De drar cirka 0,5-1l bränsle per timme. Så de kan stå still rätt så jävla länge. En average diesel-Volvo drar kanske 0,6l/h och har en tank på 70 liter.Hur länge kan en diesel/bensinbil stå på tomgång?
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
De drar cirka 0,5-1l bränsle per timme. Så de kan stå still rätt så jävla länge. En average diesel-Volvo drar kanske 0,6l/h och har en tank på 70 liter.Hur länge kan en diesel/bensinbil stå på tomgång?
Då kör man väl återcirkulation helt enkelt, men hur många bilägare som vet varför/när man ska göra det är väl tyvärr ganska få…Det beror självklart på bilen, men jag har för mig man brukar säga en halv liter i timmen för en dieselbil. Mer för bensin. Att det sen inte rekommenderas att stå för länge med tomgång pga risken för avgaser i kupén är en annan sak.
Då kör man väl återcirkulation helt enkelt, men hur många bilägare som vet varför/när man ska göra det är väl tyvärr ganska få…
Kommer inte vara ett problem där jag bor
Hur ofta använder ni underhållsladdare? Vi har två bilar som går korta sträckor ofta båda två. Har än så länge aldrig haft problem men nu måste en av bilarna stå ute så man blir ju lite orolig i det kalla vädret...Nu en rörelse 😄
Efter att ha ägt diverse VAG sedan 2005 fick det bli en BMW för första gången 😂🤣. Känns OK än så länge iallafall 👍
Välkommen in i värmen min vän! Inte en dag försent
/ från en knuse som köpte sin första BMW för 1.5 år sen efter att bara ha kört VAG haha 🤣
Jag lät montera underhållsladdare som går igång när motorvärmare är i, mycket praktiskt.Hur ofta använder ni underhållsladdare? Vi har två bilar som går korta sträckor ofta båda två. Har än så länge aldrig haft problem men nu måste en av bilarna stå ute så man blir ju lite orolig i det kalla vädret...
Tips på underhållsladdare för batteri som pallar utomhusklimat? Tänker mig max 1000kr. Har ett eluttag i carporten så laddaren kommer vara utomhus i minusgrader.
Stort tack för tipset 😊👍. Ska spana in vilka som finns på lager på Biltema här i stan.Köpte precis den här som är en ny modell för 699:-. Funkade perfekt men tar ett tag om batteriet är urladdat då den bara ger 15 Amp. Bra display och inställningsmöjligheter. Arbetstemperatur mellan -20 och +45. Det fanns även en 25 Amp-version som kostade 899:-.
![]()
Jag letade efter något i premium segmentet och hittade en sjukt bra deal på en BMW, så det var mest slumpen tror jag. Surrade lite med min polare som vart mekaniker hos BMW och han gav grönt ljus så va bara att klippa.Tackar så mycket 🙌🥳. Bättre sent än aldrig 😉. Nu har jag en helt annan förståelse för vad körglädje är och då har jag haft en del roliga VAG 😎.
Vad var det som gjorde att du ville prova BMW efter att ha bara kört med VAG 😁?
Sir, I need your watch. Right tf now.Köpte precis den här som är en ny modell för 699:-. Funkade perfekt men tar ett tag om batteriet är urladdat då den bara ger 15 Amp. Bra display och inställningsmöjligheter. Arbetstemperatur mellan -20 och +45. Det fanns även en 25 Amp-version som kostade 899:-.
![]()
Sir, I need your watch. Right tf now.
Thanks,
Tips på underhållsladdare för batteri som pallar utomhusklimat? Tänker mig max 1000kr. Har ett eluttag i carporten så laddaren kommer vara utomhus i minusgrader.
Gott att höra 🙌😃. Upplever definitivt att BMW är premium. Skönt att vi båda är glatt överraskade 😉.Jag letade efter något i premium segmentet och hittade en sjukt bra deal på en BMW, så det var mest slumpen tror jag. Surrade lite med min polare som vart mekaniker hos BMW och han gav grönt ljus så va bara att klippa.
Ärligt talat hade jag inga förväntningar men jag är glatt överraskad... riktigt nöjd med flertalet parametrar!
CTEK har jag hört mycket gott om så tack för tipset. MXS 5.0 Polar verkar riktigt intressant och finns för under 1000kr 😊👍.Har bara erfarenhet av CTEK. Den första höll nästa 20 år och är i princip föregångaren till den jag har nu. Alternerar den mellan olika bilar och motorcyklar. Den ska tåla utomhusmiljö. Har dock själv endast använt dem inomhus.
Modellen jag har:
De har en modell som är tänkt för sträng kyla som jag sneglade på när vi hade ett ställe i norra Sverige. Valde en batteriavskiljare istället. En äldre bil utan elektronik att tala om. Ville inte lämna en laddare i månader utan tillsyn även om den är intelligent. Man vet aldrig.
Haha va värt ett försök i allafall!In your dreams my friend. Kön är redan lång ...![]()
Hur ofta använder ni underhållsladdare? Vi har två bilar som går korta sträckor ofta båda två. Har än så länge aldrig haft problem men nu måste en av bilarna stå ute så man blir ju lite orolig i det kalla vädret...
Nu tror jag att du har lite för höga tankar om den där. Det är en laddare och en starthjälp, det är inte en underhållsladdare som laddar ditt batteri utan 230v. Korta booster på några sekunder för att starta en bil kan den ge utan 230v, inte mer.När jag kollade CTEKs hemsida inför inläggen ovan såg jag att de har en smart underhållsladdare som inte kräver tillgång till ström.
Nu tror jag att du har lite för höga tankar om den där. Det är en laddare och en starthjälp, det är inte en underhållsladdare som laddar ditt batteri utan 230v. Korta booster på några sekunder för att starta en bil kan den ge utan 230v, inte mer.
Tack för tipset. Jag tror faktiskt jag ska göra som du säger. Jag köper en laddare och ger en liten boost vid ett par tillfällen om det inte är någon längre resa inplaneradDet där är svårt att uppskatta.
Under vinterförvaring i varmgarage brukar jag maximalt låta det gå någon vecka. Då har jag inte rört bilen. Vet att den startar utan problem vid det tillfället. Skulle man köra med bilen kommer den själv att toppa upp det om man nu inte kör korta sträckor på raken. Då kanske man riskerar att få bekymmer.
Man märker ofta när batteriet börjar bli dåligt. I ditt fall hade jag nog bara bestämt mig för att sätta på en underhållsladdare vid lämpligt tillfälle inför och under vinterns kalla månader. Troligtvis kommer batteriet att hålla längre om man vårdar det lite.
Jula har en CTEK på kampanj just nu.Tips på underhållsladdare för batteri som pallar utomhusklimat? Tänker mig max 1000kr. Har ett eluttag i carporten så laddaren kommer vara utomhus i minusgrader.
Jula har en CTEK på kampanj just nu.
![]()
Batteriladdare | Helautomatisk | CTEK Zafir 100 | Jula
Kompakt, snabb och lättanvänd fyrstegsladdare som kan ladda 14-150 Ah 12 V-batterier. Laddaren är helautomatisk, kan användas ihop med de flesta batterity...www.jula.se
Jag slog till på en CTEK MXS 5.0 Polar Edition då Mekster hade kampanj på den nu för 895kr 😊👍.Jula har en CTEK på kampanj just nu.
![]()
Batteriladdare | Helautomatisk | CTEK Zafir 100 | Jula
Kompakt, snabb och lättanvänd fyrstegsladdare som kan ladda 14-150 Ah 12 V-batterier. Laddaren är helautomatisk, kan användas ihop med de flesta batterity...www.jula.se
Vilket fint skick den ser ut att vara i!Inga elbekymmer eller problem med framkomlighet här. Desto större hål i plånboken när det ska tankas bara..
![]()