• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag växte upp i Ukraina på 90-talet. Min morfar dog av lungsjukdom när min mor var 17. Orsaken? 3 år i Buchenwald under andra världskriget. Men fortsätt att inbilla dig att du vet vem jag är och varför jag säger det jag säger.

Du kan också inbilla dig kring att du vet vem jag är.

Som jag skrev tidigare om det är så viktigt för dig vilket jag tror det är då hade du inte kört merca om du känner till deras historia. Så om du ska läxa upp mig läs på.

Tänker inte argumentera med dig mer om det detta. Njut av din bil och jag är ledsen för det som hänt din morfar.
 
Senast ändrad:
Medan jag dricker pilsner......
 

Bilagor

  • 20221210_153315.jpg
    20221210_153315.jpg
    1.2 MB · Visningar: 19
  • 20221210_152709.jpg
    20221210_152709.jpg
    1.5 MB · Visningar: 14
He-he, tack! Måste erkänna att det är ingen familjebil utan vi har en stor tråkig kombi som hela familjen brukar åka i. Men som min pendelbil funkar MBn klockrent: dieselsnål, oerhört komfortabel (adaptiv luftfjädring) och väldigt säker men samtidigt kan den vara lagom rolig att köra om man slår på Sport+ läge.
Kör själv en E-klass o växlar med den och en racepreppad Miata till jobbet. Kontraster är trevligt!
Toknöjd med Mercan, perfektion i små detaljer
 
Någon som har koll på om man måste in till verkstaden o koppla in bilen efter batteribyte, gäller peugeot 508 -14, ej start/stopp funktion.
Om du med "koppla in" menar att ansluta batteriet, så brukar det inte behövas annat än att starta efteråt.
Men var det något fel innan bytet så kan det vara en annan sak. Resetta felkoder tex.
Om allt var ok innan skulle jag bara starta och sedan snabbkolla att allt lirade.

OBS detta gäller generellt på bilar, någon som är expert på Puga kan säkert ge mer info.
 
Ja, antar att det enda gemensamma som tyska och japanska bilar har är ländernas gemensamma historia under andra världskriget. Visa mig din inredning ;)

1BE3FC7F-AE40-47B2-B184-1F3EAEC6814F.jpeg
Brutal inredning, nästan lika mysigt som 80-tals sportarna med plysch. Älskar det, men jag skulle aldrig kunna hantera den i Sverige, med väder likt nu. 😅

Frågan är hur gemene modern lyxbil kommer se ut med 15 år på nacken om den inte haft en ytterst pedantisk ägare. Svårt att se dessa digitala lok med 1 miljard böljande linjer åldras med samma värdighet som säg en gammal mekanisk/analog E eller S.
 
Brutal inredning, nästan lika mysigt som 80-tals sportarna med plysch. Älskar det, men jag skulle aldrig kunna hantera den i Sverige, med väder likt nu. 😅

Frågan är hur gemene modern lyxbil kommer se ut med 15 år på nacken om den inte haft en ytterst pedantisk ägare. Svårt att se dessa digitala lok med 1 miljard böljande linjer åldras med samma värdighet som säg en gammal mekanisk/analog E eller S.

Har köpt gummimattor mer hög kant av märke WeatherTech. Dessa funkar väldigt bra faktiskt. Sedan är golvet ganska lätt att rengöra med lite vanish och en våtdammsugare så den delen är jag inte så orolig för. Stolarna kanske blir slitna med tiden och skärmarna lär sluta fungera men det är väl petitesser :)

Jag har för övrigt börjat leta efter en skrotbil med samma inredning. Får se hur länge jag ska behöva vänta tills en dyker upp.
 
Senast ändrad:
Följdfråga på projekt gåva S90. Bilen har de senaste två basservicar (av totalt 4) varit på icke auktoriserad firma; påverkar detta exempelvis maskinskadeförsärkring? Bilen har service överskriden med ca 6 månader (senast maj 2021), så vi tänkte lämna in den på auktoriserad verkstad. Totalt sedan 2016/17 har den rullat 1500 mil...

Edit: Vi ska kontakta volvo imöra, men givetvis är det kul med svar snabbt :hungry:
 
Följdfråga på projekt gåva S90. Bilen har de senaste två basservicar (av totalt 4) varit på icke auktoriserad firma; påverkar detta exempelvis maskinskadeförsärkring? Bilen har service överskriden med ca 6 månader (senast maj 2021), så vi tänkte lämna in den på auktoriserad verkstad. Totalt sedan 2016/17 har den rullat 1500 mil...

Edit: Vi ska kontakta volvo imöra, men givetvis är det kul med svar snabbt :hungry:
Du får nog läsa det finstilta i serviceboken. Men skulle tippa på att dom friskriver sig ansvar om inte deras serviceintervaller sköts. Det brukar stå tex 1år eller 1500 mil.
Kom ihåg att högsta prio för försäkringsbolag är att tjäna pengar, inte att hjälpa oss som betalar.
 
Du får nog läsa det finstilta i serviceboken. Men skulle tippa på att dom friskriver sig ansvar om inte deras serviceintervaller sköts. Det brukar stå tex 1år eller 1500 mil.
Kom ihåg att högsta prio för försäkringsbolag är att tjäna pengar, inte att hjälpa oss som betalar.
Mm... försäkringsvillkoren som morfarn har säger att för att den delen av försäkring ska gälla skall bilens rekommenderade service följas, i detta fall enligt serviceboende var 12 mån eller 1500 mil på auktoriserad verkstad. Känns som att det kan vara kört då på den punkten ifall något händer
 
Följdfråga på projekt gåva S90. Bilen har de senaste två basservicar (av totalt 4) varit på icke auktoriserad firma; påverkar detta exempelvis maskinskadeförsärkring? Bilen har service överskriden med ca 6 månader (senast maj 2021), så vi tänkte lämna in den på auktoriserad verkstad. Totalt sedan 2016/17 har den rullat 1500 mil...

Edit: Vi ska kontakta volvo imöra, men givetvis är det kul med svar snabbt :hungry:
Kravet för att garanti och maskinskadeförsäkring ska gälla är att service är utfört "fackmannamässigt och enligt tillverkarens anvisningar". Man får inte kräva auktoriserad service för att garantier ska gällas, KIA hade det kravet och förlorade i marknadsdomstolen. MEN det måste vara en verkstad som har just tillgång till tillverkarens anvisningar (det finns program att köpa för detta) och det ska finnas ett protokoll som visar vad som är gjort. "Nisses verkstad & kött" som slänger i lite olja duger således inte. Inte heller att göra det själv (även om man sparar kvitton och själv är mekaniker osv).
 
Kravet för att garanti och maskinskadeförsäkring ska gälla är att service är utfört "fackmannamässigt och enligt tillverkarens anvisningar". Man får inte kräva auktoriserad service för att garantier ska gällas, KIA hade det kravet och förlorade i marknadsdomstolen. MEN det måste vara en verkstad som har just tillgång till tillverkarens anvisningar (det finns program att köpa för detta) och det ska finnas ett protokoll som visar vad som är gjort. "Nisses verkstad & kött" som slänger i lite olja duger således inte. Inte heller att göra det själv (även om man sparar kvitton och själv är mekaniker osv).
+ att serviceintervaller sköts. Så i detta fallet skulle dom förmodligen skylla på det.
 
Kravet för att garanti och maskinskadeförsäkring ska gälla är att service är utfört "fackmannamässigt och enligt tillverkarens anvisningar". Man får inte kräva auktoriserad service för att garantier ska gällas, KIA hade det kravet och förlorade i marknadsdomstolen. MEN det måste vara en verkstad som har just tillgång till tillverkarens anvisningar (det finns program att köpa för detta) och det ska finnas ett protokoll som visar vad som är gjort. "Nisses verkstad & kött" som slänger i lite olja duger således inte. Inte heller att göra det själv (även om man sparar kvitton och själv är mekaniker osv).

+ att serviceintervaller sköts. Så i detta fallet skulle dom förmodligen skylla på det.
Tack!
 
Skulle inte bry mig om det där med maskinskada huruvida det omfattas eller ej.

Ni kan ju kolla med en auktoriserad verkstad eller med försäkringsbolaget hur nitiska de är och vad som skulle krävas för att den ska gälla.

Själv hade jag bara lämnat in bilen på en välrenommerad verkstad och bett dem se över vad som borde göras även sånt som kanske inte står på service protokollen mil och ålder. Sedan fortsätta sköta bilen så kommer den hålla många år. Gamle mannen har säkert lämnat bilen till någon verkstad denne har haft relation med många år och om han missat senaste servicen med sex månader. Inget jag skulle fundera så mycket på.
 
Om det kommer till ett garantiärende (säkert inte inom grannti nu iof) eller försäkringsärende så kommer det vara svårt att få det godkänd. Dock ska ni ha i beaktning att ni får bilen så ekonomiskt är det inte den strösta av risker och chansen att något händer är ju inte heller den största.

Lite annat när man kanske ska köpa en bil där det missats. Letade Volvo i sommras och 8/10 hos volvo som såldes som Volvo select hade ofullständig servicehistorikt. Mycket tack vare handlarnas inkompetens att lämna in bilen de själva ägde för service från de att dom fått in den tills det att den hamnade i hallen för försäljning...
 
Om det kommer till ett garantiärende (säkert inte inom grannti nu iof) eller försäkringsärende så kommer det vara svårt att få det godkänd. Dock ska ni ha i beaktning att ni får bilen så ekonomiskt är det inte den strösta av risker och chansen att något händer är ju inte heller den största.

Lite annat när man kanske ska köpa en bil där det missats. Letade Volvo i sommras och 8/10 hos volvo som såldes som Volvo select hade ofullständig servicehistorikt. Mycket tack vare handlarnas inkompetens att lämna in bilen de själva ägde för service från de att dom fått in den tills det att den hamnade i hallen för försäljning...
Ja, det är ju lite så tankarna går. Få bilen men med risk att det i framtiden kan bli dyrt, så är det ju dock generellt även om det inte är exakt samma premisser. Ska bli uppringd av bilias tekniker idag och se vad som kan påverkas utöver eventuell maskinskada.
 
Ja, det är ju lite så tankarna går. Få bilen men med risk att det i framtiden kan bli dyrt, så är det ju dock generellt även om det inte är exakt samma premisser. Ska bli uppringd av bilias tekniker idag och se vad som kan påverkas utöver eventuell maskinskada.
Om bilen är byggd 2016 kommer den ändå snart trilla ur maskinskada-intervallet, brukar vara 8 år/10-12000 mil. Om 1-2 år finns alltså ingen maskinskadeförsäkring kvar. Om bilen fungerar som den ska idag är sannolikheten att något händer under kommande år väldigt låg.
 
Om bilen är byggd 2016 kommer den ändå snart trilla ur maskinskada-intervallet, brukar vara 8 år/10-12000 mil. Om 1-2 år finns alltså ingen maskinskadeförsäkring kvar. Om bilen fungerar som den ska idag är sannolikheten att något händer under kommande år väldigt låg.
Stämmer, 8 år eller 12000 mil :)
 
Följdfråga på projekt gåva S90. Bilen har de senaste två basservicar (av totalt 4) varit på icke auktoriserad firma; påverkar detta exempelvis maskinskadeförsärkring? Bilen har service överskriden med ca 6 månader (senast maj 2021), så vi tänkte lämna in den på auktoriserad verkstad. Totalt sedan 2016/17 har den rullat 1500 mil...

Edit: Vi ska kontakta volvo imöra, men givetvis är det kul med svar snabbt :hungry:
Överskriden service påverkar absolut.
Står i service handboken om Max överskridelse och tror det var typ 1 månad/300 mil eller så.
Att det inte är gjort på auktoriserad verkstad har ingen betydelse dock. Det räknas ändå.

Sedan har det nog föga verklig betydelse. Är nog skitsamma.
 
Tillbaka
Topp