• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Har någon testat att torka bilen med en lövblåsare? Får man bort vattnet så det inte lämnar kalkmärke? Hur stark lövblåsare behöver man i så fall?
Jag brukar spola av bilen och vet inte riktigt hur jag ska förhindra kalkmärken.
Sämskskinn känns som en bättre idé.

Skulle lövblåsen ev kunna blåsa små gruskorn som ger stenskott?
 
Har någon testat att torka bilen med en lövblåsare? Får man bort vattnet så det inte lämnar kalkmärke? Hur stark lövblåsare behöver man i så fall?
Jag brukar spola av bilen och vet inte riktigt hur jag ska förhindra kalkmärken.
Det funkar men är otympligt. Finns ju speciella små till bilar, biltema säljer en för 299kr tror jag. Sett endel använda denna https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-hund...MIn4y11MGq9wIVmaSyCh0QNwhdEAQYASABEgJytvD_BwE
 
Såja, då är pärlan avtvättad och iordningställd inför en eventuell premiärtur
17E32752-71DA-4640-96E2-B04850ACC319.jpeg

AAF1EF13-9815-4E63-A97C-5A64C6BFF627.jpeg

Men den blir inte av idag i alla fall..
99777914-06C7-4F0C-9033-CAA3E6C9001B.jpeg
 
Har någon testat att torka bilen med en lövblåsare? Får man bort vattnet så det inte lämnar kalkmärke? Hur stark lövblåsare behöver man i så fall?
Jag brukar spola av bilen och vet inte riktigt hur jag ska förhindra kalkmärken.

Kör alltid med blås!
Körde först med lövblås, men kör sedan länge med en dedikerad blower för bil/mc. Har du inte lackskydd som ger bra avrinning så är det nästan ingen idé med någon form av blåsverktyg
 
Har någon testat att torka bilen med en lövblåsare? Får man bort vattnet så det inte lämnar kalkmärke? Hur stark lövblåsare behöver man i så fall?
Jag brukar spola av bilen och vet inte riktigt hur jag ska förhindra kalkmärken.

Jag har en blås från Makita.... är nog till för att blåsa sågspån å sånt på byggen. Funkar perfekt för ändamålet. Köpes utan batteri åså tar man batteri från skruvdragaren.
Är det hemmavid är ju tryckluft smidigt annars.
 
Senast ändrad:
Om man spekulerar i en Porsche vad är det då man ska satsa på? Ingenting äldre än ca 2014, enbart seriös återkoppling tack!
 
Om man spekulerar i en Porsche vad är det då man ska satsa på? Ingenting äldre än ca 2014, enbart seriös återkoppling tack!
Det beror väl på vad du ska använda den till? Om man ska ha en Rolex vilken ska man köpa? Du kommer få 1000 olika svar. Specificera vad du har som krav och vad du ska använda den till. Får jag välja fritt så säger jag 911 GT2 RS
 
Det beror väl på vad du ska använda den till? Om man ska ha en Rolex vilken ska man köpa? Du kommer få 1000 olika svar. Specificera vad du har som krav och vad du ska använda den till. Får jag välja fritt så säger jag 911 GT2 RS
GT2/3 känns lite väl mycket ”racing” med bur och grejer, Turbo S känns mer smakfull men har ju en ganska saftig prislapp den också. Frågan är väl egentligen om den lite tråkigare och klenare 991 Carrera är ett vettigt köp eller om de senare årsmodellerna av 997 Turbo är ett bättre alternativ i så fall även fast dom känns jäkligt tråkiga invändigt?
 
GT2/3 känns lite väl mycket ”racing” med bur och grejer, Turbo S känns mer smakfull men har ju en ganska saftig prislapp den också. Frågan är väl egentligen om den lite tråkigare och klenare 991 Carrera är ett vettigt köp eller om de senare årsmodellerna av 997 Turbo är ett bättre alternativ i så fall även fast dom känns jäkligt tråkiga invändigt?
Spontant.
Behöver du snabbare bil en ”vanliga” Carrera - nej. Du kan köra den till Coop att handla och sedan direkt efter på bana och vara snabbare en de flesta. Turbon är ju cool men den har en rätt saftig prislapp, inte värt det. Dock om du gillar dragracingtävlingar mot dina kompisar är detta valet.
GT bilarna är trevliga om du kör mycket bana, dessutom håller de värdet bra. Mellanmjölk är Carrera S. Om det nu är 911 du väljer på och ingen annan modell från Porsche.
 
Ta och provkör några olika typer av 911 från 997 turbo gen 2 till 991 och 991 så kommer det nog att klarna vad du föredrar. Var ärlig mot dig själv hur du tänker nyttja bilen. GT3:eek:rna oavsett om du tittar på en gammal 996:a från 2000 eller senaste generationen kräver de att man varvar motorn för att de ska komma till sin rätt. På allmän väg är körkortet borta efter att du varvat ur tvåans växel bildligt talat och de drar inte förrän på de högre varven. Tar du en turbo som referens har den mer vrid från låga varv, men är ett mer trubbigt vapen eftersom det finns en viss fördröjning i responsen även på de nyare bilarna. För de allra flesta är en standard Carrera ett förnuftigt val (där samtliga 992:eek:rna har turbo allihopa även om de inte heter så). Skillnaden är att man på dem försöker maskera dem att upplevas som en sugmotor. Även basversionen har samma effekt som en 996 turbo mer eller mindre med prestandan ännu mer tillgänglig med modernare chassi och diverse hjälpmedel.

Här en video med samtliga turbo bilar från 930 turbo till senaste 992 turbo s. Brukar inte tycka den typen av jämförelser är så intressanta, men man får ta det för vad det är.

 
Ta och provkör några olika typer av 911 från 997 turbo gen 2 till 991 och 991 så kommer det nog att klarna vad du föredrar. Var ärlig mot dig själv hur du tänker nyttja bilen. GT3:eek:rna oavsett om du tittar på en gammal 996:a från 2000 eller senaste generationen kräver de att man varvar motorn för att de ska komma till sin rätt. På allmän väg är körkortet borta efter att du varvat ur tvåans växel bildligt talat och de drar inte förrän på de högre varven. Tar du en turbo som referens har den mer vrid från låga varv, men är ett mer trubbigt vapen eftersom det finns en viss fördröjning i responsen även på de nyare bilarna. För de allra flesta är en standard Carrera ett förnuftigt val (där samtliga 992:eek:rna har turbo allihopa även om de inte heter så). Skillnaden är att man på dem försöker maskera dem att upplevas som en sugmotor. Även basversionen har samma effekt som en 996 turbo mer eller mindre med prestandan ännu mer tillgänglig med modernare chassi och diverse hjälpmedel.

Här en video med samtliga turbo bilar från 930 turbo till senaste 992 turbo s. Brukar inte tycka den typen av jämförelser är så intressanta, men man får ta det för vad det är.

Vi har en 992 Turbo i företaget, kan säga att fördröjningen är närmast obefintlig. Dock så provade jag min svärfars 997 turbo 2008 för någon vecka sedan. Där är det fördröjning delux :) man blir förvånad varje gång man trycker plattan i mattan
 
Tillbaka
Topp