• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tips på ställe/företag för vinterförvaring av bil i Sthlm eller närliggande område?
Stockholm Parkering, deras stora garage vid Skärholmen. Området är väl inte världens roligaste men garagen verkar välskötta och det stod ofta fina bilar på vinterförvaring där, 911 Turbo, Bentley och flera fina BMW stod på mitt plan.

Dock är det ju mestadels burar med plats för två bilar, så risken är ju uppenbar att man får dela med någon. Jag hyrde två platser, problem solved
 
Stockholm Parkering, deras stora garage vid Skärholmen. Området är väl inte världens roligaste men garagen verkar välskötta och det stod ofta fina bilar på vinterförvaring där, 911 Turbo, Bentley och flera fina BMW stod på mitt plan.

Dock är det ju mestadels burar med plats för två bilar, så risken är ju uppenbar att man får dela med någon. Jag hyrde två platser, problem solved
Har stått där och det funkade bra. Hade egen bur men det finns även delad.
Stockholms parkering har även avställningsplatser inne i stan men då är det oftast inte i bur utan inbakad bakom någon annans plats. Funkat bra det med då jag stod en vinter i Hornstull. Dock får man inte el på något av ställena så underhållsladdning funkar inte. Iaf inte då..
 
Säsongen är nu till ända för min kära 9-5 Hirsch, som tur är har jag en uppsjö med bilder och minnen som kommer kunna lysa upp de mörkaste av dagar. 🥰

P.S bilderna är ej tagna av mig.

1F668F86-E17C-4C44-847E-83E13B48D4DB.jpeg

2837CD51-EB8A-4056-ABCF-12CDD2A74D01.jpeg

94418A9E-1174-4BEC-8ED1-0A3B521BC6A3.jpeg
Ja, man får samla ihop lite sommarminnen med pärlan. Vintersömnen för Lilla Blå närmar sig. Men några fina dagar till ska det väl kunna bli.
20210908_130950.jpg
 
Biltemas? Blir intressant höra vad du tycker om dom och hur dom funkar.
Yes Biltema säljer Quickjack som Bendpak äger.
Det här är dock en modell som Biltema ej saluför.

De har modellen som heter 5000SLX med 12v pump. Detta är 7000SLX med 220-230 pump. Det är i princip lyftkapaciteten som skiljer och vikten mellan lyftarna.

Återkommer när jag testkört.
 
Senast ändrad:
Naiv fråga: Jag har aldrig själv ägt en bil men står inför ett läge där jag kan tänkas behöva jobbpendla i tolv månader. Vad kan man komma undan med i månadskostnad för att leasa en bil under den tiden som privatperson om "låg kostnad" är hög prio? Antar att de utskrivna månadspriser man ser är på hemsidor och liknande är brutala lyckokalkyler med massor av tillkommande kostnader?
 
Naiv fråga: Jag har aldrig själv ägt en bil men står inför ett läge där jag kan tänkas behöva jobbpendla i tolv månader. Vad kan man komma undan med i månadskostnad för att leasa en bil under den tiden som privatperson om "låg kostnad" är hög prio? Antar att de utskrivna månadspriser man ser är på hemsidor och liknande är brutala lyckokalkyler med massor av tillkommande kostnader?
Runt 5000kr plus drivmedel om 1500 mil räcker. Så typ 6000-6500 totalt per månad.
 
Fullsmetad ID4 GTX gick på 700k senast jag kollade.
Spelar ingen roll, det är hela poängen med TCO. För mig kostar en ID4 GTX betydligt mindre än en Passat 200k diesel trots nästan dubbla priset. Miljöbonus, lägre förmånsvärde, bra restvärde utjämnar inköpspriset.

Vilket drivmedel (bensin/diesel) ger bäst offert hos tex ALD? (Tco)

ex
BMW 520i eller 520d
Sannolikt 520i. Ännu mer sannolikt är att en 530e kommer kosta samma pengar och du får en dubbelt så trevlig bil. Men det borde ju ALD räkna ut åt dig? Det är deras jobb.
 
Naiv fråga: Jag har aldrig själv ägt en bil men står inför ett läge där jag kan tänkas behöva jobbpendla i tolv månader. Vad kan man komma undan med i månadskostnad för att leasa en bil under den tiden som privatperson om "låg kostnad" är hög prio? Antar att de utskrivna månadspriser man ser är på hemsidor och liknande är brutala lyckokalkyler med massor av tillkommande kostnader?
Nej men de är räknade på 24 eller 36 månader. Försäkring och skatt tillkommer alltid vid leasing. Det blir väsentligt dyrare att leasa första året pga större avskrivning i början.

Det du skulle kunna börja titta på är att ganska många försöker ta sig ur sina leasingavtal i förtid på Blocket. Då har du samma månadskostnad som vid 36 mån leasing fast du bara använder bilen ~12 månader. Om det finns skador på bilen så pruta bort motsvarande en självrisk på vagnskadan av föregående ägare. Dvs hen får ge dig cash för det.
 
Spelar ingen roll, det är hela poängen med TCO. För mig kostar en ID4 GTX betydligt mindre än en Passat 200k diesel trots nästan dubbla priset. Miljöbonus, lägre förmånsvärde, bra restvärde utjämnar inköpspriset.


Sannolikt 520i. Ännu mer sannolikt är att en 530e kommer kosta samma pengar och du får en dubbelt så trevlig bil. Men det borde ju ALD räkna ut åt dig? Det är deras jobb.
Inte riktigt så det funkar för oss som är tvingade att använda Leaseplan/NF Fleet etc. Där är inte TCO så låg att en elbil för dubbla priset kostar detsamma. I alla fall inte om man bara kör 2000mil/år.
Andrahandsvärdet på fossilbilarna är nu dessutom nästan lika högt som nypris.
 
Senast ändrad:
Inte riktigt så det funkar för oss som är tvingade att använda Leaseplan/NF Fleet etc. Där är inte TCO så låg att en elbil för dubbla priset kostar detsamma. I alla fall inte om man bara kör 2000mil/år.
Andrahandsvärdet på fossilbilarna är nu dessutom nästan lika högt som nypris.
Min erfarenhet( jobbar med detta dagligen) säger något annat. Kanske inte dubbla priset men en god väg. Tänk på att även om bensindrivna bilen har högt andrahandsvärde på blocket så är det inte samma som som vad leasing bolagen har. Dessutom så är skatten låt säga 10.000 på en diesel passat nu för tiden. Ej avdragsgillt ca 1000kr i månaden alltså. Dödar kalkyler helt, hur många mil du kör om året spelar mindre roll
 
Min erfarenhet( jobbar med detta dagligen) säger något annat. Kanske inte dubbla priset men en god väg. Tänk på att även om bensindrivna bilen har högt andrahandsvärde på blocket så är det inte samma som som vad leasing bolagen har. Dessutom så är skatten låt säga 10.000 på en diesel passat nu för tiden. Ej avdragsgillt ca 1000kr i månaden alltså. Dödar kalkyler helt, hur många mil du kör om året spelar mindre roll
Jag jämförde en Mach-E och en 320d där Forden bara kostade 33% mer än BMWn och den kostade 450kr mer i månaden netto ex. drivmedel. Drivmedelskostnaden blir inte så mycket billigare om inte man kör långt och kan ladda hemma (vilket jag inte kan).
lägg då till en elbil som är dubbla priset.
 
Inte riktigt så det funkar för oss som är tvingade att använda Leaseplan/NF Fleet etc.
Det är leaseplan + NF som sätter restvärdet så det sitter hos dem i så fall. Jag har ett annat leasingbolag att förhålla mig till.

Bara som exempel hur det ser ut för mig (detta är totalkostnad ink drivmedel och allt) Jag ju vilken av dessa A6or bilar jag väljer ;)

Detta exempel är förstås mest relevant för 520i vs 520d vs 530e. Håller inte redan på längre vem som skrev vad.

1631182743403.png
 

Bilagor

  • 1631182642789.png
    1631182642789.png
    22 KB · Visningar: 13
Det är leaseplan + NF som sätter restvärdet så det sitter hos dem i så fall. Jag har ett annat leasingbolag att förhålla mig till.

Bara som exempel hur det ser ut för mig (detta är totalkostnad ink drivmedel och allt) Jag ju vilken av dessa A6or bilar jag väljer ;)

Detta exempel är förstås mest relevant för 520i vs 520d vs 530e. Håller inte redan på längre vem som skrev vad.

1631182743403.png
Hade mer än gärna haft din kalkyl! :)
 
Tillbaka
Topp