• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

1965ek

Patek
2-Faktor
Från Doha. Grotesk flygplats så enkelt att slå ihjäl tid. Porche och McLaren.
IMG_5237.jpeg
IMG_5239.jpeg
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Vad har ni räknat med att lägga för budget på en cabriolet? Ska den vara två eller fyrsitsig? Hur modern och komfortabel ska den vara? Tänker ni köra ner till Sydeuropa med bilen eller hålla er inom landets gränser?
Är som sagt en ny idé så ingenting är skrivet i sten men just nu är budgeten någonstans mellan 0-200k.
Ska den vara två eller fyrsitsig? Vi har inget krav på fyrsitsig men finns det ett litet baksäte skadar det ej.
Hur modern och komfortabel ska den vara? Inga större krav på komfort eller moderna funktioner, mer “charmig”. Jag/vi är tidiga 80-talister så något från 90 upp till tidigt 00 är tanken - bilar vi spanade in när vi var barn/ungdomar.
Tänker ni köra ner till Sydeuropa med bilen eller hålla er inom landets gränser? Vi har inga resplaner men tanken är inte att trycka mil på en motorväg utan mer glida runt, besöka vänner där en dagstur max 20 mil.

Bor i Tyskland och kollar “Kleinanzeigen” (motsvarande Blocket) med sökning “cabriolet, 50-200k, -2005” för att se vad som finns på marknaden. Måste dela med mig av denna skönhet som dök upp i flödet :)
Screenshot 2023-05-27 at 09.12.06.png
Länk för er som vill köpa: https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/pontiac-trans-am-firebird-v-8-mit-bodykit/2085108529-216-7655
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Är som sagt en ny idé så ingenting är skrivet i sten men just nu är budgeten någonstans mellan 0-200k.
Ska den vara två eller fyrsitsig? Vi har inget krav på fyrsitsig men finns det ett litet baksäte skadar det ej.
Hur modern och komfortabel ska den vara? Inga större krav på komfort eller moderna funktioner, mer “charmig”. Jag/vi är tidiga 80-talister så något från 90 upp till tidigt 00 är tanken - bilar vi spanade in när vi var barn/ungdomar.
Tänker ni köra ner till Sydeuropa med bilen eller hålla er inom landets gränser? Vi har inga resplaner men tanken är inte att trycka mil på en motorväg utan mer glida runt, besöka vänner där en dagstur max 20 mil.

Bor i Tyskland och kollar “Kleinanzeigen” (motsvarande Blocket) med sökning “cabriolet, 50-200k, -2005” för att se vad som finns på marknaden. Måste dela med mig av denna skönhet som dök upp i flödet :)
Screenshot 2023-05-27 at 09.12.06.png
Länk för er som vill köpa: https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/pontiac-trans-am-firebird-v-8-mit-bodykit/2085108529-216-7655
Köööp för fabian😁 Du blir garanterat ensam om den😉
Men till din fråga..
Jag är partisk, men en 9-3cab runt - 00 är en jäkligt trevlig och driftsäker bil som fortfarande går att handla för vettig peng även om dom ökat i pris sista åren.
Borde gå att hitta någon vettig på Mobile eller annan lämplig sida. 🙂
Funkar både som glassätarbil och som turer. Baksäte som med nöd går dit två halvvuxna. Bagage som rymmer en kylväska och lite packning trots nerfällt tak👍 Vindavvisaren gör grym skillnad för komforten. Går att lätt att prata normalt med taket nere i 140km/h.
IMG_20220709_202559.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är som sagt en ny idé så ingenting är skrivet i sten men just nu är budgeten någonstans mellan 0-200k.
Ska den vara två eller fyrsitsig? Vi har inget krav på fyrsitsig men finns det ett litet baksäte skadar det ej.
Hur modern och komfortabel ska den vara? Inga större krav på komfort eller moderna funktioner, mer “charmig”. Jag/vi är tidiga 80-talister så något från 90 upp till tidigt 00 är tanken - bilar vi spanade in när vi var barn/ungdomar.
Tänker ni köra ner till Sydeuropa med bilen eller hålla er inom landets gränser? Vi har inga resplaner men tanken är inte att trycka mil på en motorväg utan mer glida runt, besöka vänner där en dagstur max 20 mil.

Bor i Tyskland och kollar “Kleinanzeigen” (motsvarande Blocket) med sökning “cabriolet, 50-200k, -2005” för att se vad som finns på marknaden. Måste dela med mig av denna skönhet som dök upp i flödet :)
Screenshot 2023-05-27 at 09.12.06.png
Länk för er som vill köpa: https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/pontiac-trans-am-firebird-v-8-mit-bodykit/2085108529-216-7655
Den kanske är för ny eftersom den kom efter -00 men jag är förtjust i BMW Z4 som jag hade för ett tag sedan. Riktigt rolig och mer användbar än man tror, bagaget är stort eftersom cabtaket fälls framför och inte i bagaget. 3.0 modellen är överlägset roligast och välj aldrig SMG-lådan. Den manuella och den vanliga automaten är det som gäller.

 
Är som sagt en ny idé så ingenting är skrivet i sten men just nu är budgeten någonstans mellan 0-200k.
Ska den vara två eller fyrsitsig? Vi har inget krav på fyrsitsig men finns det ett litet baksäte skadar det ej.
Hur modern och komfortabel ska den vara? Inga större krav på komfort eller moderna funktioner, mer “charmig”. Jag/vi är tidiga 80-talister så något från 90 upp till tidigt 00 är tanken - bilar vi spanade in när vi var barn/ungdomar.
Tänker ni köra ner till Sydeuropa med bilen eller hålla er inom landets gränser? Vi har inga resplaner men tanken är inte att trycka mil på en motorväg utan mer glida runt, besöka vänner där en dagstur max 20 mil.

Bor i Tyskland och kollar “Kleinanzeigen” (motsvarande Blocket) med sökning “cabriolet, 50-200k, -2005” för att se vad som finns på marknaden. Måste dela med mig av denna skönhet som dök upp i flödet :)
Screenshot 2023-05-27 at 09.12.06.png
Länk för er som vill köpa: https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/pontiac-trans-am-firebird-v-8-mit-bodykit/2085108529-216-7655

I den budgeten får du plats med en hel del bilar från den tidsperioden 90- 00.

Audi TT, Alfa Romeo Spider 916, Fiat Barchetta, Porsche Boxster 986 gen, Mercedes SL 320/500 R129, Mercedes SLK, BMW Z3. Några av ovan nämnda har nödsäte bak. Har kört samtliga bilar utom SLK i cabriolet eller coupe utförande. Själv har jag en Porsche Boxster S986 -04 sedan 2015. Körkänslan i den slår samtliga nämnda. Men övriga kan ha andra kvaliteter som väger upp. T ex är Mercedes SL R129 en väldigt komfortabel cabriolet att glida runt i. BMW, Z3 en liten charmig roadster med gener från 80- talets 3:serie på gott och ont. Italienarna har brister, men är också charmiga på grund av det. Körde en GTV (täckt Spider) med 3 liters Busso sexan och den slår det mesta när det kommer till motorljud och hur silkeslent den drar upp till rödmarkeringen. Mini Ferrari för budget pengar med ett chassi som såklart inte ska jämföras med Ferrari. Ägde bilen i 8 år problemfritt. Men idag är det nog svårt med reservdelar. Det gäller många äldre bilar. Där är Porsche och Mercedes rätt duktiga faktiskt. De håller delar till sina äldre klassiker på ett sätt få andra tillverkare.

Köper du en fyrsitsig cabriolet är inte samma körupplevelse som en bil som byggts som en roadster, sportbil. Spelar ingen roll om det är en BMW M3 cabriolet. I grunden är det en standardbil.

Av ovan nämnda är ju Audi TT mer eller mindre en vanlig Golf eller Audi A3 som samma generation bakom ratten med lite fräckare design exteriört och interiört. Men den är en stilikon och kommer nog få upprättelse i något skede om bilen är ett fint exemplar.

Vet inte hur attraktiva en gammal kaross på en standardbil (läs BMW 3 serie, Mercedes E klass eller motsvarande) i cabriolet utförande är på begagnatmarknaden. Finns undantag som nått kultstatus. Gamla Golf cabriolet från -80 talet, Saab 900 Cabriolet från tiden där Saab var ett självständigt bolag innan GM kom in i bilden. Den typen av bilar.

Finns ju andra små charmiga cabrioleter också. T ex Peugeot 205 CTi. Men det kanske är för primitivt och enkelt. Det är en sån bil man skulle kunna ha i garaget. För egen del då en Peugeot 205 GTi. Den täckta versionen med sollucka. Perfekt liten sommarbil i all sin enkelhet. Min syster hade en och det är fortfarande en av de roligaste bilarna i den kategorin. Väger inget och hjul i alla hörnen med en pigg motor och korta slag i växellådan.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Är som sagt en ny idé så ingenting är skrivet i sten men just nu är budgeten någonstans mellan 0-200k.
Ska den vara två eller fyrsitsig? Vi har inget krav på fyrsitsig men finns det ett litet baksäte skadar det ej.
Hur modern och komfortabel ska den vara? Inga större krav på komfort eller moderna funktioner, mer “charmig”. Jag/vi är tidiga 80-talister så något från 90 upp till tidigt 00 är tanken - bilar vi spanade in när vi var barn/ungdomar.
Tänker ni köra ner till Sydeuropa med bilen eller hålla er inom landets gränser? Vi har inga resplaner men tanken är inte att trycka mil på en motorväg utan mer glida runt, besöka vänner där en dagstur max 20 mil.

Bor i Tyskland och kollar “Kleinanzeigen” (motsvarande Blocket) med sökning “cabriolet, 50-200k, -2005” för att se vad som finns på marknaden. Måste dela med mig av denna skönhet som dök upp i flödet :)
Screenshot 2023-05-27 at 09.12.06.png
Länk för er som vill köpa: https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/pontiac-trans-am-firebird-v-8-mit-bodykit/2085108529-216-7655
Mercedes SLxxx R129.
Das beste oder nichts! :)
Screenshot_20230528-235021.png
 

alfgren

Rolex
2-Faktor

hejsam

Patek
2-Faktor
Är det någon som har erfarenhet av VW Taigo?
Har en bekant som tittar på att köpa en, eller finns det något bättre i den storleken och prisklass? Taigo kostar 260-270k ny med basutrustning och är standard som automat vilket är ett krav.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det någon som har erfarenhet av VW Taigo?
Har en bekant som tittar på att köpa en, eller finns det något bättre i den storleken och prisklass? Taigo kostar 260-270k ny med basutrustning och är standard som automat vilket är ett krav.
Spontant T-cross som är samma bil men billigare och rymligare ;) Seat Arona är också samma bil under skalet samt billigare.

Eller har hen snöat in på designen på Taigo? Några andra fördelar jämfört med de andra två har den nämligen inte.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Spontant T-cross som är samma bil men billigare och rymligare ;) Seat Arona är också samma bil under skalet samt billigare.

Eller har hen snöat in på designen på Taigo? Några andra fördelar jämfört med de andra två har den nämligen inte.
Vad jag kan se skiljer det inte särskilt mycket i pris jämfört med t-cross och arona, drygt 5-10k om man ska automat. Sen verkar t-cross och taigo ha snarlika utrymmen, taigon lite lägre och längre medans t-cross högre och kortare men generellt snarlika.

Tror det var mest designen som hon tyckte var fördel för taigon speciellt om det bara skiljer 10k, men det är möjligt att det går att hitta bättre priser på alla än vi gjort :)
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Körde en Taigo i 3 veckor på Gran Canaria i vintras. Tyckte det var en helt okej bil. Ungefär som min tidigare Golf kombi. 1 litersmotorn var riktig trött dock.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
@hejsam
Automatbehovet gör att man inte kan välja billigaste versionen av tcross så det skiljde inte så mycket till slut. Sen kan ju ÅF ha egna kampanjer. 1.0 motorn är riktigt trött så jag hade nog gått på Taigo med den lilla skillnaden.

1685565080900.png


1685564948874.png
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Inte jag som sportar, utan dagens carspotting, Giulietta.
Smidig som jag är så klottrade jag för regnr innan jag hann kolla upp den mer…
8AF583CA-1D89-4C9B-9C5F-865505DD6BB9.jpeg
med tanke på hur få det finns kvar så skulle jag säga att chansen är stor att det är den här https://www.car.info/sv-se/alfa-romeo/giulietta/giulietta-berlina-20-m5-1983-7353956


 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
med tanke på hur få det finns kvar så skulle jag säga att chansen är stor att det är den här https://www.car.info/sv-se/alfa-romeo/giulietta/giulietta-berlina-20-m5-1983-7353956


Snyggt, tack. Ja, kan inte minnas att jag sett någon i Sverige på väldigt länge, kanske ens någonsin. Nere i Portugal dyker man på dom titt som tätt.
 

givetvis

Omega
Efter att tidigare bott utomlands har jag nu kommit tillbaka till Sverige och har för sommaren alltmer börjat kika lite på ett köp av en sommarbil. Har sedan en längre tid sneglat på en Alfa Romeo Spider och noterade att denna låg ute på Blocket som behöver lite kosmetisk omvårdnad och är inte helt tokig i pris:


Har ingen större erfarenhet med att fixa bilar och bilägande i stort eftersom jag alltid bott i innerstan. Tänkte således höra om ni med lite bredare erfarenhet har någon input på annonsen ovan? Går det att uppskatta på ett ungefär vad man skulle behöva lägga för att fixa till bilen så den ser lite trevligare ut, eller borde jag istället satsa på en i bättre skick (startar från runt 125k uppåt beroende på år) så snålheten inte bedrar visheten?
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Volvo V90 CC från -19/-20 med >10k mil, något man bör tänka på eller finns det andra bättre alternativ för cirka 275 000?
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Efter att tidigare bott utomlands har jag nu kommit tillbaka till Sverige och har för sommaren alltmer börjat kika lite på ett köp av en sommarbil. Har sedan en längre tid sneglat på en Alfa Romeo Spider och noterade att denna låg ute på Blocket som behöver lite kosmetisk omvårdnad och är inte helt tokig i pris:


Har ingen större erfarenhet med att fixa bilar och bilägande i stort eftersom jag alltid bott i innerstan. Tänkte således höra om ni med lite bredare erfarenhet har någon input på annonsen ovan? Går det att uppskatta på ett ungefär vad man skulle behöva lägga för att fixa till bilen så den ser lite trevligare ut, eller borde jag istället satsa på en i bättre skick (startar från runt 125k uppåt beroende på år) så snålheten inte bedrar visheten?
Har du garage och verktyg?
Tillförlitligheten på italienska bilar har väl aldrig varit hundra. Mycket personlighet. :)
Men om du är entusiast och inte får panik när den vägrar starta efter att ha gått som en klocka TILL glasskiosken eller istället för att komma fram till resmålet en specifik tid får stå på en vägficka för att meka lite så är det ett givet köp såklart.
Som med Range Rover tidigare i tråden så uppmuntras vansinnes affärer.:)
Köööp
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Kan rekommendera gärdesloppet, Prins Bertil memorial imorgon på Djurgården, som KAK ordnar. Kortege startar klockan 9:00 från Hagaängarna och går Sveavägen – Hamngatan – Strandvägen – Oxenstiernsgatan – Lindarängsvägen – Greve von Essens väg – Djurgårdsbrunnsvägen – Manillavägen

Sen är det uppställning och lopp vid Manillaängarna fram till klockan fyra:)
 
Efter att tidigare bott utomlands har jag nu kommit tillbaka till Sverige och har för sommaren alltmer börjat kika lite på ett köp av en sommarbil. Har sedan en längre tid sneglat på en Alfa Romeo Spider och noterade att denna låg ute på Blocket som behöver lite kosmetisk omvårdnad och är inte helt tokig i pris:


Har ingen större erfarenhet med att fixa bilar och bilägande i stort eftersom jag alltid bott i innerstan. Tänkte således höra om ni med lite bredare erfarenhet har någon input på annonsen ovan? Går det att uppskatta på ett ungefär vad man skulle behöva lägga för att fixa till bilen så den ser lite trevligare ut, eller borde jag istället satsa på en i bättre skick (startar från runt 125k uppåt beroende på år) så snålheten inte bedrar visheten?

Du får nog låta göra en inspektion på individuella bilar och titta på några stycken så att du får en känsla för dem. Den där bilen ser ut att behöva lite översyn kosmetiskt och säkert mer därtill när man börjar plocka isär bilen. Det slutar knappast med en omlackering och klä om eller rekonditionera inredningen. Allt beror också i vilket skick du vill ha bilen. Kan du inte göra jobbet själv bör du nog köpa en bil där allt är rätt från början och dokumenterat och sedan vårda bilens skick. Ska du lyfta skicket på en bil kostar det pengar och tid. Kan också vara svårt att få tag i vissa delar till äldre bilar så bilen bör vara så komplett som möjligt oavsett om den är i sämre eller bättre skick.

Börja med att kontakta ägaren till bilen i annonsen. Kanske får du många av frågorna besvarade redan där.

Skulle läsa på forum i Sverige och utomlands och få en uppfattning om modellen om du inte redan har gjort det. Alfa Klubben i Sverige var aktiv förr när jag själv ägde Alfa Romeo. Väldigt hjälpsamma personer där med ofantligt mycket kunskap.
 

Kamp

Omega
Volvo V90 CC från -19/-20 med >10k mil, något man bör tänka på eller finns det andra bättre alternativ för cirka 275 000?
Kollar på samma bil i samma prisklass. Alternativen jag övervägt är superb och passat, båda billigare än Volvon men bra mycket tråkigare i min mening. På andra sidan finns e-klass AT samt Audi all road men blir så ofantligt många mil för att komma under 300’. Även BMW 5-klass är väl ett alternativ.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Kollar på samma bil i samma prisklass. Alternativen jag övervägt är superb och passat, båda billigare än Volvon men bra mycket tråkigare i min mening. På andra sidan finns e-klass AT samt Audi all road men blir så ofantligt många mil för att komma under 300’. Även BMW 5-klass är väl ett alternativ.
Har också kollat alternativen du nämner men glider tillbaka mot V90 CC varje gång ändå.
Vissa hade problem med svårlösta vibrationer som inte gick att balansera bort. Nåt med resonanser från hjulen. Märks direkt vid provkörning. I övrigt väldigt lite problem.
Tack för tips, ska tänka på det!
 
Topp