• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nån Porsche-expert här?

Vad innebär det, när man gör ett 111-punktstest på bilen hos Porsche center och får som svar att, och nu drar jag det ur minnet bara: "Operating hours från DME är 50h medan resterande är 600h".

Bästa är naturligtvis att fråga dom men dom hade inget svar där och då utan skulle återkomma. Finns det någon här som vet vad det där innebär? Att DME av nån anledning är utbytt bara eller innebär det något negativt?

Gäller en 991 GT3 RS.
Innebär att motorstyrenhet är utbytt

Borde inte vara katastrof men skulle i teorin kunna betyda att mätarställning är ändrad. Vet inte om mankan göra så på Porsche (om det är där mätarställning sparas)
 
Nån Porsche-expert här?

Vad innebär det, när man gör ett 111-punktstest på bilen hos Porsche center och får som svar att, och nu drar jag det ur minnet bara: "Operating hours från DME är 50h medan resterande är 600h".

Bästa är naturligtvis att fråga dom men dom hade inget svar där och då utan skulle återkomma. Finns det någon här som vet vad det där innebär? Att DME av nån anledning är utbytt bara eller innebär det något negativt?

Gäller en 991 GT3 RS.

Innebär att motorstyrenhet är utbytt

Borde inte vara katastrof men skulle i teorin kunna betyda att mätarställning är ändrad. Vet inte om mankan göra så på Porsche (om det är där mätarställning sparas)

Eller att den varit toksmälld och ihopsatt av delar från olika bilar.
 
Innebär att motorstyrenhet är utbytt

Borde inte vara katastrof men skulle i teorin kunna betyda att mätarställning är ändrad. Vet inte om mankan göra så på Porsche (om det är där mätarställning sparas)
Det var första tanken men det skulle enligt Porsche inte vara någon risk för det då dom tyckte att övriga bilen såg ut att ha rullat ungefär så mycket som mätarställningen påstår, dvs ca 2k mil.

Förhoppningsvis hittar dom något i historiken som visar att den är utbytt i reparationssyfte...
 
Det var första tanken men det skulle enligt Porsche inte vara någon risk för det då dom tyckte att övriga bilen såg ut att ha rullat ungefär så mycket som mätarställningen påstår, dvs ca 2k mil.

Förhoppningsvis hittar dom något i historiken som visar att den är utbytt i reparationssyfte...
På en GT3 RS borde det finnas garantipapper, kvitton eller någon annan historik på att den är bytt kan man tycka, skumt.
 
Vad tror den samlade kompetensen på forumet om en 924 turbo som sommarbil, den sannolikt kommer att rulla (som tyvärr alla mina sommarbilar genom åren) max 50-100 mil om året och vara avställd 9 månader.
Har alltid gillat Porsche men bara ägt en - en 996 turbo, som iofs var ett as att gå men inte så kul att köra
Mvh
Ola G
 
Vad tror den samlade kompetensen på forumet om en 924 turbo som sommarbil, den sannolikt kommer att rulla (som tyvärr alla mina sommarbilar genom åren) max 50-100 mil om året och vara avställd 9 månader.
Har alltid gillat Porsche men bara ägt en - en 996 turbo, som iofs var ett as att gå men inte så kul att köra
Mvh
Ola G

Jag skulle hellre satsa på en vanlig 944 än en 924 turbo.

944an är bättre på alla tänkbara sätt och de 163 hästarna duger bra 👍
 
4000 mil med Lyxusen firas med en mystvätt.
Inga problem hittills!

Pga vägombyggnad på vägen hem från jobbet så tar jag en kringeli-krok väg istället för att stå i kö.
Alltså för att ha tråkiga 210hk så gör den upp för det med rätt bra väghållning och ett underbart motorljud som icket kommer ut ifrån högtalarna. Låter ju som minst 350hk 😎
Ska nog prova den på bana faktiskt, den är nog rätt kul där.
FC95FF14-5C28-49EF-9905-F3DBB22CA3C4.jpeg
 
Brukar ni se över era försäkringar?
Ny period för min 125, då höjde aktsam premien med 10 %... kollade runt och då var folksam plötsligt 30 % billigare (20 % billigare än jag betalade föregående år).
30 minuters koll och fix och sparade en hyfsad slant 😁
 
Brukar ni se över era försäkringar?
Ny period för min 125, då höjde aktsam premien med 10 %... kollade runt och då var folksam plötsligt 30 % billigare (20 % billigare än jag betalade föregående år).
30 minuters koll och fix och sparade en hyfsad slant 😁
Nä, min Viper blir bara billigare och billigare för varje år hos LF utan att jag ändrar något.
Började på 11k/år och sist var jag nere på 6800 eller så.
Fattar inte varför men klagar inte heller :D
 
Brukar ni se över era försäkringar?
Ny period för min 125, då höjde aktsam premien med 10 %... kollade runt och då var folksam plötsligt 30 % billigare (20 % billigare än jag betalade föregående år).
30 minuters koll och fix och sparade en hyfsad slant 😁

Brukar löna sig och kolla försäkringen, kan skilja rätt mycket från år till år och mellan olika bolag särskilt på lite sportigare bilar.

Magiska gränserna är ju 20,25 och 30år då brukar man märka skillnad, sen går det att göra lite på priset om man ringer och prutar/är aktiv då ser dom att man har koll och inte bara betalar och ser glad ut.

Är nog många som betalar mer än nödvändigt på försäkringar utan att tänka på/förstå det.

Sen är det svårt att veta om försäkringen är bra förrens man behöver den, det är först då man märker om dom är bra att ha och göra med eller inte.
 
Nä, min Viper blir bara billigare och billigare för varje år hos LF utan att jag ändrar något.
Började på 11k/år och sist var jag nere på 6800 eller så.
Fattar inte varför men klagar inte heller :D


Har du kollat upp vad Vipern kostar med entusiastförsäkring typ Bilsports (om den finns fortfarande) ?

Sen på bilar som ökar i värde varje år gäller det att ha koll på vad försäkringen täcker så dom inte säger att det är en 25år gammal bruksbil och man får 20,000 kr om den blir helskrot.
Se till att uppvärdera den med jämna mellanrum.
 
Har du kollat upp vad Vipern kostar med entusiastförsäkring typ Bilsports (om den finns fortfarande) ?

Sen på bilar som ökar i värde varje år gäller det att ha koll på vad försäkringen täcker så dom inte säger att det är en 25år gammal bruksbil och man får 20,000 kr om den blir helskrot.
Se till att uppvärdera den med jämna mellanrum.
Gillar generellt ej entusiastförsäkringar.
Vill kunna använda bilen när jag vill till vad jag vill och försäkringen skall täcka det. Vissa tillåter att man åker till jobb ”ibland” men det är så luddigt så det är upp till betraktaren att avgöra.
Men värdet bör man kolla upp, det har du rätt i.
 
Har du kollat upp vad Vipern kostar med entusiastförsäkring typ Bilsports (om den finns fortfarande) ?

Sen på bilar som ökar i värde varje år gäller det att ha koll på vad försäkringen täcker så dom inte säger att det är en 25år gammal bruksbil och man får 20,000 kr om den blir helskrot.
Se till att uppvärdera den med jämna mellanrum.

Det du tar upp kan inte poängteras tillräckligt. Se till att ha rätt typ av försäkring på entusiastbilar. Annars kan det sluta i tårar om incidenten är framme. En vän drabbades i höstas vilket var tråkigt för honom. Det kunde undvikits. Med det sagt kan jag även rekommendera att läsa det finstilta om värdering och ålder. Rör det sig om en gammal bil och ett högt värde kan taket vara nått på en vanlig bilförsäkring. Man får väga det mot nackdelen med entusiastförsäkringarna där man får leva med begränsningarna i hur bilen kan nyttjas.

Ta som vana att kolla upp bil och mc-försäkringar årligen. Det tar inte så lång tid att ringa runt. Tvärt emot vad erfarenheten med LF och Vipern är min erfarenhet att när man väl accepterat en nivå sänker bolagen sällan premien. Snarare tvärt om. Det finns pengar spara in på att sätta ihop en lista på bolag man kan tänkas försäkra hos och ställa dem mot varandra på ett överskådligt sätt. Ta även hemförsäkringen när ni är igång. Även där smyghöjer man premierna. Har halverat hemförsäkringen vid några tillfällen. Bytt bolag och något år senare återvänt till det första bolaget med låg premie på nytt. Det lönar sig inte att vara en lång och trogen kund när det kommer till försäkringsbolag.
 
Det du tar upp kan inte poängteras tillräckligt. Se till att ha rätt typ av försäkring på entusiastbilar. Annars kan det sluta i tårar om incidenten är framme. En vän drabbades i höstas vilket var tråkigt för honom. Det kunde undvikits. Med det sagt kan jag även rekommendera att läsa det finstilta om värdering och ålder. Rör det sig om en gammal bil och ett högt värde kan taket vara nått på en vanlig bilförsäkring. Man får väga det mot nackdelen med entusiastförsäkringarna där man får leva med begränsningarna i hur bilen kan nyttjas.

Ta som vana att kolla upp bil och mc-försäkringar årligen. Det tar inte så lång tid att ringa runt. Tvärt emot vad erfarenheten med LF och Vipern är min erfarenhet att när man väl accepterat en nivå sänker bolagen sällan premien. Snarare tvärt om. Det finns pengar spara in på att sätta ihop en lista på bolag man kan tänkas försäkra hos och ställa dem mot varandra på ett överskådligt sätt. Ta även hemförsäkringen när ni är igång. Även där smyghöjer man premierna. Har halverat hemförsäkringen vid några tillfällen. Bytt bolag och något år senare återvänt till det första bolaget med låg premie på nytt. Det lönar sig inte att vara en lång och trogen kund när det kommer till försäkringsbolag.

brukar själv byta årligen men då mellan If och BMW orginalförsäkring. Samma bolag i grunden men du får ner priset till samma nivå när man byter så ny period börjar och priset ev åker upp en slant.
Dock är det förödande att få inbrott hus/landställe så man utnyttjar hemförsäkringen när man sen ett år efter vill teckna hemförsäkring på nyköpt hus. Skulle kosta mig 1300:-/mån men på fästmön 400:-/mån. Den var rätt sur när det är samma personer som blir försäkrade ändå…
 
Jag skulle hellre satsa på en vanlig 944 än en 924 turbo.

944an är bättre på alla tänkbara sätt och de 163 hästarna duger bra 👍
Det är nog säkert sant, vad du skriver.

Men nog är väl 924 Turbo ändå ett ordentligt mycket roligare val?
Ekonomiskt sett borde den också stå sig bättre än vad en dussin-944 gör.

Men vad som blir säkert kanon - jag är verkligen för transaxel-Porschar.
 
brukar själv byta årligen men då mellan If och BMW orginalförsäkring. Samma bolag i grunden men du får ner priset till samma nivå när man byter så ny period börjar och priset ev åker upp en slant.
Dock är det förödande att få inbrott hus/landställe så man utnyttjar hemförsäkringen när man sen ett år efter vill teckna hemförsäkring på nyköpt hus. Skulle kosta mig 1300:-/mån men på fästmön 400:-/mån. Den var rätt sur när det är samma personer som blir försäkrade ändå…

Gjorde samma sak som dig. Aldrig mera.

Se till att läsa villkoren detaljerat mellan If och märkesförsäkringen även om det är samma bolag som står bakom. Vid första anblick kan märkesförsäkringen låta som en bättre deal. Inte bara ur ekonomisk synpunkt utan även sett till marknadsföringen av försäkringen. Tyvärr har jag egen erfarenhet av detta när jag drabbades av en stöld för en rad år sedan. Märkesförsäkringen hade vid tidpunkten säsongshjul inskrivet i villkoren, vilket inte If hade. Detta hade jag inte uppmärksammat vid tidpunkten. Jag hade en uppsättning r-däck monterat på bilen eftersom jag just kört några events på bana den sensommaren. På förvaring hade jag helt nya sommardäck på original hollowspoke fälgar. Dessa försvann. Om jag istället hade haft vinterdäck på bilen hade ersättning utgått. Absurt. Däcken var inte den dyra posten här utan fälgarna som dessutom var väldigt svåra att få tag på igen.

Sedan den dagen är jag allergisk mot alla former av märkesförsäkringar. Ser dem bara som ett marknadsföringsjippo för generalagenturen för bilmärket i landet. Inget annat. Det blir väldigt tydligt när man läser igenom villkoren.

Byter jag mellan försäkringsbolag byter jag bolag helt och hållet. Inget under samma koncern eller intressesfär.
 
Hur står sig Hifi vs H&K i en G21:a? Är HK värt de extra slantarna vs Hifi?

Bonus från fabriken
8AD26A09-B72A-4AEE-979C-65E62FAD2AF0.png
 
Tips. Om du inte redan vet så är det ett trevligt reportage om 635CSI i nyaste numret av Klassiker😉
Åh, fan?
Det hade jag helt missat. Prenumererade under en massa år, men gav upp det när alltför många nummer förblev olästa.
Får hugga en i butik!

Det var faktiskt ganska nära att min egen hamnade i ett reportage för några år sen. Vi pratade om det, men det var något som inte klaffade.
Skoj att en e24 tog sig in till slut.

Tack för tipset!
 
Hur står sig Hifi vs H&K i en G21:a? Är HK värt de extra slantarna vs Hifi?

Bonus från fabriken
8AD26A09-B72A-4AEE-979C-65E62FAD2AF0.png
Det är värt varenda krona! Eller jag tycker iaf det efter att jag valde till det i farsans tjänstepulka! 😂 Har för mig att antalet kronor upp från hifi va ganska litet? 🤔 H&K-systemet i g-serien spelar på görgött!
 
Gjorde samma sak som dig. Aldrig mera.

Se till att läsa villkoren detaljerat mellan If och märkesförsäkringen även om det är samma bolag som står bakom. Vid första anblick kan märkesförsäkringen låta som en bättre deal. Inte bara ur ekonomisk synpunkt utan även sett till marknadsföringen av försäkringen. Tyvärr har jag egen erfarenhet av detta när jag drabbades av en stöld för en rad år sedan. Märkesförsäkringen hade vid tidpunkten säsongshjul inskrivet i villkoren, vilket inte If hade. Detta hade jag inte uppmärksammat vid tidpunkten. Jag hade en uppsättning r-däck monterat på bilen eftersom jag just kört några events på bana den sensommaren. På förvaring hade jag helt nya sommardäck på original hollowspoke fälgar. Dessa försvann. Om jag istället hade haft vinterdäck på bilen hade ersättning utgått. Absurt. Däcken var inte den dyra posten här utan fälgarna som dessutom var väldigt svåra att få tag på igen.

Sedan den dagen är jag allergisk mot alla former av märkesförsäkringar. Ser dem bara som ett marknadsföringsjippo för generalagenturen för bilmärket i landet. Inget annat. Det blir väldigt tydligt när man läser igenom villkoren.

Byter jag mellan försäkringsbolag byter jag bolag helt och hållet. Inget under samma koncern eller intressesfär.
Missar lite om du vart utan ersättning totalt eller för ”rätt fälgar”.

Oavsett vilket ska jag ta ett snack med försäkringsbolaget mot sommaren då det kommer åka på nya fälgar. Bara renoveringsjobbet för fälgarna gått loss på cirkus 40k. Och då sitter det inte ens däck på dom som lär kosa en 8k. Känns som värdet på bilen kommer vara i likhet med fälgarna ungefär när jag är klar…

#dumihuvudet
 
Åh, fan?
Det hade jag helt missat. Prenumererade under en massa år, men gav upp det när alltför många nummer förblev olästa.
Får hugga en i butik!

Det var faktiskt ganska nära att min egen hamnade i ett reportage för några år sen. Vi pratade om det, men det var något som inte klaffade.
Skoj att en e24 tog sig in till slut.

Tack för tipset!
🙂
 

Bilagor

  • IMG_20220306_094535.jpg
    IMG_20220306_094535.jpg
    624.5 KB · Visningar: 6
Tillbaka
Topp