• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Idag blev Jeepen besiktad för första gången sen 2013!
Nu väntas en höjning och större däck till sommarens bravader🇺🇲

Tanka är fint!
CCBF4125-2D38-4C9C-9379-EB00CBC041FC.jpeg
 
Det är lite kvar tills jag kan tanka raggarbilen men nu är alla lager i motorn bytt efter mitt snedsteg.
Nu få på 4-delade-trågpackning-från-helvetet och sedan är det sprinten in i mål.
3 års kalas på lördag om 1 vecka, förhoppningsvis får födelsedagsgrabben åka raggarbil då 😎
B01EC1BA-EC4A-4C5B-85D4-9F3127D067E3.jpeg
 
De som köpte 24-36mån gammal dieselbil 2020-2022 har sannolikt gjort en väldigt dålig affär när de säljer om några år.
Om man vänder på det vad är ett mindre dåligt köp om man är i behov av att köpa bil senare i år? Bensin också kass?

Kollar ganska brett men som exempel har jag tittat på mini cooper fem dörrars, BMW 1/3/4/5 serie, Audi A3/A4/A6. Så kan tänka mig lite av varje. Frågan ställt generellt inte bara till @alfgren. 🙂

Budget helst inte över 250. Men gärna mindre.
 
Om man vänder på det vad är ett mindre dåligt köp om man är i behov av att köpa bil senare i år? Bensin också kass?

Kollar ganska brett men som exempel har jag tittat på mini cooper fem dörrars, BMW 1/3/4/5 serie, Audi A3/A4/A6. Så kan tänka mig lite av varje. Frågan ställt generellt inte bara till @alfgren. 🙂

Budget helst inte över 250. Men gärna mindre.
Säkert.
Men det kanske el också är. Problemet nu är väl lite grann att ingen vet hur saker och ting kommer att landa.
Har du inte behov att handla precis just nu så hade jag nog väntat ut det så länge som möjligt för att få lite mer kött på benen.
 

Asså… Jag fattar grejen.
Cool bil, man kommer aldrig att hitta en annan likadan och allt det där. Men ändå. Holyfuckingshit.
 
Om man vänder på det vad är ett mindre dåligt köp om man är i behov av att köpa bil senare i år? Bensin också kass?
Jag hade föredragit bensin och en mindre bil om jag behövt köpa. Typ en Polo eller Golf. Det jag upplever är extremt övervärderat är fyrhjulsdrivna diesel V90, Tiguan, Kodiaq, A4, A6, alltrack osv. Dvs typiska tjänstebilar. Dessa har i princip sålts efter 36 månader begagnat för samma pengar de såldes nya efter rabatt. Det är helt galet att betala så mycket.

Det har inte riktigt hamnat där än men snart kommer det slå på marknaden också att det finns gott om bilar som kostar 3kr milen att åka runt i stället för 18kr milen till "någorlunda" jämförbara pengar.
 
Senast ändrad:

Asså… Jag fattar grejen.
Cool bil, man kommer aldrig att hitta en annan likadan och allt det där. Men ändå. Holyfuckingshit.
Det är andra SAABen på rätt kort tid som gått för liknande pengar.
Den första var en V4 med, har jag för mig, 7km på mätaren.. 😳
Dom flesta av dom här gamla har ju antingen dött rost- eller folkracedöden då dom var helt nollvärderade.. Men intresset för dom finns ju trots allt kvar🙂
Bilar överlag från 80-90talet ökar ju konstant nu.
 
Angående bilköp:
Min bror har bytt jobb och behöver bil direkt. De har avtal med Kia, Toyota och några andra. Vi var inne på Kia idag och de ville inte ens ge en offert. ”Vi har inga bilar att sälja ändå” :shifty:
 
Fått nytt jobb och ska börja veckopendla ca: 25 mil enkel och behöver därför en vettig pendlarbil till kriterierna BILLIG i drift, inköp (runt 10-12 men max 25) och ägande men ändå någorlunda vettig att köra. Har tittat på A3 från 00-03 med främst 1.6 motorn men också Civic av samma årsmodeller.

Bubblare är MB C180 från 03-05 de är dock dyrare generellt och vet inte vad de kan tänkas dra riktigt.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av kring dessa förslag tas det tacksamt emot!
 
Senast ändrad:
Fått nytt jobb och ska börja veckopendla ca: 25 mil enkel och behöver därför en vettig pendlarbil till kriterierna BILLIG i drift, inköp och ägande men ändå någorlunda vettig att köra. Har tittat på A3 från 00-03 med främst 1.6 motorn men också Civic av samma årsmodeller.

Bubblare är MB C180 från 03-05 de är dock dyrare generellt och vet inte vad de kan tänkas dra riktigt.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av kring dessa förslag tas det tacksamt emot!
Nödköpte en A4 1.8T -01 för nåt år sen.
150hästaren var riktigt trevlig och dessutom förvånansvärt snål🙂 Lättskruvad och bra priser på reservdelar.
Kan va värt att kolla på om du ändå kollar A3. 😉
 
Säkert.
Men det kanske el också är. Problemet nu är väl lite grann att ingen vet hur saker och ting kommer att landa.
Har du inte behov att handla precis just nu så hade jag nog väntat ut det så länge som möjligt för att få lite mer kött på benen.
Ja, det känns lite extra krångligt att köpa bil just nu. Men framåt hösten blir livet lite stökigare rent logistiskt så vi får se hur landet ligger då.
Jag hade föredragit bensin och en mindre bil om jag behövt köpa. Typ en Polo eller Golf. Det jag upplever är extremt övervärderat är fyrhjulsdrivna diesel V90, Tiguan, Kodiaq, A4, A6, alltrack osv. Dvs typiska tjänstebilar. Dessa har i princip sålts efter 36 månader begagnat för samma pengar de såldes nya efter rabatt. Det är helt galet att betala så mycket.

Det har inte riktigt hamnat där än men snart kommer det slå på marknaden också att det finns gott om bilar som kostar 3kr milen att åka runt i stället för 18kr milen till "någorlunda" jämförbara pengar.
Ja, en bil i Golf-klass skulle säkert funka fint.

vårt körmönster skulle säkert passa bra ihop med såna bilar som diskuteras i en annan tråd egentligen..
 
Kul att se att det är fler än jag som tycker om att byta bil, jag hänger väl på!

Tog kortet 2010, kronologisk ordning:

-Volvo S60R AWD -04
-Subaru Impreza STI PSE -03
-BMW M3 E92 -08
-Subaru STI Racing -11
-BMW 335i E90 -07
-BMW 335i F30 -13
-BMW M235i -16
-Audi RS3 Sedan -18
-Mercedes Benz C250D -18 (första bilen jag äger som har mindre än 300hk😅)

Alla sålda utom 335i F30 som blev stulen,totalrensad & skrotad, samt Mercan som jag har som brukis i dagsläget.
Skoj! Hur är RS3an mot M235i för vardagskörning? Vägbuller, allmän driftsäkerhet / smågrejer som stör, osv. :)
 
Fått nytt jobb och ska börja veckopendla ca: 25 mil enkel och behöver därför en vettig pendlarbil till kriterierna BILLIG i drift, inköp (runt 10-12 men max 25) och ägande men ändå någorlunda vettig att köra. Har tittat på A3 från 00-03 med främst 1.6 motorn men också Civic av samma årsmodeller.

Bubblare är MB C180 från 03-05 de är dock dyrare generellt och vet inte vad de kan tänkas dra riktigt.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av kring dessa förslag tas det tacksamt emot!
Bara för att vara övertydlig, du kommer alltså köra totalt 50 mil per vecka till och från arbete?

Mercedes fyrcylindriga motorer från de åren hade mycket problem med kamkedjorna, jag hade hoppat över den modellen.

Jag hade nog tittat på lite större modeller, mest för att de är så mycket mer bekväma att åka i, och ofta lite säkrare också. Kör man lugnt och stilla på motorväg skiljer det ofta väldigt lite i förbrukning också, betydligt mindre än om man kastar runt bilen inne i stan och vikten får göra sig påmind.

Diesel, kan det vara ett alternativ?

 
Vad krävs egentligen för att få underkänt på bilprovningen? Åkte in med morsans rostiga Mondeo en gång. Den såg ut som en pundarbil (sålde den för 1000kr sen) och var rostig överallt. Fick 1 anmärkning - brusten framfjäder. Vi pratar alltså om en bil där bromsskivorna var lika släta som en familjepizza och man såg igenom karossen på några ställen.

(nej mamma är inte pundare. Den här bilen blev bara stående av lite olika anledningar en längre tid)

Jag har fatt tre [ja TRE] besiktningspapper pa en synnerligen rutten Toyota Starlet en gang i tiden.
Det var den absolut samsta bil man nagonsin besiktat pa Bilprovningen i Vinsta och man fragade mig om jag inte hade nagot battre att gora med tvahundrafemtio spann,for INGEN kunde vara sa dum att man trodde denna likbil skulle vara vard att reparera.
An mindre bli godkand

Man tankte ge mig spansk flagg,men efter att ha lovat skrota bilen nasta morgon fick jag ett kort forelaggande sa jag kunde aka till jobbet.
Med Guds hjalp och mer byggskum sa kommer du nog dit var stationschefens avskedsord...
 
Fått nytt jobb och ska börja veckopendla ca: 25 mil enkel och behöver därför en vettig pendlarbil till kriterierna BILLIG i drift, inköp (runt 10-12 men max 25) och ägande men ändå någorlunda vettig att köra. Har tittat på A3 från 00-03 med främst 1.6 motorn men också Civic av samma årsmodeller.

Bubblare är MB C180 från 03-05 de är dock dyrare generellt och vet inte vad de kan tänkas dra riktigt.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av kring dessa förslag tas det tacksamt emot!
Billig i drift bör du köra Toyota av valfritt slag.
Mazda från sådana årtal ser dock trevligare ut (typ Mazda 3) men jag har ingen aning om hur dom är.
 
Min privatleasing går ut i maj, ska lämna in den under månaden. Besiktning av bilen ska ske senast maj. Måste jag besikta den innan?
 
Tillbaka
Topp