• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vart går gränserna (ish)? Och temperaturerna? Har inte tänkt på det hittills. Var hemma sjuk två veckor när det var kallt osv. Kör typ två mil ungefär när jag väl kör till tex jobbet. Bilen står i garage som är typ 10-15 grader gissningsvis. Bör man skaffa?

Är ingen expert men jag tror inte att ett batteri är fulladdat eller ens laddat till 80% efter 2 mil. Batteriet mår nog bäst och håller längre om den får ligga konstans omkring 80%-100% laddat.
Alltid bra att ha en laddare i garaget och i ditt fall hade jag skaffat en och försöka ladda fullt typ 1 gång varannan vecka.
Angående temperatur så tror jag ”kallt” innebär under fryspunkten 😊

Nja... så länge man inte kör bränslevärmare behöver man inte ladda så ofta.

Med @hexagons körcykel behöver man inte ladda alls egentligen men några gånger varje vinter förlänger batteriets livslängd. Några riktiga långresor(20 mil, gärna 50), vilket jag tänker att vi alla gör, per år hjälper också till.

Jag har själv en MXS10 som jag boostar bruksbilen med några gånger per år men framför allt är den påkopplad i stort sett hela de värsta vintermånaderna på bus/sport/finbilen
 
det måste ha varit otrolig lack 1988, inte vaxat på 25 år ändå blänker den mer än 98% av alla nya bilar.


DE58E44C-E5A0-447A-A967-3E5DF18146D1.jpeg
 
Nädå, åkt mina R888 i spöregn mååååånga mil. Inga konstigheter.
Nu tror jag dock inte dessa är lika bra på att tränga undan vattnet som R888 men helt sämst är dom nog inte :)
Buss går ju inte att åka!

A: "Jag orkar inte åka in till stan, det är så svårt att parkera."
B: "Men ta bussen då?"
A: "Är du dum, den är ju ännu svårare att hitta parkering till!".
 
Skulle sätta i underhållsladdaren till min M3 idag, men tydligen var batteriet stendött. Då får jag heller inte upp bagageluckan för att byta batteri. Kan jag använda min ioniq 5 för att ge kräm till M3? Den har ju ett tolvvoltsbatteri in the frunk.
 
Inte ens för att få igång tändningen? Jag vill bara få upp bagageluckan.
Hur modig är du? Min elbil (och antagligen din också) avråder tydligt och bestämt från att ge starthjälp till andra bilar. Men precis som du tycker jag ju att det inte borde vara så farligt att bara försöka ge tillräckligt med ström för att kunna använda dörrlåset...
 
Hur modig är du? Min elbil (och antagligen din också) avråder tydligt och bestämt från att ge starthjälp till andra bilar. Men precis som du tycker jag ju att det inte borde vara så farligt att bara försöka ge tillräckligt med ström för att kunna använda dörrlåset...
Så modig är jag som tur är inte. Jag får helt enkelt köpa ett nytt batteri och ta starthjälp från det för att få upp bagageluckan.

Min ctek vägrar ju ladda via pluspolen i fram, och troligtvis laddas inte batteriet även om jag får fram det från bagageluckan.

Eller kan en liten kickstart vara det som behövs för att rädda batteriet?
 
Min ctek vägrar ju ladda via pluspolen i fram, och troligtvis laddas inte batteriet även om jag får fram det från bagageluckan.
Den biten förstår jag dock inte, jag laddar min 335 med ctek på pluspolen fram (jord på fjäderbenets bultar) hela tiden?
Sen måste det väl gå att få upp bakluckan rent mekaniskt på nåt sätt? Googlat ordentligt? Nog borde det finnas nåt trix tycker jag.
 
Den biten förstår jag dock inte, jag laddar min 335 med ctek på pluspolen fram (jord på fjäderbenets bultar) hela tiden?
Sen måste det väl gå att få upp bakluckan rent mekaniskt på nåt sätt? Googlat ordentligt? Nog borde det finnas nåt trix tycker jag.

Samma här, dvs förstår inte heller problemet. Pluspolen i motorrummet finns ju där för att du ska slippa gräva fram batteriet under högra hörnet i bagagerummet (420 GC).

Som jag förstår det kommer du in i bilen så du kan öppna motorhuven. Kan du inte fälla baksätet och öppna bagageluckan inifrån? Borde finnas någon nödöppning.

Batteriladdare 2021-11-30.jpg


Yep, ska gå inifrån:

 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp