igen fick jag nya däck. Den hade dock en annan egenhet som var svårare att åtgärda. Efter att ha kört en längre stund på högsta växel, dvs 4'an, gick den inte att få ur. Det gick i alla fall åt rejält med brutal kraft. Tröttnade ganska snabbt på den.
Därefter blev det en ny Ford Taunus 2.0 S -78'a, med Recarostolar, träpaneler och aluminiumfälgar som standard. Riktigt läcker bil i blå metallic. Lät dock illa och vibrerade från bakvagnen när man motorbromsade. För klen koppling för 2-litersmotorn, så det blev en ny på garanti. Måste ha tagits från en traktor, för det var nästan lögn att undvika motorstopp vid start och nästan lika svårt att växla rent mellan ettan och tvåan. Samma problem som med Escorten, dvs bakhjulsdrift och löjligt lätt över bakhjulen. Ingen vinterbil med andra ord. Avgassystemet rostade dessutom bort lagom till att den ettåriga garantin hade gått ut. Fick även höra att vattenpumpen gav upp efter att nästa ägare hade kört den ett par mil ...
... men då satt jag i en ny Mazda 323 SDX från -81. Den första framhjulsdrivna Mazdan och min första 5-växlade bil. Lite korta stolar, men det är allt jag kan klaga på. Gick perfekt i 5 år och såg ut som ny när jag sålde den privat. Fick lov att byta ett batteri pga en sprucken cell, men det kan man inte lasta bilen för. Råkar veta att nästa ägare var lika nöjd i ett antal år till, så det måste ha varit ovanligt mycket bil för pengarna.
Sen passerade det under en kort period två stycken Volvo 245 som tjänstebilar. Inget jag valde själv utan jag blev "påtvingad" dom, så jag hoppar över vidare kommentarer.
Nytt jobb och måste köpa en bil. Hade ju goda minnen från Mazda, så det blev en ny 626 GLX 2.0 I KAT -87B. Nu blev det tvärt om mot Escorten ovan, dvs nya motorn med katalysator i gamla karossen. Köp utan inbyte och utgående modell gav ett riktigt bra pris. Min första bil med elfönsterhissar, centrallås mm elektriskt. Lyxkänsla! Tyvärr höll varken dörr- eller rattlås rätt kvalitet, så jag fick den stulen en natt utanför ett hotell. Löjligt enkel att sno enligt försäkringsbolaget, men som tur var fick jag snabbt tillbaka den och i bra skick.
Mazda 323F DOHC dök upp på marknaden. En praktisk men sportig bil med en pärla till motor. Måste ha! Tyvärr var det många med mig som tyckte samma sak, så dom sålde slut blixtsnabbt. Lyckades till slut övertala min handlare att sälja demobilen till mig (vad skulle han med en demobil till när den inte fanns några att köpa?). Det var en röd -90'a som hade rullat ca 500 mil. Så här långt den roligaste bil jag haft. Som en Miata men med praktisk kaross. Den åt dock framdäck till frukost, men för övrigt helt felfri under dom knappt tre år jag hade den.
Dags att byta jobb igen och erbjuden tjänstbil. Efter mycket tvekan skildes jag från min 323F. Då jag både på tidigare och nya jobbet åkte mycket i tjänsten, saknade jag luftkonditionering i Mazdan. Dessutom var det inte mycket att sitta i om olyckan skulle vara framme. Tog därför ut en Citroen XM 2.0 I (122 hk) av årsmodell -93. Lite stor och klumpig, men en oerhört bekväm undermotoriserad långfärdsbil. Den bil jag kört längst med (9.000 mil), så mot slutet behövde lite slitdelar bytas, men för övrigt helt problemfri.
När det var dags att byta tjänstebil pågick diskussionen om hur bortskämda alla tjänstebilsåkare var (svenska avundsjukan ...), så risken var påtaglig för en drastiskt höjd förmånsbeskattning. Då jag inte kör så mycket privat, valde jag bort tjänstebil och köpte en ny själv i stället. Roligaste två veckor jag haft. Köp utan inbyte och, då marknaden var död 1996 pga pågående tjänstebilsdebatt, handlare som bjöd under varandra. Med mina goda erfarenheter från Mazda fastnade jag till slut för en -96'a 626 Marina Green (specialmodell: lack, fälgar, klädsel mm). Mycket trevlig bil, men lite bullrig. För övrigt inte ett fel under den tid jag hade den. Dessutom mycket låg bränsleförbrukning för att vara på den tiden.
Råkade 1997 se en artikel om den kommande Peugeot 406 Coupé, sen var det kört. En ny "måste ha"! Som tur var såldes Mazda och Peugeot av samma handlare, så jag fick nästan tillbaka pengarna på min 626'a efter ett och ett halvt år. Peugeoten var den första bil jag beställt och fått vänta på att den skulle tillverkas. Låååånga månader! När den väl kom kändes det som julafton. Mellanblå metallic med gulbrun läderklädsel och 3-liters V6'a. Det kändes som om alla tittade efter den när man kom åkande. Tyvärr var kvaliteten inte lika bra som den var snygg. Ett antal omgångar vinda bromsskivor i fram, stereo och CD-växlare som gav upp mm, dock allt på garanti. Tyvärr fick jag den vandaliserad ett par gånger, med omlack som resultat. Sista gången drog någon ett vasst föremål från framblinkers till bakblinkers på vänster sida. Tur att jag inte kom på dom, för då hade jag skrivit detta från fängelset ...
Tiden gick och det vore kul med något nytt. Kollade av marknaden men hittade inget för vettiga pengar som toppade det jag redan hade. Det höll på att bli en BMW 3-serie Coupé, men en tids sjukskrivning (dålig rygg) satte stopp för den affären. När jag sen fick ett bra erbjudande på en ny Peugeotcoupé slog jag till, den här gången på en svart metallic med mörkrött läder av årsmodell -02. Den höll ihop bättre men ett par vinda bromsskivor i fram fick jag byta på garanti. Fick ha den ifred för klåfingriga ligister också.
I slutet på 2005 visade Lexus upp sin nya IS250. Kunde kanske vara något? När en bil väl dök upp för provkörning blev jag såld direkt. Snygg, mycket trevlig att köra och en fantastisk utrustningsnivå och kvalitet på inredningen. Dock blev förhandlingen med säljaren en knepig historia. Han missbjöd kraftigt på min Coupé, som fortfarande såg ny ut. Efter att ha visat upp den nytvättad fick till och med han erkänna att den var i nyskick, så jag fick lite mera i inbyte. Då man bara lever en gång bet jag ihop och skrev på för en "Executive" i mörkgrå metallic med beige (ivory) läderklädsel och automatlåda (min första). 5-6 månaders leveranstid. Suck! Hade dock lite tur. En kollega på jobbet råkade höra att jag skulle byta bil och ville köpa min svarta coupé kontant. Vi kom överrens om ett pris mitt emellan mitt inbytespris och ett rimligt utpris hos en handlare. Alla nöjda och glada, inklusive Lexushandlaren som bara var glad att han slapp byta in min bil (!?!). Under de knappa 6 år som jag hade Lexusen fungerade den perfekt. Visst, den var inte helt felfri (lite skrammel och problem med minnet till yttre backspeglar), men fortfarande den bästa bil jag haft såhär långt. Jag har egentligen bara två saker att klaga på. Däcksbuller från (feta) sommardäck och hög bränsleförbrukning. Snittförbrukningen under dessa 6 år låg strax över en liter per mil.
Efter 5 mycket behagliga år med Lexusen började det klia igen. Det var ju något speciellt med en coupé, även om IS'en är en ovanligt snygg sedan. När Mercedes presenterade C-klass Coupé i början på 2011 hade jag hittat något som kunde vara ett alternativ. Lång väntan på en demobil, men när den väl kom motsvarade den mina förhoppningar. Mycket snygg och trevlig att köra, i alla fall den 220 CDI med automat som jag var intresserad av. Jämfört med Lexus fick man ju kryssa för rätt mycket utrustning för att komma i närheten av vad jag redan hade. Priset drog iväg rätt bra, men jag fick ett mycket bra inbytespris på Lexusen, så vafan ...! Problem med leverans av vissa tillval pga tsunamin i Japan, så det drog ut nån månad innan vi hittade en lösning. När jag skulle skriva på var min bil helt plötsligt värd 20.000 mindre. Jag valde ett finger mitt i handen och lovade mig själv att aldrig köpa en Mercedes, i alla fall inte av Hedins Bil.
Tappade lusten att byta bil. Hade nog den bästa redan. Desstom var det ju en ny IS på gång, denna gång som hybrid enligt ryktena. När sedan BMW's nya 3-serie presenterades och ingen information fanns om den nya IS'n så kom klådan tillbaks. 184 dieselhästar, 0-100 på 7.5 och fortfarande miljöbil med automatlåda!!! För bra för att vara sant? Icke! Dessutom en helt annan bil att köra än den föregående modellen. Minst lika bekväm och ombonad som Lexusen, dessutom tystare. Slog till på en mellangrå metallic med gulbeige läder. Många kryss blev det här också, men bra rabatter och ett mycket bra inbytespris på Lexusen (fick tillbaka hälften efter nästan 6 år ...) gjorde att jag inte tvekade. Två månaders leveranstid från Sverigeintroduktionen i februari var också mycket bra för en skräddarsydd bil. Hade den mellan april 2012 och mars 2017 och den levde upp till förväntningarna. Visst, att komma ner till den officiella förbrukningen var väl en utopi, men strax under halvlitern på motorväg var helt OK. Dessutom var den helt felfri under dom fem år jag ägde den.
I slutet på 2016 började jag planera för min pension, som jag räknade med skulle börja 1/9 året efter, dvs samma dag som jag firade 25 år på företaget (ta guldklockan och springa ...). Då min fru planerade att jobba ett par år till var jag tvungen att skaffa en bil där jag kunde få med två hundar, vilket inte var så lätt i den befintliga. Då min fru inte gillar automatlåda (?) var det inte aktuellt att jag skulle ta hennes V50 och hon skulle ta min BMW. Efter att ha tittat runt lite kom jag fram till att en ny BMW kändes mest rätt. Gillar inte kombi (praktiskt men inte vidare snyggt) vilket begränsade urvalet lite. Fick låna den nya generationen av X1’an men det kändes lite som att köra en buss. Nästa kandidat var en 320 GT men har lite svårt för det uppblåsta utseendet på den. Kvar blev halvkombin 420iA Gran Coupé, dvs 5-dörrarsversionen av 4-serien. Insåg att den faktiskt var mycket rymligare än vad utseendet antyder. Valde bensin den här gången pga då pågående debatt om dieselns nackdelar. I princip samma utrustning som på den jag hade innan men nu blev lacken Midnight Blue. Haft den i 4,5 år nu och är fortfarande mycket nöjd med valet. Drar 0,6 på motorväg och helt felfri såhär långt. Fick lov att byta batteriet i vintras då det frös sönder när det var svinkallt en period. Mitt eget fel då jag kör för lite utan att underhållsladda.
Där är vi nu i augusti 2021 och jag har inga planer på att byta bil. Det finns helt enkelt inget annat jag hellre skulle vilja ha, så det får väl anses som ett gott betyg.
Underbar lista Fieron påminner mig om att jag valde mellan en sådan, en E30 Alpina B6 3.5 och en Fulvia Zagato vid ett tillfälle. Köpte Fieron och rasade motorn på den när jag tog licens på Sturup Raceway. Avsaknaden av vettiga skvalpskydd gjorde att oljepumpen sög luft istället för olja. Gjorde en bytesaffär mot en 924 Turbo sen så jag slapp fixa motorn. En senare ägare stoppade i en BMW V8 från en 740 istället för den rätt sunkiga original-V6:an, tror den rullar med det fortfarande.Bilarna jag nästan köpte
Underbar lista Fieron påminner mig om att jag valde mellan en sådan, en E30 Alpina B6 3.5 och en Fulvia Zagato vid ett tillfälle. Köpte Fieron och rasade motorn på den när jag tog licens på Sturup Raceway. Avsaknaden av vettiga skvalpskydd gjorde att oljepumpen sög luft istället för olja. Gjorde en bytesaffär mot en 924 Turbo sen så jag slapp fixa motorn. En senare ägare stoppade i en BMW V8 från en 740 istället för den rätt sunkiga original-V6:an, tror den rullar med det fortfarande.
Kanske inte samma, men har för mig det finns en projekttråd på Rejsa med ett dylikt bygge, ger ju en Fiero lite ballhetsfaktor iaf.Underbar lista Fieron påminner mig om att jag valde mellan en sådan, en E30 Alpina B6 3.5 och en Fulvia Zagato vid ett tillfälle. Köpte Fieron och rasade motorn på den när jag tog licens på Sturup Raceway. Avsaknaden av vettiga skvalpskydd gjorde att oljepumpen sög luft istället för olja. Gjorde en bytesaffär mot en 924 Turbo sen så jag slapp fixa motorn. En senare ägare stoppade i en BMW V8 från en 740 istället för den rätt sunkiga original-V6:an, tror den rullar med det fortfarande.
Tror att det kan vara sammaKanske inte samma, men har för mig det finns en projekttråd på Rejsa med ett dylikt bygge, ger ju en Fiero lite ballhetsfaktor iaf.
Ja 924 Turbon var riktigt kul. Men skulle givetvis köpt Fulvian när man tänker på det i efterhand. Samma kille som sålde den (tror han ville ha 65 för den då) hade en 124 Abarth till salu för 130 också men det var långt över smärtgränsen för en fattig student. Suck. Vill minnas att det fanns en 1300 GTA till salu för ungefär samma pengar också. Nu pratar vi slutet av 90-talet så det är ju en stund sedanBra bytesaffär ju. Men V8 i Fiero låter som rätt medicin. Original V6:an är som du skriver sunkig.
Underbar lista Fieron påminner mig om att jag valde mellan en sådan, en E30 Alpina B6 3.5 och en Fulvia Zagato vid ett tillfälle. Köpte Fieron och rasade motorn på den när jag tog licens på Sturup Raceway. Avsaknaden av vettiga skvalpskydd gjorde att oljepumpen sög luft istället för olja. Gjorde en bytesaffär mot en 924 Turbo sen så jag slapp fixa motorn. En senare ägare stoppade i en BMW V8 från en 740 istället för den rätt sunkiga original-V6:an, tror den rullar med det fortfarande.
Exakt så. Grundkonceptet är riktigt bra men sen gick det helt snett tyvärr. Hade manuell låda i min och den var hyfsat ok om jag minns rätt.Fiero var ett typ exempel på hur man kan göra allt fel.
En OK bil i grunden med potens till att vara något bra.
Och sedan slaktar man den med en värdelös v6 och en värdelös automat.
Highlights från polisgubbens version @oystercase @MaziK @Pojken från Götet
"Sekunderna innan polismannen sätter sig i radiobilen, ser och hör man 2 motorstarka fordon gasa iväg kraftigt ut från Lernacken in mot Malmö. Det är en mörk BMW och en låg blå sportbil. Man hör framförallt det blåa fordonets gaspådrag."
"Rapporterande polisman gasade upp polisbilen i en hastighet om minst 200 km/h för att försöka komma ikapp fordonen."
"Trots att polismannen låg i ca 200 km/h efter fordonen så kom polismannen inte närmare fordonen."
"Polismannen beslutade sig för att köra ikapp och stoppa den mörka bilen som hade samröre i "racet."
Polismannen stiger ur polisfordonet, gör ett slarvigt stopptecken mot sportbilen, som trots detta saktar in och stannar på platsen. Sportbilen stannar framför polisbilen, medans den mörka bilen, en BMW stod bakom polisbilen.
"Bakom ratten satt ägaren. Brevid honom på passagerarsätet satt en mansperson. Denna person verkade vara tagen av den höga hastighet han fått åka i, tyst och orörlig blick."
"Polismannen berättade varför McLaren föraren/ägaren stoppades och att han kommer att rapporteras för fortkörning, 150 km/h på gällande 110 km/h"
"Föraren/ägaren började att argumentera emot och var ifrågasättande på stoppet både och rapporterandet på engelska och svenska"
"Han vägrade att skriva på en ordningsbot för hastighetsöverträdelse. Rapporterande polisman sade till föraren att en anmälan kommer att upprättas och att vi kommer att få träffas i tingsrätten."
"Till plats kom en IGV patrull, 2 kvinnliga kollegor. Rapporterande polisman bad en av kollegorna gå fram och berätta för föraren vad som skulle ske. Efter en stunds talande med föraren så lyckades den kvinnliga polismannen förmå mannen att skriva på en ordningsbot"
"Efter att den skrivits färdigt elektroniskt på en mobiltelefon och när han delgivits boten enligt de regler som gäller och när han skulle skriva på, så vägrade han igen."
Rapporterande polisman påbörjade åter att upprätta en anmälan. Någon minut senare kommer den kvinnliga kollegan fram till rapporterande polisman, som satt i radiobil 69-3200 och skrev. Hon sade att föraren var villig att skriva på en elektronisk ordningsbot. Rapporterande polisman gick fram till föraren, skrev de uppgifter som behövdes, delgav honom vad som skrivits i boten, och frågade honom igen om han ville signera boten, vilket han gjorde."
"Efter att ha signerat o-boten drog mannen iväg i hög hastighet med sin bil på ett sådant sätt som tydde på att han var irriterad på att han blev rapporterad. Ej kapabel att framföra ett fordon."
Han menar alltså att
1. Jag hade tävlat med BMW:an i hastighet som överstiget 200km/h.
2. Jag ifrågasatte honom och vägrade skriva på.
3. Hans kollega övertalade mig att skriva på frivilligt.
4. Han vittnar i skrift att jag var tydligen inte kapabel att framföra bil.
Trotts detta får jag behålla min license och böta "enbart" för 150km/h. Ingen street racing, ingen vårdslöshet i trafik, nada...
Han undviker dem svåra frågor som jag ställde i överklagan kring hans hot och förklarar inte varför omhändentog han inte min körkort om jag är så farlig och ej kapabel att köra bil.
Enligt mig för att inte "perjure himself on record" så att säga - nekar han att han hotade att ta min licens så ljuger han, erkänner han det så blir det tydligt att jag "erkännde" inte frivilligt. Då är det lättare att undvika frågan helt.
Det sjukaste är att hans kollega fick också yttra sig. Enligt henne nekade jag helt och hållet.
"Föraren förstår allt som sagts och fått ordningsboten förklarad i punkt och pricka men motsäger sig mätningsmetoden-efterföljande och med anledning av det godtar han inte ordningsföreläggandet."
Men han menar att hon övertalade mig att skriva på... minst en av dem talar tydligen inte sanningen.
Åklagaren ser inga problem alls och ifrågasätter inte dem. Varken hoten/anledningen att jag fick behålla körkortet eller deras helt två olika versioner...
"Jag motsätter mig undanröjande av ordningsföreläggande.
"Av polisen upprättade PM framgår det visserligen att M.B. inledningsvis förnekat gärningen och motsatt sig att godkänna ett ordningsföreläggande, men att han sedan polisen förklarat att det i så fall kommer att upprättas en anmälan och att fallet går vidare till tingsrätten valt att godkänna föreläggandet.
"Det har varit upp till honom om han på plats ville godkänna lagföringen, eller om att hellre skulle vilja att det upprättas en anmälan om händelsen. Det går inte att tolka på annat sätt än att han till slut accepterat lagföringen på plats och att det rör sig om en giltig viljeförklaring från honom."
Jag är minst sagt mycket förvånad av åklagarens syn på saken... jag hoppas att det sitter någon vettigare i tingsrätten som kan se igenom skitsnacket och fråga dem svåra frågor.
Superenkelt att slå hål på det här. Så dumt så att det är löjeväckande.
Polismannen kommer alltså inte närmre när han kör i 200 kh/m men bestämmer sig sedan för att köra ikapp? Enligt hans berättelse måste han då rimligtvis ha passerat dig för att först kunna stanna BMW:n och efter det vinka in dig till vägkanten.
Enbart detta borde räcka för nästa åklagare att lägga ner, för jag utgår ifrån att du begär överprövning av beslutet.
EDIT: Du har alltså till slut efter påverkan gjort ett medgivande av en påhittad händelse. Som jag skrev tidigare, gör en anmälan mot polismannen för tjänstefel.
Jag väntar på tingsrättens beslut just nu. Jag har begärt att få förhöra båda poliser under oath kring avvikelsen mellan deras versioner samt förklara varför fick jag behålla körkortet. Det kan dem inte förklara utan att erkänna att dem satt mig under hot, troligen för dem visste hur svag deras berättelse verkligen är. Helt galet att åklagaren ser inga problem med deras avvikande versioner.
Tips är att hålla det enkelt. Att gå in på teorier om att de tvingat/hotat/pressat att du ska erkänna är egentligen ointressant. I TR räcker det med att visa på orimligheten i lagöverträdelsen, det är vad som är viktigt. Inget brott, inga böter, ingen dom.
De har rätt att ta körkortet på plats men behöver inte. Men med mer än 30km/h hastighetsöverträdelser rapporteras det in till trafikverket som beslutar om indragning av körkortet. Så tydligen ganska vanligt att de inte tar på plats eftersom det ändå sköts "sedan".Jag väntar på tingsrättens beslut just nu. Jag har begärt att få förhöra båda poliser under oath kring avvikelsen mellan deras versioner samt förklara varför fick jag behålla körkortet. Det kan dem inte förklara utan att erkänna att dem satt mig under hot, troligen för dem visste hur svag deras berättelse verkligen är. Helt galet att åklagaren ser inga problem med deras avvikande versioner.
Nej. Det är i sig skäl för undanröjande "framtvingat erkännande". Poliserna har dessutom vittnat att de upprepade gånger pressat MB.Tips är att hålla det enkelt. Att gå in på teorier om att de tvingat/hotat/pressat att du ska erkänna är egentligen ointressant. I TR räcker det med att visa på orimligheten i lagöverträdelsen, det är vad som är viktigt. Inget brott, inga böter, ingen dom.
Om M5an inte fått en bot är det ganska allvarligt...det är ju ett ganska starkt argument om polisen inte ansett sig kunna bevisa M5ans fortkörning men kunde bevisa din. När du bevisligen körde långsammare eftersom du kom fram ich blev stoppad långt senareJag väntar på tingsrättens beslut just nu. Jag har begärt att få förhöra båda poliser under oath kring avvikelsen mellan deras versioner samt förklara varför fick jag behålla körkortet. Det kan dem inte förklara utan att erkänna att dem satt mig under hot, troligen för dem visste hur svag deras berättelse verkligen är. Jag har också bett om en kopia av ordnongsboten som BMW:an fick (hint: han fick aldrig det).
Helt galet att åklagaren ser inga problem med deras avvikande versioner.
Nej. Det är i sig skäl för undanröjande "framtvingat erkännande". Poliserna har dessutom vittnat att de upprepade gånger pressat MB.
Däremot är starkaste kortet att MB har mätdata som visar att polisen har fel (dock finns tolkningsutrymme). Egentligen bör MB ta in ett tekniskt expertvittne som förklarar detta för tingsrätten.
Helt rätt. Men med mätdata menar jag att MB både har exakt tidpunkt när han lämnar brofästet (kvitto). Samt när han blir stoppad (dels polismanmens tidsangivelse i sin rapport men även tidsdata från videon (metadata/exif) MBs passagerare tog). Dessa data visar att MB på den aktuella sträckan höll någonstans mellan 80(?) och 120 km/h (om jag minns uträkningen rätt). Det är rätt kraftig motbevisning. Den aktuella sträckan är rätt kort (typ 5km) så felmarginalen är väldigt liten. I 200 km/h kör man hela sträckan på ca 90s...Håller med om att det kommer vara värt att ta in extern hjälp.
Starkaste kortet är den fysiska omöjligt prestationen av polismannen att först inte hänga med i 200km/h, sedan bestämma sig för att öka insatserna och köra ikapp, passera M.B. när han jagar ner BMW:n, (trots att den högljudda lättigenkänliga supersportbilen borde vara det rimliga målet om man dessutom hinner upp den först), för att sedan stanna BMW:n, hinna kliva ur polisbilen för att vinka in M.B. till vägkanten.
De är alltså inte en fråga om en tolkning av mätdata från polismannens sida utan en helt uppdiktad historia. Men jag lämnar det nu och önskar @M.B. lycka till. Håller tummarna att TR rättar till felaktigheten.
Även en NOS har nog rosthål i karossenFan va kul hade varit hittat en NOS Scorpio
Inte så roligt om det enda du kan få tag i är en Scorpio Mk2!Fan va kul hade varit hittat en NOS Scorpio
En ledsen val……Inte så roligt om det enda du kan få tag i är en Scorpio Mk2!
En ledsen val……
Inte så roligt om det enda du kan få tag i är en Scorpio Mk2!
Näe, jag är glad att jag inte sett en på 20 år.Fan va kul hade varit hittat en NOS Scorpio
Fan va kul hade varit hittat en NOS Scorpio
Inte så roligt om det enda du kan få tag i är en Scorpio Mk2!