• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Snart dags att åka och besiktiga den här 6-åringen. Wish me luck ... :nailbiting:
BMW 420 GC 2023-05-04.jpg


Måste bara plocka fram varningstriangeln från bakluckan först ... ;)
Varningstriangel 2023-05-04.jpg
Ska besikta min 23-åring imorrn. 😁
Fast först ska den få nya bromskivor fram ikväll👍
cab.jpg

Edit. Blanka papirus😃
 
Senast ändrad:
Små sakerna i vardagen. Mötte (promenerandes med hörlurar) en Estorilblå Z3 Coupe på lilla gatan där jag bor, gav av ren instinkt en tumme upp och fick snabbt en tillbaka.
Hann inte se eller höra vad för motor som satt i.
Vilken skapelse. 🥰
Nästan enbart 2.8an i dom. 3.0an var väl bara sista året och otroligt få M som rullar i Sverige
 
Körde en Z3 M coupe för ett par år sedan för att stilla nyfikenheten. Det är en rätt primitiv bil med en stor motor. Tankarna för en tillbaka till BMW E30 och E36:an vilket nog inte är så konstigt med tanke på var komponenterna är hämtade.

Man ser en del vanliga Z3:eek:r på vägarna och det är ett charmigt inslag i dagens trafikmiljö.
 
Snart dags att åka och besiktiga den här 6-åringen. Wish me luck ... :nailbiting:
BMW 420 GC 2023-05-04.jpg


Måste bara plocka fram varningstriangeln från bakluckan först ... ;)
Tillåt mig le ;). En sex år BMW bör inte ge några ont i magen. Är man gamling så har man kört en gammal Peugeot 205 CTI på reserven med 3 flaskor K-sprit för att lura sig genom. Då firade man varje gång det funkade.
 
Tillåt mig le ;). En sex år BMW bör inte ge några ont i magen. Är man gamling så har man kört en gammal Peugeot 205 CTI på reserven med 3 flaskor K-sprit för att lura sig genom. Då firade man varje gång det funkade.

Min första bil var en folkabubbla från -62. Vid första besiktningen sa killen att det fick gå för den här gången men visa dig inte här med samma bil nästa år. Tror faktiskt att det var rosten som höll ihop den ... ;)
 
Får i princip varje dag bekräftat att de i särklass sämsta förarna, baserat på bilmodell, inte sällan kör vita XC60. Särskilt förra generationen men även nuvarande. Det slår typ aldrig fel.
 
En liten bulletin för er om äger BMW/Mercedes/Audi och bor i Stockholm. Stölderna av rattar,Airbags och annat interiört har ökat senaste tiden efter en tid av stiltje. Var noga med nycklar och kanske rattlås i framtiden.
 
Får i princip varje dag bekräftat att de i särklass sämsta förarna, baserat på bilmodell, inte sällan kör vita XC60. Särskilt förra generationen men även nuvarande. Det slår typ aldrig fel.

Hävdar bestämt att folk som kör Volvo inte kör bil, dom kör traktor…

..Och för husfridens skull kör även jag en V60cc i grått. Happy wife, happy life…
 
Körde en Z3 M coupe för ett par år sedan för att stilla nyfikenheten. Det är en rätt primitiv bil med en stor motor. Tankarna för en tillbaka till BMW E30 och E36:an vilket nog inte är så konstigt med tanke på var komponenterna är hämtade.

Man ser en del vanliga Z3:eek:r på vägarna och det är ett charmigt inslag i dagens trafikmiljö.
Har för mig att chassit var taget från en (redan då) gammal plattform. Därav känslan
 
För några veckor sedan postade jag här i tråden om Jaguaren jag köpte för (nästan) noll och ingenting, den har ju stått på förvar hos en kompis c:a 60 mil hemifrån och nu är det äntligen dags att köra hem den!

Först och främst, vilken klocka väljer man?

I klock-lådan finns en gammal insliten Rolex Datejust som egentligen passar bilen perfekt men den föll lite på att två andra kandidater var starkare kort;

Seiko Sea urchin är ju lite mer ”beater” och det passar bra för en sånhär resa, när bagaget är laddat med verktyg och oljor och man hela tiden sitter och är beredd att hoppa ut och skruva. Den var länge favoriten för denna resa.

Men, med det sagt, det jag gör är ju att jag återupplever 18-årsbilen och vad passar då bättre än 18-årsklockan? Det blev så att jag dammade av min Breitling Colt som annars mest ligger i lådan.

Det låter ju lyxigt med Jaguar och Breitling som 18-åring men ingen av dem var direkt dyra back-in-the-days, jag tror bilen kostade 35.000kr när jag köpte den några månader efter körkortet och det var inte jättemycket pengar ens då.

Hur går den ”nya” Jaguaren då? Jo men ganska bra. Jag hämtade den hos en kompis i Uppsala och körde ned till Stockholm för att där roa mig i goda vänners lag, nu idag har jag kört vidare till Norrköping för att hälsa på släkt och imorgon går resan vidare hem till Västerbotten.

Har även hunnit med att stanna och fika hos några märkes-bröder längs vägen, så tittar ni noga på bilderna skymtar ett yngre syskon i form av en XJ men också en XK.

Den läcker olja från styrservon så det måste adresseras när vi kommit hem och ibland tycker jag att den rycker lite runt 100km/h, som svaga misständningar, men det verkar inte bli värre så jag satsar på att den tar sig hem. Håll tummarna för mig!
 

Bilagor

  • FC248727-2774-4B53-BC79-D6DBE3D2C5B7.jpeg
    FC248727-2774-4B53-BC79-D6DBE3D2C5B7.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 18
  • A316D315-4C18-4F57-8EF1-A194C0B0AE05.jpeg
    A316D315-4C18-4F57-8EF1-A194C0B0AE05.jpeg
    404.1 KB · Visningar: 15
  • 9CC1C0F0-7EA0-48B5-8C84-598F6E336539.jpeg
    9CC1C0F0-7EA0-48B5-8C84-598F6E336539.jpeg
    848.9 KB · Visningar: 14
  • FC2B26F6-F8E7-40F5-8748-BA2308526376.jpeg
    FC2B26F6-F8E7-40F5-8748-BA2308526376.jpeg
    818.5 KB · Visningar: 14
  • 4B2E4C1B-3619-4FC5-B85B-BECE5FC869A4.jpeg
    4B2E4C1B-3619-4FC5-B85B-BECE5FC869A4.jpeg
    452.7 KB · Visningar: 15
Har för mig att chassit var taget från en (redan då) gammal plattform. Därav känslan

Det stämmer. Det är en gammal bil idag oavsett, men man kan härleda känslan tillbaka till BMW E30 från 80- talet och 90- talets E36. Bägge 3:serie från olika generationer.

I sig är det inget negativt. Det är en del av Z3:ans karaktär. Det är en charmig liten roadster.
 
DC5407E9-2373-4CAA-962A-C5234841DB2C.jpeg


Framme! Bilden är förvisso tagen ungefär halvvägs men nu har vi i alla fall landat hemma på gårdsplanen! Bilen ser ju ny ut på bild men det är den INTE, däremot känns den verkligen som en gammal XJ ska göra. Mjuk, bekväm och med rätt doft.

150 problemfria mil blev det i helgen, eller tja, inga nya problem dök upp men det finns såklart alltid lite att fixa på en begagnad bil för 10.000kr.

Det är förstås vansinne att köpa en så billig bil när man redan har fullt upp med allt annat i livet men tro mig; det var en väldigt behaglig resa hem. Rätt doft, rätt musik och rätt solbrillor ackompanjerat av en skönt insliten gammal lyxbil och vårsol, vad med kan man begära av en helg?
 
Knappast, men det var en tid innan designen spårade ur rent allmänt. Vilket år var det den ritades? Var rätt länge sedan nu väl? Gillar den.
Ett mer rätt ord är kanske "tidlös". Den hade fungerat även idag. Den är stilren och med lite uppdaterade lampor och annat smått så kan den se ut som en fräsch ny bil.
Lite som Volvos senaste designspråk som varit igång sedan 2015. Ser fortfarande fräscht ut - just för att det är en mindre "kladdig" design, om man jämför med många nya bilar idag.
 
Ett mer rätt ord är kanske "tidlös". Den hade fungerat även idag. Den är stilren och med lite uppdaterade lampor och annat smått så kan den se ut som en fräsch ny bil.
Lite som Volvos senaste designspråk som varit igång sedan 2015. Ser fortfarande fräscht ut - just för att det är en mindre "kladdig" design, om man jämför med många nya bilar idag.
Håller helt med, saknar den lite renare designen med bra grundformer. Ska bli intressant att ser hur man värderar dagens design i framtiden.
 
Sista 9-5:an var verkligen långt före alla andra med sin design. Den ser fortfarande ny ut.
Ja det är faktiskt svårt att förneka att det är den generella konsensus. Knappt stött på någon som tycker annorlunda (detta inkluderat de som inte tycker den är snygg).
Knappast, men det var en tid innan designen spårade ur rent allmänt. Vilket år var det den ritades? Var rätt länge sedan nu väl? Gillar den.
Designen var klar 2008. Så två år innan första årsmodellen. Ungefär som det brukar vara.

Angående om bilen design-mässigt var före sin tid skulle jag påtala vara en befäst konsensus vid det här laget. Du kan ha en annan åsikt men när så många reagerar på exakt det sättet år efter år samt att många nyare bilar har design-aspekter som återfinns på sista generationens 9-5:a så kan det ses som ett rimligt underlag till uttalandet.
 
Ja det är faktiskt svårt att förneka att det är den generella konsensus. Knappt stött på någon som tycker annorlunda (detta inkluderat de som inte tycker den är snygg).

Designen var klar 2008. Så två år innan första årsmodellen. Ungefär som det brukar vara.

Angående om bilen design-mässigt var före sin tid skulle jag påtala vara en befäst konsensus vid det här laget. Du kan ha en annan åsikt men när så många reagerar på exakt det sättet år efter år samt att många nyare bilar har design-aspekter som återfinns på sista generationens 9-5:a så kan det ses som ett rimligt underlag till uttalandet.
Långt före alla andra? Knappast. Men fin och utan trams som inte tillför designen något. Borde ha kunnat räcka långt.

Gillade verkligen 9X.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp