• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Det kommer imorgon! Som sagt blir svårt att se något så att säga.
Men den var hal som en ål efter första strykningen :)

Låter andra komponenten härda nån timma till.
Lite tråkigt att mina microfiberdukar lämnade microrepor... Orkade inte gå över bilen igen. Får investera i nya dukar framöver


Kör man bilen till vardags - helt klart DCT
Fin bil/busbil - helt klart manuell

Mina fem cent. :)

@MaziK
Som du liger i! Du får bjuda på en bild på resultatet sen. :)
 
Det kommer imorgon! Som sagt blir svårt att se något så att säga.
Men den var hal som en ål efter första strykningen :)

Låter andra komponenten härda nån timma till.
Lite tråkigt att mina microfiberdukar lämnade microrepor... Orkade inte gå över bilen igen. Får investera i nya dukar framöver

varit med om precis samma sak på en tidigare bil. 4 stegs polering med 2k lackförsegling där antingen lackförseglingen lämnade ränder efter sig eller så var det microfibertrasan. Troligen är det bara en själv som ser det så ta en öl och var nöjd med att du numer inte kommer behöva svampa bilen för att bli lika ren som Svenssons bil efter "scotch brite tvätt". :D
 
varit med om precis samma sak på en tidigare bil. 4 stegs polering med 2k lackförsegling där antingen lackförseglingen lämnade ränder efter sig eller så var det microfibertrasan. Troligen är det bara en själv som ser det så ta en öl och var nöjd med att du numer inte kommer behöva svampa bilen för att bli lika ren som Svenssons bil efter "scotch brite tvätt". :D

Sant det du säger, drack vin istället :D
 
Såg ut som följande i morse
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Det gjorde ont i själen att köra ut i detta
image.jpeg


Och efter nästan 10mils körning i blött väglag såg den mestadels ut som följande. Riktigt bra, är mest bak på bilen det har fastnat något
image.jpeg
 
En automatlåda växlar man manuellt med i början men det slutar nästan alltid med att man låter den ligga o växla själv 99% av tiden. Gas o broms. En manuell låda är ju onekligen mer engagerande (och även krävande).

Fast allt beror ju på vad man ska ha bilen till - åker man mycket i köer/stadstrafik så är det ju förjävligt att pumpa kopplingspedal hela tiden o då är ju en snabb och mjuk automatlåda oändligt mycket skönare. Även prestandan blir mer lättåtkomlig i och med att allt sköts via gaspedalen. Bor man å andra sidan utanför stan och köer så tycker jag att en manuell låda är helt självklart i en bil som M2an.
Edit: kanske inte heeeelt självklart, DCT lådorna är jävligt bra, men nästan självklart. Iaf för egen del :D
Håller med dig! Hade SMG låda i min M3 e46, de va kul första veckan att växla med paddlar sen blev det alltid att man slängde i automaten :D
 
Den som benhårt hävdar att en manuell låda är bättre har nog aldrig kört en modern sportautomat. Vafasen redan VWs DSG växlar mångdubbelt bättre än vad jag kan göra själv.
 
Kärlek asså, kul att se din entusiasm!
Tackar!

Ja det krävs lite intresse för att orka göra det :D

Här kommer lite bättre bilder efter körningen igår, riktigt nöjd med resultatet. Synd bara att det inte är en roligare bil ....

Det är på ett ställe på bakskärmarna som blir ganska skitet och det sitter kvar oftast. Måste hitta ett litet stänkskydd/flärp som går att sätta i hjulhuset, sitter sådana på bland annat passat B7 som tillval !?

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Senast ändrad:
Den som benhårt hävdar att en manuell låda är bättre har nog aldrig kört en modern sportautomat. Vafasen redan VWs DSG växlar mångdubbelt bättre än vad jag kan göra själv.
Tror när det pratas om manuell eller dsg/dct/pdk... Så är det nog kanske inte främst om man växlar långsammare eller inte. Är nog själva känslan och att det är en själv som växlar.
 
Tror när det pratas om manuell eller dsg/dct/pdk... Så är det nog kanske inte främst om man växlar långsammare eller inte. Är nog själva känslan och att det är en själv som växlar.
Absolut, det begriper jag väl. Men jag själv är ju inte i närheten av att växla så rappt och mjukt som automaten i min Passat ens, så paddlarna och tiptronicfunktionen förblir helt oanvända... Nu är det ju en glidarbil trots sina 240 hk men jag har samma upplevelse från tidigare bilar och även när jag långkört med kompisens Audi RS4a...
Dags att jag lär mig växla kanske...
 
Ja, det är en trevlig, om än fulsnygg, bil, och du kan ju välja den vanliga Passaten också om du tycker R-exteriör är snyggare än Alltracken. 190 hk räcker mer än väl för biltypen, och bilen känns piggare än t ex en XC70 med Volvos traktormotor D5. Jag valde även bort Audi A6 eftersom jag gillar lull lull...
Tycker att förarmiljö och även stolar funkar bättre för mig i Passaten än i Volvo. Ljudnivån i nya Passaten är riktigt bra, ffa med akustikrutor och ställbart chassi i komfortläge.

Förutom det ställbara chassit, adaptiv farthållare, AWDn och DSG-lådan som kommer med toppversionens 240 hk valde jag bl a:
  • dieselvärmare
  • panoramasoltak
  • fyrhjulsdrift (såklart)
  • Navigation, inkl skyltavläsning
  • Apple Car Play
  • 4G-modem med hotspot och 30 GB data
  • "Aktiv info display" (väldigt trevligt - anpassningsbara instrument)
  • fet stereo (Dynaudio)
  • akustiksidorutor
  • skinnklädsel med ventilation och elstolar med minne
  • tonade rutor
  • baklucka elektrisk
  • parkeringssensorer fram och bak
  • dragkrok och backkamera
  • LED-high strålkastare med dynamisk helljusassistent
  • extra säkerhetspaket med ”döda vinkeln-varnare” och annat bra
Blivit mer och mer inne på Passaten. Ska försöka komma iväg i slutet utav veckan på en längre provtur.
Känns även som att man kanske har ett rätt bra förhandlingsläge mot VW nu. Får man fråga vad du fick för rabatt på din bil? Större företag med ramavtal eller köpt enskild bil?
 
Blivit mer och mer inne på Passaten. Ska försöka komma iväg i slutet utav veckan på en längre provtur.
Känns även som att man kanske har ett rätt bra förhandlingsläge mot VW nu. Får man fråga vad du fick för rabatt på din bil? Större företag med ramavtal eller köpt enskild bil?
Kör en VW Passat-15 190 DSG finns mycket gott att säa men en hel del ont också om Passaten (massa småsaker), har kört Volvo innan (S-80 XC-60) och det som VW aldrig kommer att komma i närheten av så är det Volvos stolar, har massage i Passaten men har ont lite överallt efter t ex 50mils (kör mycket i Jobbet) åkande något som jag aldrig blev i Volvon, kikar du på passaten så kolla lite extra på dom olika ljus alternativen, har Led men tycker inte att dom inte är helt bra
 
Kör en VW Passat-15 190 DSG finns mycket gott att säa men en hel del ont också om Passaten (massa småsaker), har kört Volvo innan (S-80 XC-60) och det som VW aldrig kommer att komma i närheten av så är det Volvos stolar, har massage i Passaten men har ont lite överallt efter t ex 50mils (kör mycket i Jobbet) åkande något som jag aldrig blev i Volvon, kikar du på passaten så kolla lite extra på dom olika ljus alternativen, har Led men tycker inte att dom inte är helt bra
Okej, det jag saknar i min V60 idag är att jag tycker själva sittytan är lite kort. Hade velat ha ställbart "lårstöd" eller vad man ska säga.
Jag har hört att skillnaden man kände från halogen till xenon kommer igenom mellan xenon och led men det tycker inte du stämmer?
 
Blivit mer och mer inne på Passaten. Ska försöka komma iväg i slutet utav veckan på en längre provtur.
Känns även som att man kanske har ett rätt bra förhandlingsläge mot VW nu. Får man fråga vad du fick för rabatt på din bil? Större företag med ramavtal eller köpt enskild bil?
Större företag med ramavtal. 18% rabatt på grundpriset och 10-20% på utrustning ungefär.
 
Senast redigerad av en moderator:
Kör en VW Passat-15 190 DSG finns mycket gott att säa men en hel del ont också om Passaten (massa småsaker), har kört Volvo innan (S-80 XC-60) och det som VW aldrig kommer att komma i närheten av så är det Volvos stolar, har massage i Passaten men har ont lite överallt efter t ex 50mils (kör mycket i Jobbet) åkande något som jag aldrig blev i Volvon, kikar du på passaten så kolla lite extra på dom olika ljus alternativen, har Led men tycker inte att dom inte är helt bra
Smaken är som baken. Min bak gillar VWs ergocomfortstol mer. Utdragbara låtstöd och bra sidostöd, samt riktigt schyssta nackstöd som går att reglera fram ordentligt. Dessutom passar inte armstöden mig riktigt i Volvo, de är betydligt lättare att få till bra för min körställning i nya Passaten.

Har du LED-High eller den billigare LED-varianten? Det är stor skillnad. Jag har LED High med dynamisk helljusassistent och tycker ljuset är fullgott. Bättre än mina bixenon på tidigare Audi åtminstone.
 
Okej, det jag saknar i min V60 idag är att jag tycker själva sittytan är lite kort. Hade velat ha ställbart "lårstöd" eller vad man ska säga.
Jag har hört att skillnaden man kände från halogen till xenon kommer igenom mellan xenon och led men det tycker inte du stämmer?
Kan förstå om du tycker dom är korta i V-60 är inta samma stolar som i xc-60. När jag pratade med säljaren på VW om lysena jämställde han led och xenon, har inte haft VW xenon innan så kan inte jämföra. Men om jag jämför med min frus v-50 med xenon så är dom helt klart bättre, men kollegans led high med avbländning är bättre, så har man möjlighet att få med detta tycker jag att man skall gå för det.
 
Smaken är som baken. Min bak gillar VWs ergocomfortstol mer. Utdragbara låtstöd och bra sidostöd, samt riktigt schyssta nackstöd som går att reglera fram ordentligt. Dessutom passar inte armstöden mig riktigt i Volvo, de är betydligt lättare att få till bra för min körställning i nya Passaten.

Har du LED-High eller den billigare LED-varianten? Det är stor skillnad. Jag har LED High med dynamisk helljusassistent och tycker ljuset är fullgott. Bättre än mina bixenon på tidigare Audi åtminstone.
Dom vanliga led tyvärr, kollegan har som du och dom är helt ok.
 
Kan förstå om du tycker dom är korta i V-60 är inta samma stolar som i xc-60. När jag pratade med säljaren på VW om lysena jämställde han led och xenon, har inte haft VW xenon innan så kan inte jämföra. Men om jag jämför med min frus v-50 med xenon så är dom helt klart bättre, men kollegans led high med avbländning är bättre, så har man möjlighet att få med detta tycker jag att man skall gå för det.
Okej, för jag har kört en del V70 också och tycker nästan stolen är lika kort med bredare i den bilen.
Jag kan ha fel?
Det blir som sagt att se om jag kan få möjlighet att låna en passat en längre tur för att känna på sätena mer :). Tackar för all input.
 
Kan förstå om du tycker dom är korta i V-60 är inta samma stolar som i xc-60. När jag pratade med säljaren på VW om lysena jämställde han led och xenon, har inte haft VW xenon innan så kan inte jämföra. Men om jag jämför med min frus v-50 med xenon så är dom helt klart bättre, men kollegans led high med avbländning är bättre, så har man möjlighet att få med detta tycker jag att man skall gå för det.
Som sagt så är smaken som baken gällande stolarna. Volvo har generellt riktigt bra stolar men för min r*v passar VWs sportstolar med utdragbart lårstöd mycket bra. Vet att många kritiserar Volvos avsaknad av just lårstöd men allt beror ju på hur man är byggd. Har du uppgraderat dina stolar I Passaten till dem med massage och ventilation där det utdragbara lårstödet och tiltfunktionen utgår?

Gällande strålkastarna så är ju VW normalt sett snåla med ljuset. Det kostar ju 14400 extra att uppgradera från snikvarianten till full LED och ytterligare 4200 för Dynamic Light assist, men då är det bra ljus som borde tillfredsställa den mest petiga ljusknarkaren även på en norrländsk landsväg.
 
Okej, för jag har kört en del V70 också och tycker nästan stolen är lika kort med bredare i den bilen.
Jag kan ha fel?
Det blir som sagt att se om jag kan få möjlighet att låna en passat en längre tur för att känna på sätena mer :). Tackar för all input.
När du provkör så är mitt råd att kolla vilka stolar som sitter I. De ser nästan likadana ut nämligen...
I min värld så är Volvos stolar bra, men problematiken med kort lårstöd är detsamma för mig i bade V70, /XC60 och V60. Har inte kört nya XC90 men tvivlar inte på att de stolarna är i världsklass (men vem vill köra en Desperate Housewifes-buss?)
 
När du provkör så är mitt råd att kolla vilka stolar som sitter I. De ser nästan likadana ut nämligen...
I min värld så är Volvos stolar bra, men problematiken med kort lårstöd är detsamma för mig i bade V70, /XC60 och V60. Har inte kört nya XC90 men tvivlar inte på att de stolarna är i världsklass (men vem vill köra en Desperate Housewifes-buss?)
Okej, det ska jag absolut göra. Som sagt jag gillar stolarna i min Volvo saknar bara lårstödet. Vad som är skönt är att jag lätt kan köra 60-70 mil och inte känna mig helt mörbultad när jag är framme :). Hoppas på mått liknande i passaten då jag är lite sugen på en bil som "ser ny ut" invändigt. Lite miljöombyte hade varit skoj :)
 
Visst kan manuell vara kul ibland men i längden är det inte lika roligt och dessutom praktiskt.
Kul att M2:an kom upp här :)
Har en Manuellt växlad beställd, dock utan fastställd leveranstdatum ännu :(
Då det är en busbil, och för att de senaste bilarna varit automater av olika slag blev det en manuell.
DCT är nog grymt bra alternativ och det finns inget rätt eller fel. Dock lite synd att man inte kan ställa växlingshastigheten på DCT i M2 som man kan i storebröderna.
 
Vilken ironi...

Audi RS-fälgar på en C63 AMG :D
Kanske får lite quattro :)

image.jpeg
Det där är piratfälgar, de kan ha vilken bultcirkel som helst. Eftersom de är felaktigt färgsatta (RS är ju mörkgrå förutom yttersta delen) tycker jag det är okay trots allt. Men med tanke på hur mycket snygga fälgar det finns till Mercedes håller jag med om att det är ett märkligt val.
 
Det där är piratfälgar, de kan ha vilken bultcirkel som helst. Eftersom de är felaktigt färgsatta (RS är ju mörkgrå förutom yttersta delen) tycker jag det är okay trots allt. Men med tanke på hur mycket snygga fälgar det finns till Mercedes håller jag med om att det är ett märkligt val.
Bultcirkeln/inpressning etc på VAG och merca(exv passat och vissa Merca-modeller) sammanfaller på flera modeller.

Om jag inte misstar mig så finns det original RS-fälgar med den färgsättningen som är på mercan. Sen så är det som du säger troligtvis pirat.
 
Tillbaka
Topp