• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Beter den sig fortfarande som en MX5'a? @MaziK ? Eller är det mer effektivt tillvägagångssätt att öka på däckkontot?

Äldre motor men samma koncept - väghållning etc är ju inte dåligt.

Sen tror jag personligen, har ändrat uppfattning med åren, att det finns något som är FÖR mycket effekt (för biltypen). Den där ligger nog på fel sida om det strecket.

Ska köra ner i Europa nästa vecka, tänkte ta en färjan till Rostock och sen köra ner till Italien över alperna, har ni några tips på vägar (eller annat?) som man inte får missa längs vägen?
Tänkt reserutt är ungefär Rostock - Milano - Bologna - Monaco - Genève - Rostock utspritt på ungefär 10-12 dagar.

Jag och tjejen körde två veckor nere i Europa nu under juli. Vårt slutmål var en by utanför Florens och vi körde Stockholm - Trelleborg, färja till Travemunde, Travemunde - Ulm, Ulm - Garda och därefter till det hus vi hyrde utanför Florens.

På hemvägen stannade vi i Verona, München, Nürnberg och därefter till Travemunde.

Det var min första resa med bil ner på kontinenten och jag fick verkligen mersmak. Vi använde oss av Guide Michelins kartapp vilket var kul, kan rekommendera att använda sig av deras rekommenderade rutt om ni har tid.

Vi gillade verkligen både Verona och München att och skulle gärna tagit några ytterligare dagar i båda dessa städer. Antar att ni följer covid-läget (eller kanske t.o.m. är fullvaccinerade)?

Behöver en ny 2a bil, en billig. Citroën C4 cactus är ful och billig😬 Någon som har erfarenhet av en? Kommer rulla 4km-2mil per dag så bensin är att föredra 360kr/år i skatt.

Den väger runt 100kg mer än original.
Har inte kört den så jag vet ej hur den faktiskt upplevs.

Men med coilovers andra bromsar och r-däck som den har så lär det inte vara kattpiss
MX5 torde ju vara perfekt med en 2l turbofyra eller liknande. 250-300hk skulle vara perfekt. V8 känns mer som att "går-det-så-går-det".

Finns ju en annan Youtuber som stoppat i en sexa från en jaguar X-type i en MX5 (gamla). Den torde vara riktigt trevlig.

Behöver en ny 2a bil, en billig. Citroën C4 cactus är ful och billig😬 Någon som har erfarenhet av en? Kommer rulla 4km-2mil per dag så bensin är att föredra 360kr/år i skatt.
Varför skulle man köpa en? Den har sålt uselt av en anledning. Men kostar den 50% av motsvarande Golf så kör på. Men räkna med att du kommer få begravas i den, den är i princip osäljbar.

Varför skulle man köpa en? Den har sålt uselt av en anledning. Men kostar den 50% av motsvarande Golf så kör på. Men räkna med att du kommer få begravas i den, den är i princip osäljbar.
Uselt pga det är en dålig bil eller för att den är en styggelse🤣Nuvarande 2a bil har varit i familjen i 18år, blir samma med denna. En bil från vag kommer aldrig in på vår gård igen.

Några kommentarer på detta :D

10D1BC3C-6C3A-4AAA-BB94-E6A53E1D489F.jpeg

20DA08A4-B35A-4472-86BA-84C2AC5BEA68.jpeg
49D321D8-C593-478C-8ADB-BAC330922AF2.jpeg

Uselt pga det är en dålig bil eller för att den är en styggelse🤣Nuvarande 2a bil har varit i familjen i 18år, blir samma med denna. En bil från vag kommer aldrig in på vår gård igen.
Med de förutsättningarna tror jag det funkar. Bilen i sig är inte nämnvärt sämre än så mycket annat. Men i kombination med att den såg ut som den gjorde och att den inte var billigare än de tyska alternativen (när man räknar med restvärdet) så sålde den ingenting.

Jag och tjejen körde två veckor nere i Europa nu under juli. Vårt slutmål var en by utanför Florens och vi körde Stockholm - Trelleborg, färja till Travemunde, Travemunde - Ulm, Ulm - Garda och därefter till det hus vi hyrde utanför Florens.

På hemvägen stannade vi i Verona, München, Nürnberg och därefter till Travemunde.

Det var min första resa med bil ner på kontinenten och jag fick verkligen mersmak. Vi använde oss av Guide Michelins kartapp vilket var kul, kan rekommendera att använda sig av deras rekommenderade rutt om ni har tid.

Vi gillade verkligen både Verona och München att och skulle gärna tagit några ytterligare dagar i båda dessa städer. Antar att ni följer covid-läget (eller kanske t.o.m. är fullvaccinerade)?
Tack för tipsen!
Yes, precis klara med vaccinen, annars hade vi nog egentligen velat köra ner tidigare under sommaren.

Är det inte helt sjukt att det är billigare att helförsäkra en Audi RS6 2014 än en Merca CLS450 2019? Fattar inte varför Mercan är dyrare.

Tack för tipsen!
Yes, precis klara med vaccinen, annars hade vi nog egentligen velat köra ner tidigare under sommaren.

Skönt! Då bör det vara lugnt, i Tyskland vet jag att vissa hotell har som krav på att ni ska kunna visa vaccinbevis när ni checkar in, kan vara bra att ha koll på (kommer ju inte vara några problem för er).

Vi körde en äldre Mercedes SLK 200 Kompressor, så vi valde att köra lite kortare turer (som max 60mil/dag). Jag kan tänka mig att, med en nyare, motorstarkare bil och med två förare, det går att köra lite längre men är väl kanske inte så kul.

Är den enda i min bekantskapskrets som ser något i den modellen. Tycker den cool! Ingen aning om kvalitet eller sånt, bara utseendet.

Upptäckte att jag hade parkeringsassistent på BMWn idag, bilen är ju ändå några månader nu. Roligt att man inte kan bilen 100% än.
Har ju såklart använt 360-kamerorna och sånt, men aldrig tidigare att den fickparkerar själv.

Jag provkörde en sådan när den var ny. vad jag minns..

Stolarna. Det var som att åka i finsoffan---stora och mjuka. Dessutom helsoffa fram på automaten.
Trycknappsauto...som en gammal ForwadLook MoPar Dragkrycka for P-Broms (eller har jag dromt detta??)

Ingen gashydraulisk fjädring,men dataskärm istf badrumsvågar.

Annars så var det väl som vilken annan budgetbil som helst. Mekaniken är det sällan fel på vad gäller nyare Cittror. Klart roligare inne och ute än någon traktysk!

Efter flera månaders letande så har jag nu hittat en fin G31 exakt så som jag vill ha. Vit 530i (ingen diesel då vi kör max 1000 mil /år)
Motor på 252 hk.
4000 mil, M- sport paket, Innovation paket dvs kamera 360, läderklädsel, navi, självparkering, panorama glastak osv.
Chansade och åkte 50 mil till en byhåla i Blekinge för att köpa bilen av en privat säljare, tur att skicket stämde med bilderna/ beskrivningen😅
Min F31 och G31, dock ska f31:an säljas😔
Älskar min F31 men G31 är bättre på samtliga punkter😊

304CA3B9-0F6D-4E20-960F-B59AD90F8A1E.jpeg
3F6E68D0-AC0E-48F8-A604-95E46313DA18.jpeg

Efter flera månaders letande så har jag nu hittat en fin G31 exakt så som jag vill ha. Vit 530i (ingen diesel då vi kör max 1000 mil /år)
Motor på 252 hk.
4000 mil, M- sport paket, Innovation paket dvs kamera 360, läderklädsel, navi, självparkering, panorama glastak osv.
Chansade och åkte 50 mil till en byhåla i Blekinge för att köpa bilen av en privat säljare, tur att skicket stämde med bilderna/ beskrivningen😅

Grattis till en fin bil! 👌🏻

Motor på 252 hk.

Grattis!
Vad är det för modell av F31?

Tillbaka
Topp