• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

KVD funkar också tämligen bra men som vanligt med auktion finns ju ett visst osäkerhetsmoment. Just nu dock så verkar efterfrågan närmast extrem på allt med fyra hjul som rullar och är halvmodernt.
 
Var säljer man sin Volvo i Skåne för högsta försäljningspris om man inte orkar med Blocket?
Ut med den på blocket i prisjämförelse med billigast i samma skick så är den såld på 5 röda. O 5-10 papp mer i fickan än via försäljare. Orkar du inte blocket har du säkert nån polare som orkar o får 5% för jobbet. 😀🥳

Folk slänger pengar på allt som rullar idag.
 
Ut med den på blocket i prisjämförelse med billigast i samma skick så är den såld på 5 röda. O 5-10 papp mer i fickan än via försäljare. Orkar du inte blocket har du säkert nån polare som orkar o får 5% för jobbet. 😀🥳

Folk slänger pengar på allt som rullar idag.
Den ligger redan på Blocket till ett, iaf enligt mig, bra pris. Det är inte direkt någon seriös som har hört av sig än men har egentligen ingen brådska att sälja. Låter den ligga ett tag och sen får den annars gå till någon firma.
 
Den ligger redan på Blocket till ett, iaf enligt mig, bra pris. Det är inte direkt någon seriös som har hört av sig än men har egentligen ingen brådska att sälja. Låter den ligga ett tag och sen får den annars gå till någon firma.
Kolla på vikoperdinbil.se
Vissa är jättenöjda , andra mindre nöjda med deras prissättning. Så det kan ju vara värt dom minutrarna det tar att fylla i faktan om din bil.
 
Kolla på vikoperdinbil.se
Vissa är jättenöjda , andra mindre nöjda med deras prissättning. Så det kan ju vara värt dom minutrarna det tar att fylla i faktan om din bil.
Min uppfattning om ”viköperdinbil” och andra liknande bilhandlare är att du ofta får ett ganska sjysst pris vid deras onlinevärdering. När du sedan kommer dit och ska lämna din bil är det inte ovanligt att de sänker sitt bud. Har man bara det i åtanke och inte blir allt för besviken är det säkert ett ganska smidigt sätt att bli av med bilen på.
 
Kolla på vikoperdinbil.se
Vissa är jättenöjda , andra mindre nöjda med deras prissättning. Så det kan ju vara värt dom minutrarna det tar att fylla i faktan om din bil.
Har kontaktat en del förmedlare nu, vikoperdinbil ligger med råge lägst av alla. Cardrop ligger förvånansvärt högt så det blir nog att skicka bilen dit.
 
Senast ändrad:
Hur har egentligen priserna på begagnade bilar varit de senaste åren? Vi köpte en väldigt osexig begagnad Kia-kombi för 2,5 år sen och de verkar gå för nästan samma pris idag eller ”bara” 5-10% mindre än vad vi köpte för, kan det verkligen stämma?
 
Hur har egentligen priserna på begagnade bilar varit de senaste åren? Vi köpte en väldigt osexig begagnad Kia-kombi för 2,5 år sen och de verkar gå för nästan samma pris idag eller ”bara” 5-10% mindre än vad vi köpte för, kan det verkligen stämma?
Det stämmer säkert, min V40 verkar ha tappat ca 10.000:- på 2 år och nästan 6000mil.
 
Hur har egentligen priserna på begagnade bilar varit de senaste åren? Vi köpte en väldigt osexig begagnad Kia-kombi för 2,5 år sen och de verkar gå för nästan samma pris idag eller ”bara” 5-10% mindre än vad vi köpte för, kan det verkligen stämma?
Det är lite brist på bilar just nu, och det håller priserna uppe. Jag vet t.ex en som köpte en Range Rover Sport årsmod 2019, typ hösten/vintern 2019. Han sålde den nyligen för mer än han hade betalat för den.
 
Ska kolla på en ny bil till mamma och känns som privatleasing blir enklast, hon kör mindre än 1000 mil / år och har inga egentliga krav. Vad är det billigaste man kan hitta idag bland småbilar? Kommer man under 2000kr/månad ?
 
Känns väldigt prisvärt, någon som kört Fiat 500 och har erfarenhet?
Hon har en 7år gammal Clio nu, är det ungefär samma storlek och standard som denna?
Skulle spontant säga att clion är större. Men det är nog mycket sett till att Clion (oftast) har fem dörrar. men är hon själv och ibland till nöds kör någon flyttkartong kommer den säkerlige funka ypperligt. Har kört fiat 500 som hyrbil i italien ett par gånger och dom är trevliga för vad de är. Ingen tysk premium bil men en bra liten bil.
 
Känns väldigt prisvärt, någon som kört Fiat 500 och har erfarenhet?
Hon har en 7år gammal Clio nu, är det ungefär samma storlek och standard som denna?
Kört en 500, funkar om man inte pendlar långa avstånd. Stadskörning osv, rätt kul.
Äger en 595 Abarth, den är mycket stabilare men har ett annat syfte också. Italienskt är charmigt.
 
Känns väldigt prisvärt, någon som kört Fiat 500 och har erfarenhet?
Hon har en 7år gammal Clio nu, är det ungefär samma storlek och standard som denna?
Frun har precis börjat leasa en sådan Fiat 500.
Det positiva jag har att säga är att hon gillar den och att den är billig.

I övrigt känns det som en väldigt gammal och omodern bil. Motorn är riktigt slö och gör bilen rent av farlig. Man får verkligen planera och ta fart innan man svänger ut på motorväg osv. Mycket jobbande med växelspaken.

Bara hör av dig om det är något specifikt du undrar över.
 
Kört en 500, funkar om man inte pendlar långa avstånd. Stadskörning osv, rätt kul.
Äger en 595 Abarth, den är mycket stabilare men har ett annat syfte också. Italienskt är charmigt.

Frun har precis börjat leasa en sådan Fiat 500.
Det positiva jag har att säga är att hon gillar den och att den är billig.

I övrigt känns det som en väldigt gammal och omodern bil. Motorn är riktigt slö och gör bilen rent av farlig. Man får verkligen planera och ta fart innan man svänger ut på motorväg osv. Mycket jobbande med växelspaken.

Bara hör av dig om det är något specifikt du undrar över.

Fiat 500 är helt ok fram men baksätet är oanvändbart. Möjligen att barn utan barnstolar mellan 6-10 år kan sitta där.
Tack mamma kör till 99% bara stadskörning i mindre stad och sällan någon åker i baksätet eller att hon lastar mycket i bagaget, så det låter som fiat 500 kan passa henne bra. Annat jag kunnat hitta för runt 2k är Seat Ibiza, Kia Picanto, Suzuki Swift och Hyundai i10.

Egentligen bara att det känns någorlunda modernt och säkert samt smidigt och billigt ägande som är det viktiga.
 
Ska kolla på en ny bil till mamma och känns som privatleasing blir enklast, hon kör mindre än 1000 mil / år och har inga egentliga krav. Vad är det billigaste man kan hitta idag bland småbilar? Kommer man under 2000kr/månad ?

Fördelen med att välja privatleasing är ju att nån annan tar mecket att sälja bilen när perioden är färdig.
Vilket gör att man kan välja efter känsla/vad man vill prova utan att vara rädd för att stå med Svarte Petter.

Nackdelen att sakna bakdörren kan vara att framdörrararna blir längre dvs kan bli trångt i tighta garage och man får parkera en bit bort på Ica parkeringen.

Vilken ny bil du/mamma väljer ser jag att ni har svårt att bli missnöjda, finns väl egentligen inga dåliga nya bilar på marknaden, bara fel för hennes behov.

Peugeot har förr iallafall haft bra priser på privatleasing (2000kr/mån för 108,) även Citroën (c3 för 2100kr/mån)
 
Senast ändrad:
Tack mamma kör till 99% bara stadskörning i mindre stad och sällan någon åker i baksätet eller att hon lastar mycket i bagaget, så det låter som fiat 500 kan passa henne bra. Annat jag kunnat hitta för runt 2k är Seat Ibiza, Kia Picanto, Suzuki Swift och Hyundai i10.

Egentligen bara att det känns någorlunda modernt och säkert samt smidigt och billigt ägande som är det viktiga.
Några kompisar hade en Picanto som de var väldigt nöjda med. Inte mycket större än Fiaten men kanske skönt med bakdörrar och faktiskt användbart baksäte?
 
Fördelen med att välja privatleasing är ju att nån annan tar mecket att sälja bilen när perioden är färdig.
Vilket gör att man kan välja efter känsla/vad man vill prova utan att vara rädd för att stå med Svarte Petter.

Nackdelen att sakna bakdörren kan vara att framdörrararna blir längre dvs kan bli trångt i tighta garage och man får parkera en bit bort på Ica parkeringen.

Vilken ny bil du/mamma väljer ser jag att ni har svårt att bli missnöjda, finns väl egentligen inga dåliga nya bilar på marknaden, bara fel för hennes behov.

Peugeot har förr iallafall haft bra priser på privatleasing (2000kr/mån för 108,) även Citroën (c3 för 2100kr/mån)

Några kompisar hade en Picanto som de var väldigt nöjda med. Inte mycket större än Fiaten men kanske skönt med bakdörrar och faktiskt användbart baksäte?
Tack för alla svar, ska framföra till mamma så är det i slutändan nog bara hennes smak och vilket märke/handlare som blir smidigast geografiskt som avgör :)
 
5CBD5040-5CC5-4F2A-B4A1-8C6220891124.jpeg


Jag gillar fortfarande Jaggan som pendlarbil.
Den är dock lite väl sparsam med sin lastkapacitet…
…men jag är liten och fick plats ändå!
 
Tillbaka
Topp