Harmon Rabb
Basic
Missar lite om du vart utan ersättning totalt eller för ”rätt fälgar”.
Oavsett vilket ska jag ta ett snack med försäkringsbolaget mot sommaren då det kommer åka på nya fälgar. Bara renoveringsjobbet för fälgarna gått loss på cirkus 40k. Och då sitter det inte ens däck på dom som lär kosa en 8k. Känns som värdet på bilen kommer vara i likhet med fälgarna ungefär när jag är klar…
#dumihuvudet
Ingen ersättning utgick i huvudtaget. Försäkringsbolaget ersatte varken fälgarna sommardäcken på grund av villkoret säsongshjul i det finstilta. I marknadsföringsmaterialet för försäkringen var andemeningen att försäkringen hade bättre täckning vad gäller ersättningsanspråk på saker som t ex fälgar. Man blev en erfarenhet rikare så att säga. Fälgarna fick återanskaffas utan försäkringsbolagets inblandning och nya sommardäck likaså.
Försäkringsbolagen har en förmåga att skriva vaga villkor som lämnar tolkningsföreträde för dem. Jag skulle kolla upp vad som gäller i ditt fall. Tyvärr tror jag att du kan hamna i ett dilemma om du skulle bli av med dina fälgar eller få bilen stulen. Bättre att förekomma än förekomas.