• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Säsomngspremiär idag med härligt väder!
Altid lika skönt att höra ruppet från en trimmad ZL-1 427 bigblock! 🤘

IMG_3966.JPEG
IMG_3960.JPEG
IMG_3968.JPEG
Jag kontrar med en halv V8 som fick komma fram ur gömmorna idag😉😃
Den har bara haft ett tak-kapell, därav den muchos snygga dammlinjen👍
IMG_20230514_165219.jpg

IMG_20230514_174016.jpg

IMG_20230514_180806.jpg
 
Funderar på att köpa en något äldre ”klassisk” bil som är från den era då jag växte upp och läste Bilsport och drömde om att en dag ha råd med häftig bil själv. 😃
Kanske något mellan 1980-1994 ca. Ska dock vara något jag inte redan ägt.

Är den dessutom unik och ”kändis” är det ju lite extra skoj. Den ska främst åkas i bara på sommaren och gärna på träffar.

Två av aspiranterna är dessa:
Svempas Urquattro och Lotus Omega

Har ni några förslag eller idéer, hojta till. 😃

268DB029-E0A3-46E8-B585-76CEEB4AAFB9.jpeg
66594BDC-A1A5-46C0-9CB2-8E7F949EFAAE.png
Magnum Ferrari. Ingen bilsportbil kanske men man får ha korta shorts.
 
Jag behöver köpa en dragbil till sommarens projekt, tänker mig max 15-tusen. Finns några förslag på vad man kan ta för bil som inte kommer braka ihop så fort släpet åker på?
 
Ja det är ju två klassiker. V70 verkar kunna gå 40-tusen plus utan problem och bra med Volvo-verkstad om man behöver nån speciell mutter eller så. Vet du hur det är med reservdelar till 9-5?
Inga problem med grejer till Saaben heller. Finns ett gäng svenska firmor som har det mesta bla👍 Har hittills inte gått bet på nån del till mina.
Till fortfarande bra priser dessutom.
 
Har en fråga. Motorlampan på min Audi a4 2018 lyser orange. Den började lysa (tror jag) samtidigt som den sade ”motorfel om 1000km - måste fylla AdBlue” eller liknande.

Fyllde AdBlue idag men motorlampan fortsatte lysa (iaf de 15 min som jag körde bil nu).

Jag märker absolut inget konstigt med motorn….

Tror ni lampan lyser pga AdBlue och att den kommer slockna eller är det faktiskt ngt fel? Audiverkstaden jag var hos och servade bilen i höstas har första tiden 14 juni…
 
Har en fråga. Motorlampan på min Audi a4 2018 lyser orange. Den började lysa (tror jag) samtidigt som den sade ”motorfel om 1000km - måste fylla AdBlue” eller liknande.

Fyllde AdBlue idag men motorlampan fortsatte lysa (iaf de 15 min som jag körde bil nu).

Jag märker absolut inget konstigt med motorn….

Tror ni lampan lyser pga AdBlue och att den kommer slockna eller är det faktiskt ngt fel? Audiverkstaden jag var hos och servade bilen i höstas har första tiden 14 juni…
Finns väl fler verkstäder? :)
 
Har en fråga. Motorlampan på min Audi a4 2018 lyser orange. Den började lysa (tror jag) samtidigt som den sade ”motorfel om 1000km - måste fylla AdBlue” eller liknande.

Fyllde AdBlue idag men motorlampan fortsatte lysa (iaf de 15 min som jag körde bil nu).

Jag märker absolut inget konstigt med motorn….

Tror ni lampan lyser pga AdBlue och att den kommer slockna eller är det faktiskt ngt fel? Audiverkstaden jag var hos och servade bilen i höstas har första tiden 14 juni…
Hur mycket fick du i? Ibland svämmar det över pga luft, inte att tanken är full. Så det kan vara läge att försöka fylla en gång till.
 
Har en fråga. Motorlampan på min Audi a4 2018 lyser orange. Den började lysa (tror jag) samtidigt som den sade ”motorfel om 1000km - måste fylla AdBlue” eller liknande.

Fyllde AdBlue idag men motorlampan fortsatte lysa (iaf de 15 min som jag körde bil nu).

Jag märker absolut inget konstigt med motorn….

Tror ni lampan lyser pga AdBlue och att den kommer slockna eller är det faktiskt ngt fel? Audiverkstaden jag var hos och servade bilen i höstas har första tiden 14 juni…
Det hjälper inte med att fylla på AdBlue, det är ett annat felmeddelande!

Jag har haft samma problem med min A6 Allroad 2016 under snart ett års tid nu utan att de har hittat felet men i förra veckan lyckads man då jag åkte direkt till verkstaden och inte stängde av motorn så kunde de lokalisera felet, en tryckgivare i AdBlue-pumpen som indikerar så hela pumpen måste bytas då är ihopbyggda!

Kostnad är 12 000 kr för pumpen plus arbete, går på försäkringen om din bil inte gått för långt!

Kiss-i-tanken har skapat mycket problem hos alla biltillverkare som använder systemet…
 
@alfgren och @Hugger69 den slocknade nu. Återstår att se om den tänds snart igen eller ej…
Man kan leva på hoppet men det är så det var för mig under ett års tid…🤷🏼‍♂️

Mitt bästa tips är att nästa gång den tänds omedelbart åka till en auktoriserad Audi-verkstad och inte stänga av motorn så att de kan felsöka medan motorn är i gång!

För mig låter det som att du har ett glapp i en tryckgivare i AdBlue-pumpen, samma fel som jag, och det kommer och går!

Jag hade lugnt i flera månader innan det det dök upp igen, sommar som vinter! 🤬
 
Man kan leva på hoppet men det är så det var för mig under ett års tid…🤷🏼‍♂️

Mitt bästa tips är att nästa gång den tänds omedelbart åka till en auktoriserad Audi-verkstad och inte stänga av motorn så att de kan felsöka medan motorn är i gång!

För mig låter det som att du har ett glapp i en tryckgivare i AdBlue-pumpen, samma fel som jag, och det kommer och går!

Jag hade lugnt i flera månader innan det det dök upp igen, sommar som vinter! 🤬
Tack för tips! Ja vi får se när/om det kommer tillbaka. Gör det väl säkert
 
Min bror utökade vagnparken häromdagen. Inte för inte att man blir lite avundsjuk. 😍
8f9afa5e-3968-4635-b34b-3a58ecde7c77.jpeg

Nice!
Hade en klasskamrat i gymnasiet(!) som hade en i precis samma spec.
Vi andra körde halvsunkiga bilar från nittiotalet eller så.

In fairness var det inget han själv arbetat ihop till, utan ett arv från nån släkting.
Galet fin modell. Orimligt trångt baksäte, minst sagt.
 
Tänkte köpa en Range Rover P38 med 4.6-liters aluminiumåtta.
Låter det som en rimligt bra idé i allas öron?

Skämt åsido. Har tröttnat på att Jaggan är väl snål med soppan (enligt spec 1,07 liter per mil, i min ägo ganska precis 1,3 liter per mil), men jag har förstått att den gamla Range Rovern är charmigt oblyg med dropparna (1,65 liter per mil enligt spec).
Nåja, jag kör knappt något - vet inte om jag kommer upp ens i 1000 mil per år - så bränsleförbrukning är av ganska liten relevans.
Men jag börjar tycka att det är dags att testa något "nytt". Just en gammel-RR har jag alltid haft ett gott öga åt.
Precis rätt aura av att jag äger minsann ett gods på landet, vilket ju också var varför Jaguaren lockade.

Men bortsett från bränsleförbrukningen - någon som har positiva eller negativa erfarenheter av en?
 
Tänkte köpa en Range Rover P38 med 4.6-liters aluminiumåtta.
Låter det som en rimligt bra idé i allas öron?

Skämt åsido. Har tröttnat på att Jaggan är väl snål med soppan (enligt spec 1,07 liter per mil, i min ägo ganska precis 1,3 liter per mil), men jag har förstått att den gamla Range Rovern är charmigt oblyg med dropparna (1,65 liter per mil enligt spec).
Nåja, jag kör knappt något - vet inte om jag kommer upp ens i 1000 mil per år - så bränsleförbrukning är av ganska liten relevans.
Men jag börjar tycka att det är dags att testa något "nytt". Just en gammel-RR har jag alltid haft ett gott öga åt.
Precis rätt aura av att jag äger minsann ett gods på landet, vilket ju också var varför Jaguaren lockade.

Men bortsett från bränsleförbrukningen - någon som har positiva eller negativa erfarenheter av en?

Om du har oändligt med tid och ork så går det nog hålla liv i dom, men dom verkar inte vara ett under av tillförlitlighet direkt.
Frågan är när du väl åker om du vill komma fram eller är ok med ett ev haveri och lite vägmek(om du har tur) eller om du gillar att åka bärgningsbil 😀
Chefen hade en RR Velar 2019? och inte ens den funkade 100%.

Edit: givetvis röstar jag på köp. Ingen kommer ihåg en fegis.kslike
 
Senast ändrad:
Tänkte köpa en Range Rover P38 med 4.6-liters aluminiumåtta.
Låter det som en rimligt bra idé i allas öron?

Skämt åsido. Har tröttnat på att Jaggan är väl snål med soppan (enligt spec 1,07 liter per mil, i min ägo ganska precis 1,3 liter per mil), men jag har förstått att den gamla Range Rovern är charmigt oblyg med dropparna (1,65 liter per mil enligt spec).
Nåja, jag kör knappt något - vet inte om jag kommer upp ens i 1000 mil per år - så bränsleförbrukning är av ganska liten relevans.
Men jag börjar tycka att det är dags att testa något "nytt". Just en gammel-RR har jag alltid haft ett gott öga åt.
Precis rätt aura av att jag äger minsann ett gods på landet, vilket ju också var varför Jaguaren lockade.

Men bortsett från bränsleförbrukningen - någon som har positiva eller negativa erfarenheter av en?
Positivt:
Cool!

Negativt:
Läckande luftfjädring
Strulande 4x4
Läckande V8
Rost lite överallt
Många källor till elfel



Jag röstar också på köp!
 
Tänkte köpa en Range Rover P38 med 4.6-liters aluminiumåtta.
Låter det som en rimligt bra idé i allas öron?

Skämt åsido. Har tröttnat på att Jaggan är väl snål med soppan (enligt spec 1,07 liter per mil, i min ägo ganska precis 1,3 liter per mil), men jag har förstått att den gamla Range Rovern är charmigt oblyg med dropparna (1,65 liter per mil enligt spec).
Nåja, jag kör knappt något - vet inte om jag kommer upp ens i 1000 mil per år - så bränsleförbrukning är av ganska liten relevans.
Men jag börjar tycka att det är dags att testa något "nytt". Just en gammel-RR har jag alltid haft ett gott öga åt.
Precis rätt aura av att jag äger minsann ett gods på landet, vilket ju också var varför Jaguaren lockade.

Men bortsett från bränsleförbrukningen - någon som har positiva eller negativa erfarenheter av en?
Jättedålig idé. Köp!
Har craveat en sådan i många år och varit nära att slå till många gånger men förnuftet har alltid vunnit. Varje gång man trålar blocket efter en blir de färre och dyrare så det är kanske inte så jäkla dumt ändå. MEN den behöver vara grön eller kanske blå helst med beige inredning.
Var förbi en (skrot)handlare som råkade ha ett ex stående. Babyblå med ljusgrå inredning och de hemska treekrade fälgarna. Var inte värdigt.
 
Är det ovanligt att behöva fylla på bromsvätska? Bilen började varna för låg nivå vid skarpa svängar/acceleration och jag fyllde precis på efter att ha konstaterat att det låg kring lägstanivån.

Googlingar säger olika, min tekniker på Bilia sa att det inte ska kunna dunsta av sig själv samtidigt som det inte verkar helt ovanligt att folk fyller på ibland.
 
Är det ovanligt att behöva fylla på bromsvätska? Bilen började varna för låg nivå vid skarpa svängar/acceleration och jag fyllde precis på efter att ha konstaterat att det låg kring lägstanivån.

Googlingar säger olika, min tekniker på Bilia sa att det inte ska kunna dunsta av sig själv samtidigt som det inte verkar helt ovanligt att folk fyller på ibland.
kolla beläggen, låg nivå brukar hänga ihop med att bromskolvarna är långt ut(belägg slut)
Har själv fyllt på bromsvätska för att sedan två veckor senare inse att beläggen är slut och behållaren blir överfull när man trycker tillbaks kolvarna 👍

Edit: Bromssystemet är ett tätt system och ska inte dunsta, snarare minimalt öka i volym då det drar åt sig vatten.Förutsatt att det inte är hål/läckage nånstans
 
Tillbaka
Topp