• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

@BadkarsPiraten mfl....
EPISK montering av dragkrok på den här SAABen 😁
(Saxat från Blocket)
dragkrok.JPG
 
Missförstå mig rätt. Även om jag kanske tycker att grillen är lite för mycket är det en riktigt snygg, rymlig och bra bil för pengarna. Massor med utrustning och grymt snål trots 165 pigga hästar, kanske pga det 48v mildhybridsystem som den har. 0,46 på landsväg är dielselsiffror trots att det är en bensin och automat (7 vx dubbelkoppling).

Min BMW från 2017 har ju lite diskretare nos än dom nyare. ;)
BMW 420 GC 2019-04-16 (front).jpg
Jag är lycklig att jag har den gamla Lexus fronten som var innan de ”vek ned sig för marknaden” och gjorde sin vulgära front.

Gamla
65EB058B-3FF4-45E4-BDB6-B63CCFF7F5E0.png


Nya 🤮
69469BA3-C225-46DB-A0F5-BBFFFE436679.jpeg
 
Håller med! Min gamla IS 250:
Lexus IS 250 - front.jpg


Den nya:
2014-Lexus-IS-250.jpg
Jag hade också en IS generation 2, fullutrustad med ljus inredning, riktigt trä och Mark Levinson. Byggd som ett kassakåp med i princip samma byggkvalitet och finish som storebror LS. Den var så bra att jag knappt klarade att göra mig av med den. Fulländad formmäsigt så att jag frågade mig hur man skulle kunna förbättra den. Min nuvarande IS generation 3 är en bättre bil på många sätt, främst chassi, stolar och bränsleförbrukning, men är inte alls lika gedigen. Ljudkvaliteten med Mark Levinson är inte lika fantastisk då de lättare dörrarna inte ger lika bastanta högtalarlådor. Stilen i inredningen är mer modern, men jag gillade också den gamla som var lite gammaldags gubb-lyxig.
 
Jag hade också en IS generation 2, fullutrustad med ljus inredning, riktigt trä och Mark Levinson. Byggd som ett kassakåp med i princip samma byggkvalitet och finish som storebror LS. Den var så bra att jag knappt klarade att göra mig av med den. Fulländad formmäsigt så att jag frågade mig hur man skulle kunna förbättra den. Min nuvarande IS generation 3 är en bättre bil på många sätt, främst chassi, stolar och bränsleförbrukning, men är inte alls lika gedigen. Ljudkvaliteten med Mark Levinson är inte lika fantastisk då de lättare dörrarna inte ger lika bastanta högtalarlådor. Stilen i inredningen är mer modern, men jag gillade också den gamla som var lite gammaldags gubb-lyxig.

Samma här men utan Mark Levinson. Klart bra ljud ändå från dom 12 högtalarna. Kvaliteten på inredningen och omsorgen om detaljer var makalös. Drack däremot lite väl mycket soppa, men det är nog det enda jag kan klaga på. En glödlampa som gav upp var det enda felet under dom sex år jag hade den.

Lexus IS 250 - insida 1.jpg
Lexus IS 250 - insida 2.jpg
Lexus IS 250 - insida 3.jpg
 
Fick ”förmånen” att provsitta en ny E klass idag… var som att hoppa in i ett bollhav/Leos Lekland. Plast, LCD och kartongstank
Var fan tog superior blytunga nobody mess with german engineering känslan vägen hos dagens tyskar?


Steinharte Pantzer autos som de var innan miljöhetsen och batteritramsandet sköljde över
Trist
Är väl treden att alla ska så jävla mycket teknik o skärmar i bilarna. Som att man inte sitter tillräckligt framför dom ändå.

Tacka vet jag analogt. När jag kör min 944 från 82 stressar jag ner för att den är så analog. Inget annat som tar fokus från körningen.
 
Trist
Är väl treden att alla ska så jävla mycket teknik o skärmar i bilarna. Som att man inte sitter tillräckligt framför dom ändå.

Tacka vet jag analogt. När jag kör min 944 från 82 stressar jag ner för att den är så analog. Inget annat som tar fokus från körningen.
Jag gillar teknik men två saker irriterar mig:

1. Borttagandet av fysiska reglage. Vissa saker skulle vara svåra att göra utan pekskärm, men saker som man behöver kunna göra när man kör bör i stor utsträckning kunna hanteras med fysiska reglage. Inom vissa andra teknikområden är fysiska reglage premium, och menybaserade gränssnitt lågpris. Dit hör till exempel proffskameror och musikinstrument (syntar).

2. Inflation i information och funktioner som ska visas på skärmar. Jag minns att jag länge längtade efter vettig integration för ipod och spotify i bilarnas infotainment, men nu tycker jag det har gått lite längre än nödvändigt med stora skärmar i vissa bilar. Jag efterlyser mer fokuserade informationsdisplayer som på ett mer koncist och lättillgängligt sätt visar sådant som är viktigt.
 
Trist
Är väl treden att alla ska så jävla mycket teknik o skärmar i bilarna. Som att man inte sitter tillräckligt framför dom ändå.

Tacka vet jag analogt. När jag kör min 944 från 82 stressar jag ner för att den är så analog. Inget annat som tar fokus från körningen.
Det är väl också lite därför vi hänger på ett forum där klockor med mekaniska ur är mer populära än batteri/digitala klockor (även fast de har sin charm också) :D
 
Samma här men utan Mark Levinson. Klart bra ljud ändå från dom 12 högtalarna. Kvaliteten på inredningen och omsorgen om detaljer var makalös. Drack däremot lite väl mycket soppa, men det är nog det enda jag kan klaga på. En glödlampa som gav upp var det enda felet under dom sex år jag hade den.

Lexus IS 250 - insida 1.jpg
Lexus IS 250 - insida 2.jpg
Lexus IS 250 - insida 3.jpg
Mycket trevlig!

Skulle vilja köra en GS3 för jag har lite klagomål på min GS4. Framförallt att den inte har kassaskåps känslan och lite väl mycket vägljud.
Men positivt är väl att den är relativt lätt för sin storlek och utrustning och dricker orimligt lite soppa för att var en stor bil med bensin V6.
 
Jag gillar teknik men två saker irriterar mig:

1. Borttagandet av fysiska reglage. Vissa saker skulle vara svåra att göra utan pekskärm, men saker som man behöver kunna göra när man kör bör i stor utsträckning kunna hanteras med fysiska reglage. Inom vissa andra teknikområden är fysiska reglage premium, och menybaserade gränssnitt lågpris. Dit hör till exempel proffskameror och musikinstrument (syntar).

2. Inflation i information och funktioner som ska visas på skärmar. Jag minns att jag länge längtade efter vettig integration för ipod och spotify i bilarnas infotainment, men nu tycker jag det har gått lite längre än nödvändigt med stora skärmar i vissa bilar. Jag efterlyser mer fokuserade informationsdisplayer som på ett mer koncist och lättillgängligt sätt visar sådant som är viktigt.

Håller med om det, min GLE har ju en del fysiska reglage vilket är nice.
Ska dock byta bil snart så då blir det mer digitalt, tyvärr!
 
Trist
Är väl treden att alla ska så jävla mycket teknik o skärmar i bilarna. Som att man inte sitter tillräckligt framför dom ändå.

Tacka vet jag analogt. När jag kör min 944 från 82 stressar jag ner för att den är så analog. Inget annat som tar fokus från körningen.
Analogt och avslappnat😃
(Bortsett från GPSen då)
IMG_20220921_113650.jpg
 
Update på Ceramic Guard behandlingen av min pickis.
Den har rullat 2800 mil sen november -21.
Har spolat av bilen sporadiskt med högtryckstvätt och en svag avfettning en handfull ggr. Torkat med sprayvax tre ggr varav senast idag, hittade kanske 10 prickar med tjära eller rost som behövde lite hjälp med nageln för att lossa.
Lackskyddet gör helt klart nytta, om man jämför med min tidigare pickis som inte hade något extra skydd.
20220921_125954.JPG
 
Vad gjorde ni igår 🤣

Grymt imponerande bil på bana, trots Pzero-däck. Framvagnen är helt fantastisk, man känner att det är en del vikt i transitionerna men inte alls lika mycket dom jag trodde, visst lite långsammare i reaktion mot MX5an exv men ändå väldigt agil.

20220921_085217.jpg
 
Tillbaka
Topp