Vart går gränserna (ish)? Och temperaturerna? Har inte tänkt på det hittills. Var hemma sjuk två veckor när det var kallt osv. Kör typ två mil ungefär när jag väl kör till tex jobbet. Bilen står i garage som är typ 10-15 grader gissningsvis. Bör man skaffa?
Är ingen expert men jag tror inte att ett batteri är fulladdat eller ens laddat till 80% efter 2 mil. Batteriet mår nog bäst och håller längre om den får ligga konstans omkring 80%-100% laddat.
Alltid bra att ha en laddare i garaget och i ditt fall hade jag skaffat en och försöka ladda fullt typ 1 gång varannan vecka.
Angående temperatur så tror jag ”kallt” innebär under fryspunkten
Nja... så länge man inte kör bränslevärmare behöver man inte ladda så ofta.
Med @s körcykel behöver man inte ladda alls egentligen men några gånger varje vinter förlänger batteriets livslängd. Några riktiga långresor(20 mil, gärna 50), vilket jag tänker att vi alla gör, per år hjälper också till.
Jag har själv en MXS10 som jag boostar bruksbilen med några gånger per år men framför allt är den påkopplad i stort sett hela de värsta vintermånaderna på bus/sport/finbilen