• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Efter att tidigare bott utomlands har jag nu kommit tillbaka till Sverige och har för sommaren alltmer börjat kika lite på ett köp av en sommarbil. Har sedan en längre tid sneglat på en Alfa Romeo Spider och noterade att denna låg ute på Blocket som behöver lite kosmetisk omvårdnad och är inte helt tokig i pris:


Har ingen större erfarenhet med att fixa bilar och bilägande i stort eftersom jag alltid bott i innerstan. Tänkte således höra om ni med lite bredare erfarenhet har någon input på annonsen ovan? Går det att uppskatta på ett ungefär vad man skulle behöva lägga för att fixa till bilen så den ser lite trevligare ut, eller borde jag istället satsa på en i bättre skick (startar från runt 125k uppåt beroende på år) så snålheten inte bedrar visheten?
Om du inte mekar själv blir det mycket billigare att köpa en bil i det skick du vill ha från början.
 
Kollar på samma bil i samma prisklass. Alternativen jag övervägt är superb och passat, båda billigare än Volvon men bra mycket tråkigare i min mening. På andra sidan finns e-klass AT samt Audi all road men blir så ofantligt många mil för att komma under 300’. Även BMW 5-klass är väl ett alternativ.

Av de alternativen känns Volvon mest up to date tycker jag, dock 4 cyl motor i en såpass stor bil är ingen höjdare. Min Volvo T6 är inget kul när den inte går på el.

Audis eller BMW’s 3 liters dieslar är mycket trevligare.
 
Efter att tidigare bott utomlands har jag nu kommit tillbaka till Sverige och har för sommaren alltmer börjat kika lite på ett köp av en sommarbil. Har sedan en längre tid sneglat på en Alfa Romeo Spider och noterade att denna låg ute på Blocket som behöver lite kosmetisk omvårdnad och är inte helt tokig i pris:


Har ingen större erfarenhet med att fixa bilar och bilägande i stort eftersom jag alltid bott i innerstan. Tänkte således höra om ni med lite bredare erfarenhet har någon input på annonsen ovan? Går det att uppskatta på ett ungefär vad man skulle behöva lägga för att fixa till bilen så den ser lite trevligare ut, eller borde jag istället satsa på en i bättre skick (startar från runt 125k uppåt beroende på år) så snålheten inte bedrar visheten?
Om du inte har tillgång till mycket kompetenta kompisar med verkstadsmöjlighet skulle jag tyvärr säga att det där är det minst lämpliga du kan köpa. Gammalt. Italienskt. Notoriskt opålitligt.

Det är mer åt det här hållet du ska https://www.wayke.se/objekt/2ebf23e...60hk-navi-pdc-keyless-skinn-alcantara-manuell om du faktiskt vill kunna använda bilen ;)
 
Av de alternativen känns Volvon mest up to date tycker jag, dock 4 cyl motor i en såpass stor bil är ingen höjdare. Min Volvo T6 är inget kul när den inte går på el.

Audis eller BMW’s 3 liters dieslar är mycket trevligare.
Ja, känns som man får en ganska trevlig bil för pengarna. Dock en djungel att förstå sig på alla olika utrustningsnivåer och diverse tillval som finns.
 
Ja, känns som man får en ganska trevlig bil för pengarna. Dock en djungel att förstå sig på alla olika utrustningsnivåer och diverse tillval som finns.
Till skillnad från tyskarna är Volvon rätt hyffsad i grundutförande, hittar du ett ex med elstolar får du förlängning av sittdynan på köpet. Det, skinn och panorama så är man väl hemma tänker jag. Bowers & Wilkins stereon är inte dum heller.

Extra plast och förortsfälgar däremot känns ganska irrelevant på en Volvo….
 
Då var det dags igen. Första V12:an. nr 1xx av 202 😀
83A79B98-D688-4169-8694-16D272A30D7F.jpeg


6B87F74C-EB31-4312-BA1B-B1E39349F1D9.jpeg
E5F55947-C448-4E54-A963-DC1A85C66607.jpeg
 
Sista eleganta 7:serien. Redan en standard välutrustad E38 750 är en fantastiskt trevlig långfärdsbil. Fin gång i V12:an och kvalitetskänslan i interiören är högre än vad som erbjuds numera. Alpina brukar kunna förädla BMW ytterligare en nivå. Den där ska du vara rädd om.
Håller helt med dig. Kvalitén överträffar det mesta, för mig helt otroligt hur en 25 år gammal bil kan vara så mkt bättre välskruvad än dagens bilar. Trial and error till absurdum misstänker jag i E38:an och en del andra modeller från den eran.
I vissa fall var det nog lite bättre förr 🙏🏻
 
Håller helt med dig. Kvalitén överträffar det mesta, för mig helt otroligt hur en 25 år gammal bil kan vara så mkt bättre välskruvad än dagens bilar. Trial and error till absurdum misstänker jag i E38:an och en del andra modeller från den eran.
I vissa fall var det nog lite bättre förr 🙏🏻
Hade denna. En 450 SLC från -77. Även den välskruvad in absurdum. Det som behövde sitta med en bult/skruv satt med tre. Som att köra ett kassaskåp.
Edit. Men att köra ett kassaskåp är knappast kul. Befinner sig nu i Norge hos han som är ordförande i norska GT-klubben.
IMG_1584.jpeg
 
Senast ändrad:
Stort tack allihopa för input kring min kanske något naiva idé kring en Alfa som ni alla poängterade. Är inte feg för att lära mig men rent spontant så är det nog kanske lite att ta vatten över huvudet att börja med en Alfa så den för vänta för stunden (men på sikt så!). Hursomhelst kvarstår tanken om en sommarbil och efter både blivit tipsad och läst i tråden tittar jag nu lite på en Mazda MX5 vilket rent spontant känns kanske som mindre huvudvärk (?), alternativt en Fiat Barchetta (mer huvudvärk kanske?). Kikade på Blocket och såg följande annonser:



Vad säger panelen om dessa alternativ istället utifrån körglädje, prsbild, skick, underhåll etc? Känns inte som lika mycket fix och prisbilden överlag för vad man får känns okej för min del. Tanken är kanske att göra någon utflykt, köra till glasskiosken och golfklubben i princip, så inget större mao.
 
Senast ändrad:
Stort tack allihopa för input kring min kanske något naiva idé kring en Alfa som ni alla poängterade. Är inte feg för att lära mig men rent spontant så är det nog kanske lite att ta vatten över huvudet att börja med en Alfa så den för vänta för stunden (men på sikt så!). Hursomhelst kvarstår tanken om en sommarbil och efter både blivit tipsad och läst i tråden tittar jag nu lite på en Mazda MX5 vilket rent spontant känns kanske som mindre huvudvärk (?), alternativt en Fiat Barchetta (mer huvudvärk kanske?). Kikade på Blocket och såg följande annonser:



Vad säger panelen om dessa alternativ istället utifrån körglädje, prsbild, skick, underhåll etc? Känns inte som lika mycket fix och prisbilden överlag för vad man får känns okej för min del. Tanken är kanske att göra någon utflykt, köra till glasskiosken och golfklubben i princip, så inget större mao.
Nu har jag en NB Miata så är kanske lite jävig, men av dessa två skulle jag tveklöst gått på Miatan. Driftsäker, bakhjulsdriven och det finns reservdelar, tillbehör i överflöd. Undrar man över nåt så finns hur mycket som helst på nätet/youtube att tillgå. Nu har den du länkar till lilla motorn på 1,6L om det nu spelar någon roll. Viktigast är att kolla upp ev. rostbekymmer. Framförallt trösklarna framför bakhjulen då det finns dräneringskanaler som alla inte rengör. Du är välkommen att pm:a mig för mer personlig information. Finns även en högst levande facebook grupp med massor av expertis, Miata club of Sweden.
Roligare med bilder. Här är min.
Edit. Just nb ska du nog prova så att du får plats i. Inget för de längre…
IMG_2036.jpeg
 
Senast ändrad:
Stort tack allihopa för input kring min kanske något naiva idé kring en Alfa som ni alla poängterade. Är inte feg för att lära mig men rent spontant så är det nog kanske lite att ta vatten över huvudet att börja med en Alfa så den för vänta för stunden (men på sikt så!). Hursomhelst kvarstår tanken om en sommarbil och efter både blivit tipsad och läst i tråden tittar jag nu lite på en Mazda MX5 vilket rent spontant känns kanske som mindre huvudvärk (?), alternativt en Fiat Barchetta (mer huvudvärk kanske?). Kikade på Blocket och såg följande annonser:



Vad säger panelen om dessa alternativ istället utifrån körglädje, prsbild, skick, underhåll etc? Känns inte som lika mycket fix och prisbilden överlag för vad man får känns okej för min del. Tanken är kanske att göra någon utflykt, köra till glasskiosken och golfklubben i princip, så inget större mao.
Mazda om du vill mysmeka när du har tid, samt att åka/köra bil utan bekymmer.
 
Har du garage och verktyg?
Tillförlitligheten på italienska bilar har väl aldrig varit hundra. Mycket personlighet. :)
Men om du är entusiast och inte får panik när den vägrar starta efter att ha gått som en klocka TILL glasskiosken eller istället för att komma fram till resmålet en specifik tid får stå på en vägficka för att meka lite så är det ett givet köp såklart.
Som med Range Rover tidigare i tråden så uppmuntras vansinnes affärer.:)
Köööp
Kööp!
Livet är för kort för att ha tråkigt
 
Kollar på samma bil i samma prisklass. Alternativen jag övervägt är superb och passat, båda billigare än Volvon men bra mycket tråkigare i min mening. På andra sidan finns e-klass AT samt Audi all road men blir så ofantligt många mil för att komma under 300’. Även BMW 5-klass är väl ett alternativ.
V90 har som främsta tillgång, kanonsäten. Men framkrafs går fetbort för mig.
Annars 5’a med sportstol eller E-klass med AMG-stol (som jag har).
Jag åker ofta långt så körställning är viktig!
 
Nu har jag en NB Miata så är kanske lite jävig, men av dessa två skulle jag tveklöst gått på Miatan. Driftsäker, bakhjulsdriven och det finns reservdelar, tillbehör i överflöd. Undrar man över nåt så finns hur mycket som helst på nätet/youtube att tillgå. Nu har den du länkar till lilla motorn på 1,6L om det nu spelar någon roll. Viktigast är att kolla upp ev. rostbekymmer. Framförallt trösklarna framför bakhjulen då det finns dräneringskanaler som alla inte rengör. Du är välkommen att pm:a mig för mer personlig information. Finns även en högst levande facebook grupp med massor av expertis, Miata club of Sweden.
Roligare med bilder. Här är min.
Edit. Just nb ska du nog prova så att du får plats i. Inget för de längre…
IMG_2036.jpeg
Skitsnygg!
Även jag är jävig (ND med all utrustning, inkl Recaro) - säljer den inte.
Är inne på 5’e året.
NOLL fel.
Ombyggd, trimmad, sänkt, stenhård och helt underbar i kurvorna !!
Just det, låter förjäkla högt med.
Älskar det
 
Skitsnygg!
Även jag är jävig (ND med all utrustning, inkl Recaro) - säljer den inte.
Är inne på 5’e året.
NOLL fel.
Ombyggd, trimmad, sänkt, stenhård och helt underbar i kurvorna !!
Just det, låter förjäkla högt med.
Älskar det
Försöker själv att följa OEM plus, dvs original men med små uppdateringar för en bättre körupplevelse.
Köpte min i påskas förra året och gjorde då en rejäl service så fort jag fick hem den.
Alla vätskor, filter, remmar inkl vattenpump, packbox till vevaxeln. Sen bytte jag alla kylslangar mest pga ålder. Tändmodul kablar stift, kamaxelgivare. Nya högtalare och retro Blaupunkt med streaming. Momo växelknopp i läder. Nya fälgar med 205-50-15 och sänkt 30mm med coilovers från Tein. Ny ljuddämpare i rosfritt med lite mer morr. Flyttat ner nummerplåten till grillen och lackat om fronten. Säkert glömt nåt.

I år har jag monterat short shifter inkl allt nytt från knoppen till växelföraren. aluminiumkylare samt bytt den lilla o-ringen som tätar mot returröret bakom vattenpumpen. Mysmeckar mest nu och rengör kontakter, sensorer om jag har det trist.

Terapi att köra med suffletten nere! Från 10 grader går det utmärkt med en hatt på huvet och värmen på.
 
Senast ändrad:
Hade denna. En 450 SLC från -77. Även den välskruvad in absurdum. Det som behövde sitta med en bult/skruv satt med tre. Som att köra ett kassaskåp.
Edit. Men att köra ett kassaskåp är knappast kul. Befinner sig nu i Norge hos han som är ordförande i norska GT-klubben.
IMG_1584.jpeg

Ser ut som en jättefint exemplar.

Gamla Mercedes har en speciell känsla. hade de fortsatt bygga bilar på det sättet hade de inte funnits kvar som tillverkare längre. Evighetsmaskiner om man vårdar dem. Men som du säger är de kanske inte så roliga att köra. De låg långt före sin tid när det gäller komfort. Körde en 1972 års Mercedes med 3.5 liters V8 genom hela Sverige för ca 10 år sedan en senhöst och slogs över hur fin komfort det var. Bilen var såklart genomgången och fräsch. Bromsarna var det som förrådde bilen. Där har utvecklingen tagit stora kliv. Annars höll bilen modernt trafiktempo med enkelhet upp till olagliga hastigheter och man skulle nog kunna köra ner till Afrika med den utan att oroa sig för att bli strandad och antagligen hade den tagit sig fram bättre än en modern bil eftersom när den togs fram var det fortfarande grusväg på många håll. Den utvecklades för en annan tid med andra ideal.

Gamla luftkylda 911 har också kassaskåps känsla i bilarna. Samma klang i dörrarna som äldre Mercedes och lite tyngd i alla reglagen. Nyare Porsche har gradvis gått åt ett annat ideal för varje generation precis som de flesta andra tillverkare i premiumsegmentet.
 
Ser ut som en jättefint exemplar.

Gamla Mercedes har en speciell känsla. hade de fortsatt bygga bilar på det sättet hade de inte funnits kvar som tillverkare längre. Evighetsmaskiner om man vårdar dem. Men som du säger är de kanske inte så roliga att köra. De låg långt före sin tid när det gäller komfort. Körde en 1972 års Mercedes med 3.5 liters V8 genom hela Sverige för ca 10 år sedan en senhöst och slogs över hur fin komfort det var. Bilen var såklart genomgången och fräsch. Bromsarna var det som förrådde bilen. Där har utvecklingen tagit stora kliv. Annars höll bilen modernt trafiktempo med enkelhet upp till olagliga hastigheter och man skulle nog kunna köra ner till Afrika med den utan att oroa sig för att bli strandad och antagligen hade den tagit sig fram bättre än en modern bil eftersom när den togs fram var det fortfarande grusväg på många håll. Den utvecklades för en annan tid med andra ideal.

Gamla luftkylda 911 har också kassaskåps känsla i bilarna. Samma klang i dörrarna som äldre Mercedes och lite tyngd i alla reglagen. Nyare Porsche har gradvis gått åt ett annat ideal för varje generation precis som de flesta andra tillverkare i premiumsegmentet.
E38 några poster upp, R129 på tapeten tidigare. G och 964 911’or kul att det finns intresse kvar för ’riktiga’ bilar!
 
Av de alternativen känns Volvon mest up to date tycker jag, dock 4 cyl motor i en såpass stor bil är ingen höjdare. Min Volvo T6 är inget kul när den inte går på el.

Audis eller BMW’s 3 liters dieslar är mycket trevligare.
Ser att ni pratar om V90CC och undrar om jag kan få hoppa in i samtalet och höra vad ni alla kunniga skulle råda mig?

Jag står nu i begrepp att byta ut en av familjens bilar mot just en V90CC. Det krav jag har är Bowers & Wilkins stereon samt komfortstolar i läder. Sedan ett gäng önskemål. 😃

Har nu efter mycket letande hittat två stycken som uppfyller kriterierna.

2022 B4 (diesel på 197hk) som rullat 5900mil till ett pris av 470K
2023 B5 (bensin på 250hk) som rullat 500mil till ett pris av 610K

Jag kommer troligtvis köra ca 4000-5000 mil med den och sedan byta (så har det sett ut historiskt). Jag sitter inte och åker långa resor genom Sverige.
Efter vad jag berättat, vilken skulle ni välja och varför?

Kommer B4 kännas slö, eller kompenserar vridet i dieselmotorn något?
Hur kommer de olika stå prismässigt mot varandra efter 4000 mils påslag?

Hur tänker ni?

Trevlig dag! 😃
 
Ser att ni pratar om V90CC och undrar om jag kan få hoppa in i samtalet och höra vad ni alla kunniga skulle råda mig?

Jag står nu i begrepp att byta ut en av familjens bilar mot just en V90CC. Det krav jag har är Bowers & Wilkins stereon samt komfortstolar i läder. Sedan ett gäng önskemål. 😃

Har nu efter mycket letande hittat två stycken som uppfyller kriterierna.

2022 B4 (diesel på 197hk) som rullat 5900mil till ett pris av 470K
2023 B5 (bensin på 250hk) som rullat 500mil till ett pris av 610K

Jag kommer troligtvis köra ca 4000-5000 mil med den och sedan byta (så har det sett ut historiskt). Jag sitter inte och åker långa resor genom Sverige.
Efter vad jag berättat, vilken skulle ni välja och varför?

Kommer B4 kännas slö, eller kompenserar vridet i dieselmotorn något?
Hur kommer de olika stå prismässigt mot varandra efter 4000 mils påslag?

Hur tänker ni?

Trevlig dag! 😃
Jag kör tjänstebil så ingen input kring ekonomin.

Min bil har Googles mjukvara som kom -22 (?) den är inte stabil, massa intressanta saker händer med infotainmentsystemet :)

Dock ingen påverkan på bilens förmåga att ta dig från punkt a till b men vad jag förstår är Volvos eget system som fanns tidigare stabilare.
 
Tillbaka
Topp