• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fan va kul hade varit hittat en NOS Scorpio
A357ACF8-5BFC-466D-A48B-485821924485.jpeg
5ACECDA3-1D66-4C34-8FD5-1D74DC4DF16F.jpeg
Mycket nostalgi, men det som främst sitter kvar i mitt minne är spaken för att justera ljudet och i vilken del av bilen man ville ha det.
 
Fann mina gamla foton från Anderstorp för 25 år sedan. Hade varit där 1995 och tittat på deltävlingen i fyratimmars BPR Global GT och var givetvis på plats även 96. BPR kördes bara två år i Sverige. Klasserna var GT1 och GT2 men jag var bara intresserad av ettan där svenskintresset låg i en Ferrari F40 GTE med Anders Olofsson och förarpartnern Della Noce. Fanns flera F40 i racet, men häftigast lät McLaren F1 GTR som hade helt annat ljud än övriga fältet, ett ursinnigt och superhögvarvigt ylande över mossen. Tänk motorsåg, fast vansinnigt vackert. Olofsson/Della Notte vann faktiskt det året.

Innan BPR-racet kördes det en förtävling i form av Philippe Charriol (klockmärket) cup, en enmärkes tävlingsserie där man bara tävlade med Lamborghini Diablo. 25 stycken i samma race! Mina bilder från den tävlingen är tyvärr så dåliga att det är svårt att se vad det är för bilar på banan. Tyvärr är alla bilderna tagna med en enkel kompaktkamera utan zoom men jag blev lite glad ändå av att se dem nu.

En bonus för besökarna det året var en världspremiär av den nya svenska superbilen (hyperbil-begreppet var inte uppfunnet då) Koenigsegg CC. Att projektet ens existerade hade varit väldigt hemligt och jag hade verkligen ingen aning innan. Speakern berättade att Rickard Rydell körde bilen men vad jag minns inget om att upphovsmannen faktiskt hette Koenigsegg i efternamn. Kommer nämligen ihåg att jag inte kunde begripa varför man valde det namnet på en svensk bil. Han berättade också att produktionsbilen skulle få en nykonstruerad V12-motor från den legendariske F1-konstruktören Carlo Chitis Moto Moderni. Prototypen hade dock en Ford V8 enligt speakern.

Fotnot; det blev inget av med V12an när Koenigsegg väl började tillverka sin CC, den fick V8 istället. Koenigsegg är verkligen något att känna sig stolt över som bilfanatisk svensk. Oerhört imponerad över den totala kompromisslösheten och hela tänket hos Christian och kompani.

Video från tävlingen:
on-board McLaren:

Olofssons vinnarbil F40 i täten. Därefter McLaren F1, Lotus Esprit V8GT, F40 och F1
FE7AA3A4-1B24-46C9-8591-DB9F050CF0CC.jpeg

4AB7C50D-CCA7-4AE9-985A-301F2B863C8F.jpeg


14E90B50-863C-44FB-9721-03719B9AC311.jpeg

E4007E8E-065C-4834-92E5-22058E6EE3F8.jpeg
4C946A71-7280-4C15-A715-0FDF829891EF.jpeg
A69ECA52-930C-49AA-AF2B-CD3C3DA8E0F8.jpeg
 
Senast ändrad:
Fann mina gamla foton från Anderstorp för 25 år sedan. Hade varit där 1995 och tittat på deltävlingen i fyratimmars BPR Global GT och var givetvis på plats även 96. BPR kördes bara två år i Sverige. Klasserna var GT1 och GT2 men jag var bara intresserad av ettan där svenskintresset låg i en Ferrari F40 GTE med Anders Olofsson och förarpartnern Della Noce. Fanns flera F40 i racet, men häftigast lät McLaren F1 GTR som hade helt annat ljud än övriga fältet, ett ursinnigt och superhögvarvigt ylande över mossen. Tänk motorsåg, fast vansinnigt vackert. Olofsson/Della Notte vann faktiskt det året.

Innan BPR-racet kördes det en förtävling i form av Philippe Charriol (klockmärket) cup, en enmärkes tävlingsserie där man bara tävlade med Lamborghini Diablo. 25 stycken i samma race! Mina bilder från den tävlingen är tyvärr så dåliga att det är svårt att se vad det är för bilar på banan. Tyvärr är alla bilderna tagna med en enkel kompaktkamera utan zoom men jag blev lite glad ändå av att se dem nu.

En bonus för besökarna det året var en världspremiär av den nya svenska superbilen (hyperbil-begreppet var inte uppfunnet då) Koenigsegg CC. Att projektet ens existerade hade varit väldigt hemligt och jag hade verkligen ingen aning innan. Speakern berättade att Rickard Rydell körde bilen men vad jag minns inget om att upphovsmannen faktiskt hette Koenigsegg i efternamn. Kommer nämligen ihåg att jag inte kunde begripa varför man valde det namnet på en svensk bil. Han berättade också att produktionsbilen skulle få en nykonstruerad V12-motor från den legendariske F1-konstruktören Carlo Chitis Moto Moderni. Prototypen hade dock en Ford V8 enligt speakern.

Fotnot; det blev inget av med V12an när Koenigsegg väl började tillverka sin CC, den fick V8 istället. Koenigsegg är verkligen något att känna sig stolt över som bilfanatisk svensk. Oerhört imponerad över den totala kompromisslösheten och hela tänket hos Christian och kompani.

Video från tävlingen:
on-board McLaren:

Olofssons vinnarbil F40 i täten. Därefter McLaren F1, Lotus Esprit V8GT, F40 och F1
FE7AA3A4-1B24-46C9-8591-DB9F050CF0CC.jpeg

4AB7C50D-CCA7-4AE9-985A-301F2B863C8F.jpeg


14E90B50-863C-44FB-9721-03719B9AC311.jpeg

E4007E8E-065C-4834-92E5-22058E6EE3F8.jpeg
4C946A71-7280-4C15-A715-0FDF829891EF.jpeg
A69ECA52-930C-49AA-AF2B-CD3C3DA8E0F8.jpeg
Vackert!
Tror jag var där då också, men blandar ihop åren så inte helt säker....
Var det då Olofsson fick en fågel i rutan?
 
Highlights från polisgubbens version @oystercase @MaziK @Pojken från Götet


"Sekunderna innan polismannen sätter sig i radiobilen, ser och hör man 2 motorstarka fordon gasa iväg kraftigt ut från Lernacken in mot Malmö. Det är en mörk BMW och en låg blå sportbil. Man hör framförallt det blåa fordonets gaspådrag."
"Rapporterande polisman gasade upp polisbilen i en hastighet om minst 200 km/h för att försöka komma ikapp fordonen."
"Trots att polismannen låg i ca 200 km/h efter fordonen så kom polismannen inte närmare fordonen."
"Polismannen beslutade sig för att köra ikapp och stoppa den mörka bilen som hade samröre i "racet."

Polismannen stiger ur polisfordonet, gör ett slarvigt stopptecken mot sportbilen, som trots detta saktar in och stannar på platsen. Sportbilen stannar framför polisbilen, medans den mörka bilen, en BMW stod bakom polisbilen.
"Bakom ratten satt ägaren. Brevid honom på passagerarsätet satt en mansperson. Denna person verkade vara tagen av den höga hastighet han fått åka i, tyst och orörlig blick."
"Polismannen berättade varför McLaren föraren/ägaren stoppades och att han kommer att rapporteras för fortkörning, 150 km/h på gällande 110 km/h"
"Föraren/ägaren började att argumentera emot och var ifrågasättande på stoppet både och rapporterandet på engelska och svenska"
"Han vägrade att skriva på en ordningsbot för hastighetsöverträdelse. Rapporterande polisman sade till föraren att en anmälan kommer att upprättas och att vi kommer att få träffas i tingsrätten."
"Till plats kom en IGV patrull, 2 kvinnliga kollegor. Rapporterande polisman bad en av kollegorna gå fram och berätta för föraren vad som skulle ske. Efter en stunds talande med föraren så lyckades den kvinnliga polismannen förmå mannen att skriva på en ordningsbot"
"Efter att den skrivits färdigt elektroniskt på en mobiltelefon och när han delgivits boten enligt de regler som gäller och när han skulle skriva på, så vägrade han igen."
Rapporterande polisman påbörjade åter att upprätta en anmälan. Någon minut senare kommer den kvinnliga kollegan fram till rapporterande polisman, som satt i radiobil 69-3200 och skrev. Hon sade att föraren var villig att skriva på en elektronisk ordningsbot. Rapporterande polisman gick fram till föraren, skrev de uppgifter som behövdes, delgav honom vad som skrivits i boten, och frågade honom igen om han ville signera boten, vilket han gjorde."

"Efter att ha signerat o-boten drog mannen iväg i hög hastighet med sin bil på ett sådant sätt som tydde på att han var irriterad på att han blev rapporterad. Ej kapabel att framföra ett fordon."


Han menar alltså att
1. Jag hade tävlat med BMW:an i hastighet som överstiger 200km/h.
2. Jag ifrågasatte honom och vägrade skriva på.
3. Hans kollega övertalade mig att skriva på frivilligt.
4. Han vittnar i skrift att jag var tydligen inte kapabel att framföra bil.

Trotts detta får jag behålla min license och böta "enbart" för 150km/h. Ingen street racing, ingen vårdslöshet i trafik, nada...

Han undviker dem svåra frågor som jag ställde i överklagan kring hans hot. Han förklarar heller inte varför omhändentog han inte min körkort om jag är så farlig och ej kapabel att köra bil.
Enligt mig så var det för att inte "perjure himself on record" så att säga - nekar han att han hotade att ta min licens så ljuger han, erkänner han det så blir det tydligt att jag "erkännde" inte frivilligt. Då är det lättare att undvika frågan helt.

Det sjukaste är att hans kollega fick också yttra sig. Enligt henne nekade jag helt och hållet.
"Föraren förstår allt som sagts och fått ordningsboten förklarad i punkt och pricka men motsäger sig mätningsmetoden-efterföljande och med anledning av det godtar han inte ordningsföreläggandet."
Men han menar att hon övertalade mig att skriva på... minst en av dem talar tydligen inte sanningen.

Åklagaren ser inga problem alls och ifrågasätter inte dem. Varken hoten/anledningen att jag fick behålla körkortet eller deras helt två olika versioner...

"Jag motsätter mig undanröjande av ordningsföreläggande.
"Av polisen upprättade PM framgår det visserligen att M.B. inledningsvis förnekat gärningen och motsatt sig att godkänna ett ordningsföreläggande, men att han sedan polisen förklarat att det i så fall kommer att upprättas en anmälan och att fallet går vidare till tingsrätten valt att godkänna föreläggandet.
"Det har varit upp till honom om han på plats ville godkänna lagföringen, eller om att hellre skulle vilja att det upprättas en anmälan om händelsen. Det går inte att tolka på annat sätt än att han till slut accepterat lagföringen på plats och att det rör sig om en giltig viljeförklaring från honom."


Jag är minst sagt mycket förvånad av åklagarens syn på saken... jag hoppas att det sitter någon vettigare i tingsrätten som kan se igenom skitsnacket och fråga dem svåra frågor.
Jag är inge jurist men det känns som att deras motsägelsefulla historia inte kommer hålla. Speciellt om du kan backa upp med data.

Riktigt tråkigt att läsa i alla fall, men låt det inte gnaga för mycket(säger inte att det för det men utifall :))
 
Fann mina gamla foton från Anderstorp för 25 år sedan. Hade varit där 1995 och tittat på deltävlingen i fyratimmars BPR Global GT och var givetvis på plats även 96. BPR kördes bara två år i Sverige. Klasserna var GT1 och GT2 men jag var bara intresserad av ettan där svenskintresset låg i en Ferrari F40 GTE med Anders Olofsson och förarpartnern Della Noce. Fanns flera F40 i racet, men häftigast lät McLaren F1 GTR som hade helt annat ljud än övriga fältet, ett ursinnigt och superhögvarvigt ylande över mossen. Tänk motorsåg, fast vansinnigt vackert. Olofsson/Della Notte vann faktiskt det året.

Innan BPR-racet kördes det en förtävling i form av Philippe Charriol (klockmärket) cup, en enmärkes tävlingsserie där man bara tävlade med Lamborghini Diablo. 25 stycken i samma race! Mina bilder från den tävlingen är tyvärr så dåliga att det är svårt att se vad det är för bilar på banan. Tyvärr är alla bilderna tagna med en enkel kompaktkamera utan zoom men jag blev lite glad ändå av att se dem nu.

En bonus för besökarna det året var en världspremiär av den nya svenska superbilen (hyperbil-begreppet var inte uppfunnet då) Koenigsegg CC. Att projektet ens existerade hade varit väldigt hemligt och jag hade verkligen ingen aning innan. Speakern berättade att Rickard Rydell körde bilen men vad jag minns inget om att upphovsmannen faktiskt hette Koenigsegg i efternamn. Kommer nämligen ihåg att jag inte kunde begripa varför man valde det namnet på en svensk bil. Han berättade också att produktionsbilen skulle få en nykonstruerad V12-motor från den legendariske F1-konstruktören Carlo Chitis Moto Moderni. Prototypen hade dock en Ford V8 enligt speakern.

Fotnot; det blev inget av med V12an när Koenigsegg väl började tillverka sin CC, den fick V8 istället. Koenigsegg är verkligen något att känna sig stolt över som bilfanatisk svensk. Oerhört imponerad över den totala kompromisslösheten och hela tänket hos Christian och kompani.

Video från tävlingen:
on-board McLaren:

Olofssons vinnarbil F40 i täten. Därefter McLaren F1, Lotus Esprit V8GT, F40 och F1
FE7AA3A4-1B24-46C9-8591-DB9F050CF0CC.jpeg

4AB7C50D-CCA7-4AE9-985A-301F2B863C8F.jpeg


14E90B50-863C-44FB-9721-03719B9AC311.jpeg

E4007E8E-065C-4834-92E5-22058E6EE3F8.jpeg
4C946A71-7280-4C15-A715-0FDF829891EF.jpeg
A69ECA52-930C-49AA-AF2B-CD3C3DA8E0F8.jpeg
Var där som mek i svenska porschecupen som körde samtidigt, och sov i husvagn i depån ungefär där han snurrar vid 1.10 i första videon. Det var inget snack om sovmorgon när BPR körde sin tidiga träning, satan vilket ljud, jag tyckte porscharna var jobbigast med ett basljud som borrade sig in i ben o märg.:)
Han jag skruvade åt hyrde även in sig i en Diablo och körde racet. Var inne hos Olofsson och fick en liten genomgång av bil och tält en kväll.
Kommer också ihåg avtäckningen av det första ägget.
Tyvärr så hade man inte kamera med sig, tror inte jag ägde en kamera ens när jag tänker efter? Nåväl ett kul minne ändå.
 
Fan va kul hade varit hittat en NOS Scorpio
A357ACF8-5BFC-466D-A48B-485821924485.jpeg
5ACECDA3-1D66-4C34-8FD5-1D74DC4DF16F.jpeg

Vilken styggelse. Tillbringade i barndomen många resor i baksätet på en 89:as 2,9i CL. På 13 000 mil höll den på att ruinera familjens ekonomi totalt. Minns att vi fick ställa in en en resa till Gran Canaria för att bilen fordrade ny automatlåda. Allt var skit med bilen förutom själva motorn och plåten. Den var faktiskt rostfri när den gick till skrot. Det var skrot eller ny låda - igen - som gällde. 23 000 mil hade den gått då..
 
Fann mina gamla foton från Anderstorp för 25 år sedan. Hade varit där 1995 och tittat på deltävlingen i fyratimmars BPR Global GT och var givetvis på plats även 96. BPR kördes bara två år i Sverige. Klasserna var GT1 och GT2 men jag var bara intresserad av ettan där svenskintresset låg i en Ferrari F40 GTE med Anders Olofsson och förarpartnern Della Noce. Fanns flera F40 i racet, men häftigast lät McLaren F1 GTR som hade helt annat ljud än övriga fältet, ett ursinnigt och superhögvarvigt ylande över mossen. Tänk motorsåg, fast vansinnigt vackert. Olofsson/Della Notte vann faktiskt det året.

Innan BPR-racet kördes det en förtävling i form av Philippe Charriol (klockmärket) cup, en enmärkes tävlingsserie där man bara tävlade med Lamborghini Diablo. 25 stycken i samma race! Mina bilder från den tävlingen är tyvärr så dåliga att det är svårt att se vad det är för bilar på banan. Tyvärr är alla bilderna tagna med en enkel kompaktkamera utan zoom men jag blev lite glad ändå av att se dem nu.

En bonus för besökarna det året var en världspremiär av den nya svenska superbilen (hyperbil-begreppet var inte uppfunnet då) Koenigsegg CC. Att projektet ens existerade hade varit väldigt hemligt och jag hade verkligen ingen aning innan. Speakern berättade att Rickard Rydell körde bilen men vad jag minns inget om att upphovsmannen faktiskt hette Koenigsegg i efternamn. Kommer nämligen ihåg att jag inte kunde begripa varför man valde det namnet på en svensk bil. Han berättade också att produktionsbilen skulle få en nykonstruerad V12-motor från den legendariske F1-konstruktören Carlo Chitis Moto Moderni. Prototypen hade dock en Ford V8 enligt speakern.

Fotnot; det blev inget av med V12an när Koenigsegg väl började tillverka sin CC, den fick V8 istället. Koenigsegg är verkligen något att känna sig stolt över som bilfanatisk svensk. Oerhört imponerad över den totala kompromisslösheten och hela tänket hos Christian och kompani.

Video från tävlingen:
on-board McLaren:

Olofssons vinnarbil F40 i täten. Därefter McLaren F1, Lotus Esprit V8GT, F40 och F1
FE7AA3A4-1B24-46C9-8591-DB9F050CF0CC.jpeg

4AB7C50D-CCA7-4AE9-985A-301F2B863C8F.jpeg


14E90B50-863C-44FB-9721-03719B9AC311.jpeg

E4007E8E-065C-4834-92E5-22058E6EE3F8.jpeg
4C946A71-7280-4C15-A715-0FDF829891EF.jpeg
A69ECA52-930C-49AA-AF2B-CD3C3DA8E0F8.jpeg
Var där också 96! Jäkla bra racing. Måste se om jag hittar bilderna därifrån vid tillfälle. Besöket kryddades av att vi sprang på en kompis morbror som kört ner från Stockholm i sin 330 GT som han glatt lät oss provköra :)
 
Highlights från polisgubbens version @oystercase @MaziK @Pojken från Götet


"Sekunderna innan polismannen sätter sig i radiobilen, ser och hör man 2 motorstarka fordon gasa iväg kraftigt ut från Lernacken in mot Malmö. Det är en mörk BMW och en låg blå sportbil. Man hör framförallt det blåa fordonets gaspådrag."
"Rapporterande polisman gasade upp polisbilen i en hastighet om minst 200 km/h för att försöka komma ikapp fordonen."
"Trots att polismannen låg i ca 200 km/h efter fordonen så kom polismannen inte närmare fordonen."
"Polismannen beslutade sig för att köra ikapp och stoppa den mörka bilen som hade samröre i "racet."

Polismannen stiger ur polisfordonet, gör ett slarvigt stopptecken mot sportbilen, som trots detta saktar in och stannar på platsen. Sportbilen stannar framför polisbilen, medans den mörka bilen, en BMW stod bakom polisbilen.
"Bakom ratten satt ägaren. Brevid honom på passagerarsätet satt en mansperson. Denna person verkade vara tagen av den höga hastighet han fått åka i, tyst och orörlig blick."
"Polismannen berättade varför McLaren föraren/ägaren stoppades och att han kommer att rapporteras för fortkörning, 150 km/h på gällande 110 km/h"
"Föraren/ägaren började att argumentera emot och var ifrågasättande på stoppet både och rapporterandet på engelska och svenska"
"Han vägrade att skriva på en ordningsbot för hastighetsöverträdelse. Rapporterande polisman sade till föraren att en anmälan kommer att upprättas och att vi kommer att få träffas i tingsrätten."
"Till plats kom en IGV patrull, 2 kvinnliga kollegor. Rapporterande polisman bad en av kollegorna gå fram och berätta för föraren vad som skulle ske. Efter en stunds talande med föraren så lyckades den kvinnliga polismannen förmå mannen att skriva på en ordningsbot"
"Efter att den skrivits färdigt elektroniskt på en mobiltelefon och när han delgivits boten enligt de regler som gäller och när han skulle skriva på, så vägrade han igen."
Rapporterande polisman påbörjade åter att upprätta en anmälan. Någon minut senare kommer den kvinnliga kollegan fram till rapporterande polisman, som satt i radiobil 69-3200 och skrev. Hon sade att föraren var villig att skriva på en elektronisk ordningsbot. Rapporterande polisman gick fram till föraren, skrev de uppgifter som behövdes, delgav honom vad som skrivits i boten, och frågade honom igen om han ville signera boten, vilket han gjorde."

"Efter att ha signerat o-boten drog mannen iväg i hög hastighet med sin bil på ett sådant sätt som tydde på att han var irriterad på att han blev rapporterad. Ej kapabel att framföra ett fordon."


Han menar alltså att
1. Jag hade tävlat med BMW:an i hastighet som överstiger 200km/h.
2. Jag ifrågasatte honom och vägrade skriva på.
3. Hans kollega övertalade mig att skriva på frivilligt.
4. Han vittnar i skrift att jag var tydligen inte kapabel att framföra bil.

Trotts detta får jag behålla min license och böta "enbart" för 150km/h. Ingen street racing, ingen vårdslöshet i trafik, nada...

Han undviker dem svåra frågor som jag ställde i överklagan kring hans hot. Han förklarar heller inte varför omhändentog han inte min körkort om jag är så farlig och ej kapabel att köra bil.
Enligt mig så var det för att inte "perjure himself on record" så att säga - nekar han att han hotade att ta min licens så ljuger han, erkänner han det så blir det tydligt att jag "erkännde" inte frivilligt. Då är det lättare att undvika frågan helt.

Det sjukaste är att hans kollega fick också yttra sig. Enligt henne nekade jag helt och hållet.
"Föraren förstår allt som sagts och fått ordningsboten förklarad i punkt och pricka men motsäger sig mätningsmetoden-efterföljande och med anledning av det godtar han inte ordningsföreläggandet."
Men han menar att hon övertalade mig att skriva på... minst en av dem talar tydligen inte sanningen.

Åklagaren ser inga problem alls och ifrågasätter inte dem. Varken hoten/anledningen att jag fick behålla körkortet eller deras helt två olika versioner...

"Jag motsätter mig undanröjande av ordningsföreläggande.
"Av polisen upprättade PM framgår det visserligen att M.B. inledningsvis förnekat gärningen och motsatt sig att godkänna ett ordningsföreläggande, men att han sedan polisen förklarat att det i så fall kommer att upprättas en anmälan och att fallet går vidare till tingsrätten valt att godkänna föreläggandet.
"Det har varit upp till honom om han på plats ville godkänna lagföringen, eller om att hellre skulle vilja att det upprättas en anmälan om händelsen. Det går inte att tolka på annat sätt än att han till slut accepterat lagföringen på plats och att det rör sig om en giltig viljeförklaring från honom."


Jag är minst sagt mycket förvånad av åklagarens syn på saken... jag hoppas att det sitter någon vettigare i tingsrätten som kan se igenom skitsnacket och fråga dem svåra frågor.


Ett till avikellse som jag upptäckte:

Han menar att vi var först överens om att skriva upp en anmälan och pröva den i tingsrätten:
"Rapporterande polisman sade till föraren att en anmälan kommer att upprättas och att vi kommer att få träffas i tingsrätten."
Han ber därför kollegan att gå fram och förklara processen:
"Rapporterande polisman bad en av kollegorna gå fram och berätta för föraren vad som skulle ske.”

Däremot vittnar kollegan något helt annat. Hon menar att rapporternade polisman och jag var i "kollisionskurs" och därför valde hon att ta över delgivning av o-boten på mobilenheten.
”Ägaren tillika föraren av fordonet samt kollegan har hamnat i kollisionskurs varpå jag hanterar delgivning av obot i mobiltelefonen.”

Dem motsäger varandra inte bara om frågan om frivllig godkänande, utan även om hennes del i historian. Hade vi, eller hade vi inte, en överenskommelse att ta det vidare till tingsrätten?
Om ja - varför valde hon att pressa mig? Varför fanns det en förbered o-bot på mobilenheten ens, om rapporterande polisman höll på att skriva en anmällan istället?
Rapporterande polisman vittnar att han ber henne att förklara processen - alltså att godkänandet = erkännadet = ingen tingsrätt / neka = tingsrätt. Om hon, som hon själv vittnar, höll på att pressa mig till att skriva på o-boten, vem föklarde processen då?

Åklagaren tar upp händelsen som "bevis" för frivilja men misslyckas identifiera avviklesen.
"M.B. inledningsvis förnekat gärningen och motsatt sig att godkänna ett ordningsföreläggande, men att han sedan polisen förklarat att det i så fall kommer att upprättas en anmälan och att fallet går vidare till tingsrätten valt att godkänna föreläggandet"
"Det går inte att tolka på annat sätt än att han till slut accepterat lagföringen på plats och att det rör sig om en giltig viljeförklaring från honom"


Att åklagaren misslyckade identifiera problemen och ställa frågorna som jag ställer nu är ren slarvighet. Helt ärligt så misstänker jag att åklagaren läste inte vittnesmålen ens. Det går visst att ifrågasätta frivilja om man bara läser och jämför deras vittnesmål.

Jag skrev ett långt och skarpt brev till tingsrätten och krävde att dem beordrar åklagaren att klargöra saken och återkomma med hans slutsatser när han väl gjorde det.
 
Senast ändrad:
Korspostar från Vad gör du och din klocka… Fantastiskt underbar dag på Mantorp idag. Porsche Track Experience - Performance (steg 2/3) är riktigt proffsigt och lärorikt. Tempot på banträningen är rejält uppskruvat sen förra steget och många roliga övningar med över och understyrning. Rekommenderas varmt!

C22D395A-79BA-487F-80DD-F5F670CD5E56.jpeg
887AE79A-1E02-48A8-8FC2-7CC75625040D.jpeg
4D0F25AA-1F11-4C02-A5D7-90C6D86BA4FD.jpeg
87F07434-09B2-42F6-B6D4-B7BE6A57D4A3.jpeg
25BF84DA-F842-4496-89E2-5ACA0C2347EF.jpeg
 
Någon som vet vad en 2010 Tiguan med 170hk har för 7-växlad DSG? Är det den problemfria? Kanske något du vet @alfgren ? :)
Nej det är den sexväxlade i 170hk diesel. Men det är ”rätt” låda med våtkoppling.

Bensin 1.4 har den känsliga lådan men den ska ha 160hk om jag minns rätt. Akta dig om det sitter dragkrok på den.

Den generationen Tiguan är rostkänslig. Kolla noggrant.
 
Tillbaka
Topp