• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tråkigt!
Skit tråkigt…

Min är fixad nu, beställde däck i måndags, kom på tisdagen och på kvällen fick jag det påkrängt av en polare.
Problemet var att ventilen på min sprillans nya TPMS läckte… kul!
En 5kr ventil kostade mig ett helt däck.

Jaja, Vipern förberedd och redo för Pärnu!
Ska tydligen regna helvete där nere så blir nog en rätt tråkig bankörning. Men tärningarna hos metrologerna har visat fel förut! Kanske gör det igen.
Mysig bil i garaget, som var nystädat tills jag tog isär hela dörren på Austin för att byta lister runt rutorna.
E67B6003-0129-426E-AEAE-31D28613C2EB.jpeg
Ja det var tråkigt. Blev prejad på motorvägen så hade ingenstans att ta vägen än mot räcket🤷‍♂️
 
Men vafan… stannade den?
ABSOLUT Inte🤷 Tror den fan gjorde det med flit också, var noll trafik just då. Det fanns gott om plats framför flera hundra meter. Hade grabben med så tyvärr minns jag varken regnr eller bilmodell. Tror det var en grå superb nyare modell eller så var det första bilen som passerade efter jag fått stopp på våran.
 
tur att inget mer allvarligt hände :/
Ofta jag funderar på med tanke på hur många loonies det finns så är det fan tur att inte fler av dem ballar ur i trafiken....
Ja folk är ”roliga”. Mest nöjd jag klarade av att hålla mig lugn, grabben märkte inget mer än vi fick punka inte sagt ett ord efteråt.
 
ABSOLUT Inte🤷 Tror den fan gjorde det med flit också, var noll trafik just då. Det fanns gott om plats framför flera hundra meter. Hade grabben med så tyvärr minns jag varken regnr eller bilmodell. Tror det var en grå superb nyare modell eller så var det första bilen som passerade efter jag fått stopp på våran.
Finns ju säkert 1 miljard gråa Skoda på vägarna. men läste precis att polisen eftersöker en grå Skoda efter dödsolycka i Åtvidaberg. Kanske är helt off från var du befinner dig men annars kanske du kan bistå med någon info till polisen om möjlig färdväg etc.
 
Någon här som är bevandrad med takboxar? Behöver nämligen inhandla en då vår v60 modell äldre börjar bli väl liten med syskon på G.

Utöver typ Biltema och Jula som jag inte tänkt köpa har jag svårt att förstå skillnaden mellan en takbox för 5 och 15 tusen, utöver det estetiska och eventuellt någon extra funktion.

Någon som har någon av dessa och kan uttala sig om kvalitén? https://www2.bilia.se/biltillbehor/sok/?query=bilia+edition
 
Någon här som är bevandrad med takboxar? Behöver nämligen inhandla en då vår v60 modell äldre börjar bli väl liten med syskon på G.

Utöver typ Biltema och Jula som jag inte tänkt köpa har jag svårt att förstå skillnaden mellan en takbox för 5 och 15 tusen, utöver det estetiska och eventuellt någon extra funktion.

Någon som har någon av dessa och kan uttala sig om kvalitén? https://www2.bilia.se/biltillbehor/sok/?query=bilia+edition

Vi köpte en Thule för ett par år sedan. Supersmidig att lyfta på och sätta fast. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en större. Hur man än gör så vill man alltid ha minst en sak till i boxen. Mitt tips är att köpa så stor box du kan.
 
Thule, Packline och Autoform/Calix gör bra boxar. Brukar gå att hitta dem typ nya på begagnatmarknaden till bra pris också. Tänk på hur de öppnas, syrran/svågern har en packline som öppnas baktill och syrran som är kort når inte upp att öppna den på en xc60. Jag har en autoform/calix som öppnas på högersidan som jag tycker funkar bra, men det kanske är mindre praktiskt om man alltid parkerar längs vägen intill snövallar eller har en parkeringsplats som är trång på högersidan och man inte kan backa in 🙂
 
Bilvänner, sommaren nalkas och det börjar bli bråttom att hitta något trevligt att framföra för den som ännu inte har något entusiastbetonat. Så nu när en Ferrari landat på Blocket till ett attraktivt pris tänker jag att det får bli ytterligare en radda tips, som vanligt både högt och lågt, coolt och konstigt. Flertalet av modellerna har förekommit i mina tidigare tips – hoppas på överseende med det.

Ferrari Mondial 3.2 Quattrovalvole -88, 390 000 kr

1D8B60C4-7E7C-44B2-972F-2B8F2B565FBB.jpeg
A9FF03C0-DC5A-4434-9EFD-D44FC29145E3.jpeg


Få valmöjligheter på modeller där du kan ta med hela familjen på färden finns med mittmotorkonceptet. Detta är en av dem. De äldre konkava pre-ABS fälgarna gör verkligen gott för utseendet jämfört med de senare. Endast en ägare i Sverige, personen som importerade den redan 2007. Ser riktigt fin ut och tycks välskött och dokumenterad vilket är A och O. Ett Ferrari-fynd? Skattebefriad och besiktning vartannat år.



Citroën CX25 GTi -85, online-auktion

16128DF2-B883-4827-AC2C-6B6DBDAAB09F.jpeg
C50AA7BF-025A-4AFC-8B2D-25F87369A3E6.jpeg


Tja, har du alldeles på tok för mycket fritid och en vilja av stål så kanske du borde ge dig på att fräscha upp den här? Ser ut som ett barn-find och besiktades senast för 20 år sedan, men själv skulle jag nog stängt portarna igen om det var jag som fann den. CX är alltså inte för mig men kanske för någon annan här, och oavsett det så har jag alltid ett gott öga till bortglömda modeller som skänkts kärlek och omvårdnad och som får rulla på våra sommarvägar. Skattebefriad och besiktning vartannat år om det skulle bli aktuellt igen.



Opel Rekord Coupé -66, online-auktion, aktuellt bud 20 000

D1CCC1C0-2C61-4001-8F05-20B486A57066.jpeg
CF427FDA-DC99-4CD3-86C7-365068D0FE5E.jpeg


På samma auktion som CX:en ovan finns denna riktiga veteran importerad 2020. Finns ett hundratal i landet. Själv har jag nog inte sett någon de senaste 25-30 åren. En bil för söndagsutflykten och veteranbilsträffar. Skatte- och besiktningsbefriad för all framtid.



Datsun240Z -73, 275 000 kr

D34C2FFD-B8D0-43AF-AC40-B1EDF54D2139.jpeg
69EB79B5-FED2-4C38-AFCB-A41841D9FCA3.jpeg


En USA(Arizona)-importerad Z är normalt sett inte att föredra rent utseendemässigt men den är därmed åtminstone rostfri. Och trots USA-stötfångaren, skärmmonterade positionsljus, blinkers, sidolister och ett avgasrör som aldrig tycks ta slut tycker jag den ser ganska ball ut. En fördel om främre stötfångare följer med men det framgår inte. Inredningen ser väldigt trevlig ut. Skatte- och besiktningsbefriad för all framtid.



Alfa Romeo 1600GTJ/2000GTV ”Bertone” -75, 328 000 kr

05E70C39-25D9-4EE2-9138-8F3B669512F1.jpeg

75683E01-6E52-4406-89A2-5472CD121C75.jpeg


Den kanske vackraste profil som finns på en klassisk bilmodell enligt mig. I alla fall till icke-astronomiska priser. Redo för att ta ut svängarna på banträffen men enligt utsago finns hela originalinredningen kvar om man föredrar det. Skattebefriad och även besiktningsbefriad för all framtid fr o m nästa besiktningstillfälle 2024.



Audi 100 Coupé S -75, 249 800 kr

1AF690DE-1059-4ACC-BF03-BCE31256EA95.jpeg
C27C8B73-45F3-40AD-A8D0-EA152A30B01B.jpeg


Inte första gången jag tipsar om Audis sjuttitalskupé heller men hoppas att inte just det här exet varit med förr. Samma årsmodell som Alfan ovan och också väldigt vacker men i och med det tyska ursprunget så blir det lite mer uppstramat än det italienska utförandet. Färgen är originalnyans och den blir pricken över i till den fina inredningen. Hyfsat tidsenliga tillbehörsfälgar ser också bra ut. Skattebefriad och snart även besiktningsbefriad men aktuellt körförbud sedan tre år p g a utebliven besiktning.



Alfa Romeo GTV 2000 -77. 119 900 kr

4A1E4902-BD83-4EFC-A651-FEDD78F0EC3E.jpeg
B151A542-2A43-450C-B166-0F6E47898DD6.jpeg


Troligen når aldrig den mer kilformade GTV-modellen upp till priserna som den äldre Bertonecoupén betingar, men det gör den desto mer överkomlig för den intresserade. Designen och modellen som sådan har absolut sin skara av fans. I och med att det handlar om en av de tidiga från 70-talet så har den åtminstone stilen i behåll i form av elegantare kromade stötfångare, rutlister och backspeglar än 80-talsmodellens uppdateringar som bara försämrade utseendet. Den här har fått ny svart helläderklädsel vilket är ett plus. Troligen var det nedsutten och sliten plysch innan. Billigt och kul. Skattebefriad.



Range-Rover -85, 199 900 kr
AC206E53-A60F-4531-9573-48DA39B729AF.jpeg
79EDA424-B59F-40BF-AE9B-CD93031E3527.jpeg

En klassisk Range-Rover, svensksåld och med endast tre ägare. En sobrare färg än klarröd, exempelvis BRG-grön hade sett bättre ut men det får gå an ändå när den är så fin som denna. Tona ner intrycket genom att spraymåla fälgarna svarta. Skattebefriad.


Jeep Cherokee Chief -81, 219 000 kr

3AB517B3-6E7F-4A97-991C-8427D992672E.jpeg
B3CEB46E-2C17-4415-935F-3B8BBEB4651D.jpeg


En lika klassisk 3-dörrars Cherokee Chief, men mindre välkänd utanför intresserade kretsar än ovanstående Range-Rover. Har ju själv sportat en likadan fast från 1983. 360-motorn kräver sin soppa men man vill nog knappast bruksköra en ändå då det svajar lite väl mycket på landsväg med de biffiga hjulen. En grym bil helt enkelt. Skattebefriad.



Fiat 124 Spider -79, 160 000 kr

7503FBCA-610F-4155-BE3A-DAEFDBBC92E5.jpeg
D4C1A00D-D843-4372-ADB7-5993CB30D2DF.jpeg


En körglad cabriolet som fått lite tuff Abarthmodifiering och lite annat småplock i efterhand. Ball bil till en rätt liten peng. Skattebefriad.


Fiat 600 Abarth replica -65, 169 000 kr

642EDA52-C9A5-4DF8-A0B5-293B1945B144.jpeg
561ACFE2-2BA1-4F29-B1D7-2A45BCAFE2D2.jpeg


Anmäl dig till nästa års upplaga av Copenhagen Classic Grand Prix och bränn dit i den här. Väldigt liten bil för ganska liten slant. Roligt lär du definitivt ha med den. Skatte- och besiktningsbefriad för all framtid.

BMW 325i Cabrio -90, 179 900 kr


0E25E4BA-817D-4C84-BE81-84EC5C6FBD4E.jpeg

0C089209-43E3-4374-9602-4A8E418AB89A.jpeg

Perfekt glasskioskbil i trevligt originalutförande. Gått vad som förefaller rimligt 27’ mil med renoverad motor vid 20. Ser fin ut och har dessutom hela läderinredningen vilket inte var självklart i öppna BMW då. Ser ut som den har AC-knappen också men står inget om den saken så kylan kanske är ur funktion. Skattebefriad.



Jaguar XJS H.E 5.3 -86, 199 000 kr

DDF0D7F4-664A-4A6C-ACAB-54C35C8C3D16.jpeg
2989CDCE-C53C-4A82-94F6-9E58A28E255A.jpeg

För vilken gång i ordningen jag nämner XJS Coupé vet jag inte ens men här kommer en till. Den enda V12:an i listan. Dessutom med tillbehörsfälgarna från en senare 6-litersversion. Personligen är jag ju svag för de fälgarna som jag själv också rullar på, O.Z Racings modell Futura, men till Jaguar är de labelade Arden. Föredrar man originalvarianten så följer de också med vilket ju är en fördel. Bilen som sådan verkar ju schysst och gediget omhändertagen. Skattebefriad.

Väl mött i trafiken i sommar!
 
Bilvänner, sommaren nalkas och det börjar bli bråttom att hitta något trevligt att framföra för den som ännu inte har något entusiastbetonat. Så nu när en Ferrari landat på Blocket till ett attraktivt pris tänker jag att det får bli ytterligare en radda tips, som vanligt både högt och lågt, coolt och konstigt. Flertalet av modellerna har förekommit i mina tidigare tips – hoppas på överseende med det.

Ferrari Mondial 3.2 Quattrovalvole -88, 390 000 kr

1D8B60C4-7E7C-44B2-972F-2B8F2B565FBB.jpeg
A9FF03C0-DC5A-4434-9EFD-D44FC29145E3.jpeg


Få valmöjligheter på modeller där du kan ta med hela familjen på färden finns med mittmotorkonceptet. Detta är en av dem. De äldre konkava pre-ABS fälgarna gör verkligen gott för utseendet jämfört med de senare. Endast en ägare i Sverige, personen som importerade den redan 2007. Ser riktigt fin ut och tycks välskött och dokumenterad vilket är A och O. Ett Ferrari-fynd? Skattebefriad och besiktning vartannat år.



Citroën CX25 GTi -85, online-auktion

16128DF2-B883-4827-AC2C-6B6DBDAAB09F.jpeg
C50AA7BF-025A-4AFC-8B2D-25F87369A3E6.jpeg


Tja, har du alldeles på tok för mycket fritid och en vilja av stål så kanske du borde ge dig på att fräscha upp den här? Ser ut som ett barn-find och besiktades senast för 20 år sedan, men själv skulle jag nog stängt portarna igen om det var jag som fann den. CX är alltså inte för mig men kanske för någon annan här, och oavsett det så har jag alltid ett gott öga till bortglömda modeller som skänkts kärlek och omvårdnad och som får rulla på våra sommarvägar. Skattebefriad och besiktning vartannat år om det skulle bli aktuellt igen.



Opel Rekord Coupé -66, online-auktion, aktuellt bud 20 000

D1CCC1C0-2C61-4001-8F05-20B486A57066.jpeg
CF427FDA-DC99-4CD3-86C7-365068D0FE5E.jpeg


På samma auktion som CX:en ovan finns denna riktiga veteran importerad 2020. Finns ett hundratal i landet. Själv har jag nog inte sett någon de senaste 25-30 åren. En bil för söndagsutflykten och veteranbilsträffar. Skatte- och besiktningsbefriad för all framtid.



Datsun240Z -73, 275 000 kr

D34C2FFD-B8D0-43AF-AC40-B1EDF54D2139.jpeg
69EB79B5-FED2-4C38-AFCB-A41841D9FCA3.jpeg


En USA(Arizona)-importerad Z är normalt sett inte att föredra rent utseendemässigt men den är därmed åtminstone rostfri. Och trots USA-stötfångaren, skärmmonterade positionsljus, blinkers, sidolister och ett avgasrör som aldrig tycks ta slut tycker jag den ser ganska ball ut. En fördel om främre stötfångare följer med men det framgår inte. Inredningen ser väldigt trevlig ut. Skatte- och besiktningsbefriad för all framtid.



Alfa Romeo 1600GTJ/2000GTV ”Bertone” -75, 328 000 kr

05E70C39-25D9-4EE2-9138-8F3B669512F1.jpeg

75683E01-6E52-4406-89A2-5472CD121C75.jpeg


Den kanske vackraste profil som finns på en klassisk bilmodell enligt mig. I alla fall till icke-astronomiska priser. Redo för att ta ut svängarna på banträffen men enligt utsago finns hela originalinredningen kvar om man föredrar det. Skattebefriad och även besiktningsbefriad för all framtid fr o m nästa besiktningstillfälle 2024.



Audi 100 Coupé S -75, 249 800 kr

1AF690DE-1059-4ACC-BF03-BCE31256EA95.jpeg
C27C8B73-45F3-40AD-A8D0-EA152A30B01B.jpeg


Inte första gången jag tipsar om Audis sjuttitalskupé heller men hoppas att inte just det här exet varit med förr. Samma årsmodell som Alfan ovan och också väldigt vacker men i och med det tyska ursprunget så blir det lite mer uppstramat än det italienska utförandet. Färgen är originalnyans och den blir pricken över i till den fina inredningen. Hyfsat tidsenliga tillbehörsfälgar ser också bra ut. Skattebefriad och snart även besiktningsbefriad men aktuellt körförbud sedan tre år p g a utebliven besiktning.



Alfa Romeo GTV 2000 -77. 119 900 kr

4A1E4902-BD83-4EFC-A651-FEDD78F0EC3E.jpeg
B151A542-2A43-450C-B166-0F6E47898DD6.jpeg


Troligen når aldrig den mer kilformade GTV-modellen upp till priserna som den äldre Bertonecoupén betingar, men det gör den desto mer överkomlig för den intresserade. Designen och modellen som sådan har absolut sin skara av fans. I och med att det handlar om en av de tidiga från 70-talet så har den åtminstone stilen i behåll i form av elegantare kromade stötfångare, rutlister och backspeglar än 80-talsmodellens uppdateringar som bara försämrade utseendet. Den här har fått ny svart helläderklädsel vilket är ett plus. Troligen var det nedsutten och sliten plysch innan. Billigt och kul. Skattebefriad.



Range-Rover -85, 199 900 kr
AC206E53-A60F-4531-9573-48DA39B729AF.jpeg
79EDA424-B59F-40BF-AE9B-CD93031E3527.jpeg

En klassisk Range-Rover, svensksåld och med endast tre ägare. En sobrare färg än klarröd, exempelvis BRG-grön hade sett bättre ut men det får gå an ändå när den är så fin som denna. Tona ner intrycket genom att spraymåla fälgarna svarta. Skattebefriad.


Jeep Cherokee Chief -81, 219 000 kr

3AB517B3-6E7F-4A97-991C-8427D992672E.jpeg
B3CEB46E-2C17-4415-935F-3B8BBEB4651D.jpeg


En lika klassisk 3-dörrars Cherokee Chief, men mindre välkänd utanför intresserade kretsar än ovanstående Range-Rover. Har ju själv sportat en likadan fast från 1983. 360-motorn kräver sin soppa men man vill nog knappast bruksköra en ändå då det svajar lite väl mycket på landsväg med de biffiga hjulen. En grym bil helt enkelt. Skattebefriad.



Fiat 124 Spider -79, 160 000 kr

7503FBCA-610F-4155-BE3A-DAEFDBBC92E5.jpeg
D4C1A00D-D843-4372-ADB7-5993CB30D2DF.jpeg


En körglad cabriolet som fått lite tuff Abarthmodifiering och lite annat småplock i efterhand. Ball bil till en rätt liten peng. Skattebefriad.


Fiat 600 Abarth replica -65, 169 000 kr

642EDA52-C9A5-4DF8-A0B5-293B1945B144.jpeg
561ACFE2-2BA1-4F29-B1D7-2A45BCAFE2D2.jpeg


Anmäl dig till nästa års upplaga av Copenhagen Classic Grand Prix och bränn dit i den här. Väldigt liten bil för ganska liten slant. Roligt lär du definitivt ha med den. Skatte- och besiktningsbefriad för all framtid.

BMW 325i Cabrio -90, 179 900 kr


0E25E4BA-817D-4C84-BE81-84EC5C6FBD4E.jpeg

0C089209-43E3-4374-9602-4A8E418AB89A.jpeg

Perfekt glasskioskbil i trevligt originalutförande. Gått vad som förefaller rimligt 27’ mil med renoverad motor vid 20. Ser fin ut och har dessutom hela läderinredningen vilket inte var självklart i öppna BMW då. Ser ut som den har AC-knappen också men står inget om den saken så kylan kanske är ur funktion. Skattebefriad.



Jaguar XJS H.E 5.3 -86, 199 000 kr

DDF0D7F4-664A-4A6C-ACAB-54C35C8C3D16.jpeg
2989CDCE-C53C-4A82-94F6-9E58A28E255A.jpeg

För vilken gång i ordningen jag nämner XJS Coupé vet jag inte ens men här kommer en till. Den enda V12:an i listan. Dessutom med tillbehörsfälgarna från en senare 6-litersversion. Personligen är jag ju svag för de fälgarna som jag själv också rullar på, O.Z Racings modell Futura, men till Jaguar är de labelade Arden. Föredrar man originalvarianten så följer de också med vilket ju är en fördel. Bilen som sådan verkar ju schysst och gediget omhändertagen. Skattebefriad.

Väl mött i trafiken i sommar!
Ännu ett härlig lista. Bra jobbat. 👍
 
Thule, Packline och Autoform/Calix gör bra boxar. Brukar gå att hitta dem typ nya på begagnatmarknaden till bra pris också. Tänk på hur de öppnas, syrran/svågern har en packline som öppnas baktill och syrran som är kort når inte upp att öppna den på en xc60. Jag har en autoform/calix som öppnas på högersidan som jag tycker funkar bra, men det kanske är mindre praktiskt om man alltid parkerar längs vägen intill snövallar eller har en parkeringsplats som är trång på högersidan och man inte kan backa in 🙂

Har själv en Thule som kan öppnas åt bägge hållen. Guld värt.
 
Vi köpte en Thule för ett par år sedan. Supersmidig att lyfta på och sätta fast. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en större. Hur man än gör så vill man alltid ha minst en sak till i boxen. Mitt tips är att köpa så stor box du kan.

Bra tips, familjen krymper ju inte. Insett att många modeller är så pass låga att man knappt får in annat än skidor så har redan släppt Bilia edition boxarna jag länkade.
Thule, Packline och Autoform/Calix gör bra boxar. Brukar gå att hitta dem typ nya på begagnatmarknaden till bra pris också. Tänk på hur de öppnas, syrran/svågern har en packline som öppnas baktill och syrran som är kort når inte upp att öppna den på en xc60. Jag har en autoform/calix som öppnas på högersidan som jag tycker funkar bra, men det kanske är mindre praktiskt om man alltid parkerar längs vägen intill snövallar eller har en parkeringsplats som är trång på högersidan och man inte kan backa in 🙂
Ja det är ju nästan ett måste med att kunna öppna från båda sidor. Thule XT XL verkar vara allmänt populär och bäst i test, så funderar på en sådan eller en Hapro då Mekonomen kör 25% i helgen (på allt utom Thule såklart... :) )
 
Bilvänner, sommaren nalkas och det börjar bli bråttom att hitta något trevligt att framföra för den som ännu inte har något entusiastbetonat. Så nu när en Ferrari landat på Blocket till ett attraktivt pris tänker jag att det får bli ytterligare en radda tips, som vanligt både högt och lågt, coolt och konstigt. Flertalet av modellerna har förekommit i mina tidigare tips – hoppas på överseende med det.

Ferrari Mondial 3.2 Quattrovalvole -88, 390 000 kr

1D8B60C4-7E7C-44B2-972F-2B8F2B565FBB.jpeg
A9FF03C0-DC5A-4434-9EFD-D44FC29145E3.jpeg


Få valmöjligheter på modeller där du kan ta med hela familjen på färden finns med mittmotorkonceptet. Detta är en av dem. De äldre konkava pre-ABS fälgarna gör verkligen gott för utseendet jämfört med de senare. Endast en ägare i Sverige, personen som importerade den redan 2007. Ser riktigt fin ut och tycks välskött och dokumenterad vilket är A och O. Ett Ferrari-fynd? Skattebefriad och besiktning vartannat år.



Citroën CX25 GTi -85, online-auktion

16128DF2-B883-4827-AC2C-6B6DBDAAB09F.jpeg
C50AA7BF-025A-4AFC-8B2D-25F87369A3E6.jpeg


Tja, har du alldeles på tok för mycket fritid och en vilja av stål så kanske du borde ge dig på att fräscha upp den här? Ser ut som ett barn-find och besiktades senast för 20 år sedan, men själv skulle jag nog stängt portarna igen om det var jag som fann den. CX är alltså inte för mig men kanske för någon annan här, och oavsett det så har jag alltid ett gott öga till bortglömda modeller som skänkts kärlek och omvårdnad och som får rulla på våra sommarvägar. Skattebefriad och besiktning vartannat år om det skulle bli aktuellt igen.



Opel Rekord Coupé -66, online-auktion, aktuellt bud 20 000

D1CCC1C0-2C61-4001-8F05-20B486A57066.jpeg
CF427FDA-DC99-4CD3-86C7-365068D0FE5E.jpeg


På samma auktion som CX:en ovan finns denna riktiga veteran importerad 2020. Finns ett hundratal i landet. Själv har jag nog inte sett någon de senaste 25-30 åren. En bil för söndagsutflykten och veteranbilsträffar. Skatte- och besiktningsbefriad för all framtid.



Datsun240Z -73, 275 000 kr

D34C2FFD-B8D0-43AF-AC40-B1EDF54D2139.jpeg
69EB79B5-FED2-4C38-AFCB-A41841D9FCA3.jpeg


En USA(Arizona)-importerad Z är normalt sett inte att föredra rent utseendemässigt men den är därmed åtminstone rostfri. Och trots USA-stötfångaren, skärmmonterade positionsljus, blinkers, sidolister och ett avgasrör som aldrig tycks ta slut tycker jag den ser ganska ball ut. En fördel om främre stötfångare följer med men det framgår inte. Inredningen ser väldigt trevlig ut. Skatte- och besiktningsbefriad för all framtid.



Alfa Romeo 1600GTJ/2000GTV ”Bertone” -75, 328 000 kr

05E70C39-25D9-4EE2-9138-8F3B669512F1.jpeg

75683E01-6E52-4406-89A2-5472CD121C75.jpeg


Den kanske vackraste profil som finns på en klassisk bilmodell enligt mig. I alla fall till icke-astronomiska priser. Redo för att ta ut svängarna på banträffen men enligt utsago finns hela originalinredningen kvar om man föredrar det. Skattebefriad och även besiktningsbefriad för all framtid fr o m nästa besiktningstillfälle 2024.



Audi 100 Coupé S -75, 249 800 kr

1AF690DE-1059-4ACC-BF03-BCE31256EA95.jpeg
C27C8B73-45F3-40AD-A8D0-EA152A30B01B.jpeg


Inte första gången jag tipsar om Audis sjuttitalskupé heller men hoppas att inte just det här exet varit med förr. Samma årsmodell som Alfan ovan och också väldigt vacker men i och med det tyska ursprunget så blir det lite mer uppstramat än det italienska utförandet. Färgen är originalnyans och den blir pricken över i till den fina inredningen. Hyfsat tidsenliga tillbehörsfälgar ser också bra ut. Skattebefriad och snart även besiktningsbefriad men aktuellt körförbud sedan tre år p g a utebliven besiktning.



Alfa Romeo GTV 2000 -77. 119 900 kr

4A1E4902-BD83-4EFC-A651-FEDD78F0EC3E.jpeg
B151A542-2A43-450C-B166-0F6E47898DD6.jpeg


Troligen når aldrig den mer kilformade GTV-modellen upp till priserna som den äldre Bertonecoupén betingar, men det gör den desto mer överkomlig för den intresserade. Designen och modellen som sådan har absolut sin skara av fans. I och med att det handlar om en av de tidiga från 70-talet så har den åtminstone stilen i behåll i form av elegantare kromade stötfångare, rutlister och backspeglar än 80-talsmodellens uppdateringar som bara försämrade utseendet. Den här har fått ny svart helläderklädsel vilket är ett plus. Troligen var det nedsutten och sliten plysch innan. Billigt och kul. Skattebefriad.



Range-Rover -85, 199 900 kr
AC206E53-A60F-4531-9573-48DA39B729AF.jpeg
79EDA424-B59F-40BF-AE9B-CD93031E3527.jpeg

En klassisk Range-Rover, svensksåld och med endast tre ägare. En sobrare färg än klarröd, exempelvis BRG-grön hade sett bättre ut men det får gå an ändå när den är så fin som denna. Tona ner intrycket genom att spraymåla fälgarna svarta. Skattebefriad.


Jeep Cherokee Chief -81, 219 000 kr

3AB517B3-6E7F-4A97-991C-8427D992672E.jpeg
B3CEB46E-2C17-4415-935F-3B8BBEB4651D.jpeg


En lika klassisk 3-dörrars Cherokee Chief, men mindre välkänd utanför intresserade kretsar än ovanstående Range-Rover. Har ju själv sportat en likadan fast från 1983. 360-motorn kräver sin soppa men man vill nog knappast bruksköra en ändå då det svajar lite väl mycket på landsväg med de biffiga hjulen. En grym bil helt enkelt. Skattebefriad.



Fiat 124 Spider -79, 160 000 kr

7503FBCA-610F-4155-BE3A-DAEFDBBC92E5.jpeg
D4C1A00D-D843-4372-ADB7-5993CB30D2DF.jpeg


En körglad cabriolet som fått lite tuff Abarthmodifiering och lite annat småplock i efterhand. Ball bil till en rätt liten peng. Skattebefriad.


Fiat 600 Abarth replica -65, 169 000 kr

642EDA52-C9A5-4DF8-A0B5-293B1945B144.jpeg
561ACFE2-2BA1-4F29-B1D7-2A45BCAFE2D2.jpeg


Anmäl dig till nästa års upplaga av Copenhagen Classic Grand Prix och bränn dit i den här. Väldigt liten bil för ganska liten slant. Roligt lär du definitivt ha med den. Skatte- och besiktningsbefriad för all framtid.

BMW 325i Cabrio -90, 179 900 kr


0E25E4BA-817D-4C84-BE81-84EC5C6FBD4E.jpeg

0C089209-43E3-4374-9602-4A8E418AB89A.jpeg

Perfekt glasskioskbil i trevligt originalutförande. Gått vad som förefaller rimligt 27’ mil med renoverad motor vid 20. Ser fin ut och har dessutom hela läderinredningen vilket inte var självklart i öppna BMW då. Ser ut som den har AC-knappen också men står inget om den saken så kylan kanske är ur funktion. Skattebefriad.



Jaguar XJS H.E 5.3 -86, 199 000 kr

DDF0D7F4-664A-4A6C-ACAB-54C35C8C3D16.jpeg
2989CDCE-C53C-4A82-94F6-9E58A28E255A.jpeg

För vilken gång i ordningen jag nämner XJS Coupé vet jag inte ens men här kommer en till. Den enda V12:an i listan. Dessutom med tillbehörsfälgarna från en senare 6-litersversion. Personligen är jag ju svag för de fälgarna som jag själv också rullar på, O.Z Racings modell Futura, men till Jaguar är de labelade Arden. Föredrar man originalvarianten så följer de också med vilket ju är en fördel. Bilen som sådan verkar ju schysst och gediget omhändertagen. Skattebefriad.

Väl mött i trafiken i sommar!
Mycket fint på listan. Skulle jag tvingas välja så ligger gtv 2000 högst. Delvis för att jag aldrig haft en Alfa men framförallt för att jag alltid gillat karossen.
 
Någon här som är bevandrad med takboxar? Behöver nämligen inhandla en då vår v60 modell äldre börjar bli väl liten med syskon på G.

Utöver typ Biltema och Jula som jag inte tänkt köpa har jag svårt att förstå skillnaden mellan en takbox för 5 och 15 tusen, utöver det estetiska och eventuellt någon extra funktion.

Någon som har någon av dessa och kan uttala sig om kvalitén? https://www2.bilia.se/biltillbehor/sok/?query=bilia+edition
Säger bara en sak, låga takräcken / wingbars, nu vet jag iof inte hur det är på din bil, men jag köpte det lägsta som var möjligt till min bil, så den ligger slimmad mot taket, märket är Yakima. Thule har också.

Är ju rätt drygt med vindbruset, kan bara tänka mig hur de högre låter.
Här är en bild på hur den sitter på min bil, är en Thule Alpine, XT tror jag den heter, lastar ok, kunde inte ha högre för att komma in i garage osv.
Screenshot_20220527-192306_Messenger.jpg
 
Mycket fint på listan. Skulle jag tvingas välja så ligger gtv 2000 högst. Delvis för att jag aldrig haft en Alfa men framförallt för att jag alltid gillat karossen.

Trevligt urval. Hade nog också valt Alfan. Körde en 1750 GTV tunad med bl a vassare förgasare och ett välavstämt chassi för drygt 20 år sedan. Fantastiskt fint motorljud från fyran som fick samtida sent -90 tal och tidigt 2000- tal de flesta välavstämda motorer att skämmas för sig mellan husväggarna. Prestandamässigt gick den som en 80-tals 205 Gti. Skulle tro att vikt och effektförhållandet är rätt snarlikt, men där slutar likheterna.

En Fiat 124 är annars en trevlig sommar cabriolet i all sin enkelhet om den är i ordning. Betydligt modernare att framföra än en samtida MG.

Bägge dessa bilarna kostade nästan inget för ca 20- 25 år sedan, men har säkert kostat en del att fixa till vid något skede sedan dess. Bägge väl värda att bevara för framtiden så man kan hoppas att de hamnar i bra händer. Gäller samtliga bilar på listan.
 
Säger bara en sak, låga takräcken / wingbars, nu vet jag iof inte hur det är på din bil, men jag köpte det lägsta som var möjligt till min bil, så den ligger slimmad mot taket, märket är Yakima. Thule har också.

Är ju rätt drygt med vindbruset, kan bara tänka mig hur de högre låter.
Här är en bild på hur den sitter på min bil, är en Thule Alpine, XT tror jag den heter, lastar ok, kunde inte ha högre för att komma in i garage osv.
Jo jag har varit nojjig för vindbrus, framförallt då det redan utan takbox är nog mycket ljud som det är i V60n. Är inne på att köpa Thule wingbar, kommer dock inte ifrån att takboxen kommer bli högre i och med att de ska kunna nyttjas som ett extra lastutrymme för annat än skidor. Framförallt verkar de rymliga modellerna inte vara särskilt nedsänkta vilket är bra packmässigt men sannolikt bidrar till mer brus och eventuellt förbrukning (?). Den Hapro jag tänkt köpa ligger ju som synes ovanpå lasthållarna.



1653715210095.png
 
Jo jag har varit nojjig för vindbrus, framförallt då det redan utan takbox är nog mycket ljud som det är i V60n. Är inne på att köpa Thule wingbar, kommer dock inte ifrån att takboxen kommer bli högre i och med att de ska kunna nyttjas som ett extra lastutrymme för annat än skidor. Framförallt verkar de rymliga modellerna inte vara särskilt nedsänkta vilket är bra packmässigt men sannolikt bidrar till mer brus och eventuellt förbrukning (?). Den Hapro jag tänkt köpa ligger ju som synes ovanpå lasthållarna.



1653715210095.png
Bor du i stockholm?

Den där sitter ju högt pga höga räcken. Blir ju bättre med låga :)
 
Senast ändrad:
Mycket fint på listan. Skulle jag tvingas välja så ligger gtv 2000 högst. Delvis för att jag aldrig haft en Alfa men framförallt för att jag alltid gillat karossen.
Sålde min GTV6 förra året mkt trevlig bil (och det motorljudet 😍) men blev för mycket jobb med två entusiastbilar. Som tur är har jag en Alfa kvar.
EC5FB89E-F04F-45E2-A2E4-810FBBA80098.jpeg
Den är inte så snabb men otroligt mycket charm. Rekommenderar varmt att testa en AR 🍀 oavsett modell
 
Sålde min GTV6 förra året mkt trevlig bil (och det motorljudet 😍) men blev för mycket jobb med två entusiastbilar. Som tur är har jag en Alfa kvar.
EC5FB89E-F04F-45E2-A2E4-810FBBA80098.jpeg
Den är inte så snabb men otroligt mycket charm. Rekommenderar varmt att testa en AR 🍀 oavsett modell
Har provat en GTV med v6. (Den som ser ut som ett strykjärn med 2 runda lykthål på varje sida) Grymt trevlig!
 
En brutalt rolig långhelg senare så är man hemma och kollat lite på bilen.
Onsdag kväll gick båten mot Paldiski, Estland.
Torsdag morgon var körning ned till Pärnu och häng.
Fredag var bandag på Audruring. Dagen börjar med regn som jag gjorde en avåkning på. Låste upp alla fyra hjul i cirka 180 blås in mot en 90 graders sväng. Var väl hastighet på 150 blås ut på gräset där det hoppades och studsades, missade ett DJUPT hål med nöd och näppe. In i pitten och gräva bort grästuvor och ut igen!
Nästa blev tyvärr en ”moneyshift”. På rakan inför kurvan jag åkte av lyckades jag få i 2an istället för 4an - INTE BRA! Men allt ok och en motor som inte lät illa så fortsatte dagen.
Efter lunch torkade det på så jag satte en brutal tid i förhållande där halva banan var blöt och halva torr, 1.3s snabbare än klubbmästaren i sin 2017 ACR-E. Han var inte nöjd :D
Vid kl 16 var banan torr och han dundrade om mig i tid så det heter duga.
I slutändan gjorde jag 1.26.996 (förra gången var min bästa 1.27.79) och gav upp där efter totalt 106 varv på en dag för jag var helt enkelt slut i kroppen. Original stolarna är inte gjorda för så mycket banåka…
Klubbmästaren med sin ACR-E gjorde 1.24.449 så jag är fan stolt över att vara endast 2.5s långsammare än honom med min gamla härk.
Och det var tur att jag gav upp för jag upptäckte sedan att mina belägg fram var TOTALT slut.
Så lördagen var farfars bilar till Tallinn och åka runt i Tallinn och det var absolut INTE kul med storstads trafik i okänd stad utan bromsar….
Söndagen var hemresa med enbart motorbroms och handbroms tillgodo. En totalt 50 mil eller så med enbart motorbroms och handbroms :D rekommenderas ej…

Men beläggen.
Dom var nya 2018 när vi stack till Pärnu och då gjorde jag 105 varv på 2 dagar.
Sedan har jag kört bilen ca 1000 mil sedan dess och även en bandag på lilla Gröndal med okänt antal varv.
Och nu 106 varv i Pärnu igen.
Dvs, 211 varv på Audruring + Gröndal (okänt antal varv) + 1000 mil på samma belägg.
Ja, jag köper Endless igen. Utan tvekan!

Och denna 24 år gamla härk har inte felat eller tvekan ett dugg trots idiotkörningar och bankörning som nästan är ett långlopp.
Och så påstår folk att den tydligen skjuter halvmeter långa eldsflammor vid växling.. men så gör väl inte en original bil? :D

Fyfan vad kul!
Nankang AR-1 var bra i blött och grymma i torrt.
Jag älskar denna bil med hela mitt hjärta.
Och jag kommer piska skiten ur den vid varje tillfälle som ges, för det älskar den!
C24158DA-8506-4851-B842-0C3BA9621409.jpeg

6BBAC43E-221F-4D44-94AC-1C21BB4EB5C2.jpeg

7FBFE92D-6CD6-4035-8053-17CA17254727.jpeg

8A618A13-6B45-4C98-9727-3F9F50CB22EF.jpeg

A3B49ECF-D5C4-4A16-87C7-6E7220FD1526.jpeg
99B50DDB-0E87-4434-B95D-599BD5DA2358.jpeg
 
En brutalt rolig långhelg senare så är man hemma och kollat lite på bilen.
Onsdag kväll gick båten mot Paldiski, Estland.
Torsdag morgon var körning ned till Pärnu och häng.
Fredag var bandag på Audruring. Dagen börjar med regn som jag gjorde en avåkning på. Låste upp alla fyra hjul i cirka 180 blås in mot en 90 graders sväng. Var väl hastighet på 150 blås ut på gräset där det hoppades och studsades, missade ett DJUPT hål med nöd och näppe. In i pitten och gräva bort grästuvor och ut igen!
Nästa blev tyvärr en ”moneyshift”. På rakan inför kurvan jag åkte av lyckades jag få i 2an istället för 4an - INTE BRA! Men allt ok och en motor som inte lät illa så fortsatte dagen.
Efter lunch torkade det på så jag satte en brutal tid i förhållande där halva banan var blöt och halva torr, 1.3s snabbare än klubbmästaren i sin 2017 ACR-E. Han var inte nöjd :D
Vid kl 16 var banan torr och han dundrade om mig i tid så det heter duga.
I slutändan gjorde jag 1.26.996 (förra gången var min bästa 1.27.79) och gav upp där efter totalt 106 varv på en dag för jag var helt enkelt slut i kroppen. Original stolarna är inte gjorda för så mycket banåka…
Klubbmästaren med sin ACR-E gjorde 1.24.449 så jag är fan stolt över att vara endast 2.5s långsammare än honom med min gamla härk.
Och det var tur att jag gav upp för jag upptäckte sedan att mina belägg fram var TOTALT slut.
Så lördagen var farfars bilar till Tallinn och åka runt i Tallinn och det var absolut INTE kul med storstads trafik i okänd stad utan bromsar….
Söndagen var hemresa med enbart motorbroms och handbroms tillgodo. En totalt 50 mil eller så med enbart motorbroms och handbroms :D rekommenderas ej…

Men beläggen.
Dom var nya 2018 när vi stack till Pärnu och då gjorde jag 105 varv på 2 dagar.
Sedan har jag kört bilen ca 1000 mil sedan dess och även en bandag på lilla Gröndal med okänt antal varv.
Och nu 106 varv i Pärnu igen.
Dvs, 211 varv på Audruring + Gröndal (okänt antal varv) + 1000 mil på samma belägg.
Ja, jag köper Endless igen. Utan tvekan!

Och denna 24 år gamla härk har inte felat eller tvekan ett dugg trots idiotkörningar och bankörning som nästan är ett långlopp.
Och så påstår folk att den tydligen skjuter halvmeter långa eldsflammor vid växling.. men så gör väl inte en original bil? :D

Fyfan vad kul!
Nankang AR-1 var bra i blött och grymma i torrt.
Jag älskar denna bil med hela mitt hjärta.
Och jag kommer piska skiten ur den vid varje tillfälle som ges, för det älskar den!
C24158DA-8506-4851-B842-0C3BA9621409.jpeg

6BBAC43E-221F-4D44-94AC-1C21BB4EB5C2.jpeg

7FBFE92D-6CD6-4035-8053-17CA17254727.jpeg

8A618A13-6B45-4C98-9727-3F9F50CB22EF.jpeg

A3B49ECF-D5C4-4A16-87C7-6E7220FD1526.jpeg
99B50DDB-0E87-4434-B95D-599BD5DA2358.jpeg
Ja jävlar som beläggen har gjort sitt :)
Kul att du använder bilen ordentligt
 
Kommer med största sannolikhet att köpa en Audi A5 45 TFSI -20 i veckan, någon som några inputs eller erfarenheter av bilen/motorn? :)
 
En brutalt rolig långhelg senare så är man hemma och kollat lite på bilen.
Onsdag kväll gick båten mot Paldiski, Estland.
Torsdag morgon var körning ned till Pärnu och häng.
Fredag var bandag på Audruring. Dagen börjar med regn som jag gjorde en avåkning på. Låste upp alla fyra hjul i cirka 180 blås in mot en 90 graders sväng. Var väl hastighet på 150 blås ut på gräset där det hoppades och studsades, missade ett DJUPT hål med nöd och näppe. In i pitten och gräva bort grästuvor och ut igen!
Nästa blev tyvärr en ”moneyshift”. På rakan inför kurvan jag åkte av lyckades jag få i 2an istället för 4an - INTE BRA! Men allt ok och en motor som inte lät illa så fortsatte dagen.
Efter lunch torkade det på så jag satte en brutal tid i förhållande där halva banan var blöt och halva torr, 1.3s snabbare än klubbmästaren i sin 2017 ACR-E. Han var inte nöjd :D
Vid kl 16 var banan torr och han dundrade om mig i tid så det heter duga.
I slutändan gjorde jag 1.26.996 (förra gången var min bästa 1.27.79) och gav upp där efter totalt 106 varv på en dag för jag var helt enkelt slut i kroppen. Original stolarna är inte gjorda för så mycket banåka…
Klubbmästaren med sin ACR-E gjorde 1.24.449 så jag är fan stolt över att vara endast 2.5s långsammare än honom med min gamla härk.
Och det var tur att jag gav upp för jag upptäckte sedan att mina belägg fram var TOTALT slut.
Så lördagen var farfars bilar till Tallinn och åka runt i Tallinn och det var absolut INTE kul med storstads trafik i okänd stad utan bromsar….
Söndagen var hemresa med enbart motorbroms och handbroms tillgodo. En totalt 50 mil eller så med enbart motorbroms och handbroms :D rekommenderas ej…

Men beläggen.
Dom var nya 2018 när vi stack till Pärnu och då gjorde jag 105 varv på 2 dagar.
Sedan har jag kört bilen ca 1000 mil sedan dess och även en bandag på lilla Gröndal med okänt antal varv.
Och nu 106 varv i Pärnu igen.
Dvs, 211 varv på Audruring + Gröndal (okänt antal varv) + 1000 mil på samma belägg.
Ja, jag köper Endless igen. Utan tvekan!

Och denna 24 år gamla härk har inte felat eller tvekan ett dugg trots idiotkörningar och bankörning som nästan är ett långlopp.
Och så påstår folk att den tydligen skjuter halvmeter långa eldsflammor vid växling.. men så gör väl inte en original bil? :D

Fyfan vad kul!
Nankang AR-1 var bra i blött och grymma i torrt.
Jag älskar denna bil med hela mitt hjärta.
Och jag kommer piska skiten ur den vid varje tillfälle som ges, för det älskar den!
C24158DA-8506-4851-B842-0C3BA9621409.jpeg

6BBAC43E-221F-4D44-94AC-1C21BB4EB5C2.jpeg

7FBFE92D-6CD6-4035-8053-17CA17254727.jpeg

8A618A13-6B45-4C98-9727-3F9F50CB22EF.jpeg

A3B49ECF-D5C4-4A16-87C7-6E7220FD1526.jpeg
99B50DDB-0E87-4434-B95D-599BD5DA2358.jpeg
Kul att se den användas hårt såsom den bör! Njut av den
 
Kommer med största sannolikhet att köpa en Audi A5 45 TFSI -20 i veckan, någon som några inputs eller erfarenheter av bilen/motorn? :)
Den är typ bra på det mesta. Bra utrymmen trots "coupé". Förvänta dig inget prestandamonster original trots 245hk, den är väldigt behärskad. Jag upplevde den som kanske lite i snällaste laget men sånt finns ju trimfirmor som kan råda bot på om man är på det humöret ;)
 
Tillbaka
Topp