Ta och provkör några olika typer av 911 från 997 turbo gen 2 till 991 och 991 så kommer det nog att klarna vad du föredrar. Var ärlig mot dig själv hur du tänker nyttja bilen. GT3
rna oavsett om du tittar på en gammal 996:a från 2000 eller senaste generationen kräver de att man varvar motorn för att de ska komma till sin rätt. På allmän väg är körkortet borta efter att du varvat ur tvåans växel bildligt talat och de drar inte förrän på de högre varven. Tar du en turbo som referens har den mer vrid från låga varv, men är ett mer trubbigt vapen eftersom det finns en viss fördröjning i responsen även på de nyare bilarna. För de allra flesta är en standard Carrera ett förnuftigt val (där samtliga 992
rna har turbo allihopa även om de inte heter så). Skillnaden är att man på dem försöker maskera dem att upplevas som en sugmotor. Även basversionen har samma effekt som en 996 turbo mer eller mindre med prestandan ännu mer tillgänglig med modernare chassi och diverse hjälpmedel.
Här en video med samtliga turbo bilar från 930 turbo till senaste 992 turbo s. Brukar inte tycka den typen av jämförelser är så intressanta, men man får ta det för vad det är.