• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Lämnat in min pärla för stor service och lite annat fix. Klagar dock inte på lånebilen jag fick 🤷🏻‍♂️.
Audi A6 3.0TFSI quattro med 503Hk 👊🏼😍. Går och låter gött som fan 🥳.
AB3E8CD7-D173-4BC9-B92C-96AE090BF07A.jpeg
8D0118CE-0910-4F88-9D86-FAE0484EC04A.jpeg
DDCAC0A9-09BD-49C3-9E11-1C451819B3DD.jpeg
00DAC79D-1602-4B18-AAF2-F71FEA14F595.jpeg
 
Senast ändrad:
Eftersom den här godbiten var uppe till diskussion när @BadkarsPiraten var som mest lycklig över e60 så kan jag idag meddela att sagan är slut. Såld till viköperdinbil för 30k. Känns som rena rånet med tanke på hur komfortabel och fin bil det egentligen är men en 18 år gammal bil med en del ålderskrämpor (pdc fel, gnisslande bakdämpare, sommardäck slut, tpms krånglar, oljeläckage ventilkåpa) är inte lättsåld direkt. Skitfel absolut (kanske skulle kosta 10k totalt att fixa) men det gör bilen väldigt svårsåld när det plingar varningsljud och gnisslar lite överallt. Nåväl med facit i hand ändå så blev det billigt ägande

Körd 36 mån och 6000 mil
Värdeminskning 19k
Reparationer 19k
= 1.055kr/mån i fasta kostnader

(Bilen kommer exporteras av vkdb till en handlare i Polen, de har väl rimligare verkstadsfakturor där)
1649169375503.png
 
Eftersom den här godbiten var uppe till diskussion när @BadkarsPiraten var som mest lycklig över e60 så kan jag idag meddela att sagan är slut. Såld till viköperdinbil för 30k. Känns som rena rånet med tanke på hur komfortabel och fin bil det egentligen är men en 18 år gammal bil med en del ålderskrämpor (pdc fel, gnisslande bakdämpare, sommardäck slut, tpms krånglar, oljeläckage ventilkåpa) är inte lättsåld direkt. Skitfel absolut (kanske skulle kosta 10k totalt att fixa) men det gör bilen väldigt svårsåld när det plingar varningsljud och gnisslar lite överallt. Nåväl med facit i hand ändå så blev det billigt ägande

Körd 36 mån och 6000 mil
Värdeminskning 19k
Reparationer 19k
= 1.055kr/mån i fasta kostnader

(Bilen kommer exporteras av vkdb till en handlare i Polen, de har väl rimligare verkstadsfakturor där)
1649169375503.png
Kul med uppdatering!
Små skitfel är just smått, men när det är så många och det inte tar slut - det är då man ger upp.
Vart ju billigt ändå.
Min gamla härk sålde jag för 43k vill jag minnas, kollade upp den på car.info och enligt det hade den kommit ut på blocket för 70k och såld samma dag för några månader sedan.
Någon fick antingen:
A. En bil utan bekymmer med helt ny framvagn, renoverad låda osv - allt slitage fixat.
Eller
B. En redig jävla mardröm.

Antar väl A eftersom jag hade B…
 
Kul med uppdatering!
Små skitfel är just smått, men när det är så många och det inte tar slut - det är då man ger upp.
Vart ju billigt ändå.
Min gamla härk sålde jag för 43k vill jag minnas, kollade upp den på car.info och enligt det hade den kommit ut på blocket för 70k och såld samma dag för några månader sedan.
Någon fick antingen:
A. En bil utan bekymmer med helt ny framvagn, renoverad låda osv - allt slitage fixat.
Eller
B. En redig jävla mardröm.

Antar väl A eftersom jag hade B…
Hade det varit min bil hade jag fixat grejerna. Men brorsan bytte jobb, fick tjänstebil, och har bara 1 parkering. Det blev för jobbigt att ha den kvar.
Dämpare 3k?
Ventilkåpa 2k?
PDC sensor 500kr st
Däck på Blocket 3-4k?

Men samtidigt - vad hade den varit värd på Blocket "fixad"? Finns massor av bilar för 50k från firma som såg motsvarande ut. Då kanske man får 40k som privatperson. Tveksamt om det är värt det.
 
@roosterman
Är du köpare eller säljare?

Hade jag haft den så hade jag inte sålt😉
Men det räcker iofs med en, så jag sitter/ligger nöjd i den vi har😀
Föreställ dig den närma sig i backspegeln vänsterfilen när du ligger 200 knyck på autobahn 😂
Dom som monterade en toppola på en turbobil, 900 eller 9-3 kunde ju jaga andra i rätt bra takt😁
Toppolan är bättre att köra med än vad dom flesta tror.
 
Har nån koll på om man fortfarande kan uppdatera kartorna i en gammal BMW från 2009?
Jag har en 125i med I-drive från 2009 som andrabil, den har nog kartorna från när den var ny... allt som oftast är jag ute i skogen och kör enligt navigatorn.

Kan man kanske bara kliva in på BMW å köpa kartorna på USB/CD/DVD eller något sånt?

Kanske finns det billigare alternativ?
 
Har nån koll på om man fortfarande kan uppdatera kartorna i en gammal BMW från 2009?
Jag har en 125i med I-drive från 2009 som andrabil, den har nog kartorna från när den var ny... allt som oftast är jag ute i skogen och kör enligt navigatorn.

Kan man kanske bara kliva in på BMW å köpa kartorna på USB/CD/DVD eller något sånt?

Kanske finns det billigare alternativ?
Jadå

Det finns (varierande seriösa) handlare på eBay som säljer (vad som i alla fall ser ut som) originalskivor också. Har dock dåliga erfarenheter från en del sådana. Det krånglar helt enkelt vid installation.
 
en
Har nån koll på om man fortfarande kan uppdatera kartorna i en gammal BMW från 2009?
Jag har en 125i med I-drive från 2009 som andrabil, den har nog kartorna från när den var ny... allt som oftast är jag ute i skogen och kör enligt navigatorn.

Kan man kanske bara kliva in på BMW å köpa kartorna på USB/CD/DVD eller något sånt?

Kanske finns det billigare alternativ?

Det borde vara en hårddiskbaderad cic i den? (I-drive med 5-6 knappar ovanför) isf finns kartor att tanka ner på www som du laddar ner på en USB sticka och läser in i bilen. Sedan behöver du en aktiveringskod, köp eller googla ;-)

 
Jadå

Det finns (varierande seriösa) handlare på eBay som säljer (vad som i alla fall ser ut som) originalskivor också. Har dock dåliga erfarenheter från en del sådana. Det krånglar helt enkelt vid installation.

en


Det borde vara en hårddiskbaderad cic i den? (I-drive med 5-6 knappar ovanför) isf finns kartor att tanka ner på www som du laddar ner på en USB sticka och läser in i bilen. Sedan behöver du en aktiveringskod, köp eller googla ;-)


Tack!

Om jag inte orkar med det där å knallar in på BMW, måste hag lämna in bilen då, eller kan jag få en färdig USB-sticka?
 
Finns färdiga stickor att köpa, men du måste köpa (1 år eller lifetime) en FSC kod också, eller generera en egen via tex länken ovan.

Koden låser upp navin för att ta emot en update.
 
Efter 8 månader av väntande så kom äntligen nya pulkan hem, A6 Allroad 2022 med luftfjädring. Har precis tonat rutorna och gjort en chromedelete på grillen samt bytt till svarta audiringar fram- och bak (ej med på bild, få ta bild imorgon efter en tvätt, efter dagens fruktansvärda väder).
Fantastisk nöjd med bilen, min förra bruksbil var en Audi A5 Sportback 45 tfsi från 2020. Körkänslan mellan dessa två är himmel och jord. Visst var A5an lite sportigare men Allroaden på sin luftfjädring är bland de skönaste bilarna jag har kört, så jävla bekväm!
474572DC-3C43-40DF-B3FD-B15D5D249CC1.jpeg
 
Skoj! Hur är RS3an mot M235i för vardagskörning? Vägbuller, allmän driftsäkerhet / smågrejer som stör, osv. :)
Well, nu har jag inte mina bilar särskilt länge så hinner väl knappt uppleva några större bekymmer😅 men lite småsaker:
-Fick kondens i lyktorna på Audin efter bara någon månad, detta var tydligen fullt normalt enligt Audi och inget man gjorde något åt.
-Start/stop gick inte att stänga av permanent på Audin, sjukt störigt om du frågar mig.
-Radarn/kollisionsvarnaren på Audin flippade nån gång så bilen tvärnitade av sig själv.
-Moccaratt är ingen höjdare i en bruksbil enligt mig (RS3 har ju det som standard)
-Långa dörrar på 235an (obviously eftersom det är en Coupé) men detta retade mig en hel del eftersom jag hade ett smalt garage på den tiden...


Vägbuller vågar jag inte uttala mig om eftersom jag bytte avgassystemet på 235an och hade Audis sportavgas på Rs3an så ingen av bilarna var särskilt tystgående så vägbullert var ju inget man hörde eller la märke till

Rs3an kändes i slutändan lite för tråkig,förutsägbar och "intetsägande".. alltså förstå mig rätt, det var en trevlig och jäkligt snabb bruksbil, men inte mycket mer än så typ..
235an kändes busigare på något vis..
 
-Start/stop gick inte att stänga av permanent på Audin, sjukt störigt om du frågar mig.

Sånt kan driva mig till vansinne. Köpte nån kina-sladd och programvara som tillät mig att koda bort det där sist jag körde Audi.

Nån som vet om det finns något liknande till Merca? Som inte kostar skjortan, kommer ju bara användas en gång för att stänga av en funktion.
 
Tillbaka
Topp