• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Stod ute i kylan igår kväll och kopplade in laddare för första gången. För min del handlar det mer om att batteriet sjunger på sista versen men samma princip antar jag.

En fråga från en med bilmekartummen mitt i handen: räcker det att koppla bort minuspolen från batteriet och sen på med plus och minus från laddaren? Verkar stå lite olika i manual och i youtubeklipp..

Vågade inte chansa så tog bort både plus och minus innan jag började ladda

Inte heller någon fena på bilar men som du såg på min bild kopplar jag laddaren till pluspolen samt en bult i chassit. Notera att batteriet sitter under bagaget i en BMW så det är framdraget en pluspol till motorrummet. Med andra ord behöver du inte koppla loss något från batteriet utan ansluta laddaren till pluspolen och koppla minus till något naket stål i motorrummet, gärna en bit bort från batteriet. Sen ansluter du strömmen. Någon som kan bättre får gärna rätta mig om jag har fel ... :bag:
 
Stod ute i kylan igår kväll och kopplade in laddare för första gången. För min del handlar det mer om att batteriet sjunger på sista versen men samma princip antar jag.

En fråga från en med bilmekartummen mitt i handen: räcker det att koppla bort minuspolen från batteriet och sen på med plus och minus från laddaren? Verkar stå lite olika i manual och i youtubeklipp..

Vågade inte chansa så tog bort både plus och minus innan jag började ladda
Du behöver inte koppla loss något från batteriet. Koppla bara röda klämma mot pluspolen och svarta klämma mot minuspolen på batteriet.
Edit. Såg nu att @laketwig hann svara före mig.
 
Inte heller någon fena på bilar men som du såg på min bild kopplar jag laddaren till pluspolen samt en bult i chassit. Notera att batteriet sitter under bagaget i en BMW så det är framdraget en pluspol till motorrummet. Med andra ord behöver du inte koppla loss något från batteriet utan ansluta laddaren till pluspolen och koppla minus till något naket stål i motorrummet, gärna en bit bort från batteriet. Sen ansluter du strömmen. Någon som kan bättre får gärna rätta mig om jag har fel ... :bag:
Har inte du också ett mindre batteri i motorrummet? Jag har nämligen ett mindre i motorrummet och ett större under bagaget (5 serie g31).
Jag laddar också via extern pluspolen och minus via en bult i motorrummet.
 
Har inte du också ett mindre batteri i motorrummet? Jag har nämligen ett mindre i motorrummet och ett större under bagaget (5 serie g31).
Jag laddar också via extern pluspolen och minus via en bult i motorrummet.

Nix. Har bara ett AGM i bakre högra hörnet och under golvet i bagaget och framdragen pluspol i motorrummet. 420 Gran Coupé och en bild är aldrig fel ...: ;)
BMW 420 GC 2020-03-29 (nära).jpg
 
Stod ute i kylan igår kväll och kopplade in laddare för första gången. För min del handlar det mer om att batteriet sjunger på sista versen men samma princip antar jag.

En fråga från en med bilmekartummen mitt i handen: räcker det att koppla bort minuspolen från batteriet och sen på med plus och minus från laddaren? Verkar stå lite olika i manual och i youtubeklipp..

Vågade inte chansa så tog bort både plus och minus innan jag började ladda
Du behöver inte, och ska helst inte, koppla bort någonting. Du sätter pluspolen på batteriets plus och sedan minus till en jordpunkt, inte batteriet. Jordpunkt är vilken skruv som helst som är plåtren i karossen. Oftast finns bra bultar på fjäderbenens ovansida. Eller så finns en dedikerat jordpunkt angiven i bilens instruktionsbok.

Innan du får panik: Detta korrekta sätt har störst betydelse på nyare bilar med avancerad batteriövervakning. Om du laddar direkt på batteriet med minuspolen så fattar inte bilen att batteriet laddas för då passerar inte strömmen bilens batteriövervakning.
 
Du behöver inte, och ska helst inte, koppla bort någonting. Du sätter pluspolen på batteriets plus och sedan minus till en jordpunkt, inte batteriet. Jordpunkt är vilken skruv som helst som är plåtren i karossen. Oftast finns bra bultar på fjäderbenens ovansida. Eller så finns en dedikerat jordpunkt angiven i bilens instruktionsbok.

Innan du får panik: Detta korrekta sätt har störst betydelse på nyare bilar med avancerad batteriövervakning. Om du laddar direkt på batteriet med minuspolen så fattar inte bilen att batteriet laddas för då passerar inte strömmen bilens batteriövervakning.
Den var ny för även mig!
 
Du behöver inte, och ska helst inte, koppla bort någonting. Du sätter pluspolen på batteriets plus och sedan minus till en jordpunkt, inte batteriet. Jordpunkt är vilken skruv som helst som är plåtren i karossen. Oftast finns bra bultar på fjäderbenens ovansida. Eller så finns en dedikerat jordpunkt angiven i bilens instruktionsbok.

Innan du får panik: Detta korrekta sätt har störst betydelse på nyare bilar med avancerad batteriövervakning. Om du laddar direkt på batteriet med minuspolen så fattar inte bilen att batteriet laddas för då passerar inte strömmen bilens batteriövervakning.
Tack! Och tack ni andra som svarat.

Det låter som bruksanvisningen ungefär med undantaget att man enligt den kunde välja om man kopplade bort minuspolen och körde plus & från laddare på batteri eller plus på batteri och minus på jordpunkt. Det senare låter ju både enklare och mer logiskt.

Däremot fick verkade jag vara få upp 3/4 laddning över natten. Bord jag ladda längre tid eller ska man ta det som att batteriet börjar tröttna?
 
Det beror på din laddare. Det är fullt rimligt att det bara blir 3/4 beroende på laddarens storlek (i A).

Fördelen med en starkare... men de sista procenten går sakta ändå.

Edit, ladda flera nätter i rad så bör du komma närmare 100 %.
Kom ihåg att använda snöflingan så här års oavsett om du har AGM-batteri eller inte.
 
Ja fast också inte. Du ska helst inte underhållsladda ett batteri med mer än 10% av kapaciteten ändå. (Alltså laddstöm / batteriets kapacitet).

Efter 10 dagar övergår min MXS10 till pulsladdning.... Jag tror inte det där är ett problem längre då Ctek-laddarna är så "smarta".

Men jag har en Zafir3,8 också iofs... borde kanske ha den över vintern till "sportbilen".
Så kan man ha MXS10 till stödladdning av familjebilen.
 
Efter 10 dagar övergår min MXS10 till pulsladdning.... Jag tror inte det där är ett problem längre då Ctek-laddarna är så "smarta".

Men jag har en Zafir3,8 också iofs... borde kanske ha den över vintern till "sportbilen".
Så kan man ha MXS10 till stödladdning av familjebilen.
Med Ctek så sköter den sig själv så det är ingen fara. Jag menar bara att man inte kan tro att eftersom en laddare är dubbelt så stark så går det dubbelt så fort. Det funkar inte riktigt så.
 
Ni andra tjänstebilsåkare, nu får ni hjälpa en kollega som är förvirrad.

Det förmånsvärde jag betalar nu i december, släpar det en månad och är förmånsvärdet för november? Eller är det för innevarande månad dvs december?

Anledningen till frågan är att jag bytte bil 16e november och undrar därför vilket förmånsvärde det blir nu på decmberlönen.
 
Ni andra tjänstebilsåkare, nu får ni hjälpa en kollega som är förvirrad.

Det förmånsvärde jag betalar nu i december, släpar det en månad och är förmånsvärdet för november? Eller är det för innevarande månad dvs december?

Anledningen till frågan är att jag bytte bil 16e november och undrar därför vilket förmånsvärde det blir nu på decmberlönen.
Det som generellt gäller är att om bilen varit påställd även om så det är en dag så gäller full fömånsvärde. Bäst är att kolla med SKV, i värsta fall så måste man betala för båda, man får inte räkna del av månad så att säga. Eller sålde/bytte du in den andra bilen innan månadsbrytet?
 
Det som generellt gäller är att om bilen varit påställd även om så det är en dag så gäller full fömånsvärde. Bäst är att kolla med SKV, i värsta fall så måste man betala för båda, tror inte man får räkna del av månad så att säga.
Nja,

Du blir inte förmånsbeskattad för två bilar. Har man kört två bilar under en månad så blir förmånsvärdet för den bil som körts flest dagar.

Därav lite min frågeställning om förmånsvärdet släpar en månad eller inte. För om det släpar en månad så blir förmånsvärdet för den gamla bilen nu i december. Men räknas förmånsvärdet för innevarande månad, ja då blir det per automatik den nya..

Kanske tycks som en oviktig fråga. Men då vi numera i vår policy har ett bruttolöneavdrag (som dock kompenseras bort) så känns det som upplagt för att det ska bli fel från löneavdelningen. Så funderar på om man nu ska börja säkerställa att lönen blir rätt 😄
 
Nja,

Du blir inte förmånsbeskattad för två bilar. Har man kört två bilar under en månad så blir förmånsvärdet för den bil som körts flest dagar.

Därav lite min frågeställning om förmånsvärdet släpar en månad eller inte. För om det släpar en månad så blir förmånsvärdet för den gamla bilen nu i december. Men räknas förmånsvärdet för innevarande månad, ja då blir det per automatik den nya..

Kanske tycks som en oviktig fråga. Men då vi numera i vår policy har ett bruttolöneavdrag (som dock kompenseras bort) så känns det som upplagt för att det ska bli fel från löneavdelningen. Så funderar på om man nu ska börja säkerställa att lönen blir rätt 😄
Ja, jag läste precis det(lär sig alltid något nytt) :) har själv inte haft två under samma månad.

Spontant känns det som det bör vara den nya bilens förmånsvärde som skall räknas om det är den som använts mest under månaden. Lönen är ju i normalfallet i innevarande månad och förmånsvärde räknas in under samma månad och tror inte den har någon eftersläpning. När jag fått ny bil(mitt i månad)så har revisorn kört med nya bilens förmånsvärde för den månaden
 
Senast ändrad:
Nja,

Du blir inte förmånsbeskattad för två bilar. Har man kört två bilar under en månad så blir förmånsvärdet för den bil som körts flest dagar.

Därav lite min frågeställning om förmånsvärdet släpar en månad eller inte. För om det släpar en månad så blir förmånsvärdet för den gamla bilen nu i december. Men räknas förmånsvärdet för innevarande månad, ja då blir det per automatik den nya..

Kanske tycks som en oviktig fråga. Men då vi numera i vår policy har ett bruttolöneavdrag (som dock kompenseras bort) så känns det som upplagt för att det ska bli fel från löneavdelningen. Så funderar på om man nu ska börja säkerställa att lönen blir rätt 😄
Det stämmer att det är den bilen du använt mest som ska förmånsbeskattas. Förmånsvärdet ska alltid betalas för innevarande månad, så det ska inte släpa.
 
Tillbaka
Topp