• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tapiren

Cartier
Tänkte köpa en Range Rover P38 med 4.6-liters aluminiumåtta.
Låter det som en rimligt bra idé i allas öron?

Skämt åsido. Har tröttnat på att Jaggan är väl snål med soppan (enligt spec 1,07 liter per mil, i min ägo ganska precis 1,3 liter per mil), men jag har förstått att den gamla Range Rovern är charmigt oblyg med dropparna (1,65 liter per mil enligt spec).
Nåja, jag kör knappt något - vet inte om jag kommer upp ens i 1000 mil per år - så bränsleförbrukning är av ganska liten relevans.
Men jag börjar tycka att det är dags att testa något "nytt". Just en gammel-RR har jag alltid haft ett gott öga åt.
Precis rätt aura av att jag äger minsann ett gods på landet, vilket ju också var varför Jaguaren lockade.

Men bortsett från bränsleförbrukningen - någon som har positiva eller negativa erfarenheter av en?
Jag har haft tre stycken.

På plussidan är väl att de är bekväma och snygga men de är tyvärr väldigt, väldigt problemtyngda med oerhört mycket elektroniska konstigheter som kräver stor entusiasm för att hantera men de har även en hel del mekaniska problem.

Men, visst, de är mysiga och otroligt härliga när de fungerar men det är tyvärr få bilar som fungerar så sällan som Land Rover / Range Rover och P38 är nog nästan värst av dem alla. Tyvärr.
 

Kamp

Omega
kolla beläggen, låg nivå brukar hänga ihop med att bromskolvarna är långt ut(belägg slut)
Har själv fyllt på bromsvätska för att sedan två veckor senare inse att beläggen är slut och behållaren blir överfull när man trycker tillbaks kolvarna 👍

Edit: Bromssystemet är ett tätt system och ska inte dunsta, snarare minimalt öka i volym då det drar åt sig vatten.Förutsatt att det inte är hål/läckage nånstans
Innebär det att jag även behöver byta ut bromsvätskan? Givet att det blir överfullt om jag byter beläggen och trycker tillbaka kolvarna.

Givet din Edit är det intressant att teknikern tyckte jag skulle testa att fylla på och se om det kanske ordnar sig, givet att det uppenbarligen är något som ej är ok. Är det beläggen som strular och inte slavcylindern så är jag nöjd
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Innebär det att jag även behöver byta ut bromsvätskan? Givet att det blir överfullt om jag byter beläggen och trycker tillbaka kolvarna.

Givet din Edit är det intressant att teknikern tyckte jag skulle testa att fylla på och se om det kanske ordnar sig, givet att det uppenbarligen är något som ej är ok. Är det beläggen som strular och inte slavcylindern så är jag nöjd
Ha koll på behållaren när/om du byter belägg. Enkelt att trycka ut vätska genom luftnipplarna på oken isåfall.

Bromsvätska ska bytas vart annat år har jag för mig är rekommendationen.

Att fylla på behållaren för att bli av med larmet är ju lösning på en del av problemet. Men nästa steg är att gå till botten med varför det är låg nivå från första början.
Om du har en läcka nånstans så blir pedalen mjuk och sjunker sakta till botten när du håller på bromsen. + Blött nånstans under bilen eller i motorrummet. Till slut så tömmer man den kretsen som är skadad och behållaren är helt tom.
 

Tapiren

Cartier
Sålde bort min Macan Turbo och köpte en…..MB A250e.
Att Mercedes ens lägger sitt emblem på A-klass är ju en skam. A-klassen är riktig lowbudget bygge på lik linje med vad Skoda var 1992.
Tråkigt och höra men jag är inte förvånad, mitt intryck är att de flesta nya Mercedes är relativt plastiga, i alla fall sett till inredningen. Körde en E-klass några veckor förra sommaren och det var absolut en trevlig bil, men inredningen kändes inte alls speciellt förtroendeingivande.
 

Mr.Chang

Audemars
Bara vanlig SL.
IMG_9589.jpeg
IMG_9590.jpeg
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Om du har oändligt med tid och ork så går det nog hålla liv i dom, men dom verkar inte vara ett under av tillförlitlighet direkt.
Frågan är när du väl åker om du vill komma fram eller är ok med ett ev haveri och lite vägmek(om du har tur) eller om du gillar att åka bärgningsbil 😀
Chefen hade en RR Velar 2019? och inte ens den funkade 100%.

Edit: givetvis röstar jag på köp. Ingen kommer ihåg en fegis.kslike

Positivt:
Cool!

Negativt:
Läckande luftfjädring
Strulande 4x4
Läckande V8
Rost lite överallt
Många källor till elfel



Jag röstar också på köp!

Jättedålig idé. Köp!
Har craveat en sådan i många år och varit nära att slå till många gånger men förnuftet har alltid vunnit. Varje gång man trålar blocket efter en blir de färre och dyrare så det är kanske inte så jäkla dumt ändå. MEN den behöver vara grön eller kanske blå helst med beige inredning.
Var förbi en (skrot)handlare som råkade ha ett ex stående. Babyblå med ljusgrå inredning och de hemska treekrade fälgarna. Var inte värdigt.

Jag har haft tre stycken.

På plussidan är väl att de är bekväma och snygga men de är tyvärr väldigt, väldigt problemtyngda med oerhört mycket elektroniska konstigheter som kräver stor entusiasm för att hantera men de har även en hel del mekaniska problem.

Men, visst, de är mysiga och otroligt härliga när de fungerar men det är tyvärr få bilar som fungerar så sällan som Land Rover / Range Rover och P38 är nog nästan värst av dem alla. Tyvärr.

Ja, de verkar inte helt bra - det står väl ganska klart.
Inte ens på dedikerade LR-forum står de särskilt högt i kurs.

Det blev, hur som helst, inget denna gången.
Hörde av mig till säljaren som andra man (max en timme efter att den kom ut). Först i kön köpte. :(

Kanske tur i oturen, iofs.
För trots allt negativt så är jag tämligen säker på att jag faktiskt köpt om jag fått komma och titta.
Som sagt - ingen minns en fegis. ;)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tråkigt och höra men jag är inte förvånad, mitt intryck är att de flesta nya Mercedes är relativt plastiga, i alla fall sett till inredningen. Körde en E-klass några veckor förra sommaren och det var absolut en trevlig bil, men inredningen kändes inte alls speciellt förtroendeingivande.

Så då är inte A-klassen något unik.
En gammal Porsche kändes nyare än en ny Mercedes.
Det känns som att man ligger i samma segment som Tata
 
Så då är inte A-klassen något unik.
En gammal Porsche kändes nyare än en ny Mercedes.
Det känns som att man ligger i samma segment som Tata

Tyvärr har de flesta premiumbilar från förr blivit allt ”billigare” sett till val av material i interiören

Porsche har vandrat den vägen också även om de fortfarande ger intryck av viss premium. Materialvalen är inte äkta utan ska vara visuellt ge intrycket av att vara metall, skinn etc.

Instegsmodellerna hos premiumtillverkarna håller rätt enkel nivå. Tillverkarna vet att de kan sälja bilar på sina varumärken. Att en basutrustad Macan med en motor från Golf R inte upplevs som lyxigare än en VW Tiguran eller Q5:a är inget de bryr sig om så länge de kan sälja volymer. VAG gruppen är ju specialister på det här området sedan länge med Audi, VW och Skoda. Porsche upplevs som Audi+ med sitt numera breda utbud av bilmodeller.
 

Pictor

Audemars
Höger i bilden, tyvärr. ”Bank 2”.
Chevan har ett lite random förhållningssätt till felkoder, och även ett random sätt att hantera dem i motorstyrningen.
Nice med lite analoga problem..
så dom småborgliga ,” vi putsar blankt”, får en paus..
Inget fel på bilglans, verkligen inte !
Men kan inte ratta emojier…
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vill köpa en XC60 av nyare modell, men osäker på vad jag ska ha för motor/utrustning. Just nu är väl alternativen T8 (laddhybrid), B4 (Diesel) eller T5 (Bensin).

Ska köpa begagnat och blandar väl mest småturer på max nån mil eller två med lite längre turer på 10-15 mil i sträck. Vill ha något som funkar långsiktigt med både trivsel och ekonomi.

Input?
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vill köpa en XC60 av nyare modell, men osäker på vad jag ska ha för motor/utrustning. Just nu är väl alternativen T8 (laddhybrid), B4 (Diesel) eller T5 (Bensin).

Ska köpa begagnat och blandar väl mest småturer på max nån mil eller två med lite längre turer på 10-15 mil i sträck. Vill ha något som funkar långsiktigt med både trivsel och ekonomi.

Input?
Har t5 (s90) och på korta sträckor (vilket vi ofta kör) slukar den bränsle, då hade jag hellre gått på t8 så att du kan glida på elen. Säg att t5 drar iaf 1-1.2l/10km om du åker kortare än 1mil (stadskörning), på vintern mer 😄
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Vill köpa en XC60 av nyare modell, men osäker på vad jag ska ha för motor/utrustning. Just nu är väl alternativen T8 (laddhybrid), B4 (Diesel) eller T5 (Bensin).

Ska köpa begagnat och blandar väl mest småturer på max nån mil eller två med lite längre turer på 10-15 mil i sträck. Vill ha något som funkar långsiktigt med både trivsel och ekonomi.

Input?
Har en v90, när vi letade hade vi siktet inställt på en xc60. Skillnaden i bränsleförbrukning mellan laddhybrid och diesel är inte så stor men mellan laddhybrid och bensin är den större. Kör man uteslutande på el är det bra annars är diesel snålare och billigare i inköp om man kan leva med en sån motor. Backkamera minimum, helst 360, minnesstolar och drag hade vi som minimiutrustning när vi letade. Läder och panoramatak gör bilarna betydligt lyxigare.
 

spruff

Omega
Har t5 (s90) och på korta sträckor (vilket vi ofta kör) slukar den bränsle, då hade jag hellre gått på t8 så att du kan glida på elen. Säg att t5 drar iaf 1-1.2l/10km om du åker kortare än 1mil (stadskörning), på vintern mer 😄
Låter ju fruktansvärt obegåvat att ha en 3 tons suv för att köra korta sträckor i stan. 🤣
 

SenorE

Omega
Vill köpa en XC60 av nyare modell, men osäker på vad jag ska ha för motor/utrustning. Just nu är väl alternativen T8 (laddhybrid), B4 (Diesel) eller T5 (Bensin).

Ska köpa begagnat och blandar väl mest småturer på max nån mil eller två med lite längre turer på 10-15 mil i sträck. Vill ha något som funkar långsiktigt med både trivsel och ekonomi.

Input?
Om du kan ladda hemma låter hybrid vettigast
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Låter ju fruktansvärt obegåvat att ha en 3 tons suv för att köra korta sträckor i stan. 🤣
Äsch, vi fick den gratis av madamens morfar, bara att tacka och ta emot och vårda den fint

Fästmöns morfar 85 bast frågade just om damen ville ha hans s90...

Vi frågade bara om vi kunde låna den då hon övningskör för körkort då vi annars lånar mina föräldrars bil.

Hans förra bil (en gammal s70?) Fick damens kusin utan att han hade pratat med någon. Och nu vill han ge denna då han inte kör och fick en stroke för ett år sen men får ändå köra bil (men väljer att inte köra). Fan gör man? Det är ju inte en rostig skitbil... fullutrustad... både jag och damen studerar, dock klara till sommaren.

Han säger att vi gör honom en tjänst, då han bara har den i garaget... och att han är 100% nykter...
20221205_125108.jpg
20221205_125145.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vill köpa en XC60 av nyare modell, men osäker på vad jag ska ha för motor/utrustning. Just nu är väl alternativen T8 (laddhybrid), B4 (Diesel) eller T5 (Bensin).

Ska köpa begagnat och blandar väl mest småturer på max nån mil eller två med lite längre turer på 10-15 mil i sträck. Vill ha något som funkar långsiktigt med både trivsel och ekonomi.

Input?
Baserat på det där ska du i alla fall välja bort dieseln. Jag tror inte du "räknar hem" en T8 men det är trevligt att åka i.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
För att det inte blir tillräckligt många aningen längre turer?
Ja. Du kommer ha konstanta utmaningar med 12v batteriet eftersom du måste använda dieselvärmare för att få någon slags värme under de korta turerna. Den förbrukar ganska ordentligt med batteri och med enbart turer i 10 min klassen så räcker inte det för att ladda upp igen*. Till det kommer partikelfiltret, dock verkar Volvo ha god kvalitet på sina filter så de flesta klarar sig utan problem så länge man kör långt nån gång i mellanåt.

* använder man en CTEKladdare eller motsv ofta så klarar man sig iofs men det är ett meck att hålla på med.

Jag ser generellt inga fördelar med dieseln heller. Det är segt, bullrigt och allmänt eländigt att hålla på med. Åker man konstant fart på landsväg är det väl ok kanske men vid varenda trafikljus så blir man tokig av bullret (i jämförelse med hybrid och bensin. Man vänjer sig fort vid tystnaden)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja. Du kommer ha konstanta utmaningar med 12v batteriet eftersom du måste använda dieselvärmare för att få någon slags värme under de korta turerna. Den förbrukar ganska ordentligt med batteri och med enbart turer i 10 min klassen så räcker inte det för att ladda upp igen*. Till det kommer partikelfiltret, dock verkar Volvo ha god kvalitet på sina filter så de flesta klarar sig utan problem så länge man kör långt nån gång i mellanåt.

* använder man en CTEKladdare eller motsv ofta så klarar man sig iofs men det är ett meck att hålla på med.

Jag ser generellt inga fördelar med dieseln heller. Det är segt, bullrigt och allmänt eländigt att hålla på med. Åker man konstant fart på landsväg är det väl ok kanske men vid varenda trafikljus så blir man tokig av bullret (i jämförelse med hybrid och bensin. Man vänjer sig fort vid tystnaden)
D4 då, förutom buller?

Bor i en liten ort omringad av motorväg, så vart jag än ska förutom till Ica är ju lite längre i alla fall.
 

Edin

Panerai
Det enda om skiljer mot B4 diesel är väl bara mikrohybridsystemet. Det tror jag inte har någon avgörande skillnad för upplevelsen.
Och det enda det systemet gör är att det det en mjukare/tystare start när man åkger iväg från stillastående. Speciellt när man kör med start/stop. Du kan inte köra på enbart detta microhybridsystemet. Iaf lyckades jag aldrig under den månad jag hade en V60cc B4 som hyrbil..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Och det enda det systemet gör är att det det en mjukare/tystare start när man åkger iväg från stillastående. Speciellt när man kör med start/stop. Du kan inte köra på enbart detta microhybridsystemet. Iaf lyckades jag aldrig under den månad jag hade en V60cc B4 som hyrbil..
Ja. Jag vill påstå att det är trams att använda ordet Hybrid för det…
 
Topp