• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kylarvätska. Vilken jäkla djungel.

Kan jag fylla på med den här i min MB GLK 220 -11 ? Ser genomskinlig ut i expansionskärlet. Skall vara MB 310.1 men denna är 325.3.

20211204_163023.jpg
20211204_162734.jpg
 

FlipSwede

Audemars
Inga elbekymmer eller problem med framkomlighet här. Desto större hål i plånboken när det ska tankas bara..

IMG_20211204_122818.jpg
Den dar har val raksexa? Da far du ju nastan betalt for att aka....Hursomhelst sa haller jag med ovastaende inlagg. Jeepen ser oforskamt fin ut for att narma sig 30ar.
Dessutom ar de mer eller mindre oforstorbara och slitstarka som fa..

Den har daremot gillade bensin...men som tur ar finns det i varje mack.

20141117_121712.jpg
 

Bally

Cartier
Det börjar bli dags för M2an att få gå vidare.
Jag ska flytta till Stockholm och kommer inte ha någon parkering och har ingen lust att parkera den ute på gatan.

Så nu skulle jag vilja ha lite råd vad jag ska ersätta den med.
Jag behöver något som är lite mer praktiskt, och kanske kan dra ett släp i flytten, men det är inget krav.
Jag ska kunna parkera den utomhus på gatan längre perioder utan att behöva vara orolig.
Bilen ska hålla värdet bra i 6~9månader framöver så när jag är lite mer inbodd och vet mina körbehov samt kanske löst en parkering så kan jag sälja den och plocka ut en bil via jobbet eller bara köpa något roligt igen. Optimalt scenario är nog en leasad elbil och en 991.2 GT3 för helgerna.
Budget? Tja.. helst under 300k, men eftersom det bara är en temporär lösning, och att den ska parkeras på gatan, så skulle det gärna få vara (mycket?) billigare för att minska eventuell förlusten när jag säljer igen om några månader.

Vad hade ni föreslagit att jag ska kika på?

En bild på nuvarande bilen vid ett truckstop utanför Monaco i somras för det blir ju alltid roligare med lite bilder :D
20211027_123400.jpg
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Kylarvätska. Vilken jäkla djungel.

Kan jag fylla på med den här i min MB GLK 220 -11 ? Ser genomskinlig ut i expansionskärlet. Skall vara MB 310.1 men denna är 325.3.

20211204_163023.jpg
20211204_162734.jpg
Har du kollat hur många grader som kylvätskan i bilen klarar?
Jag tror all original kylvätska är färgad så om din är genomskinlig kanske nån tidigare fyllt bara vatten och spätt ut den för mycket? Alternativt fyllt med universal ofärgad glykol.
Jag hade nog tömt ur systemet och fyllt med Mercedes glykol för att vara på säkra sidan.
Vissa kylvätskor går att blanda och vissa går inte. En djungel som du säger.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har du kollat hur många grader som kylvätskan i bilen klarar?
Jag tror all original kylvätska är färgad så om din är genomskinlig kanske nån tidigare fyllt bara vatten och spätt ut den för mycket? Alternativt fyllt med universal ofärgad glykol.
Jag hade nog tömt ur systemet och fyllt med Mercedes glykol för att vara på säkra sidan.
Vissa kylvätskor går att blanda och vissa går inte. En djungel som du säger.

Ja, jag skippade det. Kollade och den verkar vara blå. Har läst att det är vanskligt att kolla för mycket på färg då det kan skilja mellan olika tillverkare trots samma färg.

Helt hopplöst, kanske får tömma som du säger 👍.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Den känns gedigen och ganska primitiv. Men den här har lite bekvämligheter som AC, elhissar och elmanövrerade backspeglar. Enda lyxen och el som finns i princip.
Årsmodell 1994, så snart skattesmitare.
Härligt! Just primitivt upplever jag brukar vara kanska positivt med gamla bilar, blir så lite som kan gå sönder på det sättet 🙂
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Ja, jag skippade det. Kollade och den verkar vara blå. Har läst att det är vanskligt att kolla för mycket på färg då det kan skilja mellan olika tillverkare trots samma färg.

Helt hopplöst, kanske får tömma som du säger 👍.
Gjorde en snabb googling och det verkar vara "vanlig" blå/grön" glykol i din men jag hade åkt till en mercedesverkstad o kollat för säkerhets skull.

Ang färger så höll det på att bli dyrt för mig när jag skulle byta olja i vxllådan på min c63.

Svensk näthandlare som säljer olja ger rekommendation på mitt reg nr om en slags olja med en viss färg men efter några timmars grottande på nätforum hittar jag olika uppgifter på oljekvalitet och ringer till närmsta Mercedes verkstad.
Oljan som föreslogs av näthandlare hade med stor sannolikhet förstört min vxllåda, verkstaden hade en bil på lyften där fel olja använts.
Samtalet till mb verkstad och oljeköp därifrån kändes helt ok efteråt, även om det var några kronor dyrare.
 
Den känns gedigen och ganska primitiv. Men den här har lite bekvämligheter som AC, elhissar och elmanövrerade backspeglar. Enda lyxen och el som finns i princip.
Årsmodell 1994, så snart skattesmitare.

Perfekt vinterbil. Lite oöm och något man inte behöver vara så pedantisk med. Gedigen och primitiv med lite bekvämligheter. Vad mer behöver man egentligen?

Om den är i ett schysst bruksskick är det en sådan bil man kan behålla länge. Alltid bra att ha.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Bytte till vinterdäcken idag och upptäckte att det var punka i ena däcket, en skruv jag har kört på nån gång.

Imorn tänkte jag köra iväg det däcket till en däckverkstad och få det lagat. Vad är ett okej pris för att laga ett däck tycker ni?
 
Bytte till vinterdäcken idag och upptäckte att det var punka i ena däcket, en skruv jag har kört på nån gång.

Imorn tänkte jag köra iväg det däcket till en däckverkstad och få det lagat. Vad är ett okej pris för att laga ett däck tycker ni?

Kan inte svara vad som är ett rimligt pris.

Har fått reparerat många däck genom åren och väger det mot vad ett nytt däck kostar och om man kanske måste byta mer än ett vid samma tillfälle på grund av att det blir för stor skillnad i mönsterdjup mellan hjulparen eller fram och bak (om bilen är fyrhjulsdriven och känslig för det).

Är det bra livslängd kvar är det bara att laga det. Det blir sannolikt billigare än att köpa ett nytt däck. Däcket kommer sedan hålla livslängden ut. Går det söner är det inte lagningen som brister utan något annat. Ny yttre påverkan eller dålig ventil.
 

DrKlocka

Audemars
Perfekt vinterbil. Lite oöm och något man inte behöver vara så pedantisk med. Gedigen och primitiv med lite bekvämligheter. Vad mer behöver man egentligen?

Om den är i ett schysst bruksskick är det en sådan bil man kan behålla länge. Alltid bra att ha.
Jag håller med, skönt med så få prylar som kan krångla som möjligt. Enkel och lättskruvad den här. Väldigt enkelt att byta alla oljor själv.

Här är en till bild från i somras med sommardäcken på. Tänkte fortsätta med 18" men lite grövre mönster till nästa sommar.
IMG_20211205_201827.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Gjorde en snabb googling och det verkar vara "vanlig" blå/grön" glykol i din men jag hade åkt till en mercedesverkstad o kollat för säkerhets skull.

Ang färger så höll det på att bli dyrt för mig när jag skulle byta olja i vxllådan på min c63.

Svensk näthandlare som säljer olja ger rekommendation på mitt reg nr om en slags olja med en viss färg men efter några timmars grottande på nätforum hittar jag olika uppgifter på oljekvalitet och ringer till närmsta Mercedes verkstad.
Oljan som föreslogs av näthandlare hade med stor sannolikhet förstört min vxllåda, verkstaden hade en bil på lyften där fel olja använts.
Samtalet till mb verkstad och oljeköp därifrån kändes helt ok efteråt, även om det var några kronor dyrare.

Ja jäklar. Blir inget byte själv om jag inte är 100%. Tack för heads up!
 
Jag håller med, skönt med så få prylar som kan krångla som möjligt. Enkel och lättskruvad den här. Väldigt enkelt att byta alla oljor själv.

Här är en till bild från i somras med sommardäcken på. Tänkte fortsätta med 18" men lite grövre mönster till nästa sommar.
IMG_20211205_201827.jpg

Ser fin ut på bild.

Bara använda och vårda på samma gång så kan man säkert hålla den vid liv många år från nu.
 

FlipSwede

Audemars
Jag håller med, skönt med så få prylar som kan krångla som möjligt. Enkel och lättskruvad den här. Väldigt enkelt att byta alla oljor själv.

Här är en till bild från i somras med sommardäcken på. Tänkte fortsätta med 18" men lite grövre mönster till nästa sommar.
IMG_20211205_201827.jpg
Ar det en76-79 C10 som skymtar gul och "(f)kul" ?
 

hedbrg

Panerai
Bytte till vinterdäcken idag och upptäckte att det var punka i ena däcket, en skruv jag har kört på nån gång.

Imorn tänkte jag köra iväg det däcket till en däckverkstad och få det lagat. Vad är ett okej pris för att laga ett däck tycker ni?
Sitter den inte för illa så det går att plugga det så är det billigt, betalat 200-300kr
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Sitter den inte för illa så det går att plugga det så är det billigt, betalat 200-300kr
Åkte av en slump förbi ett Däckia-ställe nu och dom kunde fixa det för 500kr, ett överpris förstår jag men så får det väl vara. Däcket i fråga är ett 18" vinterdäck, lät på personalen som att storleken påverkade priset.

Nu håller dom på att balansera däcket så jag är nog strax klar här iaf :)
 

hedbrg

Panerai
Åkte av en slump förbi ett Däckia-ställe nu och dom kunde fixa det för 500kr, ett överpris förstår jag men så får det väl vara. Däcket i fråga är ett 18" vinterdäck, lät på personalen som att storleken påverkade priset.

Nu håller dom på att balansera däcket så jag är nog strax klar här iaf :)
Att få saker löst snabbt och smidigt brukar alltid vara värt någon hundring extra, skönt!
 
Topp