• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

EDE9455B-42C5-4617-86D8-69EA94D3BCFA.jpeg
E012AE1A-9AAF-4CCB-B550-2A983AD53ECE.jpeg
Köpte denna för två veckor sen. Riktigt nöjd med Volvo V60
 
Inte speciellt många verkstäder som vill ta emot dem heller, speciellt inte om det är en USA import. Fick nobben på första stället efter felsökning. De bara suckade och sa att det är för mycket jobb. De bjöd sen på felsökningen 😀

Det andra stället tog på sig jobbet med förvarningen att det kan ta väldigt lång tid att få tag i delar, tog ungefär 6 veckor. När den väl var fixad besiktades den med bara anmärkningen om baklyse ur funktion, d.v.s. felkoppling av verkstaden så bromsljuset lyser konstant.

Posta gärna bilder, sjukt coola små bilar!
Ute och plogar lite.

20221230_101917.jpg
20221230_101844.png
 
Funderade på en sak under färd från norr till söder längsmed en slaskig E4 i en framhjulsdriven V60 - vad för typ av bil är stabilast i sådant väder?

Förstår såklart att en del i det hela är föraren, men med en fullastad bil med takbox och två småbarn är jag inte kaxig när jag lägger ut mig i omkörningsfilen för att köra om en långtradare samtidigt som jag känner bilen surfa över slasken - å andra sidan susar diverse BMW's och Passater förbi som att det är en snustorr sommardag.

Funderar därför på om det är jag som är en sämre förare/nojjig och att det "känns" värre än vad det är eller om de andra som susar förbi har övertro på bilens förmåga?

Har iallafall insett att nästa bil kommer tyngd ligga på att utöver att den ska vara säker (Euro NCAP) så ska den även kännas "säker", läs stabil/trygg. Funderar därför på om det är större SUV:ar såsom XC90 som ger sådan känsla eller om det snarare är en V90CC? Vad är era tankar?
 
Funderade på en sak under färd från norr till söder längsmed en slaskig E4 i en framhjulsdriven V60 - vad för typ av bil är stabilast i sådant väder?

Förstår såklart att en del i det hela är föraren, men med en fullastad bil med takbox och två småbarn är jag inte kaxig när jag lägger ut mig i omkörningsfilen för att köra om en långtradare samtidigt som jag känner bilen surfa över slasken - å andra sidan susar diverse BMW's och Passater förbi som att det är en snustorr sommardag.

Funderar därför på om det är jag som är en sämre förare/nojjig och att det "känns" värre än vad det är eller om de andra som susar förbi har övertro på bilens förmåga?

Har iallafall insett att nästa bil kommer tyngd ligga på att utöver att den ska vara säker (Euro NCAP) så ska den även kännas "säker", läs stabil/trygg. Funderar därför på om det är större SUV:ar såsom XC90 som ger sådan känsla eller om det snarare är en V90CC? Vad är era tankar?
Däcktryck är en viktig faktor, speciellt vid fullast.
 
Funderade på en sak under färd från norr till söder längsmed en slaskig E4 i en framhjulsdriven V60 - vad för typ av bil är stabilast i sådant väder?

Förstår såklart att en del i det hela är föraren, men med en fullastad bil med takbox och två småbarn är jag inte kaxig när jag lägger ut mig i omkörningsfilen för att köra om en långtradare samtidigt som jag känner bilen surfa över slasken - å andra sidan susar diverse BMW's och Passater förbi som att det är en snustorr sommardag.

Funderar därför på om det är jag som är en sämre förare/nojjig och att det "känns" värre än vad det är eller om de andra som susar förbi har övertro på bilens förmåga?

Har iallafall insett att nästa bil kommer tyngd ligga på att utöver att den ska vara säker (Euro NCAP) så ska den även kännas "säker", läs stabil/trygg. Funderar därför på om det är större SUV:ar såsom XC90 som ger sådan känsla eller om det snarare är en V90CC? Vad är era tankar?
Jag tänker att väldigt många överskattar både sin och bilen förmåga :) Men upplever också att fyrhjulsdrift och en lite större bil gör underverk. Kör en Seat Taracco 4wd ofta med fru, barn och hund i. Ingen räserbil på nåt sätt, men jäklar va bra det tuffar på i snöslask och vinterväder. Tänker ofta på hur det känns som man kör på sommarväglag även om det är grisigt vinterväder, lite vanskligt då man har samma bromssträcka som en framhjulsdriven bil, men filbyten i snömodd är den förjäkla bra på.

En bild piggar alltid upp.

PXL_20210715_200144052~2.jpg
 
Absolut, Teknikpaket PRO har den.
Dem önskemål jag hade va, Keyless entry, svart innertak, rattvärme, el bagage och R-design då jag aldrig haft sån lyx innan.
Så jag är riktigt nöjd
Min E-klass. Allt utom metall och läder.
(Alcantra AMG-sätena är bättre, dom har jag)
Toknöjd, blir bara MB framgent. Vår andra sedan hustrun lurade in mig i Mercaaffören, något som jag aldrig övervägt innan.
 

Bilagor

  • B2607EF1-CAED-4C14-8F1F-C62BDC034D9C.jpeg
    B2607EF1-CAED-4C14-8F1F-C62BDC034D9C.jpeg
    699.8 KB · Visningar: 27
900an är riktigt skön på ett analogt sätt :)
Hoppas kunna ta hem min gamla 9000CD med Pilotinredning framåt vår/sommarkanten. Lite modernare med ruggigt sköna stolar (MussePigg-stolarna)👍
Kul, jag hade en 9000CD med!
Sista Saaben var en 9-5, även den sedan. De var snyggast tyckte jag.
Sedan nedläggningen har jag vilset ägt lite olika märken innan jag fann ljuset: MB
Inte lika mysig på långfärd som Saab (stolar, ergonomi, genomtänkt) men god 2’a
 
Funderade på en sak under färd från norr till söder längsmed en slaskig E4 i en framhjulsdriven V60 - vad för typ av bil är stabilast i sådant väder?

Förstår såklart att en del i det hela är föraren, men med en fullastad bil med takbox och två småbarn är jag inte kaxig när jag lägger ut mig i omkörningsfilen för att köra om en långtradare samtidigt som jag känner bilen surfa över slasken - å andra sidan susar diverse BMW's och Passater förbi som att det är en snustorr sommardag.

Funderar därför på om det är jag som är en sämre förare/nojjig och att det "känns" värre än vad det är eller om de andra som susar förbi har övertro på bilens förmåga?

Har iallafall insett att nästa bil kommer tyngd ligga på att utöver att den ska vara säker (Euro NCAP) så ska den även kännas "säker", läs stabil/trygg. Funderar därför på om det är större SUV:ar såsom XC90 som ger sådan känsla eller om det snarare är en V90CC? Vad är era tankar?
Jag har också funderat i de banorna, man blir alltid lika förvånad när man tycker att man ”kämpar” och så kommer någon och blåser förbi i vad som känns som 160km/h. Antagligen överskattar de sina bilars förmåga, samtidigt som jag kanske underskattat den min egen bil.

Lång hjulbas och bra 4x4 är nog nycklarna, liksom bra viktfördelning / tyngdpunkt.

Den 4x4 som sitter i många hybrider tycker jag fungerar ganska dåligt, jag upplever exempelvis gamla XC60 mer stabil än de två nyare XC60 hybrid vi har haft. Samma sak med Outlandern som inte heller var speciellt bra.

Stora och framförallt höga bilar med tydlig terräng-fokus är inte heller så fantastiskt bra, de ser tuffa ut men är ofta höga och vingliga.

Börjar det svänga måste ju vikten ta ut sin rätt någonstans.

Möjligen att Range Rover lyckats kombinera terrängegenskaper med väghållning, det vågar jag inte uttala mig om.

Bäst tror jag stora, fyrhjulsdrivna och kanske lite högre kombibilar går, typ V90XC, Allroad osv.
 
Jag har också funderat i de banorna, man blir alltid lika förvånad när man tycker att man ”kämpar” och så kommer någon och blåser förbi i vad som känns som 160km/h. Antagligen överskattar de sina bilars förmåga, samtidigt som jag kanske underskattat den min egen bil.

Lång hjulbas och bra 4x4 är nog nycklarna, liksom bra viktfördelning / tyngdpunkt.

Den 4x4 som sitter i många hybrider tycker jag fungerar ganska dåligt, jag upplever exempelvis gamla XC60 mer stabil än de två nyare XC60 hybrid vi har haft. Samma sak med Outlandern som inte heller var speciellt bra.

Stora och framförallt höga bilar med tydlig terräng-fokus är inte heller så fantastiskt bra, de ser tuffa ut men är ofta höga och vingliga.

Börjar det svänga måste ju vikten ta ut sin rätt någonstans.

Möjligen att Range Rover lyckats kombinera terrängegenskaper med väghållning, det vågar jag inte uttala mig om.

Bäst tror jag stora, fyrhjulsdrivna och kanske lite högre kombibilar går, typ V90XC, Allroad osv.
Känns som ni glömmer bland det viktigaste i resonemanget - bra däck!

Har kompisar som klagat på sina bilar just vintertid och flera har haft rena skitdäck där bilen blivit markant bättre efter däckbyte.

Självklart ska man sen inte överskatta sina förmågor vilket många gör. Att då kompensera detta med en större tyngre bil bara för att känna sig tryggare på skidresan 1-3 gånger om året och betala säkert dubbelt så mycket i ägar/driftkostnader från en v60 till en xc90 vet jag inte om jag själv skulle vilja.
Oavsett vilket blir aldrig bilen bättre än dess svagaste länk om det så är däck, förare eller fyrhjulsdrift.

Bland de absolut bästa vinterbilar jag kört står Audi A6 allroad högst upp om ni vill ha ett biltips.

@Tapiren
 
Känns som ni glömmer bland det viktigaste i resonemanget - bra däck!

Har kompisar som klagat på sina bilar just vintertid och flera har haft rena skitdäck där bilen blivit markant bättre efter däckbyte.

Självklart ska man sen inte överskatta sina förmågor vilket många gör. Att då kompensera detta med en större tyngre bil bara för att känna sig tryggare på skidresan 1-3 gånger om året och betala säkert dubbelt så mycket i ägar/driftkostnader från en v60 till en xc90 vet jag inte om jag själv skulle vilja.
Oavsett vilket blir aldrig bilen bättre än dess svagaste länk om det så är däck, förare eller fyrhjulsdrift.

Bland de absolut bästa vinterbilar jag kört står Audi A6 allroad högst upp om ni vill ha ett biltips.

@Tapiren
Absolut en mycket bra poäng, i mitt resonemang utgick jag (utan att nämna det) från att alla körde på mer eller mindre bra däck eftersom jag tänkte på nya bilar.
 
Tillbaka
Topp