Mycket nostalgi, men det som främst sitter kvar i mitt minne är spaken för att justera ljudet och i vilken del av bilen man ville ha det.Fan va kul hade varit hittat en NOS Scorpio
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mycket nostalgi, men det som främst sitter kvar i mitt minne är spaken för att justera ljudet och i vilken del av bilen man ville ha det.Fan va kul hade varit hittat en NOS Scorpio
Vackert!Fann mina gamla foton från Anderstorp för 25 år sedan. Hade varit där 1995 och tittat på deltävlingen i fyratimmars BPR Global GT och var givetvis på plats även 96. BPR kördes bara två år i Sverige. Klasserna var GT1 och GT2 men jag var bara intresserad av ettan där svenskintresset låg i en Ferrari F40 GTE med Anders Olofsson och förarpartnern Della Noce. Fanns flera F40 i racet, men häftigast lät McLaren F1 GTR som hade helt annat ljud än övriga fältet, ett ursinnigt och superhögvarvigt ylande över mossen. Tänk motorsåg, fast vansinnigt vackert. Olofsson/Della Notte vann faktiskt det året.
Innan BPR-racet kördes det en förtävling i form av Philippe Charriol (klockmärket) cup, en enmärkes tävlingsserie där man bara tävlade med Lamborghini Diablo. 25 stycken i samma race! Mina bilder från den tävlingen är tyvärr så dåliga att det är svårt att se vad det är för bilar på banan. Tyvärr är alla bilderna tagna med en enkel kompaktkamera utan zoom men jag blev lite glad ändå av att se dem nu.
En bonus för besökarna det året var en världspremiär av den nya svenska superbilen (hyperbil-begreppet var inte uppfunnet då) Koenigsegg CC. Att projektet ens existerade hade varit väldigt hemligt och jag hade verkligen ingen aning innan. Speakern berättade att Rickard Rydell körde bilen men vad jag minns inget om att upphovsmannen faktiskt hette Koenigsegg i efternamn. Kommer nämligen ihåg att jag inte kunde begripa varför man valde det namnet på en svensk bil. Han berättade också att produktionsbilen skulle få en nykonstruerad V12-motor från den legendariske F1-konstruktören Carlo Chitis Moto Moderni. Prototypen hade dock en Ford V8 enligt speakern.
Fotnot; det blev inget av med V12an när Koenigsegg väl började tillverka sin CC, den fick V8 istället. Koenigsegg är verkligen något att känna sig stolt över som bilfanatisk svensk. Oerhört imponerad över den totala kompromisslösheten och hela tänket hos Christian och kompani.
Video från tävlingen:on-board McLaren:
Olofssons vinnarbil F40 i täten. Därefter McLaren F1, Lotus Esprit V8GT, F40 och F1
Jag är inge jurist men det känns som att deras motsägelsefulla historia inte kommer hålla. Speciellt om du kan backa upp med data.Highlights från polisgubbens version @oystercase @MaziK @Pojken från Götet
"Sekunderna innan polismannen sätter sig i radiobilen, ser och hör man 2 motorstarka fordon gasa iväg kraftigt ut från Lernacken in mot Malmö. Det är en mörk BMW och en låg blå sportbil. Man hör framförallt det blåa fordonets gaspådrag."
"Rapporterande polisman gasade upp polisbilen i en hastighet om minst 200 km/h för att försöka komma ikapp fordonen."
"Trots att polismannen låg i ca 200 km/h efter fordonen så kom polismannen inte närmare fordonen."
"Polismannen beslutade sig för att köra ikapp och stoppa den mörka bilen som hade samröre i "racet."
Polismannen stiger ur polisfordonet, gör ett slarvigt stopptecken mot sportbilen, som trots detta saktar in och stannar på platsen. Sportbilen stannar framför polisbilen, medans den mörka bilen, en BMW stod bakom polisbilen.
"Bakom ratten satt ägaren. Brevid honom på passagerarsätet satt en mansperson. Denna person verkade vara tagen av den höga hastighet han fått åka i, tyst och orörlig blick."
"Polismannen berättade varför McLaren föraren/ägaren stoppades och att han kommer att rapporteras för fortkörning, 150 km/h på gällande 110 km/h"
"Föraren/ägaren började att argumentera emot och var ifrågasättande på stoppet både och rapporterandet på engelska och svenska"
"Han vägrade att skriva på en ordningsbot för hastighetsöverträdelse. Rapporterande polisman sade till föraren att en anmälan kommer att upprättas och att vi kommer att få träffas i tingsrätten."
"Till plats kom en IGV patrull, 2 kvinnliga kollegor. Rapporterande polisman bad en av kollegorna gå fram och berätta för föraren vad som skulle ske. Efter en stunds talande med föraren så lyckades den kvinnliga polismannen förmå mannen att skriva på en ordningsbot"
"Efter att den skrivits färdigt elektroniskt på en mobiltelefon och när han delgivits boten enligt de regler som gäller och när han skulle skriva på, så vägrade han igen."
Rapporterande polisman påbörjade åter att upprätta en anmälan. Någon minut senare kommer den kvinnliga kollegan fram till rapporterande polisman, som satt i radiobil 69-3200 och skrev. Hon sade att föraren var villig att skriva på en elektronisk ordningsbot. Rapporterande polisman gick fram till föraren, skrev de uppgifter som behövdes, delgav honom vad som skrivits i boten, och frågade honom igen om han ville signera boten, vilket han gjorde."
"Efter att ha signerat o-boten drog mannen iväg i hög hastighet med sin bil på ett sådant sätt som tydde på att han var irriterad på att han blev rapporterad. Ej kapabel att framföra ett fordon."
Han menar alltså att
1. Jag hade tävlat med BMW:an i hastighet som överstiger 200km/h.
2. Jag ifrågasatte honom och vägrade skriva på.
3. Hans kollega övertalade mig att skriva på frivilligt.
4. Han vittnar i skrift att jag var tydligen inte kapabel att framföra bil.
Trotts detta får jag behålla min license och böta "enbart" för 150km/h. Ingen street racing, ingen vårdslöshet i trafik, nada...
Han undviker dem svåra frågor som jag ställde i överklagan kring hans hot. Han förklarar heller inte varför omhändentog han inte min körkort om jag är så farlig och ej kapabel att köra bil.
Enligt mig så var det för att inte "perjure himself on record" så att säga - nekar han att han hotade att ta min licens så ljuger han, erkänner han det så blir det tydligt att jag "erkännde" inte frivilligt. Då är det lättare att undvika frågan helt.
Det sjukaste är att hans kollega fick också yttra sig. Enligt henne nekade jag helt och hållet.
"Föraren förstår allt som sagts och fått ordningsboten förklarad i punkt och pricka men motsäger sig mätningsmetoden-efterföljande och med anledning av det godtar han inte ordningsföreläggandet."
Men han menar att hon övertalade mig att skriva på... minst en av dem talar tydligen inte sanningen.
Åklagaren ser inga problem alls och ifrågasätter inte dem. Varken hoten/anledningen att jag fick behålla körkortet eller deras helt två olika versioner...
"Jag motsätter mig undanröjande av ordningsföreläggande.
"Av polisen upprättade PM framgår det visserligen att M.B. inledningsvis förnekat gärningen och motsatt sig att godkänna ett ordningsföreläggande, men att han sedan polisen förklarat att det i så fall kommer att upprättas en anmälan och att fallet går vidare till tingsrätten valt att godkänna föreläggandet.
"Det har varit upp till honom om han på plats ville godkänna lagföringen, eller om att hellre skulle vilja att det upprättas en anmälan om händelsen. Det går inte att tolka på annat sätt än att han till slut accepterat lagföringen på plats och att det rör sig om en giltig viljeförklaring från honom."
Jag är minst sagt mycket förvånad av åklagarens syn på saken... jag hoppas att det sitter någon vettigare i tingsrätten som kan se igenom skitsnacket och fråga dem svåra frågor.
Var där som mek i svenska porschecupen som körde samtidigt, och sov i husvagn i depån ungefär där han snurrar vid 1.10 i första videon. Det var inget snack om sovmorgon när BPR körde sin tidiga träning, satan vilket ljud, jag tyckte porscharna var jobbigast med ett basljud som borrade sig in i ben o märg.Fann mina gamla foton från Anderstorp för 25 år sedan. Hade varit där 1995 och tittat på deltävlingen i fyratimmars BPR Global GT och var givetvis på plats även 96. BPR kördes bara två år i Sverige. Klasserna var GT1 och GT2 men jag var bara intresserad av ettan där svenskintresset låg i en Ferrari F40 GTE med Anders Olofsson och förarpartnern Della Noce. Fanns flera F40 i racet, men häftigast lät McLaren F1 GTR som hade helt annat ljud än övriga fältet, ett ursinnigt och superhögvarvigt ylande över mossen. Tänk motorsåg, fast vansinnigt vackert. Olofsson/Della Notte vann faktiskt det året.
Innan BPR-racet kördes det en förtävling i form av Philippe Charriol (klockmärket) cup, en enmärkes tävlingsserie där man bara tävlade med Lamborghini Diablo. 25 stycken i samma race! Mina bilder från den tävlingen är tyvärr så dåliga att det är svårt att se vad det är för bilar på banan. Tyvärr är alla bilderna tagna med en enkel kompaktkamera utan zoom men jag blev lite glad ändå av att se dem nu.
En bonus för besökarna det året var en världspremiär av den nya svenska superbilen (hyperbil-begreppet var inte uppfunnet då) Koenigsegg CC. Att projektet ens existerade hade varit väldigt hemligt och jag hade verkligen ingen aning innan. Speakern berättade att Rickard Rydell körde bilen men vad jag minns inget om att upphovsmannen faktiskt hette Koenigsegg i efternamn. Kommer nämligen ihåg att jag inte kunde begripa varför man valde det namnet på en svensk bil. Han berättade också att produktionsbilen skulle få en nykonstruerad V12-motor från den legendariske F1-konstruktören Carlo Chitis Moto Moderni. Prototypen hade dock en Ford V8 enligt speakern.
Fotnot; det blev inget av med V12an när Koenigsegg väl började tillverka sin CC, den fick V8 istället. Koenigsegg är verkligen något att känna sig stolt över som bilfanatisk svensk. Oerhört imponerad över den totala kompromisslösheten och hela tänket hos Christian och kompani.
Video från tävlingen:on-board McLaren:
Olofssons vinnarbil F40 i täten. Därefter McLaren F1, Lotus Esprit V8GT, F40 och F1
Vackert!
Tror jag var där då också, men blandar ihop åren så inte helt säker....
Var det då Olofsson fick en fågel i rutan?
Fan va kul hade varit hittat en NOS Scorpio
Var där också 96! Jäkla bra racing. Måste se om jag hittar bilderna därifrån vid tillfälle. Besöket kryddades av att vi sprang på en kompis morbror som kört ner från Stockholm i sin 330 GT som han glatt lät oss provköraFann mina gamla foton från Anderstorp för 25 år sedan. Hade varit där 1995 och tittat på deltävlingen i fyratimmars BPR Global GT och var givetvis på plats även 96. BPR kördes bara två år i Sverige. Klasserna var GT1 och GT2 men jag var bara intresserad av ettan där svenskintresset låg i en Ferrari F40 GTE med Anders Olofsson och förarpartnern Della Noce. Fanns flera F40 i racet, men häftigast lät McLaren F1 GTR som hade helt annat ljud än övriga fältet, ett ursinnigt och superhögvarvigt ylande över mossen. Tänk motorsåg, fast vansinnigt vackert. Olofsson/Della Notte vann faktiskt det året.
Innan BPR-racet kördes det en förtävling i form av Philippe Charriol (klockmärket) cup, en enmärkes tävlingsserie där man bara tävlade med Lamborghini Diablo. 25 stycken i samma race! Mina bilder från den tävlingen är tyvärr så dåliga att det är svårt att se vad det är för bilar på banan. Tyvärr är alla bilderna tagna med en enkel kompaktkamera utan zoom men jag blev lite glad ändå av att se dem nu.
En bonus för besökarna det året var en världspremiär av den nya svenska superbilen (hyperbil-begreppet var inte uppfunnet då) Koenigsegg CC. Att projektet ens existerade hade varit väldigt hemligt och jag hade verkligen ingen aning innan. Speakern berättade att Rickard Rydell körde bilen men vad jag minns inget om att upphovsmannen faktiskt hette Koenigsegg i efternamn. Kommer nämligen ihåg att jag inte kunde begripa varför man valde det namnet på en svensk bil. Han berättade också att produktionsbilen skulle få en nykonstruerad V12-motor från den legendariske F1-konstruktören Carlo Chitis Moto Moderni. Prototypen hade dock en Ford V8 enligt speakern.
Fotnot; det blev inget av med V12an när Koenigsegg väl började tillverka sin CC, den fick V8 istället. Koenigsegg är verkligen något att känna sig stolt över som bilfanatisk svensk. Oerhört imponerad över den totala kompromisslösheten och hela tänket hos Christian och kompani.
Video från tävlingen:on-board McLaren:
Olofssons vinnarbil F40 i täten. Därefter McLaren F1, Lotus Esprit V8GT, F40 och F1
Titta vad man hittar när garageportarna öppnas....
Barockänglar, ju.Vet inte ens vad fan det där är för något men fränt är det!
MögelVet inte ens vad fan det där är för något men fränt är det!
Är dörrmattorna gjorda av gräsLincoln Mark Viii x4 nu.
Gratis via Facebook marketplace!
Man kanske borde börja bli seriös med dessa bilar nu när man typ äger hälften av de som finns i Sverige?
Synd bara att dom är så fula...
Åkte lite Alfa Romeo C4 för några dagar sedan. Jäklar vad den gick! Det var som att åka go-kart. 240hk, 900kg. De verkar ganska ovanliga också, finns typ 1 på Blocket.
Skulle ändå välja Alpine.Alpine A110s lär vara grym med väger dock lite mer, 1110kg (eller liknande kommer ej ihåg) med 292HK/320NM
Är dörrmattorna gjorda av gräs
Highlights från polisgubbens version @oystercase @MaziK @Pojken från Götet
"Sekunderna innan polismannen sätter sig i radiobilen, ser och hör man 2 motorstarka fordon gasa iväg kraftigt ut från Lernacken in mot Malmö. Det är en mörk BMW och en låg blå sportbil. Man hör framförallt det blåa fordonets gaspådrag."
"Rapporterande polisman gasade upp polisbilen i en hastighet om minst 200 km/h för att försöka komma ikapp fordonen."
"Trots att polismannen låg i ca 200 km/h efter fordonen så kom polismannen inte närmare fordonen."
"Polismannen beslutade sig för att köra ikapp och stoppa den mörka bilen som hade samröre i "racet."
Polismannen stiger ur polisfordonet, gör ett slarvigt stopptecken mot sportbilen, som trots detta saktar in och stannar på platsen. Sportbilen stannar framför polisbilen, medans den mörka bilen, en BMW stod bakom polisbilen.
"Bakom ratten satt ägaren. Brevid honom på passagerarsätet satt en mansperson. Denna person verkade vara tagen av den höga hastighet han fått åka i, tyst och orörlig blick."
"Polismannen berättade varför McLaren föraren/ägaren stoppades och att han kommer att rapporteras för fortkörning, 150 km/h på gällande 110 km/h"
"Föraren/ägaren började att argumentera emot och var ifrågasättande på stoppet både och rapporterandet på engelska och svenska"
"Han vägrade att skriva på en ordningsbot för hastighetsöverträdelse. Rapporterande polisman sade till föraren att en anmälan kommer att upprättas och att vi kommer att få träffas i tingsrätten."
"Till plats kom en IGV patrull, 2 kvinnliga kollegor. Rapporterande polisman bad en av kollegorna gå fram och berätta för föraren vad som skulle ske. Efter en stunds talande med föraren så lyckades den kvinnliga polismannen förmå mannen att skriva på en ordningsbot"
"Efter att den skrivits färdigt elektroniskt på en mobiltelefon och när han delgivits boten enligt de regler som gäller och när han skulle skriva på, så vägrade han igen."
Rapporterande polisman påbörjade åter att upprätta en anmälan. Någon minut senare kommer den kvinnliga kollegan fram till rapporterande polisman, som satt i radiobil 69-3200 och skrev. Hon sade att föraren var villig att skriva på en elektronisk ordningsbot. Rapporterande polisman gick fram till föraren, skrev de uppgifter som behövdes, delgav honom vad som skrivits i boten, och frågade honom igen om han ville signera boten, vilket han gjorde."
"Efter att ha signerat o-boten drog mannen iväg i hög hastighet med sin bil på ett sådant sätt som tydde på att han var irriterad på att han blev rapporterad. Ej kapabel att framföra ett fordon."
Han menar alltså att
1. Jag hade tävlat med BMW:an i hastighet som överstiger 200km/h.
2. Jag ifrågasatte honom och vägrade skriva på.
3. Hans kollega övertalade mig att skriva på frivilligt.
4. Han vittnar i skrift att jag var tydligen inte kapabel att framföra bil.
Trotts detta får jag behålla min license och böta "enbart" för 150km/h. Ingen street racing, ingen vårdslöshet i trafik, nada...
Han undviker dem svåra frågor som jag ställde i överklagan kring hans hot. Han förklarar heller inte varför omhändentog han inte min körkort om jag är så farlig och ej kapabel att köra bil.
Enligt mig så var det för att inte "perjure himself on record" så att säga - nekar han att han hotade att ta min licens så ljuger han, erkänner han det så blir det tydligt att jag "erkännde" inte frivilligt. Då är det lättare att undvika frågan helt.
Det sjukaste är att hans kollega fick också yttra sig. Enligt henne nekade jag helt och hållet.
"Föraren förstår allt som sagts och fått ordningsboten förklarad i punkt och pricka men motsäger sig mätningsmetoden-efterföljande och med anledning av det godtar han inte ordningsföreläggandet."
Men han menar att hon övertalade mig att skriva på... minst en av dem talar tydligen inte sanningen.
Åklagaren ser inga problem alls och ifrågasätter inte dem. Varken hoten/anledningen att jag fick behålla körkortet eller deras helt två olika versioner...
"Jag motsätter mig undanröjande av ordningsföreläggande.
"Av polisen upprättade PM framgår det visserligen att M.B. inledningsvis förnekat gärningen och motsatt sig att godkänna ett ordningsföreläggande, men att han sedan polisen förklarat att det i så fall kommer att upprättas en anmälan och att fallet går vidare till tingsrätten valt att godkänna föreläggandet.
"Det har varit upp till honom om han på plats ville godkänna lagföringen, eller om att hellre skulle vilja att det upprättas en anmälan om händelsen. Det går inte att tolka på annat sätt än att han till slut accepterat lagföringen på plats och att det rör sig om en giltig viljeförklaring från honom."
Jag är minst sagt mycket förvånad av åklagarens syn på saken... jag hoppas att det sitter någon vettigare i tingsrätten som kan se igenom skitsnacket och fråga dem svåra frågor.
Nej det är den sexväxlade i 170hk diesel. Men det är ”rätt” låda med våtkoppling.Någon som vet vad en 2010 Tiguan med 170hk har för 7-växlad DSG? Är det den problemfria? Kanske något du vet @alfgren ?
Sportade denna till lite brukskörning igår. Det tenderar att ta lite längre tid att uträtta ärenden då, jämfört med Volvon...