• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

CLS 450, Edition 1 från 2019
Har allt från massage, ventilerade säten, headup, Burmesterhögtalare och i princip allt annat 😍

6F459EAF-1A4C-4013-BC8D-2C9EB0B7B3AE.jpeg


5 meter kärlek!
Underbar!
Har du Akustikpaket (dubbla rutor och extra ljudisolering i dörrar, golv, bagageutrymme?
Det gör bilen skittyst, kanon ihop med Burmester - har båda såklart!
Alla andra bilar upplevs som skramliga och grusväg hörs knappt. Tyst o behagligt i hög fart på motorväg. Speciellt regn kan smattra rätt bra i andra bilar...
 
Funderade på en sak under färd från norr till söder längsmed en slaskig E4 i en framhjulsdriven V60 - vad för typ av bil är stabilast i sådant väder?

Förstår såklart att en del i det hela är föraren, men med en fullastad bil med takbox och två småbarn är jag inte kaxig när jag lägger ut mig i omkörningsfilen för att köra om en långtradare samtidigt som jag känner bilen surfa över slasken - å andra sidan susar diverse BMW's och Passater förbi som att det är en snustorr sommardag.

Funderar därför på om det är jag som är en sämre förare/nojjig och att det "känns" värre än vad det är eller om de andra som susar förbi har övertro på bilens förmåga?

Har iallafall insett att nästa bil kommer tyngd ligga på att utöver att den ska vara säker (Euro NCAP) så ska den även kännas "säker", läs stabil/trygg. Funderar därför på om det är större SUV:ar såsom XC90 som ger sådan känsla eller om det snarare är en V90CC? Vad är era tankar?
Jag bor i Luleå och matar E4 och norrbottniska inlandsvägar 3-3500 mil om året + att jag kört en hel del isbana. Har rätt bra känsla för vinterväglag utan att slå mig för bröstet alltför hårt. Som många skrivit är bra däck högst väsentligt men en stor bil med rätt viktfördelning är generellt väldigt bra, läs trygg, att kliva ut i omkörningsfil i snömodd (rimliga mängder) för att köra om tradare som går i 80-90. Har bilen konstant fyrhjulsdrift är det som att köra lok på räls. Givetvis lugna fina rörelser mellan filerna..

Testar man att provocera på isbana inser man att marginalerna är större än vad man som vettig och försiktig bilförare kanske tror. Och det är givetvis bra att vara försiktig och ha marginalerna på sin sida men har man möjlighet bör man testa bana eller isväg bara för att testa under ordnade former. Plus att det är kul!
 
Testar man att provocera på isbana inser man att marginalerna är större än vad man som vettig och försiktig bilförare kanske tror. Och det är givetvis bra att vara försiktig och ha marginalerna på sin sida men har man möjlighet bör man testa bana eller isväg bara för att testa under ordnade former. Plus att det är kul!
Jag tror stenhårt på att lära sig var gränserna går. Själv kör jag en ganska dålig vinterbil (bakhjulsdriven Lexus med ganska breda dubbfria vinterdäck) och blir påmind om var gränsen går i varenda rondell.

Rondeller - skid pads for the poor, som en amerikansk motorjournalist uttryckte det.
 
Senast ändrad:
En Ronny & Ragge lösning för att få lite bättre väghållning nu på vintern (ca 100kg att börja med)
IMG_20230106_112653.jpg
Jag ser en klocka i fokus och något som ser ut som vikter till en skivstång i bakgrunden utanför fokus.

Är vikterna säkrade i bagageutrymmet, eller kommer de att flyga omkring och slå sönder saker?

I min bil skulle mycket dyrt kunna slås sönder...
 
Jag tror stenhårt på att lära sig var gränserna går. Själv kör jag en ganska dålig vinterbil (bakhjulsdriven Lexus med ganska breda dubbfria vinterdäck) och blir påmind om var gränsen går i varenda rondell.

Rondeller - skid pads for the poor, som en amerikansk motorjournalist uttryckte det.
Åker också Lexus med bakhjulsdrift och min är fan omöjlig att vifta på rumpan med. Pip pip pip låter det vid minsta tecken på släpp….
 
Jag ser en klocka i fokus och något som ser ut som vikter till en skivstång i bakgrunden utanför fokus.

Är vikterna säkrade i bagageutrymmet, eller kommer de att flyga omkring och slå sönder saker?

I min bil skulle mycket dyrt kunna slås sönder...
Jag förvarar mina dyra saker i kassaskåpet, inte bakluckan :rolleyes: Men dom ligger bara där på prov, om det blir en permanent lösning för att hålla bakändan i schack på vintern så ska det blir lite mer seriöst.
 
Jag förvarar mina dyra saker i kassaskåpet, inte bakluckan :rolleyes: Men dom ligger bara där på prov, om det blir en permanent lösning för att hålla bakändan i schack på vintern så ska det blir lite mer seriöst.
Jag syftar inte på sådant som man själv har lagt där. Vissa bilar har elektronik bakom ganska mjuka paneler i bagageutrymmet. Det är bara ett tips...
 
En Ronny & Ragge lösning för att få lite bättre väghållning nu på vintern (ca 100kg att börja med)
IMG_20230106_112653.jpg


Sandsäck a 25-30kg var ju klassiker i fram på gamla Bubblan, även Volvo 245:an 2st i bakluckan var ju standard.
Den ända nackdelen var ju att om det släppte så hade man ju 50kg+ som hjälpte till och sköt ut bakändan ännu värre.
Bra däck och sunt förnuft räcker långt i kombination med att "känna" sin bil i vinterföret.
 
Jag tror stenhårt på att lära sig var gränserna går. Själv kör jag en ganska dålig vinterbil (bakhjulsdriven Lexus med ganska breda dubbfria vinterdäck) och blir påmind om var gränsen går i varenda rondell.

Rondeller - skid pads for the poor, som en amerikansk motorjournalist uttryckte det.
Absolut!

Men tror du inte din Lexus är en bra vinterbil bara du fick på riktiga dubbade vinterdäck? Jag kör hellre bakhjulsdrivet än framhjulsdrivet vintertid, under förutsättning att däcken är bra.

Fyrhjulsdrift har också sin charm. Nedan är två bilder från isvägar i norr med två gamla subbor.

116F155F-9DFB-4BCE-80E1-1E7F7623530D.png


0CD752A2-EF4F-4771-8266-8C1615D86EF0.png
 
Sandsäck a 25-30kg var ju klassiker i fram på gamla Bubblan, även Volvo 245:an 2st i bakluckan var ju standard.
Den ända nackdelen var ju att om det släppte så hade man ju 50kg+ som hjälpte till och sköt ut bakändan ännu värre.
Bra däck och sunt förnuft räcker långt i kombination med att "känna" sin bil i vinterföret.
Åh vilken nostalgitripp..

När jag var ung vacker och förmodligen mindre begåvad tyckte jag en senapsgul Skoda 105L var ett lämpligt vinterfordon.

För er som minns så var det samma modell som Herr Glenning välte I Trafikmagasinet..
Den var minst sagt lömsk med sina tjeckiska Barum-däck. Har för mig även dessa däck utsågs till rent livsfarliga av TeknikensVärld....
 
Men tror du inte din Lexus är en bra vinterbil bara du fick på riktiga dubbade vinterdäck? Jag kör hellre bakhjulsdrivet än framhjulsdrivet vintertid, under förutsättning att däcken är bra.
Jo, jag tror att den skulle upplevas som en bättre vinterbil med dubbdäck. Problemet är att där jag bor är det bar asfalt under en stor del av vintern. Ska jag ha bra grepp de få dagar som snö och is är ett verklig problem, och nöta asfalt med dubbarna alla andra dagar? Eller ska jag ha odubbade däck som funkar jättebra under en stor del av vintern, men dåligt de dagar det är riktigt isigt och snöigt?

Det går ju inte att äta kakan och samtidigt ha den kvar...
 
Jo, jag tror att den skulle upplevas som en bättre vinterbil med dubbdäck. Problemet är att där jag bor är det bar asfalt under en stor del av vintern. Ska jag ha bra grepp de få dagar som snö och is är ett verklig problem, och nöta asfalt med dubbarna alla andra dagar? Eller ska jag ha odubbade däck som funkar jättebra under en stor del av vintern, men dåligt de dagar det är riktigt isigt och snöigt?

Det går ju inte att äta kakan och samtidigt ha den kvar...

Körde 5 vintrar med Michelin dubbfria på min IS250 och hade aldrig några problem. Visst, ABS-lampan blinkade ibland men bilen gick alltid dit jag ville, oavsett väglag. Dessutom har dom dubbfria däcken blivit ännu bättre sen dess, Hakkapeliitta R5 t ex. Kör själv deras äldre R3 på min bakhjulsdrivna BMW idag och är mycket nöjd.

Råkade notera att dom sitter på i bilden nedan. ;)
Lexus IS 250 - sida.jpg
 
Senast ändrad:
Var du nojd med din Macan?

Lyckades fa tilldelning pa en GTS med leverans I Juni/Juli da en 911 var helt omojligt om jag inte kunde tanka mig en ny men andock begagnad for USD 50.000 over nypris....
Lite både och måste jag nog säga! Alltid haft drömmen att äga en Porsche i tidig ålder och jag gillar SUVar så då bestämde jag mig för en Macan. Jag blev dock glad varje gång jag satte mig i pappas XC60 istället pga bekvämligheten i den mot Porschen. Ångrar inte att jag ägde den men var under förväntan. En GTS är dock en helt annan historia och dem nyare modellerna är magiska att köra.
 
Pillade med halvljus (flimrar) och skapade fel på dödavinkeln-systemet.
Bra jobbat…
Sitter även och väntar på tåg in till människobyn för firmafest och undrar vad incitament till lokaltrafiken egentligen är. 75kr för 20km, billigare att åka V10! Och snabbare. Och bekvämare…
97CA6B88-05D6-4C2E-B642-CBAD70419CF2.jpeg
 
Fråga; Kallas denna typ av/stil på fälgar något speciellt? Någon som vet vad fälgarna på bilden heter?

Tack!


1673612910440.png
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp