Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mxs 5.0 eller uppåt, jag gillar även att ha sensor på så man enkelt kan koppla på och av och samtidigt se lite nivå på batteriet
typ
CTEK Comfort Connect SOC M8
Laddkablar och batteriladdare. Hos oss hittar du laddkabel till din Volvo eller universala batteriladdare. Handla online hos Bilia!www.bilia.se
Mxs 5.0 eller uppåt, jag gillar även att ha sensor på så man enkelt kan koppla på och av och samtidigt se lite nivå på batteriet
typ
CTEK Comfort Connect SOC M8
Laddkablar och batteriladdare. Hos oss hittar du laddkabel till din Volvo eller universala batteriladdare. Handla online hos Bilia!www.bilia.se
Dessa argument är det på orginal BMW skivor:Bra där!
var ju coolt med hålborrat i Need For Speed spelen och inte mer än så…
Det är väl inte ens några fördelar?
Fördelarna förr var den gas som bildades från beläggen ventilerades ut.
Nya belägg bildar ej den gasen och rester från klossarna åker ju i slitsarna och inte hålen.
Den enda valida punkt jag ser är den första och även den är jag skeptisk mot…Dessa argument är det på orginal BMW skivor:
• Minskning av bildandet av en vattenfilm mellan bromsbelägget och bromsskivan genom försänkningar och spår.
• Låg vikt.
• Attraktivt utseende.
• Betonar sportigheten, särskilt i lättmetallfälgar med öppen hjuldesign.
Storleken på skivor är dunder viktigt.jag funderar på att byta till två-delade skivor
Får även 1.75" större skivor då med
Ett till avikellse som jag upptäckte:
Han menar att vi var först överens om att skriva upp en anmälan och pröva den i tingsrätten:
"Rapporterande polisman sade till föraren att en anmälan kommer att upprättas och att vi kommer att få träffas i tingsrätten."
Han ber därför kollegan att gå fram och förklara processen:
"Rapporterande polisman bad en av kollegorna gå fram och berätta för föraren vad som skulle ske.”
Däremot vittnar kollegan något helt annat. Hon menar att rapporternade polisman och jag var i "kollisionskurs" och därför valde hon att ta över delgivning av o-boten på mobilenheten.
”Ägaren tillika föraren av fordonet samt kollegan har hamnat i kollisionskurs varpå jag hanterar delgivning av obot i mobiltelefonen.”
Dem motsäger varandra inte bara om frågan om frivllig godkänande, utan även om hennes del i historian. Hade vi, eller hade vi inte, en överenskommelse att ta det vidare till tingsrätten?
Om ja - varför valde hon att pressa mig? Varför fanns det en förbered o-bot på mobilenheten ens, om rapporterande polisman höll på att skriva en anmällan istället?
Rapporterande polisman vittnar att han ber henne att förklara processen - alltså att godkänandet = erkännadet = ingen tingsrätt / neka = tingsrätt. Om hon, som hon själv vittnar, höll på att pressa mig till att skriva på o-boten, vem föklarde processen då?
Åklagaren tar upp händelsen som "bevis" för frivilja men misslyckas identifiera avviklesen.
"M.B. inledningsvis förnekat gärningen och motsatt sig att godkänna ett ordningsföreläggande, men att han sedan polisen förklarat att det i så fall kommer att upprättas en anmälan och att fallet går vidare till tingsrätten valt att godkänna föreläggandet"
"Det går inte att tolka på annat sätt än att han till slut accepterat lagföringen på plats och att det rör sig om en giltig viljeförklaring från honom"
Att åklagaren misslyckade identifiera problemen och ställa frågorna som jag ställer nu är ren slarvighet. Helt ärligt så misstänker jag att åklagaren läste inte vittnesmålen ens. Det går visst att ifrågasätta frivilja om man bara läser och jämför deras vittnesmål.
Jag skrev ett långt och skarpt brev till tingsrätten och krävde att dem beordrar åklagaren att klargöra saken och återkomma med hans slutsatser när han väl gjorde det.
jag funderar på att byta till två-delade skivor
Får även 1.75" större skivor då med
yes enig, är mest för kylningen sen väger dem mindre än OEM-skivorna.Storleken på skivor är dunder viktigt.
Tänk dig spärrskaft, du får mer kraft med längre skaft. Densamma gäller ju för bromsar.
Många ser till hur många ok ett bromsok har men det är ju fullkomligt irrelevant, man vill ju ha hävstången.
Samt givetvis högt tryck på beläggen. 6 kolv med lågt tryck är sämre än 4 kolv med högt tryck.
Men frågan är: behövs det?
det låter inget vidare!Jag är fortfarande skeptisk till 2delade skivor efter att vänsterfram skiva helt enkelt blev 2! Tvärnit v.f i 120km/h (+) i en -83'ans Oldsmobile härk fick en både och bli religiös och ett kalsongbyte.
Visserligen över 20år sedan men var ju ingen angenäm upplevelse.
Dagens grejor är ju garanterat bättre.
Större skivor ger ju mera broms som @BadkarsPiraten konstaterat, sen gäller det och se till att det passar med dina fälgar också.
Allt med bromsar är dyrt..Så innihelvetes dyrt….yes enig, är mest för kylningen sen väger dem mindre än OEM-skivorna.
Blir dock väldigt dyrt
Har du hört storyn bakom det köpet?Lite kaxigt att ha chassi #001, således McLarens egna bil som numer ägs av en i Sverige. #600LT
Yes! Ägaren berättade det.Har du hört storyn bakom det köpet?
Om hur McLaren, pga corona och ekonomiska problem var tvugna att sälja av lite av sina bilar (och fabriken!) osv. Intressant historia.
Vore kul att höra hela den storyn i detalj faktiskt!Har du hört storyn bakom det köpet?
Om hur McLaren, pga corona och ekonomiska problem var tvungna att sälja av lite av sina bilar (och fabriken!) osv. Intressant historia.
Tråklördag, byta motorolja och bromsvätska.
Segt som fan utan lyft men men.
Sjukt förvånad över att bilen ska ha DOT 3 i bromsarna, var tvungen att dubbelkolla manualen, kör inte ens det i mina gamla bilar…
DOT3, du kan utan problem köra med DOT4. Kolla bl.a. lite här.Tråklördag, byta motorolja och bromsvätska.
Segt som fan utan lyft men men.
Sjukt förvånad över att bilen ska ha DOT 3 i bromsarna, var tvungen att dubbelkolla manualen, kör inte ens det i mina gamla bilar…
Ja jag tog fram det efteråt och förstod det.DOT3, du kan utan problem köra med DOT4. Kolla bl.a. lite här.
Tack och roligt att du uppskattar dem!Älskar dina svep, @EssexX !
Själv har jag ockdå funderat en del på fordonsskatt. Byter lilla elbilen mot större , familjeanpassad elbil nu, och då känns andrabilen, XC90, onödigt stor och skattemässigt knasig.
Försöker pitcha skattefritt hemma, vem vill inte ha en sådan här som bruksis?
Svårt att se att en sån där blir bra som bruksbil. Så fort du lägger mil på den och ska använda den normalt så halveras ju värdet typ. Vill man hålla dem i skick blir det för jobbigt att ha dem som bruksbil. Leriga stövlar och barnvagnsunderreden lirar så illa med entusiastbil...Älskar dina svep, @EssexX !
Själv har jag ockdå funderat en del på fordonsskatt. Byter lilla elbilen mot större , familjeanpassad elbil nu, och då känns andrabilen, XC90, onödigt stor och skattemässigt knasig.
Försöker pitcha skattefritt hemma, vem vill inte ha en sådan här som bruksis?
Fordonsskatt är inte kul. Särskilt bonus/malus-påfundet. Här är lite tips på entusiastbilar från förr som gör att du kommer undan skatten helt - förutom Talladegan som inte fyllt 30 än. Alla objekten är listade på en och samma septemberauktion hos Bilweb.
Inleder i Pavarottis anda med ännu en Quattroporte III 1984, den stora Giugiaroritade lyxbilen. Just den här ägdes dock av Prince Muhammad Bin Khalid Bin Abdullah Al Faisal av Saudi. Ser fin ut och vill inte riktigt tro att 150 000 kronor kommer räcka, även om den senaste jag tipsade om fortfarande är osåld för nu 170. Men i trakterna av de pengarna är det verkligen ett lyxbilsfynd. QP III har ännu inte tagit fart värdemässigt, kanske gör den det aldrig, men låt inte det stoppa dig från att bli ägare till en. Det är en klassiker.
Maserati Quattroporte 4.9 V8 — 1984
Magnifik Italiensk lyxvagn i fint originalskick. En ägare sedan 1989 som skött bilen exemplariskt, har bara gått 7100 mil.bilwebauctions.se
Känns oklart varför den gode Eddie i Nyköping införskaffade sin 900 Turbo Talladega vintern 98 när den till dags dato endast avverkat 62 mil(!). Det lämnar dock ett unikt tillfälle för en SAAB-konnässör som exempelvis forumets kanske främsta märkesförespråkare @LyxfällanNästa att komma över något fullständigt unikt. En fullsmetad 23 år gammal bil i nära NOS-skick. Talladega-namnet la SAAB till efter sina tillförlitlighetstester som kördes på Superspeedwaybanan i just Talladega, Alabama.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/saab-900-20-turbo-coupe-talladega-3389
Mer SAAB, fast av äldre och dyrare variant, Sonett II från 1967. Genomgått en minutiös renovering som det verkar och kanske är de värda så pass mycket. Jag har ingen uppfattning om det. Detta är den trecylindriga 2-taktsmodellen med vem vet hur många ystra kusar fördelat på endast 660 kg. Spartansk inredning utan allt. Du får dock eftermonterad släckare och halvbur men vitsen med den senare är väl mer osäker då bilen ändå saknar bälten.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/saab-sonett-ii-2t-3387
En sen åttitals VW Golf Cabriolet 1. Om du vill åka lika ståndsmässigt på sommarvägarna som @Affe kan denna välrenoverade solidröda skönhet vara något. Överdragsklädseln är kanske inte så mysig men har enligt annonsen suttit där sedan ny, och därmed är originalinredningen under förhoppningsvis intakt. Endast 10000 mil och kan säkert stämma. Besiktad senast 2013 och avställd sedan dess.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/volkswagen-golf-18-cabriolet-karman-3396
VW T2 Dubbelhytt pickis från 1969. Om du inte har bråttom att komma ut på sommarvägarna är det läge att kasta sig över den här läckerbiten. Eller förresten, du har ju hela vintern på dig. Charmig sak med massor att göra och motorn ur. Du kan ju nöja dig med att få i, och ordning på det mekaniska och rullar sedan i riktigt coolt bruksigt utförande. När den är redo för färd igen måste den väl antagligen registreringsbesiktas då den är oreggad nu, men därefter är den fri från besiktningsplikt eftersom den är äldre än 50 år. Skönt.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/volkswagen-typ2-t2-pickup-dubbelhytt-1500-3398
Föga förvånande att den här pärlan finns i Österfärnebo. I storstan existerar inte sånt här längre. Minns min farsas kompisar som körde sexcylindriga Granada 2,8 och Commodore GS/E sedaner medan han ännu var totalt ovillig att lämna sin fyrcylindriga Volvotrygga komfortzon. Jag var till viss del avundsjuk men senare släppte han faktiskt hämningarna och slog till på en Volvo med V6. Kolla in Mark-bandaren och den sjuttitalsmumsiga plyschen i den här Opeln! Handjagad taklucka. Vinyltaket kommer separat och återstår att montera.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/opel-commodore-2800-gse-3407
Om du föredrar att åka bakom stjärnan istället för i Opels kreationer har jag full förståelse för det. Vad sägs om en gentlemannacoupé som den här Mercedes W114 i 250-utförande? Med andra ord sexcylindrig men strikt och återhållsam ändå. Elhissar och eltaklucka med praktfull vindavvisare. Bilen ser ut att vara i ett mycket fint och välskött skick. Annonsen hävdar små nyansskillnader om man tittar noga, men jag tycker personligen att bilderna tydligt avslöjar för stora skillnader för min egen smak. Jag skulle valt att hellackera, men det avgör köparen. Besiktningsplikten upphör fr o m nästa år.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/mercedes-benz-250-ce-coupe-w114-3381
Talbot Matra Rancho har funnits i mina tips från utländska annonser men den här är svensk! Det finns tydligen 28 stycken i landet vilket är fler än jag trodde. Har nog inte sett någon själv sedan tidigt 90-tal. @PR1973 kanske ska passa på att utöka fordonsparken lite till
Tror fortfarande att bilmodellen som sådan är i det närmaste värdelös och trots att den ger sken av rejält med terrängduglighet är den bara framhjulsdriven. Men jag skulle bli glad av att se en idag eftersom jag som alltid är svag för det ovanliga, och det här exemplaret har ju ändå överlevt och blivit väl omhändertaget. Blir intressant att se om någon förbarmar sig över något så udda.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/talbot-matra-rancho-14-3391
En till Talbot och apropå ovanlig; Samba Cabriolet från 1984. Svensksåld och lågmilad. Utrustad med elhissar vilket var ganska ovanligt på små Targabåge-cabbar vid 80-talets mitt. Kompletterad med en booster med equalizerfunktion som antagligen suttit i sedan den var ny. Ännu ovanligare än Fiat Ritmo Cabriolet numera, och när såg du ens en sådan senast? Båda för övrigt med Pininfarina inblandade. Ingen av dem särskilt minnesvärd vad designen beträffar.
Förstår inte varför man ens lägger ut bilder med någon sittandes i bilen på Bilweb, men jag postar bara de där de syns minst. Gissar att den här finner ny ägare vid auktionen.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/talbot-samba-14-gls-cabriolet-3392
Pippigul engelsman till sommaren 22? Triumph bygger förstås inte bilar längre men när man gjorde det var det främst små sportiga varianter, men det fanns även familjebilar. Överlevarna är uteslutande de sportiga. Den här TR6:an är som många andra importerad från USA där de måste sålt flest som nya. Mycket har åtgärdats genom åren och den ser väldigt trevlig ut.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/triumph-tr6-25-3394
Fiat 124 Sport Spider från 1967 innebär alltså det ursprungliga utförandet med tunna kromade stötfångare och annat man vill ha på modellen. Den har karossmässig förbättringspotential men kan därför tänkas gå för ganska liten peng. Ingen besiktningsplikt.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/fiat-124-sport-spider-14-3402
Sedan finns där en del annat också, bl a en otroligt maffig 1933 Bentley 3 ½ Streamline, men den kostar därefter. Saknar själv riktigt intresse för så pass gamla bilar, men just den är faktiskt häftig. Anar att den letar sig ut ur Sverige om den säljs. Veteran-MC och moppar är inte så mycket jag (okej lite), men visst ser Monarken helt galet läcker ut? Och om det bedömda värdet visar sig korrekt kanske jag rentav borde intressera mig mer
Lika roligt varje gång du kör dina race!Fordonsskatt är inte kul. Särskilt bonus/malus-påfundet. Här är lite tips på entusiastbilar från förr som gör att du kommer undan skatten helt - förutom Talladegan som inte fyllt 30 än. Alla objekten är listade på en och samma septemberauktion hos Bilweb.
Inleder i Pavarottis anda med ännu en Quattroporte III 1984, den stora Giugiaroritade lyxbilen. Just den här ägdes dock av Prince Muhammad Bin Khalid Bin Abdullah Al Faisal av Saudi. Ser fin ut och vill inte riktigt tro att 150 000 kronor kommer räcka, även om den senaste jag tipsade om fortfarande är osåld för nu 170. Men i trakterna av de pengarna är det verkligen ett lyxbilsfynd. QP III har ännu inte tagit fart värdemässigt, kanske gör den det aldrig, men låt inte det stoppa dig från att bli ägare till en. Det är en klassiker.
Magnifik Italiensk lyxvagn i fint originalskick. En ägare sedan 1989 som skött bilen exemplariskt, har bara gått 7100 mil.bilwebauctions.se
Känns oklart varför den gode Eddie i Nyköping införskaffade sin 900 Turbo Talladega vintern 98 när den till dags dato endast avverkat 62 mil(!). Det lämnar dock ett unikt tillfälle för en SAAB-konnässör som exempelvis forumets kanske främsta märkesförespråkare @LyxfällanNästa att komma över något fullständigt unikt. En fullsmetad 23 år gammal bil i nära NOS-skick. Talladega-namnet la SAAB till efter sina tillförlitlighetstester som kördes på Superspeedwaybanan i just Talladega, Alabama.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/saab-900-20-turbo-coupe-talladega-3389
Mer SAAB, fast av äldre och dyrare variant, Sonett II från 1967. Genomgått en minutiös renovering som det verkar och kanske är de värda så pass mycket. Jag har ingen uppfattning om det. Detta är den trecylindriga 2-taktsmodellen med vem vet hur många ystra kusar fördelat på endast 660 kg. Spartansk inredning utan allt. Du får dock eftermonterad släckare och halvbur men vitsen med den senare är väl mer osäker då bilen ändå saknar bälten.
En sen åttitals VW Golf Cabriolet 1. Om du vill åka lika ståndsmässigt på sommarvägarna som @Affe kan denna välrenoverade solidröda skönhet vara något. Överdragsklädseln är kanske inte så mysig men har enligt annonsen suttit där sedan ny, och därmed är originalinredningen under förhoppningsvis intakt. Endast 10000 mil och kan säkert stämma. Besiktad senast 2013 och avställd sedan dess.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/volkswagen-golf-18-cabriolet-karman-3396
VW T2 Dubbelhytt pickis från 1969. Om du inte har bråttom att komma ut på sommarvägarna är det läge att kasta sig över den här läckerbiten. Eller förresten, du har ju hela vintern på dig. Charmig sak med massor att göra och motorn ur. Du kan ju nöja dig med att få i, och ordning på det mekaniska och rullar sedan i riktigt coolt bruksigt utförande. När den är redo för färd igen måste den väl antagligen registreringsbesiktas då den är oreggad nu, men därefter är den fri från besiktningsplikt eftersom den är äldre än 50 år. Skönt.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/volkswagen-typ2-t2-pickup-dubbelhytt-1500-3398
Föga förvånande att den här pärlan finns i Österfärnebo. I storstan existerar inte sånt här längre. Minns min farsas kompisar som körde sexcylindriga Granada 2,8 och Commodore GS/E sedaner medan han ännu var totalt ovillig att lämna sin fyrcylindriga Volvotrygga komfortzon. Jag var till viss del avundsjuk men senare släppte han faktiskt hämningarna och slog till på en Volvo med V6. Kolla in Mark-bandaren och den sjuttitalsmumsiga plyschen i den här Opeln! Handjagad taklucka. Vinyltaket kommer separat och återstår att montera.
Om du föredrar att åka bakom stjärnan istället för i Opels kreationer har jag full förståelse för det. Vad sägs om en gentlemannacoupé som den här Mercedes W114 i 250-utförande? Med andra ord sexcylindrig men strikt och återhållsam ändå. Elhissar och eltaklucka med praktfull vindavvisare. Bilen ser ut att vara i ett mycket fint och välskött skick. Annonsen hävdar små nyansskillnader om man tittar noga, men jag tycker personligen att bilderna tydligt avslöjar för stora skillnader för min egen smak. Jag skulle valt att hellackera, men det avgör köparen. Besiktningsplikten upphör fr o m nästa år.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/mercedes-benz-250-ce-coupe-w114-3381
Talbot Matra Rancho har funnits i mina tips från utländska annonser men den här är svensk! Det finns tydligen 28 stycken i landet vilket är fler än jag trodde. Har nog inte sett någon själv sedan tidigt 90-tal. @PR1973 kanske ska passa på att utöka fordonsparken lite till
Tror fortfarande att bilmodellen som sådan är i det närmaste värdelös och trots att den ger sken av rejält med terrängduglighet är den bara framhjulsdriven. Men jag skulle bli glad av att se en idag eftersom jag som alltid är svag för det ovanliga, och det här exemplaret har ju ändå överlevt och blivit väl omhändertaget. Blir intressant att se om någon förbarmar sig över något så udda.
En till Talbot och apropå ovanlig; Samba Cabriolet från 1984. Svensksåld och lågmilad. Utrustad med elhissar vilket var ganska ovanligt på små Targabåge-cabbar vid 80-talets mitt. Kompletterad med en booster med equalizerfunktion som antagligen suttit i sedan den var ny. Ännu ovanligare än Fiat Ritmo Cabriolet numera, och när såg du ens en sådan senast? Båda för övrigt med Pininfarina inblandade. Ingen av dem särskilt minnesvärd vad designen beträffar.
Förstår inte varför man ens lägger ut bilder med någon sittandes i bilen på Bilweb, men jag postar bara de där de syns minst. Gissar att den här finner ny ägare vid auktionen.
https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2021/talbot-samba-14-gls-cabriolet-3392
Pippigul engelsman till sommaren 22? Triumph bygger förstås inte bilar längre men när man gjorde det var det främst små sportiga varianter, men det fanns även familjebilar. Överlevarna är uteslutande de sportiga. Den här TR6:an är som många andra importerad från USA där de måste sålt flest som nya. Mycket har åtgärdats genom åren och den ser väldigt trevlig ut.
Fiat 124 Sport Spider från 1967 innebär alltså det ursprungliga utförandet med tunna kromade stötfångare och annat man vill ha på modellen. Den har karossmässig förbättringspotential men kan därför tänkas gå för ganska liten peng. Ingen besiktningsplikt.
Sedan finns där en del annat också, bl a en otroligt maffig 1933 Bentley 3 ½ Streamline, men den kostar därefter. Saknar själv riktigt intresse för så pass gamla bilar, men just den är faktiskt häftig. Anar att den letar sig ut ur Sverige om den säljs. Veteran-MC och moppar är inte så mycket jag (okej lite), men visst ser Monarken helt galet läcker ut? Och om det bedömda värdet visar sig korrekt kanske jag rentav borde intressera mig mer
Men jäklars! Samma färgkombination som på den jag hade för en halv evighets sedan. Blir klart sugen. Saknar en kombi just nu dessutom så lite nytta skulle den kunna göraTalbot Matra Rancho har funnits i mina tips från utländska annonser men den här är svensk! Det finns tydligen 28 stycken i landet vilket är fler än jag trodde. Har nog inte sett någon själv sedan tidigt 90-tal. @PR1973 kanske ska passa på att utöka fordonsparken lite till
Du har egentligen rätt i sak, men vill man så går det nog alltSvårt att se att en sån där blir bra som bruksbil. Så fort du lägger mil på den och ska använda den normalt så halveras ju värdet typ. Vill man hålla dem i skick blir det för jobbigt att ha dem som bruksbil. Leriga stövlar och barnvagnsunderreden lirar så illa med entusiastbil...
Tack! Kul att nörderierna uppskattas.Lika roligt varje gång du kör dina race!
Det finns i princip ingen del av mig som inte vill gå in och lägga ett bud på Matra Ranchon.
Vilken bil!
Men jäklars! Samma färgkombination som på den jag hade för en halv evighets sedan. Blir klart sugen. Saknar en kombi just nu dessutom så lite nytta skulle den kunna göra
Jag hade med glädje ställt den Talladegan i garaget, och även kört den med jämna mellanrum.Fordonsskatt är inte kul. Särskilt bonus/malus-påfundet. Här är lite tips på entusiastbilar från förr som gör att du kommer undan skatten helt - förutom Talladegan som inte fyllt 30 än. Alla objekten är listade på en och samma septemberauktion hos Bilweb.