• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nejda. Inga fordomar har for det mesta,iallfall inte vad galler V8...
Och just nu verkar det enda som efterfragas i Sverige heta just Chevrolet.Helst Impala och ha 4 dorrar ...allt annat kan jag mala ner i Stenas atervinnigskvarn oavsett marke.
Helt knasigt faktiskt. Grannen håller och dealar litet, och han berättade att han hade en fin 66 2d HT nu, men alla ville hellre ha 4d stolpe.
 

Hipsterlunch

Cartier
2-Faktor
Går i tankarna att byta ut min e60 530i mot en f11 alternativt g31.

f11ans begagnatmarknad verkar ha stått still ett par år då priset knappast rört sig betydligt. Kanske bara är min uppfattning iofs.

f11an är ju ingen ny bil, och steget från e60 känns inte jättestort. Så den bör har relativt många tillval. Jämför man då en f11 med riklig utrustning, och en g31 med standardutrustning (som även i standardutförande är en rimligt utrustad bil) är inte det ekonomiska steget upp till g31 jättestort, är det mer värt att avvakta lite och hoppa direkt till g-serien? (Nu snackar vi begagnat så klart).
Har ni några erfarenheter av f11 med lite mer mil på mätaren? Då snackar vi mellan 15-20k mil.
Ni som kört f11 med olika motorer vilken är att föredra?

Hoppas någon kan stilla mina funderingar.
 

FlipSwede

Audemars
Helt knasigt faktiskt. Grannen håller och dealar litet, och han berättade att han hade en fin 66 2d HT nu, men alla ville hellre ha 4d stolpe.
Bara gamla feta gubbar som snart ska do vill ha 2dr eller cab. Och dessa har oftast redan en eller flera bilar...snarare sa att de funderar pa att salja nar olbuken tar i panelen och rollatorn inte far plats i skuffen...
Dessutom gar det inte med 66-67. Baklysen fran en Opel Rekord kan man inte ha. Maste vara 6 ljusinsatser och 69-70 ar synnerligen trogt....
Nya generationen ska bara supa och leva javel verkar det som. Inget annat an Cheva Impala med 4dorrar ar intressant. Ja mojligtvis gar en 65-66 Bonneville i brist pa Cheva
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Audemars
Stämmer! Nästan 10år gammal och ser fortfarande bra ut tycker jag. Låter mumma med fsport insug. 🙂
Den ska se fabriksny ut om du inte vanvardat bilen efter 10ar.
Lexus aldras med valbehag som ett fint argangsvin.....Har du vagarna forbi Taby sa titta in hos Lexus. dar star en LS400 mitten pa nittiotalare i nyskick.
Icke tillsalu....
 
  • Like
Reactions: L&W

alfgren

Rolex
2-Faktor
Går i tankarna att byta ut min e60 530i mot en f11 alternativt g31.

f11ans begagnatmarknad verkar ha stått still ett par år då priset knappast rört sig betydligt. Kanske bara är min uppfattning iofs.

f11an är ju ingen ny bil, och steget från e60 känns inte jättestort. Så den bör har relativt många tillval. Jämför man då en f11 med riklig utrustning, och en g31 med standardutrustning (som även i standardutförande är en rimligt utrustad bil) är inte det ekonomiska steget upp till g31 jättestort, är det mer värt att avvakta lite och hoppa direkt till g-serien? (Nu snackar vi begagnat så klart).
Har ni några erfarenheter av f11 med lite mer mil på mätaren? Då snackar vi mellan 15-20k mil.
Ni som kört f11 med olika motorer vilken är att föredra?

Hoppas någon kan stilla mina funderingar.
Kan inte ge några specifika svar men de jag känner som kör g30 är i alla fall väldigt nöjda. De upplever att bilen växt framförallt på komfortsidan jämfört med f10. Men det gör inte f10 till en dålig bil direkt. I valet mellan en välutrustad 530d f10 och en 520d g30 hade jag valt den första. Helt enkelt för att f10 är "bra nog" och sexcylindrigt är så trevligt.
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Smyger in i tråden med min pärla. Köpte den ny 2012. Går som en klocka.
2021-01-30_02-13-07.jpg
Mycket bra!
 
  • Like
Reactions: L&W

Ninen79

Audemars
Går i tankarna att byta ut min e60 530i mot en f11 alternativt g31.

f11ans begagnatmarknad verkar ha stått still ett par år då priset knappast rört sig betydligt. Kanske bara är min uppfattning iofs.

f11an är ju ingen ny bil, och steget från e60 känns inte jättestort. Så den bör har relativt många tillval. Jämför man då en f11 med riklig utrustning, och en g31 med standardutrustning (som även i standardutförande är en rimligt utrustad bil) är inte det ekonomiska steget upp till g31 jättestort, är det mer värt att avvakta lite och hoppa direkt till g-serien? (Nu snackar vi begagnat så klart).
Har ni några erfarenheter av f11 med lite mer mil på mätaren? Då snackar vi mellan 15-20k mil.
Ni som kört f11 med olika motorer vilken är att föredra?

Hoppas någon kan stilla mina
Går i tankarna att byta ut min e60 530i mot en f11 alternativt g31.

f11ans begagnatmarknad verkar ha stått still ett par år då priset knappast rört sig betydligt. Kanske bara är min uppfattning iofs.

f11an är ju ingen ny bil, och steget från e60 känns inte jättestort. Så den bör har relativt många tillval. Jämför man då en f11 med riklig utrustning, och en g31 med standardutrustning (som även i standardutförande är en rimligt utrustad bil) är inte det ekonomiska steget upp till g31 jättestort, är det mer värt att avvakta lite och hoppa direkt till g-serien? (Nu snackar vi begagnat så klart).
Har ni några erfarenheter av f11 med lite mer mil på mätaren? Då snackar vi mellan 15-20k mil.
Ni som kört f11 med olika motorer vilken är att föredra?

Hoppas någon kan stilla mina funderingar.
Vad har du för budget? Köpte i somras en G31 (530i) med Innovation paket. Mycket nöjd med bilen hittills.
F66BF20E-F910-4B8F-9123-6C8245EBE5B5.jpeg
 

L&W

Patek
2-Faktor
Riktigt fin modell, ser fortfarande modern ut för att vara 13 år gammal.
Ja, designen håller fortfarande. Den var också riktigt välutrustad jämfört med konkurrenterna i samma klass från den tiden. Keyless go med kreditkort nyckel, kurvljus, adaptive radar, ventilerad stolar, sidorspeglar tiltar ner när man backar, backkamera, och grym stereo från Mark Levinson etc.
 

kuma-kun

Audemars
Bara gamla feta gubbar som snart ska do vill ha 2dr eller cab. Och dessa har oftast redan en eller flera bilar...snarare sa att de funderar pa att salja nar olbuken tar i panelen och rollatorn inte far plats i skuffen...
Dessutom gar det inte med 66-67. Baklysen fran en Opel Rekord kan man inte ha. Maste vara 6 ljusinsatser och 69-70 ar synnerligen trogt....
Nya generationen ska bara supa och leva javel verkar det som. Inget annat an Cheva Impala med 4dorrar ar intressant. Ja mojligtvis gar en 65-66 Bonneville i brist pa Cheva
Var sjutton är världen på väg, obegripligt.
 

L&W

Patek
2-Faktor
Samma motor som min GS250 och insuget låter riktigt bra.
Synd bara att bilen i övrigt inte är snabb :D

får väl ösa på med mer Lexus i tråden.
2012 GS250 - tror det är en Luxury men osäker, info varierar där.
007AAAE6-91C9-40CF-8390-4C9EC5847784.jpeg
Har testkört en GS250 fsport innan maxad med utrustning, riktigt trevlig bil!

Jag har en fsport intake installerad i min bil och det låter som V8 i ISF vid gaspådrag. 😄
31TQH8xjPbL._SR600,315_PIWhiteStrip,BottomLeft,0,35_SCLZZZZZZZ_FMpng_BG255,255,255.png
 

FlipSwede

Audemars
Var sjutton är världen på väg, obegripligt.
Jag och kanske aven du ar for gamla. Jag fattar inte vad som ar ballt idag vad galler "raggarbilar" och darfor ar jag inte langre med i matchen.

Jag hade letat fram en 1970Cadillac DeVille 4drHT fran 1a agaren. valskott sa det var lojligt.
Tom pappmattorna fran nyleveransen med bilhandlarens firmanamn och adress som skyddar tygmattorna fanns kvar i skuffen. Givetvis inlindade i sonderklippta plastpasar med ett snore runt sa de inte blev smutsiga.......

Mitt kusinbarn kom forbi. Han var da 18 och gillade bilar....visade Caddyn oh fragade om han ville med pa en pilsner senare pa kvallen till byn varpa han meddelade

Nej fy fan. Den vill jag inte bli sedd i. En CADILLAC.....Det ar ju bara gamla gubbar som aker i sadant. Vi har nagra hemmavid som haller pa med sadant och de ar ju sakert en 35ar eller natt....
Ballaste bilen han visse var en fenmerca limo som man supit sonder,rollat mattsvart och tackt med obcena klistermarken.
Lagt i en modern dieseldrivlina kapat fjadrarna sa det smallde i marken vid varje gupp och givetvis med en stereo som vacker de doda tre mil bort....det var det ballaste som rullade enl honom....

Da kande jag mig riktigt riktigt gammal.....
 

BRATTÅS

Panerai
Jag och kanske aven du ar for gamla. Jag fattar inte vad som ar ballt idag vad galler "raggarbilar" och darfor ar jag inte langre med i matchen.

Jag hade letat fram en 1970Cadillac DeVille 4drHT fran 1a agaren. valskott sa det var lojligt.
Tom pappmattorna fran nyleveransen med bilhandlarens firmanamn och adress som skyddar tygmattorna fanns kvar i skuffen. Givetvis inlindade i sonderklippta plastpasar med ett snore runt sa de inte blev smutsiga.......

Mitt kusinbarn kom forbi. Han var da 18 och gillade bilar....visade Caddyn oh fragade om han ville med pa en pilsner senare pa kvallen till byn varpa han meddelade

Nej fy fan. Den vill jag inte bli sedd i. En CADILLAC.....Det ar ju bara gamla gubbar som aker i sadant. Vi har nagra hemmavid som haller pa med sadant och de ar ju sakert en 35ar eller natt....
Ballaste bilen han visse var en fenmerca limo som man supit sonder,rollat mattsvart och tackt med obcena klistermarken.
Lagt i en modern dieseldrivlina kapat fjadrarna sa det smallde i marken vid varje gupp och givetvis med en stereo som vacker de doda tre mil bort....det var det ballaste som rullade enl honom....

Da kande jag mig riktigt riktigt gammal.....
Dålig uppfostran ? :);)
 

Ninen79

Audemars
Man ack vilken klockren look. Helt perfekt!
Runt 250≈ vore optimalt, men jag har inte bråttom och skulle därför kunna avvakta några månader och låta smärtgränsen höjas något.
Mitt bästa råd är att köpa den bilen du vill ha från början, blir alltid dyrt i längden om man ska hålla på att byta, lite som med klockor...:)
 

Ricky Spanish

Omega
2-Faktor
Går i tankarna att byta ut min e60 530i mot en f11 alternativt g31.

f11ans begagnatmarknad verkar ha stått still ett par år då priset knappast rört sig betydligt. Kanske bara är min uppfattning iofs.

f11an är ju ingen ny bil, och steget från e60 känns inte jättestort. Så den bör har relativt många tillval. Jämför man då en f11 med riklig utrustning, och en g31 med standardutrustning (som även i standardutförande är en rimligt utrustad bil) är inte det ekonomiska steget upp till g31 jättestort, är det mer värt att avvakta lite och hoppa direkt till g-serien? (Nu snackar vi begagnat så klart).
Har ni några erfarenheter av f11 med lite mer mil på mätaren? Då snackar vi mellan 15-20k mil.
Ni som kört f11 med olika motorer vilken är att föredra?

Hoppas någon kan stilla mina funderingar.

520d är en fantastiskt snål och trevlig motor faktiskt. Där har du nog störst utbud med, dock många snik specade. 530d lci blir nog en fantastiskt trevlig bil i bra spec för din budget. Själv blev jag inget fan av stolarna, men många gillar dem, passar bilens karaktär bra med. Jag hade undvikit de än högre trimmade motorerna, som bara driver upp komplexitet och försäkringskostnad. Ett extremt vanligt typ fel verkar vara luftfjädring bak, som går efter 15k mil, verkar kosta ca 20' att fixa, bra prut-argument om det inte är fixat.
 

Marli

Cartier
Det finns åtminstone 3 olika stolar att välja på, standard, comfort och sport och sedan tillval på det som svankstöd, massage, aktiva etc. Bör finnas något som passar de flesta.
Bmw’s raka 3l dieselsexa (N57) är en riktigt fin motor, inget ont om 2l diesel men 6:an är ngt helt annat.

Jag hade letat efter en 2wd för att undvika strul med fördelningslådan och gärna en GT som jag tycker är en bra kompromiss mellan sedan / kombi. Den är baserad på 7 serie och mkt komfortabel.
 

Marli

Cartier
Absolut inga konstigheter med den. Men den tål inte att man slarvar med däcksdimensionerna. Måste vara jämnt runt om. Haldex är tåligare på den fronten.
Om det rör en beg bil be att få se besiktningsprotokoll och se till att det står ’bromsprov - alternativ metod’. Bilprovningens rullbromsprovare är det mest effektiva sättet att ha sönder fördelningslådan.
 
Topp