Vad svarar man på ”Jag har en gammal Jaguar som gått 32.000 mil, tanklocket har gått i baklås och det är snart slut på bensin, den blir din för 10.000kr”?
Jag vet inte om det är så smart men jag svarade ”bra, vi kör på det!”
Så i förmiddags åkte jag och en kompis beväpnade till tänderna med bensin, borrmaskin, vinkelslip och tusen andra verktyg ut till ett industriområde och rullade ut skönheten i dagsljus.
Som med allt annat är första intrycket viktigt och jag kände direkt, ”dig gillar jag, vi ska bli kompisar” och bilen bytte snabbt ägare innan vi försiktigt började pilla med tanklocket som faktiskt relativt snabbt gav med sig.
Jag kände mig som en misslyckad småtjuv där jag stod i blåsten och tankade en gammal smutsig lyxbil från medhavda dunkar.
Den är, tja, lite sliten men ändå förvånande fin med tanke på prisklassen och milen den rullat. Rost? Tja, inte så mycket i alla fall och den går faktiskt förvånande bra.
Nu, med anledning av kombinationen sommardäck / vinter står den i ett annat garage i ett annat industriområde men jag har kört den tiotalet mil och den går som en dröm! Framåt våren när vägarna är säkra blir det hemresa, 70 mil bort, det ska gå bra.
Tror jag.