• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det beror självklart på bilen, men jag har för mig man brukar säga en halv liter i timmen för en dieselbil. Mer för bensin. Att det sen inte rekommenderas att stå för länge med tomgång pga risken för avgaser i kupén är en annan sak.
Då kör man väl återcirkulation helt enkelt, men hur många bilägare som vet varför/när man ska göra det är väl tyvärr ganska få…
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Då kör man väl återcirkulation helt enkelt, men hur många bilägare som vet varför/när man ska göra det är väl tyvärr ganska få…

Den sortens rekommendationer är väl inte för yrkesförare eller andra tekniskt insatta utan för "vanligt folk" som ibland fastnar i snöväder eller liknande. Samma folk som behöver ha en extra en tillsägelse för att ha med snöskyffel och varma kläder när de kör på vintern.
 

Snilsson

Cartier
Really :)

1638448090342.png
Kommer inte vara ett problem där jag bor :)
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Välkommen in i värmen min vän! Inte en dag försent

/ från en knuse som köpte sin första BMW för 1.5 år sen efter att bara ha kört VAG haha 🤣

Tackar så mycket 🙌🥳. Bättre sent än aldrig 😉. Nu har jag en helt annan förståelse för vad körglädje är och då har jag haft en del roliga VAG 😎.

Vad var det som gjorde att du ville prova BMW efter att ha bara kört med VAG 😁?
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tips på underhållsladdare för batteri som pallar utomhusklimat? Tänker mig max 1000kr. Har ett eluttag i carporten så laddaren kommer vara utomhus i minusgrader.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tips på underhållsladdare för batteri som pallar utomhusklimat? Tänker mig max 1000kr. Har ett eluttag i carporten så laddaren kommer vara utomhus i minusgrader.

Köpte precis den här som är en ny modell för 699:-. Funkade perfekt men tar ett tag om batteriet är urladdat då den bara ger 15 Amp. Bra display och inställningsmöjligheter. Arbetstemperatur mellan -20 och +45. Det fanns även en 25 Amp-version som kostade 899:-.

IWC I 2021-11-30 (batteriladdare).jpg
 
Senast ändrad:

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Köpte precis den här som är en ny modell för 699:-. Funkade perfekt men tar ett tag om batteriet är urladdat då den bara ger 15 Amp. Bra display och inställningsmöjligheter. Arbetstemperatur mellan -20 och +45. Det fanns även en 25 Amp-version som kostade 899:-.

IWC I 2021-11-30 (batteriladdare).jpg
Stort tack för tipset 😊👍. Ska spana in vilka som finns på lager på Biltema här i stan.
 

PJZ

Cartier
Tackar så mycket 🙌🥳. Bättre sent än aldrig 😉. Nu har jag en helt annan förståelse för vad körglädje är och då har jag haft en del roliga VAG 😎.

Vad var det som gjorde att du ville prova BMW efter att ha bara kört med VAG 😁?
Jag letade efter något i premium segmentet och hittade en sjukt bra deal på en BMW, så det var mest slumpen tror jag. Surrade lite med min polare som vart mekaniker hos BMW och han gav grönt ljus så va bara att klippa.

Ärligt talat hade jag inga förväntningar men jag är glatt överraskad... riktigt nöjd med flertalet parametrar!
 
Tips på underhållsladdare för batteri som pallar utomhusklimat? Tänker mig max 1000kr. Har ett eluttag i carporten så laddaren kommer vara utomhus i minusgrader.

Har bara erfarenhet av CTEK. Den första höll nästa 20 år och är i princip föregångaren till den jag har nu. Alternerar den mellan olika bilar och motorcyklar. Den ska tåla utomhusmiljö. Har dock själv endast använt dem inomhus.

Modellen jag har:


De har en modell som är tänkt för sträng kyla som jag sneglade på när vi hade ett ställe i norra Sverige. Valde en batteriavskiljare istället. En äldre bil utan elektronik att tala om. Ville inte lämna en laddare i månader utan tillsyn även om den är intelligent. Man vet aldrig.

 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag letade efter något i premium segmentet och hittade en sjukt bra deal på en BMW, så det var mest slumpen tror jag. Surrade lite med min polare som vart mekaniker hos BMW och han gav grönt ljus så va bara att klippa.

Ärligt talat hade jag inga förväntningar men jag är glatt överraskad... riktigt nöjd med flertalet parametrar!
Gott att höra 🙌😃. Upplever definitivt att BMW är premium. Skönt att vi båda är glatt överraskade 😉.
 
  • Like
Reactions: PJZ

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har bara erfarenhet av CTEK. Den första höll nästa 20 år och är i princip föregångaren till den jag har nu. Alternerar den mellan olika bilar och motorcyklar. Den ska tåla utomhusmiljö. Har dock själv endast använt dem inomhus.

Modellen jag har:


De har en modell som är tänkt för sträng kyla som jag sneglade på när vi hade ett ställe i norra Sverige. Valde en batteriavskiljare istället. En äldre bil utan elektronik att tala om. Ville inte lämna en laddare i månader utan tillsyn även om den är intelligent. Man vet aldrig.

CTEK har jag hört mycket gott om så tack för tipset. MXS 5.0 Polar verkar riktigt intressant och finns för under 1000kr 😊👍.
 
Hur ofta använder ni underhållsladdare? Vi har två bilar som går korta sträckor ofta båda två. Har än så länge aldrig haft problem men nu måste en av bilarna stå ute så man blir ju lite orolig i det kalla vädret...

Det där är svårt att uppskatta.

Under vinterförvaring i varmgarage brukar jag maximalt låta det gå någon vecka. Då har jag inte rört bilen. Vet att den startar utan problem vid det tillfället. Skulle man köra med bilen kommer den själv att toppa upp det om man nu inte kör korta sträckor på raken. Då kanske man riskerar att få bekymmer.

Man märker ofta när batteriet börjar bli dåligt. I ditt fall hade jag nog bara bestämt mig för att sätta på en underhållsladdare vid lämpligt tillfälle inför och under vinterns kalla månader. Troligtvis kommer batteriet att hålla längre om man vårdar det lite.
 
När jag kollade CTEKs hemsida inför inläggen ovan såg jag att de har en smart underhållsladdare som inte kräver tillgång till ström.

Den är i en annan prisklass, men hade kanske varit lämplig om man har en bil ståendes i ett centralgarage utan strömuttag eller t om utomhus (sol panel).

Är batteripacket laddat kan man t ex snabbladda upp batteriet tillräckligt så att man kan starta bilen


Är det möjligen någon som har köpt en? Verkar vara en rätt ny produkt.

https://www.ctek.com/se/batteriladdare-12v-24v/cs-free


 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
När jag kollade CTEKs hemsida inför inläggen ovan såg jag att de har en smart underhållsladdare som inte kräver tillgång till ström.
Nu tror jag att du har lite för höga tankar om den där. Det är en laddare och en starthjälp, det är inte en underhållsladdare som laddar ditt batteri utan 230v. Korta booster på några sekunder för att starta en bil kan den ge utan 230v, inte mer.
 
Nu tror jag att du har lite för höga tankar om den där. Det är en laddare och en starthjälp, det är inte en underhållsladdare som laddar ditt batteri utan 230v. Korta booster på några sekunder för att starta en bil kan den ge utan 230v, inte mer.

Utryckte mig nog lite slarvigt. Tror jag förstod konceptet, men kanske fick jag för höga tankar i praktiken. De testerna man läst hittills är inte helt oberoende så att säga. Den är så pass ny att jag inte tror många har köpt den. Dessutom rätt dyr.

T ex mitt senaste bilförvärv. Står parkerad i ett centralgarage utan tillgång till eluttag. En fullt modern bil med alla dess nackdelar. Den kommer att användas regelbundet är tanken, men kommer säkert att stå minst några veckor ibland om man reser bort eller kanske t om nyttjar en annan bil i perioder sommartid. Risken är att batteriet urladdas åtminstone delvis.

En tanke jag fick var att man skulle kunna toppa upp batteriet ibland med den powerbank som sitter i laddaren eller t om använda det som en hjälpstartbatteri om det vill sig illa vid något tillfälle. Den verkar kunna ladda upp batteriet tillräckligt för att kunna starta bilen på ca 15 min.

Resterande tiden skulle man kunna använda den med ström till någon av de andra fordonen jag har som kräver underhållsladdning. Idag har jag en CTEK MSX 5.0. Istället för att köpa en till sådan som komplement vilket jag haft tankar på skulle man kunnat köpa en CTEK CS Free, men det förutsätter ju att den kan leverera. Tanken är inte att hamna i ett läge där man behöver starthjälp. Då har man andra bekymmer.

För egen del ser jag inte att jag skulle använda solpanelen som är ett dyrt tillbehör dessutom. Den verkar dock fungera för att ladda upp batteripacket i laddaren och borde kunna fungera som strömkälla för en mer långvarig underhållsladdning om man mot förmodan skulle förvara ett fordon under lång tid utan tillgång till ström. Solpanelen är dock rätt otymplig så frågan är om den får vara kvar orörd. Den är tänkt att stå utomhus som jag förstod det.
 

gushen

Omega
Det där är svårt att uppskatta.

Under vinterförvaring i varmgarage brukar jag maximalt låta det gå någon vecka. Då har jag inte rört bilen. Vet att den startar utan problem vid det tillfället. Skulle man köra med bilen kommer den själv att toppa upp det om man nu inte kör korta sträckor på raken. Då kanske man riskerar att få bekymmer.

Man märker ofta när batteriet börjar bli dåligt. I ditt fall hade jag nog bara bestämt mig för att sätta på en underhållsladdare vid lämpligt tillfälle inför och under vinterns kalla månader. Troligtvis kommer batteriet att hålla längre om man vårdar det lite.
Tack för tipset. Jag tror faktiskt jag ska göra som du säger. Jag köper en laddare och ger en liten boost vid ett par tillfällen om det inte är någon längre resa inplanerad :)
 

Johanw

Cartier

mhgard

Panerai
2-Faktor
Jag är nöjd med min 7a ctek. Laddar ändå alltid över natten så strömmen räcker bra, kanske är värre om man laddar 140Ah batterier.
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jula har en CTEK på kampanj just nu.
Jag slog till på en CTEK MXS 5.0 Polar Edition då Mekster hade kampanj på den nu för 895kr 😊👍.

Tack alla för tipsen!
 
Topp