• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Missar lite om du vart utan ersättning totalt eller för ”rätt fälgar”.

Oavsett vilket ska jag ta ett snack med försäkringsbolaget mot sommaren då det kommer åka på nya fälgar. Bara renoveringsjobbet för fälgarna gått loss på cirkus 40k. Och då sitter det inte ens däck på dom som lär kosa en 8k. Känns som värdet på bilen kommer vara i likhet med fälgarna ungefär när jag är klar…

#dumihuvudet

Ingen ersättning utgick i huvudtaget. Försäkringsbolaget ersatte varken fälgarna sommardäcken på grund av villkoret säsongshjul i det finstilta. I marknadsföringsmaterialet för försäkringen var andemeningen att försäkringen hade bättre täckning vad gäller ersättningsanspråk på saker som t ex fälgar. Man blev en erfarenhet rikare så att säga. Fälgarna fick återanskaffas utan försäkringsbolagets inblandning och nya sommardäck likaså.

Försäkringsbolagen har en förmåga att skriva vaga villkor som lämnar tolkningsföreträde för dem. Jag skulle kolla upp vad som gäller i ditt fall. Tyvärr tror jag att du kan hamna i ett dilemma om du skulle bli av med dina fälgar eller få bilen stulen. Bättre att förekomma än förekomas.
 
Jag skulle hellre satsa på en vanlig 944 än en 924 turbo.

944an är bättre på alla tänkbara sätt och de 163 hästarna duger bra 👍
Håller med. Jag är inte något turbofan. Sugis som gäller.

20220223_144144.jpg
 
Snyggt! Din verkar vara i riktigt fint skick. Min är rätt ruffig utseendemässigt med kapade skärmkanter osv. men mycket svetsjobb gjort undertill så den är bättre skick än den ser ut att vara. Drömmer dock om en i fint originalskick :)
Jadå den är helt ok. Finns lite ytrost här och var. Nyligen fått golv svetsat så nu är den nästan rostfri under. Får se om jag hinner fixa ytrosten i sommar.
Väldigt svårt att hitta vettiga exemplar. De flesta är ju höjda och körda i terräng. Märks också nu att priset går upp.
Haft funderingar på att höja min förut, men kommer nog behålla den original. Växer ju inte på träd längre.

Man åker riktigt gött i dem tycker jag. Riktigt pålitlig kärra under vinterhalvåret speciellt :)
 
Jag tänkte köpa cab i sommar, men pausar tankarna pga drivmedelspriserna. Inte för att jag inte har ”råd” med de stackars mil jag skulle hinna med, utan för att med den här utvecklingen så kan nog begagnatpriserna bli svårförutsägbara.

Obehagligt. Själv har jag för övrigt bensin-, diesel- och elbil, så det blir väl att åka den som blir billigast..
 
I-landsproblem men ändå
IMG-20220309-WA0001.jpg
Går personligen inte under men det är sjukt.
Absolut är mycket av det kopplat till vad som händer i öst och alla sanktioner men det sätter ju verkligen allt på sin spets med hur "bra" svensk drivmedelsbeskattning samt energipolitik är och bedrivs.

Så kul när Sambon måste åka till sjukhuset dagligen för strålning och får tillbaka 18.xx i milersättning. Men som sagt. Vi klarar oss.
 
Senast ändrad:
Jag är bara nyfiken. Sån är jag. Vad drar Vipern?
Chevan min drar runt 1,95l/mil, Volvon 0,95 l/mil och Audin typ 2,8 kwh/mil.

Älskar för övrigt höga varv, gärna med tunnväggiga avgassystem.
Nyfikna frågor ;)
Viper drar allt mellan 1.1 och oändligt ungefär.
Men som lägst har jag kört på 1.1 men det var rätt orealistisk körsträcka (bakom släp när vi flyttade).
Men sist ned till Småland så drog den ca 1.2 och då stod jag på rätt bra vissa bitar och i övrigt lite för fort.
Tycker inte det är så blodigt. Men visst med över 20kr litern så är det ju inte lika kul längre :(

min Ranchero drar bara cirka 1.35L/mil med förgasarmotor.
Byggde den för att ha som vardagsbil men inte heller kul med dessa soppapriser :(
 
Nu när Bmw var uppe i tråden så läste jag att dom (Bmw) köpt Alpina (Bmw's bilförädlare).

Alpina skulle finnas kvar några år till som fristående Bmw bilförädlare sedan skulle företaget släppa Alpina namnet och jobba med konsult/utveckling/ingenjör mot bilindustrin.

Vad Bmw kommer att göra med Alpina namnet återstår väl att se, troligtvis blir det väl något liknande som nu fast i Bmw's egen regi.
 
Tillbaka
Topp