• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

laketwig

Patek
2-Faktor
@laketwig @Ninen79
Missförstå mig rätt nu.. Men är det här en vanlig BMW-åkomma att dom käkar ur batteriet så?? 🤔

I mitt fall, snarare en pensionärsåkomma. Kör för kort och för sällan. När jag åkte till jobbet varje dag var det aldrig några problem, varken med den jag har nu eller den jag hade innan.

Edit: En BMW-mek jag pratade med påstod att en kallstart under vintern motsvarade ca 20 min körning för att återställa batteriets kapacitet.
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Min känsla är att det är en sak som blivit känsligare med nyare bilar generellt. Mer som drar batteri även när bilen är parkerad, mer som kräver friskt batteri för både start och körning. Men jag kan ha fel. :)
Självklart, jag var ju oerhört ironisk.
Alla uppkopplingar och skit i nya bilar som hela tiden skall vara aktiva drar ju ström konstant ur batteriet.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nu har jag programmerat bort den men start-stopp gör väl knappast saken bättre.
Start stopp tycker jag är ett jävla åbäke.
Fungerar bra i manuella bilar där man kan styra det men fan inte i en automat bil.
Speciellt inte VW heller, hade ju en 2019 Golf. Start stopp var ju helt odugligt. Stängde av bilen när man fortfarande rullade, för att starta den när bilen kom till ett stopp (var av i ca 1-2s) och sedan kunde den stå och puttra på tomgång i 3 minuter utan problem. Detta var när det fungerade som bäst med varm motor.
På en 2019! 😂
 

Johanw

Cartier
Start stopp tycker jag är ett jävla åbäke.
Fungerar bra i manuella bilar där man kan styra det men fan inte i en automat bil.
Speciellt inte VW heller, hade ju en 2019 Golf. Start stopp var ju helt odugligt. Stängde av bilen när man fortfarande rullade, för att starta den när bilen kom till ett stopp (var av i ca 1-2s) och sedan kunde den stå och puttra på tomgång i 3 minuter utan problem. Detta var när det fungerade som bäst med varm motor.
På en 2019! 😂
Tack och lov för att det finns vägar runt det även om det är dåligt att det inte går att göra utan "hack".

04f9f718bed59444765d96f34cd03b51.png
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Start stopp tycker jag är ett jävla åbäke.
Fungerar bra i manuella bilar där man kan styra det men fan inte i en automat bil.
Speciellt inte VW heller, hade ju en 2019 Golf. Start stopp var ju helt odugligt. Stängde av bilen när man fortfarande rullade, för att starta den när bilen kom till ett stopp (var av i ca 1-2s) och sedan kunde den stå och puttra på tomgång i 3 minuter utan problem. Detta var när det fungerade som bäst med varm motor.
På en 2019! 😂
Mustangens start-stopp var bra, om motorn gick på tomgång i 30 min då stängde den ner :D
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag har sett att det har pågått mycket disskussioner om Bmw's raka sexor på sista tiden och jag slog till på en roligare liten bil till hushållet. Efter lååångt funderande föll valet på en M140i. Vi är väldigt nöjda och det absolut bästa med bilen är kombinationen av motorn och växellådan :)
B2.jpg
B3.jpg
B1.jpg
Wow!!
skönt att fler föredrar mekaniskt verk framför quartz 🤣😆👍🏻
 
Alla borde äga en underhållsladdare. Man förlänger livslängden på batterierna avsevärt. Kör man regelbundet med bilen är det sällan några problem, men det räcker att man lämnar bilen under en semester för att man ska accelerera livslängden på batteriet. Under årets kalla månader kan man knäcka ett batteri snabbt.

På en äldre bil kunde man sätta en batteripolsavskiljare på batteriet och bryta kretsen och all ström om man lämnade dem en längre tid. Det gör man inte gärna på en modern bil ostraffat med all elektronik.
 
Topp