• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Känns alltid bra med en nytvättad och städad bil😊

IMG_7540.jpeg
IMG_7545.jpeg

Jag har en vit mercedes-kombi (7 år gammal) - har snabbt insett att vitt är helvetets färg. Runt hjulhus uppstår en del flygrost (halv cm små rostfärgade märken som känns med fingret) och asfaltsbeläggning.

Även om jag inte är särskilt pedant (och även om det är en äldre bil) så hatar jag denna typ av slitage. Någon som har några bra tips kring hur flygrosten ska tas bort? Jag har inte tillgång till någon polermaskin.
Bättre att du ser det och fixar det.
Annars rostar det, sämre

Försöker själv att följa OEM plus, dvs original men med små uppdateringar för en bättre körupplevelse.
Köpte min i påskas förra året och gjorde då en rejäl service så fort jag fick hem den.
Alla vätskor, filter, remmar inkl vattenpump, packbox till vevaxeln. Sen bytte jag alla kylslangar mest pga ålder. Tändmodul kablar stift, kamaxelgivare. Nya högtalare och retro Blaupunkt med streaming. Momo växelknopp i läder. Nya fälgar med 205-50-15 och sänkt 30mm med coilovers från Tein. Ny ljuddämpare i rosfritt med lite mer morr. Flyttat ner nummerplåten till grillen och lackat om fronten. Säkert glömt nåt.

I år har jag monterat short shifter inkl allt nytt från knoppen till växelföraren. aluminiumkylare samt bytt den lilla o-ringen som tätar mot returröret bakom vattenpumpen. Mysmeckar mest nu och rengör kontakter, sensorer om jag har det trist.

Terapi att köra med suffletten nere! Från 10 grader går det utmärkt med en hatt på huvet och värmen på.
Låter superbra det där!

Otroligt snygg!
Har du sänkt den och lagt på spacers? Kanonbra match mellan däck och hjulhus. Vackert.
987 gissar jag på, svårt så snett framifrån. De nyare har mer fyrkantiga framljus.

Det stämmer, är en 987.2
Den är lite sänkt, vet inte hur mycket då det är en tidigare ägare som har gjort det, inga spacers fram men 20mm bak som gör rätt mycket för utseendet, 19" Porsche Carrera Sportfälgar som var lite mörkare silver original, nu är dom som sagt lackade i Porsche satin black.

Kör du med någon höjningssats?
Min är helt original.
Ingen höjning, men en hel del andra moddningar.
Bytte däck till BF Goodridge KO2 215/75R15, bara den ändringen påverkar acceleration och bränsleförbrukning rejält.
Ska man höja och sätta på ännu större däck får man vara beredd på en relativt stor kompromiss när det gäller vardagskörningen.

Ingen höjning, men en hel del andra moddningar.
Bytte däck till BF Goodridge KO2 215/75R15, bara den ändringen påverkar acceleration och bränsleförbrukning rejält.
Ska man höja och sätta på ännu större däck får man vara beredd på en relativt stor kompromiss när det gäller vardagskörningen.
Jo jag förstår det, är sugen på däck och höjning men tycker egentligen den är funktionell nog som den är. Har problemet att jag inte kan ha mer än någon dm till för garagedörren slår i annars. Fick byta till en kortare antenn direkt den kom hem.

Vi har börjat fundera på att byta bort vår X4 35d och tänkte gå ner i storlek, ett av alternativen är en M235i Gran Coupe. Någon här som har kört den som daily driver?

Fortfarande skitsnygg så här många år senare

Tack och håller med, trots part i målet. En av BMW's snyggare dom senaste 10-20 åren. Dessutom skittrevlig att köra och bra utrymmen trots coupéprofilen. Haft den i sex år nu och får fortfarande ett leende på läpparna varje gång jag ser den eller sätter mig i den. Hade råtur med valet av lack (Midnight Blue) också. Såg den bara på en lackad plåtbit en mulen dag, men jag hade sett bilder i annat ljus så jag chansade. :happyhappy:

Senast ändrad:
Andrabilen har pajat ur totalt. Orkar inte med den längre. Det var en väldigt välskött Peugeot 307 -05 som svärföräldrarna lagt ut otroligt mycket pengar på sedan ny. Den var gratis för oss men är inte så sugen på att fortsätta kasta pengar på en Peugeot som gått 30K mil.

Som andrabil kommer den gå fram och tillbaka till träningar och lokala resor. Tippar på max 10 mil/vecka. Därmed är min tanke att det är ok om den drar en del soppa. Då det är sambo med barn som skall åka är det bra med en stor bil om det skulle inträffa någon olycka, är ju rädd om dem. Då vi bor på landet är det bra med en SUV, en kombi kan fungera med. Gärna 4x4.

Budget: Vad är rimligt? Jag vet inte faktiskt. Helst under 80K, ju billigare desto bättre men samtidigt kanske en billigare bil kostar mer i längden? Känns trist att låna pengar med dagens ränta så vill gärna slippa det.

Vore roligt med en gammal större premium-Suv typ XC-90, X5, ML, RX, Q5. Skulle det kunna vara ett bra köp med tanke på budget? Hur mycket skall man fokusera på mil/ålder?

Kanske en Sorento, Duster, Vitara, Forester eller dylikt är ett bättre köp?

All input välkomnas!

Tillbaka
Topp