• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Drömmer mig bort till fina bilar och kikar lite på Lexus ES.
Men exempelvis denna med digitala sidobackspeglar.
Är inte det en av de mest onödiga nya ”feautures” som existerar? Minns när man såg när Audi introducerade det och tänkte att det måste vara den mest onödiga lösningen på ett problem som inte ens existerar.
Fin bil i övrigt men skulle nog inte falla mig in på att köpa en bil med det trots att teknik och lyx är kul så tycker jag detta nästan är lite tragikomiskt, ungefär som kurvad TV. När fantasin tar slut så löser man problem som inte finns.

Men alltså, det där måste vara ett skämt? Den där lösningen med skärmarna invändigt är det absolut fulaste jag någonsin sett.
Det ser ut som något kit man köper på Aliexpress för att eftermontera en backkamera. Herregud, vem godkände detta egentligen?

Sedan håller jag med angående digitala backspeglar. Jag kan förstå det i någon extrem sportbil eller kanske i nyttofordon där man behöver minimera totalbredden på fordonet eller liknande. Men i en helt vanlig personbil? Njae jag tycker man gör det onödigt svårt och komplicerat.

Haft denna i drygt 3 veckor nu, väldigt trevlig bil 🙏🏻
FBCEEAAE-2124-4258-9896-053873F5BEFD.jpeg

Är på gång med bilbyte från min åldrande entusiastbil (Mercedes-Benz SLK av första generationen) till nånting lite mer praktiskt och nyare. Min gamla bil är dock inget som en normal handlare vill byta in och baserat i tidigare erfarenheter av blocket-annonser så drar jag mig lite för den vägen. Det är förvisso några år sedan senast jag försökte men det kom en hel del konstiga kontakter och märkliga prut- och bytesförsök den vägen.

Vad skulle ni säga är bästa sättet om jag vill hitta en bra köpare för en smidig affär här?

Jag har funderat lite på att lägga ut en lagom "förhandsvisning" i väl valda Facebook-grupper för entusiaster av denna typ av bil och sen försöka hitta en intressent som vill ses för att titta på bilen och papper och loggar för affärsgenomförandet. Nånting där man möts i snittet av en smidig affär, vettig köpare och ett rimligt pris. Kan det funka, eller är det Blocket som gäller?

Är på gång med bilbyte från min åldrande entusiastbil (Mercedes-Benz SLK av första generationen) till nånting lite mer praktiskt och nyare. Min gamla bil är dock inget som en normal handlare vill byta in och baserat i tidigare erfarenheter av blocket-annonser så drar jag mig lite för den vägen. Det är förvisso några år sedan senast jag försökte men det kom en hel del konstiga kontakter och märkliga prut- och bytesförsök den vägen.

Vad skulle ni säga är bästa sättet om jag vill hitta en bra köpare för en smidig affär här?

Jag har funderat lite på att lägga ut en lagom "förhandsvisning" i väl valda Facebook-grupper för entusiaster av denna typ av bil och sen försöka hitta en intressent som vill ses för att titta på bilen och papper och loggar för affärsgenomförandet. Nånting där man möts i snittet av en smidig affär, vettig köpare och ett rimligt pris. Kan det funka, eller är det Blocket som gäller?
Säljuppdrag hos en handlare som erbjuder den tjänsten?
Jag har gjort det tidigare, man kommer överens om ett kontantpris som du är ok med,. dom sköter visning, annonsering och ev inbyte.
När bilen säljs får du den överenskomna summan.
Beroende på bilens värde brukar dom ha en fast alternativt procentuell avgift för deras jobb.

Facebook-grupper är en bra idé, släng ut en annons på Lifestyle K&S också. Säkert väldigt låg sannolikhet att någon nappar här men har du tur kan det ju bli en smidig affär den vägen. Sälja bil på Blocket är verkligen ingen höjdare :)

KVD.

Säljuppdrag hos en handlare som erbjuder den tjänsten?
Jag har gjort det tidigare, man kommer överens om ett kontantpris som du är ok med,. dom sköter visning, annonsering och ev inbyte.
När bilen säljs får du den överenskomna summan.
Beroende på bilens värde brukar dom ha en fast alternativt procentuell avgift för deras jobb.

Konkreta tips på bra sådana handlare?

KVD har en gräns på femton år gamla bilar. Min bil är äldre än så. KVD säger också "inga sportbilar" vilket kanske (men inte säkert) omfattar min bil också. :)

Facebook-grupper är en bra idé, släng ut en annons på Lifestyle K&S också. Säkert väldigt låg sannolikhet att någon nappar här men har du tur kan det ju bli en smidig affär den vägen. Sälja bil på Blocket är verkligen ingen höjdare :)

Egentligen borde jag ju annonsera i mercaklubbens tidning men... de kommer inte ut så ofta så jag .. äsch, borde kolla utgivningsschemat innan jag avfärdar den vägen.

• Like
Reactions: LS
Spännande! Verkar ju som att de är duktiga på att göra avsteg (38 bilar årsmodell 2007 och äldre på auktion just nu).

Även en SLK till salu (om än senare modell än din), https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-slk-350-r171-272hk-143976
Sånt där skriver de väl bara för att slippa en massa tjafs? Ungefär som när diverse AD som säljer pre-owned skriver att de endast tar emot märken de själva säljer. Det tänjs ju på sånt direkt för rätt kund/objekt.

Autoclassica i Skåne

Haft denna i drygt 3 veckor nu, väldigt trevlig bil 🙏🏻
FBCEEAAE-2124-4258-9896-053873F5BEFD.jpeg
Den är nice!

Har en skön anekdot om A5:an..

Skulle på bröllop i centrala Italien för nåt år sen. När vi landat skyndade jag mot biluthyrarna för att plocka ut vår förvalda näst-billigaste-bil-val. Vi skulle bara ut på landet och dessutom sippa alkohol mest hela tiden. Behövs inget finare. Då flåsade en gubbjävel förbi mig (jag lämnade lämnade frun till bagaget). Han hade brillor med snöre och passet och flygbiljetter i bröstfickan på den kortärmade skjortan. Blåa för stora jeans. Röd i fejjan av den höga pulsen. Luktade svett. Han kom före mig… kuken!! I kassan var han otrevlig som fan och klagade på service, bilarna och vädret. Vevade med armarna i vädret om vilka idioter dom var. I 20minuter.

Sen blev det min tur. Nyfrissad, söderhavsblå kostym och vit skjorta och glad som fan för att få vara med på festernas fest. Jag var mitt bästa jag. Donnan i kassan blev lika glad och bytte ut ut vår Fiat punto mot en A5 som gått 7mil. Free upgrade! Welcome to Italy. 🥳☀️

Gubben fick ingen upgrade. Vi kanske fick switcha bilar?

Senast ändrad:
Egentligen borde jag ju annonsera i mercaklubbens tidning men... de kommer inte ut så ofta så jag .. äsch, borde kolla utgivningsschemat innan jag avfärdar den vägen.
Den har just kommit ut (vecka 24) så vill du vara med i nästa nummer har du chansen, men det publiceras ju efter sommaren så då får du vänta lite.

Annars tycker jag att Blocket fungerar bra, nästan bättre än Facebook (alla mindre seriösa handlare letar i entusiastgrupperna). Strulpellarna på Blocket är ju lätta att gallra bort.

Vad är det för SLK du har, är du nöjd med den?

Vad är det för SLK du har, är du nöjd med den?

Det är en R170 modellår 2000, 230 Kompressor. Svart med svart inredning.

Jag är faktiskt helnöjd med bilen, det har varit snart tio i princip helt strulfria års ägande. När jag i början av 2013 köpte bilen var det det finaste exemplaret jag hittade, inte det billigaste, och det verkar ha lönat sig. Skön att köra även om den är lite till åren, och den är lätt att serva och meka med för mig som gillar att göra en del själv även om jag lämnat vissa saker till proffsen på verkstaden. Med moderna mått är det väl inga superprestanda direkt men jag har mer och mer uppskattat att köra med taket nedfällt lite lagom fort på en kurvig väg. :)

Mätte precis ACn och med 30 grader utetemperatur så blåser den luft som är under 8 grader in i kupén. Nästan bättre än jag väntade mig. Många som inte känner till modellen börjar alltid snacka om "kolla så takmekanismen inte strular" men just den har inte strulat för mig och det verkar inte vara något vanligt problem av vad jag sett i forumen. Snarare är det andra saker som delas med 90-talets C-klass som är vanliga problem. Det sena 1990-talet var väl inte Mercedes bästa år vad avser kvalitet och rost. Men min bil som aldrig körts i svensk saltvinter har klarat sig bra - jag har inte hittat nån rost alls.

Av flera olika skäl har jag dock kommit fram till att jag vill ha en vinterkapabel bil med baksäte nu och boende i en stad har jag inte riktigt plats med två bilar så då får denna gå.

Den är nice!

Har en skön anekdot om A5:an..

Skulle på bröllop i centrala Italien för nåt år sen. När vi landat skyndade jag mot biluthyrarna för att plocka ut vår förvalda näst-billigaste-bil-val. Vi skulle bara ut på landet och dessutom sippa alkohol mest hela tiden. Behövs inget finare. Då flåsade en gubbjävel förbi mig (jag lämnade lämnade frun till bagaget). Han hade brillor med snöre och passet och flygbiljetter i bröstfickan på den kortärmade skjortan. Blåa för stora jeans. Röd i fejjan av den höga pulsen. Luktade svett. Han kom före mig… kuken!! I kassan var han otrevlig som fan och klagade på service, bilarna och vädret. Vevade med armarna i vädret om vilka idioter dom var. I 20minuter.

Sen blev det min tur. Nyfrissad, söderhavsblå kostym och vit skjorta och glad som fan för att få vara med på festernas fest. Jag var mitt bästa jag. Donnan i kassan blev lika glad och bytte ut ut vår Fiat punto mot en A5 som gått 7mil. Free upgrade! Welcome to Italy. 🥳☀️

Gubben fick ingen upgrade. Vi kanske fick switcha bilar?
Haha härlig anekdot, det brukar alltid löna sig att vara trevlig! Inget emot en Fiat Punto, men A5an är snäppet trevligare 🙏🏻

Bilwebs entusiastbilauktion, kostar väl en slant men dom brukar få bra betalt, dom gör bra beskrivning o mkt bilder så folk vågar buda utan att ha sett bilen.

Bilwebs entusiastbilauktion, kostar väl en slant men dom brukar få bra betalt, dom gör bra beskrivning o mkt bilder så folk vågar buda utan att ha sett bilen.
+1 på den, tror också Riddermark skulle kunna vara intresserade av den. Vet att de från tid till annan betalat förvånande bra. Möjligen har du tiden mot dig, är nog precis i slutet av högsäsong för att sälja cab nu.

Några bilder från i torsdags när jag var på Bilster Berg med Alpina.
Kul att få se nya XB7 LCI, B/D3 LCI och helt nya B/D4 gran coupé.
Väldigt rolig bana att köra! - man tycker att Knutstorp och Gotland är ganska kuperat, men jäclar vilka backar och krön det är där. Kul att få testa lite gränser med de olika modellerna på en sådan bana, B8 imponerar trors sin vikt! - Riktigt bra faktiskt! 👍🏻

BFDCB249-3518-4404-B534-6ECAD4E978A1.jpeg

6C1AE678-FC7E-4C8D-8177-4DBBFC672011.jpeg
0BEDEA1B-B91D-401C-A516-1F6AAB95212D.jpeg
CCF3C823-E522-4607-AA14-70D430721A76.jpeg
1CC3AA1C-80DE-4C4A-9878-BB4C5775DE12.jpeg
A91C1F4E-6EEF-4D29-9760-8492BAA906CF.jpeg
1118FC40-1465-4442-AFEC-7D21117F81B1.jpeg
3EC4536F-020D-462D-90D3-D347BFFEDA5A.jpeg
14BBAE14-C231-42B8-A379-6EEAA607763D.jpeg
0A870339-E85E-4247-BDAA-E57CA7E549F7.jpeg
46780B55-E689-4607-9257-4F28DAA7D126.jpeg
0622BE60-C063-414C-A900-2AE225B965EB.jpeg

Några bilder från i torsdags när jag var på Bilster Berg med Alpina.
Kul att få se nya XB7 LCI, B/D3 LCI och helt nya B/D4 gran coupé.
Väldigt rolig bana att köra! - man tycker att Knutstorp och Gotland är ganska kuperat, men jäclar vilka backar och krön det är där. Kul att få testa lite gränser med de olika modellerna på en sådan bana, B8 imponerar trors sin vikt! - Riktigt bra faktiskt! 👍🏻

BFDCB249-3518-4404-B534-6ECAD4E978A1.jpeg

6C1AE678-FC7E-4C8D-8177-4DBBFC672011.jpeg
0BEDEA1B-B91D-401C-A516-1F6AAB95212D.jpeg
CCF3C823-E522-4607-AA14-70D430721A76.jpeg
1CC3AA1C-80DE-4C4A-9878-BB4C5775DE12.jpeg
A91C1F4E-6EEF-4D29-9760-8492BAA906CF.jpeg
1118FC40-1465-4442-AFEC-7D21117F81B1.jpeg
3EC4536F-020D-462D-90D3-D347BFFEDA5A.jpeg
14BBAE14-C231-42B8-A379-6EEAA607763D.jpeg
0A870339-E85E-4247-BDAA-E57CA7E549F7.jpeg
46780B55-E689-4607-9257-4F28DAA7D126.jpeg
0622BE60-C063-414C-A900-2AE225B965EB.jpeg
Vad heter färgen på den "silvriga" 8 serie? Fantastiskt spec på den.

Tillbaka
Topp