• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Den ”vanliga” M3 touring ser ju lite bättre ut än den där fjant-varianten som länkats tidigare. (Fortfarande inte sams med designen, säger bara att den kan se bättre ut om man har lite smak..)

385D3980-B8FE-418D-8DB5-7CDCFD948DBE.jpeg

Hela grejen med BMW motorsport var ju en anonym utsida, de som gillade bling kunde gå till Koenig-specials eller dylikt. Svincoolt och tillbaka till rötterna tack!
 
Haha! 😄 XM är, ska vara, en extrem bil. Som man ser på designen, passar kanske inte alla! 😉
Bjuder på interiörbilder på monstret för skoj skull!

Bilden på M3 Touring är med full M Performance kit med skalstolar och rubbet (😍) - men det går såklart att tona ned.
D55F303C-097D-43C1-AFB7-C8520E8D2ABC.jpeg
Mmmm….det borde ha gått att få till en iögonfallande och extrem design som ändå är snygg tänker jag. Range Rover har ju gått den vägen, deras nya modell är ju kaxig, men ändå lite elegant.
 
Ibland har man bara lust att ta ett kort av sin bil i en karg miljö.

AMG-1.jpg

Alltså, jag har tittat på den där bilden själv några gånger nu efter en kompis kommentar om hur ljuset faller i karossvecken. Det hela hjälptes väl av designdiskussionen här ovan kring BMWar (den hedervärda fienden för en Mercdesklubbsmedlem).

De där vecken faller mig faktiskt riktigt mycket i smaken nu när jag tänker efter. Såg nästan exakt samma linjer på en jämngammal B-klass också Min bil är ju förra generationen (W205) men efterföljaren har liknande linjer. Det hela hjälps väl av färgen som visar hur ljuset faller rätt tydligt.

Det där fotot gjorde mig alltså mer nöjd med min bil än jag var innan. Oftast ser jag ju bara insidan. :)
 
Alltså, jag har tittat på den där bilden själv några gånger nu efter en kompis kommentar om hur ljuset faller i karossvecken. Det hela hjälptes väl av designdiskussionen här ovan kring BMWar (den hedervärda fienden för en Mercdesklubbsmedlem).

De där vecken faller mig faktiskt riktigt mycket i smaken nu när jag tänker efter. Såg nästan exakt samma linjer på en jämngammal B-klass också Min bil är ju förra generationen (W205) men efterföljaren har liknande linjer. Det hela hjälps väl av färgen som visar hur ljuset faller rätt tydligt.

Det där fotot gjorde mig alltså mer nöjd med min bil än jag var innan. Oftast ser jag ju bara insidan. :)
A267F5FB-ED7B-4171-A57E-6B4BCBB69CD6.jpeg

Sorry kunde inte låta bli 😉 och jag hade inte tackat nej till en R129 SL trots sympatier vanligtvis mer i München än Stuttgart….
 
A267F5FB-ED7B-4171-A57E-6B4BCBB69CD6.jpeg

Sorry kunde inte låta bli 😉 och jag hade inte tackat nej till en R129 SL trots sympatier vanligtvis mer i München än Stuttgart….

Notera ordet "hedervärd"... det finns ju fiender utan heder också.

För en himla massa år sedan hade jag en kortare tid en Lexus LS400 och fick då med en reklambroschyr för den där man jämförde den med "Europeisk konkurrent 1", "Europeisk konkurrent 2" och "Brittisk konkurrent" om jag minns termerna rätt. Det var uppenbart att man jämförde med S-klass, 7-serie och vilken Jaguar-modell det nu var som gällde på den tiden. Varken denna Toyota-variant eller den tyska koncern som inte fanns med i jämförelsen räknas därför till de hedervärda i min enkla, fördomsfulla och lite tillspetsade värld. ;)
 
Kollade lite Tiguan nu, men känns onödigt stor för andrabil? Tänker mest på förbrukning/skatt. Storlek är såklart bra annars.
Kör en X1 F48. Köpte den ny 2016 och varit väldigt nöjd. Valde mellan X3 och X1. Mer BMW-känsla i X3/högre inredningskvalitet mm, men valet föll ändå på X1 på grund av lägre pris, modernare konstruktion och nästan samma innerutrymmen.
 
Garage11 har absolut fina bilar men det känns inte som Sverige hunnit ifatt prissättningen, mycket går nog på export ffa med dagens € kurs.
 
Tycker oktober är en fantastiskt fin månad att köra genom slingriga vägar där höstfärgerna gör sig påmind. Brukar köra in i december innan vägsaltet läggs ut på vägarna i södra delarna av landet. Brukar finns fina dagar att tvätta av och ställa undan sent på hösten. Skulle det vara fint torrt väder hyfsat fritt från salt en kall solig vinterdag är det kul att köra en runda. Ställer aldrig riktgt av för egen del. Bilar mår bäst av att användas mer eller mindre regelbundet.
 
Hur ser det ut på begagnatmarknaden generellt?

Följer lite initierade (enligt egna utsagor) på twitter och det verkar som det sker en dramatisk ökning av antal objekt till försäljning, inte minst exklusiva objekt i lite dyrare prisklasser. Tänker tex på CarDealershipGuy osv.

Försöker hänga med men kan inte säga att jag sett några dramatiska prisfall själv.
 
Hur ser det ut på begagnatmarknaden generellt?

Följer lite initierade (enligt egna utsagor) på twitter och det verkar som det sker en dramatisk ökning av antal objekt till försäljning, inte minst exklusiva objekt i lite dyrare prisklasser. Tänker tex på CarDealershipGuy osv.

Försöker hänga med men kan inte säga att jag sett några dramatiska prisfall själv.
Min spaning är att det kanske går lite segare än för ett halvår sedan, Bilwebauctions hade många objekt som inte nådde reservationspriset på senaste auktionen samtidigt det ju börjar bli kallt och höst, kanske inte många som ser framför sig att köpa hobbybil just nu?

Nybilsmarknaden är kanske svårare att mäta med tanke på komponentbristen som fortfarande råder?

Men i övrigt tycker jag att det är mycket ”Varför får jag inte bilen såld, marknaden ska ju upp?!” när den köptes för sex månader sedan och nu är till salu med 30% premium.
 
Hur ser det ut på begagnatmarknaden generellt?

Följer lite initierade (enligt egna utsagor) på twitter och det verkar som det sker en dramatisk ökning av antal objekt till försäljning, inte minst exklusiva objekt i lite dyrare prisklasser. Tänker tex på CarDealershipGuy osv.

Försöker hänga med men kan inte säga att jag sett några dramatiska prisfall själv.
All logik och sunt förnuft säger ju att lyxkonsumtion kommer att avta i en marknad präglad av räntehöjningar, stegrande energipriser och övrig inflation. Det vore väl märkligt om inte marknaden för sportbilar, fritidsbåtar, klockor, sommarstugor etc fick ta en rekyl? Frågan är väl när och hur stor snarare än om.

Fast det kan ju bara gå upp ;-)
 
Har svårt att se att inte prisnivåerna påverkas av rådande omvärldsläget även om det inte syns på annons priserna. Många bilköp finansieras med lån. Framför allt bilar i det högre segmentet där köparna ser bättre avkastning på annat håll i de fall de har tillgångar. Det har varit lönsamt ända sedan 90- talets krisår slut. Många får nog se om sin privatekonomi framöver när orosmomenten ökar på samtliga områden. Det tror jag alla kan enas om.
 
Men i övrigt tycker jag att det är mycket ”Varför får jag inte bilen såld, marknaden ska ju upp?!” när den köptes för sex månader sedan och nu är till salu med 30% premium.
Exakt detta. Det är många som kommer vara ovilliga att ligga ute med en massa pengar om bilen faktiskt KOSTAR pengar och inte avkastar. Detsamma, ähum, lär gälla Rolexpriserna framöver...
 
Att äga en bil är alltid förenat med kostnader. Allt annat är att bedra sig själv. Det är inget normaltillstånd senaste åren och det kommer många bli varse om. Sedan kommer man göra samma misstag i framtiden när nästa högkonjuktur kommer eller något som man kan kalla en ny ekonomi där gamla sanningar inte längre gäller.
 
Vad gjorde ni igår 🤣

Grymt imponerande bil på bana, trots Pzero-däck. Framvagnen är helt fantastisk, man känner att det är en del vikt i transitionerna men inte alls lika mycket dom jag trodde, visst lite långsammare i reaktion mot MX5an exv men ändå väldigt agil.

20220921_085217.jpg
Inte alls avis.
Kul att du gillade bilen.

Håller med om framvagnsgreppet och instyrning. känns om den inte kan stava till understyrning :)
 
Tillbaka
Topp