• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Helt klart. Även X1an är ju byggd på fel plattform med fwd och tvärställd motor så även om den ser ut som en bmw så finns det inte mycket själ kvar

Den är vell byggd på samma plattform som någon av Mini-modellerna? Den gamla är väll byggd på 1-serien som jag fattat det..

Edit:
Nu har man tydligen gått å blivit Prelle! Missat 1.000 inlägg helt.. :)
 
Tänkte polera och lackförsegla nya bilen i helgen. Men.......

image.jpeg

Behållaren längst till vänster är en enkomponentsförsegling, de tre behållarna i mitten är polermedel med olika grad av slipmedel, behållarna längst till höger är för tvåkomponentsförsegling. Får se vad jag orkar med, om det blir något alls den hör helgen.
image.jpeg

image.jpeg


Då jag inte kan (kan kan jag väl) tvätta i garaget på landet så måste jag göra det på utsidan. Vädret är inte riktigt optimalt för tillfället :D
 
Senast ändrad:
En liten tricky, finns en del bil säljare här som kanske kan svara.
Vilken bil har absolut lägst förmånsvärde på marknaden?

Krav:
Kombi i V70 storlek
Automat
AC

Budget: 350000kr

Alla bilar borde ligga på ungefär samma förmånsvärde - eftersom detta baseras på bruttopriset.
Lite bättre brukar dock Volvo klara sig. De är rätt duktiga med sina "Classic-modeller", som har ett lågt bruttopris i förhållande till utrustningsnivå.

Man kan ju putsa ytterligare om man väljer en supermiljöbil, men då blir det nog lite knas med dina önskemål. D.v.s. storlek och inköpspris.
 
Har provkört 190hk modellen. Dock endast ca 20 minuter. Slogs utav ljudnivån i kupén att den är så tyst och rymligheten. Vet inte hur den är i långturer som 80-90% utav min körning är. Därför tar jag gärna lite input från någon som har en :).

Har du mycket utrustning i din GTS?
Edit. Såg nu att din nästan var fullutrustad.. Dags att sova märker jag..
Känns som man borde kunna få ett bra pris på VW nu i dessa tider.
Ja, det är en trevlig, om än fulsnygg, bil, och du kan ju välja den vanliga Passaten också om du tycker R-exteriör är snyggare än Alltracken. 190 hk räcker mer än väl för biltypen, och bilen känns piggare än t ex en XC70 med Volvos traktormotor D5. Jag valde även bort Audi A6 eftersom jag gillar lull lull...
Tycker att förarmiljö och även stolar funkar bättre för mig i Passaten än i Volvo. Ljudnivån i nya Passaten är riktigt bra, ffa med akustikrutor och ställbart chassi i komfortläge.

Förutom det ställbara chassit, adaptiv farthållare, AWDn och DSG-lådan som kommer med toppversionens 240 hk valde jag bl a:
  • dieselvärmare
  • panoramasoltak
  • fyrhjulsdrift (såklart)
  • Navigation, inkl skyltavläsning
  • Apple Car Play
  • 4G-modem med hotspot och 30 GB data
  • "Aktiv info display" (väldigt trevligt - anpassningsbara instrument)
  • fet stereo (Dynaudio)
  • akustiksidorutor
  • skinnklädsel med ventilation och elstolar med minne
  • tonade rutor
  • baklucka elektrisk
  • parkeringssensorer fram och bak
  • dragkrok och backkamera
  • LED-high strålkastare med dynamisk helljusassistent
  • extra säkerhetspaket med ”döda vinkeln-varnare” och annat bra
 
En liten tricky, finns en del bil säljare här som kanske kan svara.
Vilken bil har absolut lägst förmånsvärde på marknaden?

Krav:
Kombi i V70 storlek
Automat
AC

Budget: 350000kr
Alla lika dyra bilar har samma förmånsvärde. Det enda du kan göra för att få till någon reell skillnad är att välja Passat GTE eller V60 D6 eller D5TE. Dessa har en nedsättning av förmånsvärdet och är därmed billigare givet samma pris. Sen kanske gasmodeller fortfarande har nedsättning men det finns i princip inga att köpa längre.
 
Alla lika dyra bilar har samma förmånsvärde. Det enda du kan göra för att få till någon reell skillnad är att välja Passat GTE eller V60 D6 eller D5TE. Dessa har en nedsättning av förmånsvärdet och är därmed billigare givet samma pris. Sen kanske gasmodeller fortfarande har nedsättning men det finns i princip inga att köpa längre.
svårt att få till en Passat GTE med vettig utrustning för 350 K...
 
Ja, det kommer bli en utmaning. Men det är det enda sättet att få ner kvoten inköpspris/förmånsvärde. Det vill dock till att man har en förstående arbetsgivare...
Hur är det förresten med beslut på förmånsvärdesrabatten för supermiljöbilar från 2017 och framåt, finns risken att man får utnjuta en fin rabatt under detta år men sen inte längre?
 
Vet faktiskt inte. Tyvärr har de ju en förmåga att hålla på och fippla med detta fram och tillbaka.
Ja, då är det ju lite "jobbigt" att sitta med en 36 mån leasing via arbetsgivaren på en bil med grundpris 421' plus tillval på 100'+...
Och det blir tuft för @Chuck att pruta ner GTEn tll 350 KSEK oavsett... :O)
 
Kunde inte hålla mig :D

Har nu
- kört två omgångar med avfettning
- tvättat av bilen
- torkat
-kört med tryckluft för att få bort allt resterande vatten i skrymslen och vrån
-torkat
- maskerat

Det sitter i detaljerna heter det :)
IMG_20160212_191552_651.jpg
20160212190428.JPG
IMG_20160212_191703_808.jpg


Imorgon börjar det roliga :). Lite tråkigt att det är en silvrig bil, kommer inte bli en visuell upplevelse :).
 
Kunde inte hålla mig :D

Har nu
- kört två omgångar med avfettning
- tvättat av bilen
- torkat
-kört med tryckluft för att få bort allt resterande vatten i skrymslen och vrån
-torkat
- maskerat

Det sitter i detaljerna heter det :)
IMG_20160212_191552_651.jpg
20160212190428.JPG
IMG_20160212_191703_808.jpg


Imorgon börjar det roliga :). Lite tråkigt att det är en silvrig bil, kommer inte bli en visuell upplevelse :).
Fan vad härligt det ser ut! Saknar stå på uppfarten och pyssla med bilen... Du har inga kids va :D
 
Stiligt värre @MaziK !
Kan man lämna bilen till dig nu när nya lacken har härdat? ;) Måste ju vara lyx att ha garage på landet (!). Iof har mormor det men det är numer en gäststuga även om garageporten sitter kvar.

Edit:
TA BORT MÄRKENA!
Blir ju så mycket snyggare utan massa modell och motor dekaler på skuffen. Skyller du på att du inte har saker för det är det inte ett landställe värt namnet (alla landställen måste ju ha ett fiskespö ;) ).
 
Tackar!

Ja det är skönt med det utrymmet.

Vad gäller märkena, vill inte värma och ha mig för stt få bort märkena nu. Bilen har ändå rullat 1300mil (två år gammal numer), vet inte om det hunnit bli någon färgskillnad etc.

Alla verktyg du kan tänka dig finns, plus 6 fiskespön :p. Du tänker man kör med fiskelina runt?

Stiligt värre @MaziK !
Kan man lämna bilen till dig nu när nya lacken har härdat? ;) Måste ju vara lyx att ha garage på landet (!). Iof har mormor det men det är numer en gäststuga även om garageporten sitter kvar.

Edit:
TA BORT MÄRKENA!
Blir ju så mycket snyggare utan massa modell och motor dekaler på skuffen. Skyller du på att du inte har saker för det är det inte ett landställe värt namnet (alla landställen måste ju ha ett fiskespö ;) ).
 
Tackar!

Ja det är skönt med det utrymmet.

Vad gäller märkena, vill inte värma och ha mig för stt få bort märkena nu. Bilen har ändå rullat 1300mil (två år gammal numer), vet inte om det hunnit bli någon färgskillnad etc.

Alla verktyg du kan tänka dig finns, plus 6 fiskespön :p. Du tänker man kör med fiskelina runt?

I see. Jag har tagit bort emblem på betydligt äldre bilar/lacker utan problem. När du dessutom har polermedel och maskin är det snabbt gjort efterarbetet. Blir nog bra vilket som. ;)

Och ja, fiskelina är riktigt bra till märkena tillsammans med en kraftig hårtork eller värmepistol. Tvinnad lina är än bättre. :)
 
I see. Jag har tagit bort emblem på betydligt äldre bilar/lacker utan problem. När du dessutom har polermedel och maskin är det snabbt gjort efterarbetet. Blir nog bra vilket som. ;)

Och ja, fiskelina är riktigt bra till märkena tillsammans med en kraftig hårtork eller värmepistol. Tvinnad lina är än bättre. :)

Har bara firelinelina :D
 
Nu jäklar har jag kört över bilen med "medium"-polermedlet (Menzernas PF2500).

Nu skall jag torka bort överflödet.

Sen på med första komponenten i lackförseglingen. Det skall härda i minst en timme sen skall eventuellt överflöd torkas bort. Sen skall komponent 2 appliceras och härda i minst 30 min och sen skall eventuellt överflöd torkas bort....... Sen skall eventuella lister, glas etc som fått någon av medlen på sig torkas bort så att det inte blir fula "avlagringar"

Sen skall all maskeringstejp tas bort :D

Det är en lång process
 
Nu jäklar har jag kört över bilen med "medium"-polermedlet (Menzernas PF2500).

Nu skall jag torka bort överflödet.

Sen på med första komponenten i lackförseglingen. Det skall härda i minst en timme sen skall eventuellt överflöd torkas bort. Sen skall komponent 2 appliceras och härda i minst 30 min och sen skall eventuellt överflöd torkas bort....... Sen skall eventuella lister, glas etc som fått någon av medlen på sig torkas bort så att det inte blir fula "avlagringar"

Sen skall all maskeringstejp tas bort :D

Det är en lång process
Kul att följa.
Känner att jag latat mig med min bil på sistonde. Skulle behöva gå över den med polering åtminstonde.

Får se i vår :)
 
DCT på grund av handikapp. Personligen hade jag gjort detsamma även utan handikapp.

Ruggigt svårt val på M2:an. På 235 var vanlig sportautomat ett måste vid x-drive, annars hade jag gärna kört manuellt. På M2:an, med valet mellan ännu mer kompetent DCT eller känslan i en manuell.. Bortemot omöjligt val!

Räknar med att det blir en provkörning när lokala handlaren fått hem sin demo-M2, även om 235:an ska behållas bortåt tre år till. Ska bli kul att se hur den är specad, som jag förstod det en sån demo som BMW specat och prackat på dom i samband med lanseringen.
 
DCT på grund av handikapp. Personligen hade jag gjort detsamma även utan handikapp.

Ruggigt svårt val på M2:an. På 235 var vanlig sportautomat ett måste vid x-drive, annars hade jag gärna kört manuellt. På M2:an, med valet mellan ännu mer kompetent DCT eller känslan i en manuell.. Bortemot omöjligt val!

Räknar med att det blir en provkörning när lokala handlaren fått hem sin demo-M2, även om 235:an ska behållas bortåt tre år till. Ska bli kul att se hur den är specad, som jag förstod det en sån demo som BMW specat och prackat på dom i samband med lanseringen.

Funderar i liknande banor. DCT är sjukt snabbt och en ruskigt bra låda men en manuell är såklart rolig på sitt sätt. Handlar det om att vara så snabb som möjligt är det ett lätt val (DCT), men på gata tycker jag personligen det handlar lika mycket om att få en rolig och bra kör-känsla.

Usch jag blir alldeles för sugen på en M2. Det här kan bli dyrt :p
 
Funderar i liknande banor. DCT är sjukt snabbt och en ruskigt bra låda men en manuell är såklart rolig på sitt sätt. Handlar det om att vara så snabb som möjligt är det ett lätt val (DCT), men på gata tycker jag personligen det handlar lika mycket om att få en rolig och bra kör-känsla.

Usch jag blir alldeles för sugen på en M2. Det här kan bli dyrt :p
Funderar i liknande banor. DCT är sjukt snabbt och en ruskigt bra låda men en manuell är såklart rolig på sitt sätt. Handlar det om att vara så snabb som möjligt är det ett lätt val (DCT), men på gata tycker jag personligen det handlar lika mycket om att få en rolig och bra kör-känsla.

Usch jag blir alldeles för sugen på en M2. Det här kan bli dyrt :p

Ruggigt svårt val på M2:an. På 235 var vanlig sportautomat ett måste vid x-drive, annars hade jag gärna kört manuellt. På M2:an, med valet mellan ännu mer kompetent DCT eller känslan i en manuell.. Bortemot omöjligt val!

Räknar med att det blir en provkörning när lokala handlaren fått hem sin demo-M2, även om 235:an ska behållas bortåt tre år till. Ska bli kul att se hur den är specad, som jag förstod det en sån demo som BMW specat och prackat på dom i samband med lanseringen.


Visst kan manuell vara kul ibland men i längden är det inte lika roligt och dessutom praktiskt.
 
Funderar i liknande banor. DCT är sjukt snabbt och en ruskigt bra låda men en manuell är såklart rolig på sitt sätt. Handlar det om att vara så snabb som möjligt är det ett lätt val (DCT), men på gata tycker jag personligen det handlar lika mycket om att få en rolig och bra kör-känsla.

Usch jag blir alldeles för sugen på en M2. Det här kan bli dyrt :p

Sällan har; Kör, bah kör passat så bra! Jag kommer bli svårartat avis :D

Konstigt det där, senast igårkväll i snöfallet satt jag och konstaterade hur sinnessjukt kompetent 235:an är, hur sjukt den accar i snön och hur kul vinterdrifting med x-drive är. Ändå var jag just tvungen att surfa M2.
 
En automatlåda växlar man manuellt med i början men det slutar nästan alltid med att man låter den ligga o växla själv 99% av tiden. Gas o broms. En manuell låda är ju onekligen mer engagerande (och även krävande).

Fast allt beror ju på vad man ska ha bilen till - åker man mycket i köer/stadstrafik så är det ju förjävligt att pumpa kopplingspedal hela tiden o då är ju en snabb och mjuk automatlåda oändligt mycket skönare. Även prestandan blir mer lättåtkomlig i och med att allt sköts via gaspedalen. Bor man å andra sidan utanför stan och köer så tycker jag att en manuell låda är helt självklart i en bil som M2an.
Edit: kanske inte heeeelt självklart, DCT lådorna är jävligt bra, men nästan självklart. Iaf för egen del :D
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp