BadkarsPiraten
Guld
Förståeligt.Fanns dåligt med begagnade bensindrivna xc60 för de pengarna jag hade lust att betala. Går den sönder får vi laga inte svårare än så
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Förståeligt.Fanns dåligt med begagnade bensindrivna xc60 för de pengarna jag hade lust att betala. Går den sönder får vi laga inte svårare än så
Har dålig koll på bilar och ofta hört att det är dåligt att köra korta sträckor pga något filter? Har själv en V60 D5 2014 som oftast står på vardagarna och lite kortare turer på helgerna om cirka 30 min körtid.Inte för att vara sådan men väldigt onödigt med en diesel då.
Främst så blir det trubbel med DPF så småningom.
DPF sätter igen.Har dålig koll på bilar och ofta hört att det är dåligt att köra korta sträckor pga något filter? Har själv en V60 D5 2014 som oftast står på vardagarna och lite kortare turer på helgerna om cirka 30 min körtid.
Ett inlägg i debatten om fackmannamässigt och vad garanti / försäkring eventuellt täcker, vi hade en udda situation på jobbet för några år sedan;
En nyare bil som var under garanti och hade fått den service den skulle drabbades av motorras. Generalagenten hanterade garantiärenden och de kom fram till att bilen var servad med fel olja = ingen garanti. Serviceverkstaden å sin sida hävdade med bestämdhet att oljan uppfyllde kraven = garantin gällde och haveriet var såldes inte deras problem. Försäkringsbolaget konstaterade att bilen hade garanti = någon annan får betala.
De tre var i alla fall överens om en sak; ”vi ska inte betala, det får någon annan göra”.
Oljan var av rätt klassning, spec etc men fel fabrikat (vilket i praktiken inte ska spela någon roll...).
Därför man på vintern kör minst 1 touchless tvätt i veckan och kanske kanske kanske en mekanisk tvätt varje månadSom pedantisk bilvårdare måste man ju bara älska denna årstiden…
![]()
Funkar ju om man kan spela dom korten. Min svärfar fick vänta 6 månader på att Bavaria skulle ordna räkningen med f-bolaget efter verkstaden backat in hans bil i en pelare. Och då känner svärfar chefen personligen, familjen köper alla sin bilar där och all service har skett där. Både 530'n och 120'an kommer få service hos mindre aktörer framöver.Det där råkade en bekant ut för då motorn rasade och såväl garanti fanns samt service var utförd till punkt och pricka. F-bolaget sa att det var garanti så det ska tillverkaren bekosta, tillverkaren sa att det var inte deras problem då något var fal i service, och serviceverkstan sa att dom gjort som tillverkaren sa. Audi i det fallet och bilen var köpt och servad hos samma återförsäljare. Tog minst ett halvår innan han själv gick rakt in på VDns kontor och satte sig.
Där satt han tills det löstes och han sa enbart en enda sak till VDn samtidigt som han lämnade öve all historik, kommunikation i ärendet - Ni har sålt bilen, ni har servat bilen och nu vägrar ni lösa problemet - Lös det eller tappa 80-100 nybilsförsäljningar per år med tillhörande service samt efterföljande återförsäljning av gamla bilar.
Löste sig till slut. Men hur gick det för er?
Brukar kosta på den en lackförsegling på höstkanten också så den blir lite mer lätt tvättad. Men helst vill man inte köra ur garaget…Därför man på vintern kör minst 1 touchless tvätt i veckan och kanske kanske kanske en mekanisk tvätt varje månad(för det suger att det blir som på bilden 1 sekund efter tvätten är klar...) gör on i själen
Brukar lägga på keramiskt, men fick den nya bilen när det var en halvmeter snö och sen har det varit minus sen dess så har tyvärr inte kunnat göra något. Så kör med enklare försegling nu(Gyeon wet coat) tills möjlighet finns att göra en ordentlig polering etc.Brukar kosta på den en lackförsegling på höstkanten också så den blir lite mer lätt tvättad. Men helst vill man inte köra ur garaget…![]()
Funkar ju om man kan spela dom korten. Min svärfar fick vänta 6 månader på att Bavaria skulle ordna räkningen med f-bolaget efter verkstaden backat in hans bil i en pelare. Och då känner svärfar chefen personligen, familjen köper alla sin bilar där och all service har skett där. Både 530'n och 120'an kommer få service hos mindre aktörer framöver.
Det gick inte så bra, bilen stod typ ett år i väntan på att de skulle reda ut situationen vilket de aldrig gjorde, så vi bytte till en begagnad motor hos en fristående verkstad och sen rann det mer eller mindre ut i sanden.Det där råkade en bekant ut för då motorn rasade och såväl garanti fanns samt service var utförd till punkt och pricka. F-bolaget sa att det var garanti så det ska tillverkaren bekosta, tillverkaren sa att det var inte deras problem då något var fal i service, och serviceverkstan sa att dom gjort som tillverkaren sa. Audi i det fallet och bilen var köpt och servad hos samma återförsäljare. Tog minst ett halvår innan han själv gick rakt in på VDns kontor och satte sig.
Där satt han tills det löstes och han sa enbart en enda sak till VDn samtidigt som han lämnade öve all historik, kommunikation i ärendet - Ni har sålt bilen, ni har servat bilen och nu vägrar ni lösa problemet - Lös det eller tappa 80-100 nybilsförsäljningar per år med tillhörande service samt efterföljande återförsäljning av gamla bilar.
Löste sig till slut. Men hur gick det för er?
Det gick inte så bra, bilen stod typ ett år i väntan på att de skulle reda ut situationen vilket de aldrig gjorde, så vi bytte till en begagnad motor hos en fristående verkstad och sen rann det mer eller mindre ut i sanden.
Lite märkligt hur det kan falla mellan stolarna, det rimliga hade ju varit om det gått på garantin och att generalagenten hade gjort upp med verkstaden efter det, det känns ju inte som att det bör belasta kunden att de inte kan förmå sina "egna" verkstäder att serva bilen på rätt sätt.
Kostnad (BMW Tyskland)Sådär, nu när vi avklarat vem som har tuffast bakgrund nog för att bedöma en bils inredning så är jag lite nyfiken på era tuffaste verkstadsbesök. Jag har själv klarat mig rätt bra, men har då aldrig ägt något med en riktigt avancerad/limiterad konstruktion.
*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
14700:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
325i e91 - 2006 - ~16500
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Vanos och läckande ventilkåpspackning.
*Övrigt till storyn?
Vanos och ventilkåpor, "typfel" för motorn, inte mer spännande än så.
Sådär, nu när vi avklarat vem som har tuffast bakgrund nog för att bedöma en bils inredning så är jag lite nyfiken på era tuffaste verkstadsbesök. Jag har själv klarat mig rätt bra, men har då aldrig ägt något med en riktigt avancerad/limiterad konstruktion.
*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
14700:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
325i e91 - 2006 - ~16500
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Vanos och läckande ventilkåpspackning.
*Övrigt till storyn?
Vanos och ventilkåpor, "typfel" för motorn, inte mer spännande än så.
*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)Sådär, nu när vi avklarat vem som har tuffast bakgrund nog för att bedöma en bils inredning så är jag lite nyfiken på era tuffaste verkstadsbesök. Jag har själv klarat mig rätt bra, men har då aldrig ägt något med en riktigt avancerad/limiterad konstruktion.
*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
14700:-
*Bilmodell / årtal / miltal?
325i e91 - 2006 - ~16500
*Vilket år skedde detta?
2018
*Vad var felet eller felen?
Vanos och läckande ventilkåpspackning.
*Övrigt till storyn?
Vanos och ventilkåpor, "typfel" för motorn, inte mer spännande än så.
Stort karmakonto broder. Ägde min 325 i ca 10 månader. Köpte den av första och enda ägaren som servat den enligt konstens alla regler. Hade verkstadsräkningar på närmare 40k dessa månader... Då räknar jag inte kostnader för delar till det jag gjorde själv, byta torkarmotor bak och motorer till båda elhissarna fram och lite annat shit.Kul tråd, har trots mängder av entusiast- och bruksbilar aldrig åkt på något som kostat mer än vad jag sist betalde för verksservice på en 7750 chronograf.
Peppar peppar…..![]()
Tyvärr har reparationer en förmåga att komma i klump periodvis. Personen som köpte bilen av dig åkte säkert problemfritt i 3 år och tycker E91 är världens mest driftsäkra bilStort karmakonto broder. Ägde min 325 i ca 10 månader. Köpte den av första och enda ägaren som servat den enligt konstens alla regler. Hade verkstadsräkningar på närmare 40k dessa månader... Då räknar jag inte kostnader för delar till det jag gjorde själv, byta torkarmotor bak och motorer till båda elhissarna fram och lite annat shit.
De enda bilarna jag INTE haft massa problem med är en 2019 Polo GTI och min nuvarande Ford Maverick från 2006 (som jag ägt rekordlänge, 1år 2mån).
Tack för alla svar, intressant!
Ja så är det säkerligen, jag tog ju hand om alla modelltypiska fel. Kollar mina "ex" ibland och denna har lagt på snart 5k mil sedan jag sålde 2019. Hade garanterat varit bättre att behålla den, men efter sista bogseringen en kall dag så gav jag upp.Tyvärr har reparationer en förmåga att komma i klump periodvis. Personen som köpte bilen av dig åkte säkert problemfritt i 3 år och tycker E91 är världens mest driftsäkra bil
Hade samma med en 530xd. Jag hade bilen i 14 månader och det enda jag gjorde var en hjulinställning. Personen efter mig fick problem med dieselvärmaren, antennförstärkaren, kabelbrott och luftfjädringen säckade ihop. Vi fick lite olika erfarenheter av modellen så att säga. Mitt ägande kostade 2500kr, hans 25.000kr![]()
Är samma med min hustru.Som pedantisk bilvårdare måste man ju bara älska denna årstiden…
![]()
Fast min 135i har börjat gå lite ojämnt på tomgång, kan högtryckspumpen möjligen vara på väg att lämna in? Och jag har bytt den modelltypiska elektriska vattenpumpen, gjorde det dock själv men bara pumpen kostade ~ 5k. Fortfarande billigare än att serva klockan dock ;-)Stort karmakonto broder. Ägde min 325 i ca 10 månader. Köpte den av första och enda ägaren som servat den enligt konstens alla regler. Hade verkstadsräkningar på närmare 40k dessa månader... Då räknar jag inte kostnader för delar till det jag gjorde själv, byta torkarmotor bak och motorer till båda elhissarna fram och lite annat shit.
De enda bilarna jag INTE haft massa problem med är en 2019 Polo GTI och min nuvarande Ford Maverick från 2006 (som jag ägt rekordlänge, 1år 2mån).
Tack för alla svar, intressant!