• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Köpte klocka för ett tag sen och fick en för mig ny bil på köpet 🤪😂
5FE715AB-8B2E-40DA-819A-C3C271865F02.jpeg

6BEFC364-A4B2-46BB-8223-BD675088587C.jpeg
 
Törs man köpa en äldre VW med dsg-låda?
I det här fallet en Tiguan 2.0 TDI. Man har ju hört mycket om dsg-ras, men samtidigt så är det ju så att man hör bara om de grejer som går åt skogen.
 
Funderade under bira över när jag var yngre (80-talist), hur mkt alla skrattade åt alla ricers med 70 meter ljusslingor i och på bilarna.
Sen när BMW X6 kom, har någon bil någonsin fått så mycket hat? ”Dummaste bilen, bara idioter och kriminella som kör”.

Och idag står det fan på varenda uppfart en ful jävla mellanmjölks ”suv-coupe” med 70 meter ledljus i och på den.

ORIMLIGT!!
 
Funderade under bira över när jag var yngre (80-talist), hur mkt alla skrattade åt alla ricers med 70 meter ljusslingor i och på bilarna.
Sen när BMW X6 kom, har någon bil någonsin fått så mycket hat? ”Dummaste bilen, bara idioter och kriminella som kör”.

Och idag står det fan på varenda uppfart en ful jävla mellanmjölks ”suv-coupe” med 70 meter ledljus i och på den.

ORIMLIGT!!
Konverterade till A-traktorer? Där jag bor är det inte ovanlig syn med första generations cayenne som a-traktor.
 
Törs man köpa en äldre VW med dsg-låda?
I det här fallet en Tiguan 2.0 TDI. Man har ju hört mycket om dsg-ras, men samtidigt så är det ju så att man hör bara om de grejer som går åt skogen.

Har för mig att det är 7 vxl dsg med torra kopplingslameller som spökar, 6 vxl med våra är varken mer eller mindre problematisk än annan dubbelkopplingslåda. Tror tdi har 6 vxl, 7 vxl satt i vissa bensinmodeller. Googla - det bör finnas massa info om detta.
 
Har för mig att det är 7 vxl dsg med torra kopplingslameller som spökar, 6 vxl med våra är varken mer eller mindre problematisk än annan dubbelkopplingslåda. Tror tdi har 6 vxl, 7 vxl satt i vissa bensinmodeller. Googla - det bör finnas massa info om detta.
På min pundarPassat började DSG7 lådan uppföra sig som en knallfull Bajare de sista månaderna på leasingperioden. Pustade ut när jag leendes lämnade tillbaka den…..
 
Törs man köpa en äldre VW med dsg-låda?
I det här fallet en Tiguan 2.0 TDI. Man har ju hört mycket om dsg-ras, men samtidigt så är det ju så att man hör bara om de grejer som går åt skogen.
2.0 tdi i den generationen har 6vxl DSG med våtkopplingar i början men och 7-vxl i senare årsmodeller. Båda är tämligen säkra köp.

De som haft stora problem är 7-vxl med torrkopplingar. Den sitter i motorer med mindre slagvolym. (1.6, gasbilarna och lite annat)
 
Har nyligen gjort oss av med vår 2020 Tiguan efter tre års ägande! DSG 190hk bensinare med 4-motion. Inga problem alls med lådan eller bilen för den delen. Dragit hästsläp vid flertalet tillfällen och inga problem.

Lådan var dock lite ryckig i låga farter vilket är standard i princip på alla DSG jag kört.
 
Senast ändrad:
Någon av er som kör Alfa Romeo Giulia?
Jag är sugen på en Veloce och är intresserad av hur förbrukningen är på dom. Kör mycket ca 3000mil om året och vill ha något roligt då man spenderar en del tid i bilen, samt att Alfan är mer ovanlig än en BMW. Sen nån som vet hur kvaliten är på Alforna idag? 🥴
 
Kommer ni ihåg den här pärlan som har stått orörd i minst 7-8 år?
Peugeot 406 Coupé 2020-05-19 (silver).jpg
Peugeot 406 Coupé 2022-06-12.jpg


Nu på morgonen när jag var ute med en av hundarna var den borta. Istället var det en grop där man höll på med att förbereda för flera laddstolpar. Killen som jobbade trodde att dom hade kört den till skroten. En mycket fin bil som förtjänade ett bättre öde. RIP!

Har ju själv haft två stycken, en mellanblå med gult läder och en svart med rött läder:
P406B-1.jpg
P406B-2.jpg
P406B-3.jpg
 
Kommer ni ihåg den här pärlan som har stått orörd i minst 7-8 år?
Peugeot 406 Coupé 2020-05-19 (silver).jpg
Peugeot 406 Coupé 2022-06-12.jpg


Nu på morgonen när jag var ute med en av hundarna var den borta. Istället var det en grop där man höll på med att förbereda för flera laddstolpar. Killen som jobbade trodde att dom hade kört den till skroten. En mycket fin bil som förtjänade ett bättre öde. RIP!

Har ju själv haft två stycken, en mellanblå med gult läder och en svart med rött läder:
P406B-1.jpg
P406B-2.jpg
P406B-3.jpg
Kolla upp det på transportstyrelsen så vi får veta ödet :) Jäkligt snygg modell!
 
Kommer ni ihåg den här pärlan som har stått orörd i minst 7-8 år?
Peugeot 406 Coupé 2020-05-19 (silver).jpg
Peugeot 406 Coupé 2022-06-12.jpg


Nu på morgonen när jag var ute med en av hundarna var den borta. Istället var det en grop där man höll på med att förbereda för flera laddstolpar. Killen som jobbade trodde att dom hade kört den till skroten. En mycket fin bil som förtjänade ett bättre öde. RIP!

Har ju själv haft två stycken, en mellanblå med gult läder och en svart med rött läder:
P406B-1.jpg
P406B-2.jpg
P406B-3.jpg
En röd sån med V6 köpte jag som 21-åring. Sportavgassystem, sportfjädring och tyvärr automat. Stora CD-växlaren i bagaget också. En antastiskt rolig bil och för sin tid var den väldigt fin :)
 
En röd sån med V6 köpte jag som 21-åring. Sportavgassystem, sportfjädring och tyvärr automat. Stora CD-växlaren i bagaget också. En antastiskt rolig bil och för sin tid var den väldigt fin :)

Min blåa var en av dom första som såldes i Sverige, som jag hämtade ut i slutet på januari 1998, dvs för 25 år sedan. Folk på stan vände sig om och tittade när man kom åkandes. Blev till och med stoppad av en snut som bara ville titta på bilen. :) Den kallades ju för "fattigmansferrarin" av anledning, då den var ritad av och även byggdes i Pininfarinas fabriker i Italien.
 
Min blåa var en av dom första som såldes i Sverige, som jag hämtade ut i slutet på januari 1998, dvs för 25 år sedan. Folk på stan vände sig om och tittade när man kom åkandes. Blev till och med stoppad av en snut som bara ville titta på bilen. :) Den kallades ju för "fattigmansferrarin" av anledning, då den var ritad av och även byggdes i Pininfarinas fabriker i Italien.
Hade ungefär samma upplevelse av nackvridningar på folk när man kom åkandes :) Hade en -98 eller -99 som jag köpte 2007, kan tänk mig att den var mer uppseendeväckande när den kom.
Efterföljande 407 coupe var inte alls lika snygg tyvärr.
 
Hade ungefär samma upplevelse av nackvridningar på folk när man kom åkandes :) Hade en -98 eller -99 som jag köpte 2007, kan tänk mig att den var mer uppseendeväckande när den kom.
Efterföljande 407 coupe var inte alls lika snygg tyvärr.

Nix, 407'an var ju ritad av Peugeot själva och var klart amerikainspirerad i designen, jämfört med Pininfarinas klassiska Grand Turismo-linjer. Den var aldrig aktuell så i mitt fall blev det en Lexus IS250 efter den svarta. Inte riktigt samma sak men också en väldigt trevlig bil som jag hade i knappt 6 år.
Lexus IS 250 - sida.jpg
 
Kommer ni ihåg den här pärlan som har stått orörd i minst 7-8 år?
Peugeot 406 Coupé 2020-05-19 (silver).jpg
Peugeot 406 Coupé 2022-06-12.jpg


Nu på morgonen när jag var ute med en av hundarna var den borta. Istället var det en grop där man höll på med att förbereda för flera laddstolpar. Killen som jobbade trodde att dom hade kört den till skroten. En mycket fin bil som förtjänade ett bättre öde. RIP!

Har ju själv haft två stycken, en mellanblå med gult läder och en svart med rött läder:
P406B-1.jpg
P406B-2.jpg
P406B-3.jpg
Åh den bilen ger mig så mycket ångest! när jag som 15åring med vråltrimmad moppe skulle styla för tjejer på skolan och lyckas sladda in i rektorn blåa pinafarina peugeot förar dörren var öppen så jag körde in mellan dörren och förarsätet både dörren, tröskeln och förarstolen blev helförstörda. tjejerna var inte imponerade och mina föräldrar var allt annat än glada., rektorn var mest orolig för mig..
 
Kommer ni ihåg den här pärlan som har stått orörd i minst 7-8 år?
Peugeot 406 Coupé 2020-05-19 (silver).jpg
Peugeot 406 Coupé 2022-06-12.jpg


Nu på morgonen när jag var ute med en av hundarna var den borta. Istället var det en grop där man höll på med att förbereda för flera laddstolpar. Killen som jobbade trodde att dom hade kört den till skroten. En mycket fin bil som förtjänade ett bättre öde. RIP!

Har ju själv haft två stycken, en mellanblå med gult läder och en svart med rött läder:
P406B-1.jpg
P406B-2.jpg
P406B-3.jpg
En synnerligen trevlig vagn!

Hyrde bil via någon obskyr estnisk hemsida och fick en sådan levererad till flyplatsen av en glad ukrainsk man

Röd,svart läder automat v6 I utbyte mot lite eurosedlar.
Papper på hyran ansågs som onödigt.
Vi vet var du finns blev svaret när jag frågade.

Hade två trevliga veckor I östra Europa med bilen,och letade faktiskt efter en I Sverige ett tag,men hittade ingenting som passade
 
Fin bil men kan inte släppa känslan av att man kan bli stående rätt länge i väntan på att hitta delar om något går sönder...
Skulle nog säga att det mesta mekaniska är hyfsat lätt att få tag på. Mkt som är samma som vanliga Fiat 850 Coupe eoch sen med lite inslag av delar från andra samtida större Fiatar. Karossdelarna är förstås en helt annan sak, skulle man behöva det är det nog nytillverka eget som gäller.
 
Tillbaka
Topp