• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Den är typ bra på det mesta. Bra utrymmen trots "coupé". Förvänta dig inget prestandamonster original trots 245hk, den är väldigt behärskad. Jag upplevde den som kanske lite i snällaste laget men sånt finns ju trimfirmor som kan råda bot på om man är på det humöret ;)
752E7529-5AFF-4B58-B410-E047AA745296.jpeg

Faktiskt förvånansvärt bra utrymmen i 5orna. Fick in tre fyllda golfbagar, två weekendbags och en jävla massa kassar och annat i min s5 inför en helgresa. Utan att fälla eller justera något.

Seeeen är ju baksätet minimalt förstås… men..
 
Jaguar XJS H.E 5.3 -86, 199 000 kr

DDF0D7F4-664A-4A6C-ACAB-54C35C8C3D16.jpeg
2989CDCE-C53C-4A82-94F6-9E58A28E255A.jpeg

För vilken gång i ordningen jag nämner XJS Coupé vet jag inte ens men här kommer en till. Den enda V12:an i listan. Dessutom med tillbehörsfälgarna från en senare 6-litersversion. Personligen är jag ju svag för de fälgarna som jag själv också rullar på, O.Z Racings modell Futura, men till Jaguar är de labelade Arden. Föredrar man originalvarianten så följer de också med vilket ju är en fördel. Bilen som sådan verkar ju schysst och gediget omhändertagen. Skattebefriad.

Väl mött i trafiken i sommar!

De fälgarna hade jag på min XJS 6.0, de är riktigt snygga och passar bra även på XJ-serien kan jag tycka. Jag tror att just den XJS du länkar till har varit ägd av en vän till mig, jag minns den som väldigt fin. Joes garage är väl Jaguarvärldens Rolex, dyra men generellt väldigt bra.


På tal om sommarbilar, hur är de här?

Det är ändå cab och fräsig design för väldigt små pengar, förvisso ingen fet AMG-SL men jag gillar designen och vilken annan lågmilad "sportbil" får man för för 60-70tkr?

mercedes-benz-slk230k-1999-m9145-042.jpg
 
Senast ändrad:
Jag behöver en andrabil. Först var jag inne på en V50, V70 eller något annat praktiskt.

Men sen fick jag en knäpp och tänkte.. Nej det får bli något roligt den här gången. Men jag har en budget på ca 50k. Har ni tips på något relativt roligt som kan köras året runt (ej cab) som är roligt och relativt driftsäkert? Tänker spontant en äldre Bmw om man kan hitta något rostfritt.
 
  • Like
Reactions: bag
Jag behöver en andrabil. Först var jag inne på en V50, V70 eller något annat praktiskt.

Men sen fick jag en knäpp och tänkte.. Nej det får bli något roligt den här gången. Men jag har en budget på ca 50k. Har ni tips på något relativt roligt som kan köras året runt (ej cab) som är roligt och relativt driftsäkert? Tänker spontant en äldre Bmw om man kan hitta något rostfritt.

Hur roligt vill du ha det? Roligt som i en skön gammal lyxbil eller roligt som i att bilen är underhållande att köra?

Är utrymmen en faktor? Säkerhet?
 
Hur roligt vill du ha det? Roligt som i en skön gammal lyxbil eller roligt som i att bilen är underhållande att köra?

Är utrymmen en faktor? Säkerhet?
Rolig som i att bilen är underhållande att köra. Idealet hade varit typ en E30 325. Men då dessa tyvärr inte går att få för dessa pengar så tänker jag att det får bli något annat. Ett alternativ kanske skulle vara Golf Mk5 GTI. Frågan är om det går att hitta i ok skick för de pengarna.

Utrymme/säkerhet är sekundärt :)
 
Rolig som i att bilen är underhållande att köra. Idealet hade varit typ en E30 325. Men då dessa tyvärr inte går att få för dessa pengar så tänker jag att det får bli något annat. Ett alternativ kanske skulle vara Golf Mk5 GTI. Frågan är om det går att hitta i ok skick för de pengarna.

Utrymme/säkerhet är sekundärt :)

Bara spånar ut lite modeller:
Suzuki Swift Sport
Fiesta / Focus ST
Renault Clio Sport
Mini Cooper S
Civic Type R
Samt ovannämda Golfen.
 
De fälgarna hade jag på min XJS 6.0, de är riktigt snygga och passar bra även på XJ-serien kan jag tycka. Jag tror att just den XJS du länkar till har varit ägd av en vän till mig, jag minns den som väldigt fin. Joes garage är väl Jaguarvärldens Rolex, dyra men generellt väldigt bra.


På tal om sommarbilar, hur är de här?

Det är ändå cab och fräsig design för väldigt små pengar, förvisso ingen fet AMG-SL men jag gillar designen och vilken annan lågmilad "sportbil" får man för för 60-70tkr?

mercedes-benz-slk230k-1999-m9145-042.jpg
C6A10D61-FEE7-47BD-B10B-5EF108E8FF31.png
 
Porsche nr 12 i min ägo, klassisk Cayenne GTS från 2009. Riktigt maffiga från denna tidsperiod :)

Lite småfix:
  • Ny olja och tändstift samt tändspolar
  • Nya backspeglar (monterade)
  • Ny grill fram med tillhörande DRL samt sidoblinkers ska monteras
  • Sidoskärmen på bilden har fått en buckla, ska bytas ut
  • Ny framruta ska monteras

IMG_8294.JPG
 
Jag behöver en andrabil. Först var jag inne på en V50, V70 eller något annat praktiskt.

Men sen fick jag en knäpp och tänkte.. Nej det får bli något roligt den här gången. Men jag har en budget på ca 50k. Har ni tips på något relativt roligt som kan köras året runt (ej cab) som är roligt och relativt driftsäkert? Tänker spontant en äldre Bmw om man kan hitta något rostfritt.
Om du får chansen så testa en Type R, driftsäkra och massor av körglädje :) Inte så roliga att åka många timmar på motorväg men annars mycket skoj för pengen.
 
Porsche nr 12 i min ägo, klassisk Cayenne GTS från 2009. Riktigt maffiga från denna tidsperiod :)

Lite småfix:
  • Ny olja och tändstift samt tändspolar
  • Nya backspeglar (monterade)
  • Ny grill fram med tillhörande DRL samt sidoblinkers ska monteras
  • Sidoskärmen på bilden har fått en buckla, ska bytas ut
  • Ny framruta ska monteras
Kul med en 957! Har kollat mycket på Turbo och GTS, känns som att man får mycket bil för pengarna om man hittar ett bra exemplar :) Vilken nivå på försäkringen kör du? Tycker att de är överdrivet dyra i försäkring eftersom de nog inte är lika stöldbegärliga som nya Cayenne's.
 
Porsche nr 12 i min ägo, klassisk Cayenne GTS från 2009. Riktigt maffiga från denna tidsperiod :)

Lite småfix:
  • Ny olja och tändstift samt tändspolar
  • Nya backspeglar (monterade)
  • Ny grill fram med tillhörande DRL samt sidoblinkers ska monteras
  • Sidoskärmen på bilden har fått en buckla, ska bytas ut
  • Ny framruta ska monteras

IMG_8294.JPG
Otroligt härliga bilar det där. Bästa och billigaste modden är att rycka vakumslangen till avgasklockorna, så spjällen är öppna hela tiden även på standard körlägena.

Onödig men kul kuriosa när jag hade min för massa år sedan var att jag upptäckte att dom är oväntat bra i terräng med. Ett exempel var under en jakt när min polare körde fast med sin defender, jag kunde utan problem dra upp honom och köra vidare i samma terräng.
 
Senast ändrad:
Porsche nr 12 i min ägo, klassisk Cayenne GTS från 2009. Riktigt maffiga från denna tidsperiod :)

Lite småfix:
  • Ny olja och tändstift samt tändspolar
  • Nya backspeglar (monterade)
  • Ny grill fram med tillhörande DRL samt sidoblinkers ska monteras
  • Sidoskärmen på bilden har fått en buckla, ska bytas ut
  • Ny framruta ska monterasär
Fet! Jag hade en Cayenne S med V8 och manuell låda back in the days. Sista nya bilen jag köpte av Larsson i Borås när han hade PC där.
 
Jag behöver en andrabil. Först var jag inne på en V50, V70 eller något annat praktiskt.

Men sen fick jag en knäpp och tänkte.. Nej det får bli något roligt den här gången. Men jag har en budget på ca 50k. Har ni tips på något relativt roligt som kan köras året runt (ej cab) som är roligt och relativt driftsäkert? Tänker spontant en äldre Bmw om man kan hitta något rostfritt.
Jag var i samma läge som dig och hamnade i Jeepträsket. Väldigt charmig bil och tar sig fram överallt samtidigt som den är väldigt bekväm på landsväg. Rostfritt lär du dock inte hitta 😀
20220524_175448.jpg
 
Kul med en 957! Har kollat mycket på Turbo och GTS, känns som att man får mycket bil för pengarna om man hittar ett bra exemplar :) Vilken nivå på försäkringen kör du? Tycker att de är överdrivet dyra i försäkring eftersom de nog inte är lika stöldbegärliga som nya Cayenne's.

Sålde precis min 958 turbo, den kostade mig ca 4500kr i månaden... Men då är det naturligtvis helförsäkring jag kör på. Samma med 957 GTS:n. Nu står det faktiskt på en avställningsförsäkring medans jag fixar upp den så vet inte riktigt vad den kommer landa på. Menar du att de blir dyrare att försäkra då de inte är lika stöldbegärliga som nya Cayenne's eller tolkare jag det tvärtom? Detta är vad jag betalade i helförsäkring per månad på vissa av modellerna:

Panamera 4 från 2012, ca 1400kr per månad
Macan S diesel från 2016, ca 1300kr per månad
Cayenne 957 från 2008 (6 cylinder på 300hk) ca 1900kr per månad
Cayenne Turbo 2014 4500kr per månad... Hos Folksam. Trygg Hansa, där jag hade övriga Porschar ville ha närmare 9k i månaden för denna.

Tror det har att göra med hur mycket hästar man har under huven och ålder på föraren, men hoppas jag får en rätt billig försäkring på GTS:n när den är klar :D

Otroligt härliga bilar det där. Bästa och billigaste modden är att rycka vakumslangen till avgasklockorna, så spjällen är öppna hela tiden även på standard körlägena.

Onödig men kul kuriosa när jag hade min för massa år sedan var att jag upptäckte att dom är oväntat bra i terräng med. Ett exempel var under en jakt när min polare körde fast med sin defender, jag kunde utan problem dra upp honom och köra vidare i samma terräng.
Tack för tipset! Läste faktiskt också om denna mod, så slipper man klicka i sport knappen varje gång man hoppar in i bilen! Jag har just tagit jägarexamen och hoppas jag får någon nytta av luftfjädringen och difflåset när det väl blir dags för jakt! :D

Fet! Jag hade en Cayenne S med V8 och manuell låda back in the days. Sista nya bilen jag köpte av Larsson i Borås när han hade PC där.
Tack! Otroligt fina med manuell låda, svåra att få tag på också :)
 
D9746B9F-BA0C-4FD6-9FD4-CF3AE69E0830.jpeg


Fick chans att kryssa av en barndomsdröm igår kväll.
Egentligen är det ju en RT/10 på treekrade fälgar från 1994 som är den faktiska drömmen, men grannens 2003:a fick duga.

Bone-stock, så V10:a på 503 hk.
Två meter bred och en motorhuv som känns som om den är närmast det dubbla i längd.
ABS, men det är väl ungefär vad man har i hjälpväg.
Trots 345 i bredd bak så var det inga alls problem att få den att släppa - även om jag var någorlunda försiktig.

Helt orimlig bil på alla möjliga sätt.
Nu vill jag så klart ha en. :)
 
Senast ändrad:
D9746B9F-BA0C-4FD6-9FD4-CF3AE69E0830.jpeg


Fick chans att kryssa av en barndomsdröm igår kväll.
Egentligen är det ju en RT/10 på treekrade fälgar från 1994 som är den faktiska drömmen, men grannens 2003:a fick duga.

Bone-stock, så V10:a på 503 hk.
Två meter bred och en motorhuv som känns som om den är närmast det dubbla i längd.
ABS, men det är väl ungefär vad man har i hjälpväg.
Trots 345 i bredd bak så var det inga alls problem att få den att släppa - trots att jag var någorlunda försiktig.

Helt orimlig bil på alla möjliga sätt.
Nu vill jag så klart ha en. :)
Efter denna tv-serien vill väl alla ha en?
 
D9746B9F-BA0C-4FD6-9FD4-CF3AE69E0830.jpeg


Fick chans att kryssa av en barndomsdröm igår kväll.
Egentligen är det ju en RT/10 på treekrade fälgar från 1994 som är den faktiska drömmen, men grannens 2003:a fick duga.

Bone-stock, så V10:a på 503 hk.
Två meter bred och en motorhuv som känns som om den är närmast det dubbla i längd.
ABS, men det är väl ungefär vad man har i hjälpväg.
Trots 345 i bredd bak så var det inga alls problem att få den att släppa - trots att jag var någorlunda försiktig.

Helt orimlig bil på alla möjliga sätt.
Nu vill jag så klart ha en. :)
Det är mäktigt med Viper 😎
Bara köpa en, finns många till salu!
 
Finns flera faktiskt :) Hur söker du?
Söker du en så finns det också de till salu som ej är annonserade :D
Don’t mind me…
Hade visst tidigare filter på årtal och miltal inknappat.

Men nej, jag söker inte egentligen. Får köra mina tyskar till firman bär så pass bra att det räcker till fler lekbilar.
…men då är det tveksamt om det faktiskt landar i en Viper ändå. Kikar på (onödigt mycket långsammare) Porsche 993 och Ferrari 348 tidigare. Känns mer ”jag”.
Men svincool bil, onekligen.
 
Har vi nagon har som kor nya Honda HRV?
I den totala hysteri som rader pa nybilsmarknaden var Hondahandlarn den enda nybilshandlarn i min by som inte tar 3-25K over nybilspris bara for att "det ar som det ar"


Provturen var trevlig och storleken perfekt. Men hur ar den att leva med dagligen?
 
  • Like
Reactions: bag
Don’t mind me…
Hade visst tidigare filter på årtal och miltal inknappat.

Men nej, jag söker inte egentligen. Får köra mina tyskar till firman bär så pass bra att det räcker till fler lekbilar.
…men då är det tveksamt om det faktiskt landar i en Viper ändå. Kikar på (onödigt mycket långsammare) Porsche 993 och Ferrari 348 tidigare. Känns mer ”jag”.
Men svincool bil, onekligen.
Äsh man måste ju inte vilja ha något bara för det är coolt :)
Vissa är helt enkelt inte lagda åt det (rätt ;) ) håll
 
Tillbaka
Topp