Bilvänner, sommaren nalkas och det börjar bli bråttom att hitta något trevligt att framföra för den som ännu inte har något entusiastbetonat. Så nu när en Ferrari landat på Blocket till ett attraktivt pris tänker jag att det får bli ytterligare en radda tips, som vanligt både högt och lågt, coolt och konstigt. Flertalet av modellerna har förekommit i mina tidigare tips – hoppas på överseende med det.
Ferrari Mondial 3.2 Quattrovalvole -88, 390 000 kr
www.blocket.se
Få valmöjligheter på modeller där du kan ta med hela familjen på färden finns med mittmotorkonceptet. Detta är en av dem. De äldre konkava pre-ABS fälgarna gör verkligen gott för utseendet jämfört med de senare. Endast en ägare i Sverige, personen som importerade den redan 2007. Ser riktigt fin ut och tycks välskött och dokumenterad vilket är A och O. Ett Ferrari-fynd? Skattebefriad och besiktning vartannat år.
Citroën CX25 GTi -85, online-auktion
www.blocket.se
Tja, har du alldeles på tok för mycket fritid och en vilja av stål så kanske du borde ge dig på att fräscha upp den här? Ser ut som ett barn-find och besiktades senast för 20 år sedan, men själv skulle jag nog stängt portarna igen om det var jag som fann den. CX är alltså inte för mig men kanske för någon annan här, och oavsett det så har jag alltid ett gott öga till bortglömda modeller som skänkts kärlek och omvårdnad och som får rulla på våra sommarvägar. Skattebefriad och besiktning vartannat år om det skulle bli aktuellt igen.
Opel Rekord Coupé -66, online-auktion, aktuellt bud 20 000
www.blocket.se
På samma auktion som CX:en ovan finns denna riktiga veteran importerad 2020. Finns ett hundratal i landet. Själv har jag nog inte sett någon de senaste 25-30 åren. En bil för söndagsutflykten och veteranbilsträffar. Skatte- och besiktningsbefriad för all framtid.
Datsun240Z -73, 275 000 kr
www.blocket.se
En USA(Arizona)-importerad Z är normalt sett inte att föredra rent utseendemässigt men den är därmed åtminstone rostfri. Och trots USA-stötfångaren, skärmmonterade positionsljus, blinkers, sidolister och ett avgasrör som aldrig tycks ta slut tycker jag den ser ganska ball ut. En fördel om främre stötfångare följer med men det framgår inte. Inredningen ser väldigt trevlig ut. Skatte- och besiktningsbefriad för all framtid.
Alfa Romeo 1600GTJ/2000GTV ”Bertone” -75, 328 000 kr
www.blocket.se
Den kanske vackraste profil som finns på en klassisk bilmodell enligt mig. I alla fall till icke-astronomiska priser. Redo för att ta ut svängarna på banträffen men enligt utsago finns hela originalinredningen kvar om man föredrar det. Skattebefriad och även besiktningsbefriad för all framtid fr o m nästa besiktningstillfälle 2024.
Audi 100 Coupé S -75, 249 800 kr
www.blocket.se
Inte första gången jag tipsar om Audis sjuttitalskupé heller men hoppas att inte just det här exet varit med förr. Samma årsmodell som Alfan ovan och också väldigt vacker men i och med det tyska ursprunget så blir det lite mer uppstramat än det italienska utförandet. Färgen är originalnyans och den blir pricken över i till den fina inredningen. Hyfsat tidsenliga tillbehörsfälgar ser också bra ut. Skattebefriad och snart även besiktningsbefriad men aktuellt körförbud sedan tre år p g a utebliven besiktning.
Alfa Romeo GTV 2000 -77. 119 900 kr
www.blocket.se
Troligen når aldrig den mer kilformade GTV-modellen upp till priserna som den äldre Bertonecoupén betingar, men det gör den desto mer överkomlig för den intresserade. Designen och modellen som sådan har absolut sin skara av fans. I och med att det handlar om en av de tidiga från 70-talet så har den åtminstone stilen i behåll i form av elegantare kromade stötfångare, rutlister och backspeglar än 80-talsmodellens uppdateringar som bara försämrade utseendet. Den här har fått ny svart helläderklädsel vilket är ett plus. Troligen var det nedsutten och sliten plysch innan. Billigt och kul. Skattebefriad.
Range-Rover -85, 199 900 kr
www.blocket.se
En klassisk Range-Rover, svensksåld och med endast tre ägare. En sobrare färg än klarröd, exempelvis BRG-grön hade sett bättre ut men det får gå an ändå när den är så fin som denna. Tona ner intrycket genom att spraymåla fälgarna svarta. Skattebefriad.
Jeep Cherokee Chief -81, 219 000 kr
www.blocket.se
En lika klassisk 3-dörrars Cherokee Chief, men mindre välkänd utanför intresserade kretsar än ovanstående Range-Rover. Har ju själv sportat en likadan fast från 1983. 360-motorn kräver sin soppa men man vill nog knappast bruksköra en ändå då det svajar lite väl mycket på landsväg med de biffiga hjulen. En grym bil helt enkelt. Skattebefriad.
Fiat 124 Spider -79, 160 000 kr
www.blocket.se
En körglad cabriolet som fått lite tuff Abarthmodifiering och lite annat småplock i efterhand. Ball bil till en rätt liten peng. Skattebefriad.
Fiat 600 Abarth replica -65, 169 000 kr
www.blocket.se
Anmäl dig till nästa års upplaga av Copenhagen Classic Grand Prix och bränn dit i den här. Väldigt liten bil för ganska liten slant. Roligt lär du definitivt ha med den. Skatte- och besiktningsbefriad för all framtid.
BMW 325i Cabrio -90, 179 900 kr
www.blocket.se
Perfekt glasskioskbil i trevligt originalutförande. Gått vad som förefaller rimligt 27’ mil med renoverad motor vid 20. Ser fin ut och har dessutom hela läderinredningen vilket inte var självklart i öppna BMW då. Ser ut som den har AC-knappen också men står inget om den saken så kylan kanske är ur funktion. Skattebefriad.
Jaguar XJS H.E 5.3 -86, 199 000 kr
www.blocket.se
För vilken gång i ordningen jag nämner XJS Coupé vet jag inte ens men här kommer en till. Den enda V12:an i listan. Dessutom med tillbehörsfälgarna från en senare 6-litersversion. Personligen är jag ju svag för de fälgarna som jag själv också rullar på, O.Z Racings modell Futura, men till Jaguar är de labelade Arden. Föredrar man originalvarianten så följer de också med vilket ju är en fördel. Bilen som sådan verkar ju schysst och gediget omhändertagen. Skattebefriad.
Väl mött i trafiken i sommar!